Jeep Gladiator van Hennessey is compleet krankzinnig

Auteur: , 15 Reacties

Hij heet Maximus 1000. Drie keer raden waar dat getal voor staat.

Hennessey Maximus

In een wereld van milieu en strenge eisen op dat gebied, is iedereen bezig met zo schoon mogelijke auto’s bouwen. Terwijl iedereen bezig is met zo efficiënt mogelijk krachtige motoren bouwen, is er aan de compleet andere kant van dat spectrum een man genaamd John Hennessey. Deze Amerikaan bouwt krankzinnig snelle auto’s, maar doet dat op de ‘ouderwetse manier’. Gewoon met grote motoren met nog grotere superchargers erop. Powahh!

De basis voor de creaties zijn meestal simpele V8-blokken als de LS van General Motors en de HEMI V8 van FCA. De eenvoudige motoren zijn onder andere bekend van de Camaro en Corvette of Challenger en Charger Hellcat. Met de juiste krachttuning kan Hennessey dergelijke blokken gigantisch krachtig maken. De Camaro Exorcist krijgt een versie van het LS-blok die zo’n 1.000 pk mobiliseert. En zo zijn er nog veel meer krankzinnige projecten van de tuner op basis van iedereens favoriete auto’s: Fords, Chevy’s en zelfs McLarens.

De Jeep Gladiator moet deze generaties de V8-motoren even overslaan, misschien wel definitief. Het pickup-broertje van de Wrangler is bedoeld om simpel en inzetbaar te zijn, niet om overbodig grote motoren voorin te krijgen. Daarom klinkt het alsof deze auto compleet parallel leeft aan de wereld van John Hennessey.

Hennessey

Ontmoet de Hennessey Maximus 1000. Een naam die weinig tot de verbeelding spreekt. Maximus is een leuke knipoog naar de Romeinse tijd, waar de naam Gladiator ook op geïnspireerd lijkt te zijn. Maximus was één van de keizers van het rijk, oftewel de baas over de gladiatoren. Dat is de Hennessey Maximus ook: one Gladiator to rule them all. En ja, de 1000 staat voor het aantal pk.

De Maximus 1000 krijgt de eerdergenoemde HEMI V8 in het vooronder. In een Hellcat al goed voor 717 pk, in een Demon zelfs goed voor 840 pk. Als Hennessey goed voor 1.000 pk dus, met wat offroad modificaties om het geheel er extra stoer uit te laten zien. Een gaaf project, wel zeer gelimiteerd. 24 stuks komen er van de Maximus 1000. Hierbij hoef je echter geen Gladiator aan te leveren: dat doet Hennessey voor je. De prijs is slechts 200.000 dollar. Oké, dat is vrij veel, maar dan krijg je een volledig herbouwde Gladiator met een enorme bak power. Wat ons betreft een koopje.



15 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Benieuwd naar de hoogte van de BPM in Nederland 😂
Nog niet zo lang geleden had alleen een Bugatti dat aantal pk’s.
Straks rijdt Jan Modaal ook met 1000 pk’s en zijn de files zo opgelost.
Wat een mooie tijd leven we in.
Een auto voor filmkenners..

Maximus: “ARE YOU NOT ENTERTAINED!?”


@vetnek: dat is toch uit “glad he ate her?”
Ik ben benieuwd hoe ze de koeling hebben gedaan. De standaard Gladiator (en Wrangler) is al een bitch om een beetje normaal op temperatuur te houden, mede door de beperkte ruimte en het ongunstige front ontwerp. Met zo’n V8 met zoveel vermogen zal het er niet makkelijker op zijn geworden’
@robert110: Harder rijden – problem solved.
@koffiekopje: gas is alles
@robert110: in welk klimaat is hij lastig om op temperatuur te houden? Best vreemd eigenlijk. In het land van herkomst heb je gebieden met zeer lage temperaturen en gebieden met zeer hoge temperaturen. Je zou toch zeggen dat ze bij het ontwerp daar rekening mee houden
@volvo480gtt: volgens mij hadden ze in WO II andere prioriteiten.
Zijn die HEMI-V8’s nog steeds twinspark?
“Nou, geen interieur foto’s.”
Ik moest eigenlijk aan die gladiator denken welke Maximus heette. Je weet wel, uit de goeie tijd van Russel Crowe. Wel een wijs ding, je hebt er geen hout aan maar het is fijn speelgoed.
De volgende versie wordt de Claudius. 1100pk maar wel een kapotte st-st-startmotor.
@gulli: en daarna de Caligula. 1750pk, maar ook een bestuurdersstoel die op een willekeurig moment je scrotum van je lijf gaat scheiden en een kunstmatige vinger om je prostaat te masseren.
Pff heb naar die gladiator zitten kijken hier in de US. Best een leuk ding maar oh zo duur.
Het basis model kun je nergens krijgen, de modellen die bij de dealers staan zijn al richting de 60k.
Dan kun je net zo goed even doorsparen voor de hennesey versie lijkt mij:)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).