James May’s Cars of the People: een ode aan kleine auto’s

Auteur: , 26 Reacties

Voor wie al maanden op een nieuwe Top Gear-injectie zit te wachten: heb geduld. Een nieuw seizoen is onderweg en komt later dit jaar op de buis. Tot die tijd hebben we hier een goed alternatief: James May's Cars of the People. Wacht, dit is misschien nog wel beter dan Top Gear.

ames May's Cars of the People

May heeft zich deze zomer toegelegd op een driedelige serie voor de BBC waarin hij, getooid in één van zijn kenmerkende bloemetjesshirts, in beeld brengt hoe de auto in de loop der jaren van een luxistendingetje in een massaproduct transformeerde. Van de begindagen der automobiel tot de eerste auto’s voor het volk. Een verhaal over hoe de wereld verliefd werd op de auto, en hoe auto’s opeens bereikbaar werden voor de middenklasse. En waarom deze massa-adoptie ervoor heeft gezorgd dat jij iedere dag uren op dit blog rondhangt. Nou ja, dat laatste komt dan weer niet aan bod. Verder heeft de docu alles wat een docu over auto’s tof maakt. Hitlers autopassie, het verhaal achter de Kever, de opkomst van kleine autootjes, Mayiaanse wijsheden, noem maar op. Dit ga je als autoliefhebber wel waarderen – ook IMDb is met een 9,1 best positief.

Het eerste deel van de driedelige serie is zondag 10 augustus uitgezonden op BBC2 en BBC HD. Volgend weekend en het weekend daarop deel twee en drie. De weg naar de torrentboer voor S01E01 van James May’s Cars of the People kunt u ongetwijfeld zelf vinden, maar wie het online in HD wil terugkijken kan HIER terecht.

UPDATE: en HIER deel 2.

Update: En HIER deel 3



26 reacties

Genoteerd! Die ga ik zeker kijken. James kan leuk en boeiend presenteren vind ik en bovendien een heel boeiend onderwerp. Eigenlijk was mijn eerste auto het leukste en dat was een Alto uit ’82.
@baasbas:
Yep, mijn Vader vertelde het ons altijd thuis en ’t is waar.
Voor mij de Renault 4
Uit ’69
Zat in de prak rechtsvoor, daarom kon ik hem betalen.
Die en de Fiat 850, door die twee heb ik leren sleutelen.

Die 850, was een Special, was best wel een rappe jongen in die tijd.
@desjonnies: Haha, van mijn Alto was het uitlaatspruitstuk afgebroken en een nieuwe was 200 gulden. Daarnaast was hij ergens lek want de bak van het reservewiel was een aquarium. Al een tijdje want de groene aanslag en mos zat eigenlijk overal tussen. De geur van stilstaand water, gecombineerd met muffige stoelen, uitlaatgas en benzinedamp zal ik niet snel vergeten. Ik mocht ‘m hebben voor een fles wijn en een bos bloemen
@baasbas:
Jongûh, zo hebben we jarenlang rondgereden !

Honderd piek voor een Dyane 4, geen 600cc !
Kwamen met 6 man ’s ochtends vroeg terug uit Breda. .Wezen stappen en blijven slapen.
Die Dyane was zo bejaard dat het dak van buiten moest worden opengemaakt met twee haakjes (latere ging het van binnenuit)
We reden 95, allemaal een dikke kater en ineens een klap en we zaten vol in de open lucht, het dak schraapte achter de Dyane aan
Stoppen voor de Moerdijkbrug en het dak met troep die we langs de snelweg vonden gerepareerd en twee man die het op zijn plek hielden
@baasbas:
Een Alto uit 82. Zelf ook nog gehad (in ieder geval dat type)! Was niet mijn eerste auto maar mijn eerste tweede auto / overdekte brommer / hobby dingetje. Zelf een paar keer door de APK getrokken: draagarmpje op sloop gehaald en vervangen, wiellagers vervangen (fusee onder de snelbinder naar de dichtstbijzijnde garagist om de lagers erin te laten persen), kleppen stellen (verkeerde volgorde = veel geratel), lekkende brandstoftank dicht gesmeerd.

Zelf ben ik van mening dat al die jonge ventjes die bij hun eerste baan meteen een leasebak denken te moeten eisen eerst moeten aantonen dat ze hun eerste auto’tje zelf gefinancierd hebben en zelf een keer door de APK hebben geholpen…

On topic. Eerste deel gezien. Leuk! Interessant! En eigenlijk gewoon van veel meer niveau dan TopGear.
@ramshoek: Ik had een FX, in het (afgebladderd) bruin. Een heuse 4 deurs. Ongekend luxe met een rechter buitenspiegel, radio met 1 hele speaker (kapot), achterruitverwarming (sommige draadjes deden het ook nog) en een heuse interval schakelaar voor de ruitenwissers. Met de choke open in 4 reed je precies 50 :-)
Mijn reparatiekunsten gingen niet verder dan een scheur in de uitlaat repareren met een beetje gungum en een opengeknipt conservenblik en een aantal slangklemmen. Toen de verdeler stuk ging heb ik op de sloop een andere gekocht. Toen leerde ik dat dat niet plug and play was ;-)
Een interessant programma. Had ook niet anders verwacht van Janus May.
De meest bijzondere auto’s zijn altijd de meest geweaune
@desjonnies:

Nah, zo’n delahaye of een voisin oid. is toch veel meer bijzonder dan zo’n ford model A oid.
Ik heb het gister gezien, zeer vermakelijk en interessant. Zeer zeker een aanrader!
De kracht van James May is zijn brede interesse in zo’n beetje alles, daardoor zal hij ongetwijfeld alles weer in perspectief weten te plaatsen.
@desjonnies:
Ik heb de aflevering net bekeken en bij vlagen dubbel gelegen van de connecties die hij weet te maken.
Heerlijk droog zoals alleen May dat kan.
@AB, dank voor de tip, die andere afleveringen krijgen ook een vaste plek in mijn digitale automotive archief.
Gister eerste aflevering gezien. Amusant.. Alleen zo erg waren die Lada’s nou ook weer niet. Over de naden tussen de panelen moest ik lachen. Mijn Landrover heeft veel grotere naden en die is tot 2006 geproduceerd…..in het VK
James heeft het meest talent van het Top Gear drietal. Clarkson is goed in beledigen en daarmee wegkomen maar verder doet hij zijn bijnaam eer aan: oerang oetan. Richard Hammond is de fanboy die Clarkson’s afkeer van alles wat niet Brits is relativeert. Maar James May kan ook andere programma’s dan Top Gear erg goed presenteren.
@Original_Arnoud: YouTube ‘ns Jeremy Clarkson Inventions That Changed The World
@tombe: @Original_Arnoud: nooit Jeremy clarkson war stories gezien das ook zeer interessant, in tegen deel van RH die op middag tv en radio verschijnt verder rest wel een gave mens hoor haha
@Original_Arnoud: Clarkson meets the Neighbours, ook sterk. Met een treffende aflevering over Nederland.
@jelmer:
Waarin hij ook iedereen op een amusante manier beledigd. Van een sterk optreden kan je niet spreken.

James kan onderwerpen ook semi wetenschappelijk benaderen.
Vanavond via de BBC iPlayer kijken met ‘hola better internet’ extensie op de Chrome om de BBC te laten denken dat ik in in de UK woon. Werkt ook perfect. En natuurlijk ook goed bruikbaar voor andere topseries van de BBC.
@Vincegail: moet ik onthouden, Super!
Nouja zeg! Zoiets glipt toch makkelijk onder de radar. Voor aflevering twee en drie dan maar een remindertje plaatsen, Autoblog?

Overigens vind ik dit een erg toffe show. Laat maar weer eens zien dat de Top Gear jongens niet alleen maar onzin uithalen (leuke onzin, dat wel!) maar ook gewoon goede inhoudelijke TV kunnen maken. Deux Chapeaux! (get it?)
Schitterend programma, niet alleen auto historie maar ook de algemene historie en ontwikkelingen er om heen.
Magnificent!
Voor mij kevertjes, twee stuks. Niet te verslaan die dingen en je leert pas echt autorijden.
Ga ik zeker kijken! Ik kijk ook graag Head Squeeze met James May op youtube

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).