Jurisprudentie BREEK: je telefoonhouder is een hand

Auteur: , 74 Reacties

Even opletten als je weleens je telefoon aanraakt terwijl die in een houdertje op je dashboard staat. Een dikke boete van 239 Euro ligt op de loer.

tel

De rechter heeft namelijk geoordeeld dat deze praktijk gelijk staat aan het ‘traditionele’ bedienen van je telefoon achter het stuur met je handen. Zodoende kan je er dus ook een boete voor krijgen. De uitspraak werd gedaan nadat een man in beroep ging tegen een boete van 239 Euro voor het gebruiken van zijn telefoon tijdens het rijden. Volgens de man had hij alleen zijn telefoon bediend terwijl deze in een houder stond. De politie betwistte dat overigens niet, maar schreef desalniettemin de boete uit.

Velen denken dat je je telefoon wel mag gebruiken als ‘ie in een houder staat, maar de rechter heeft nu dus geoordeeld dat dat niet het geval is. Het gaat allemaal om de definitie van wat je onder ‘vasthouden’ verstaat. Volgens de rechter moet daaronder niet alleen het letterlijk met je handen vasthouden van het ding geschaard worden, maar moet het begrip breder gezien worden.

In eerste instantie lijkt dat op juridische hocus pocus, maar dankzij een paar voorbeelden kan je de redenering van de rechter (iets) beter begrijpen. Dat ook een telefoon tussen je schouder en oor klemmen of een hoofddoek gebruiken om het geliefde communicatiemiddel permanent aan je oorschelp te bevestigen verboden is, klinkt al een stuk logischer.

De man moet de opgelegde boete dus gewoon betalen en dat geldt vanaf nu ook voor jou als je gesnapt wordt terwijl je zit te swipen achter het stuur. Wat (nog) wel mag, is de telefoon echt ‘handsfree’ besturen door middel van spraakbesturing. Voor de (hobby-)advocaten die gaten willen schieten in het verhaal: de volledige uitspraak lees je hier.

Met dank aan Marco voor de tip!



74 reacties

Ik vind dit eigenlijk niet anders dan logisch. Autorijden is bezig zijn met de weg ,niks meer en niks minder.
@gt500eleanor:

Schei uit joh carnavalszot ..
Als belastinginners termen gaan bezigen als levensgevaarlijk en keihard aanpakken dan moet je daar niet in meegaan ..

Die lui moeten alleen je geld ..
Voor de rest zijn ze echt niet met jou begaan ..
@lincoln: Ben je terug van vakantie?
@fmgarcia: lekker uitgerust zo te zien..
@lincoln: hoe is het met jouw telefoonhouder? Die van mij is geïntegreerd in mijn koffiehouder en warmte zodoende mijn telefoon op.
@toyotaprius:

Heb twee handen ..
1 voor de foon .. ander voor de koffie ..
@lincoln: precies, meer dan genoeg. Meer of minder handen heb je niet nodig.
@lincoln: knietje tegen het stuur? Zo deden we dat vroegûh 😇
@crashingduke: nog steeds als er wat gegeten of gedronken moet worden en de deksel/dop wil er niet af. Maar voor die irritante broodtrommel geven ze me geen boete…
@lincoln: is de rechter medewerker van de Belastingdienst? Handig! Scheelt weer een ambtenaren salaris!
@pomoek: dit is slechts één uitspraak van één rechtbank. Als de hoge raad dit zou bevestigen zitten we er Ps aan vast.
@pomoek: dit is slechts één uitspraak van één rechtbank. Als de hoge raad dit zou bevestigen zitten we er pas aan vast.
@lincoln: Lincoln is scherp vandaag… en helemaal gelijk over de roverheid. Al die flitsboetes zouden de verkeersveiligheid toch ook ten goede moeten komen; nou er wordt meer dan ooit geflitst en er zijn ook weer meer ongelukken dan ooit… sterker nog, al dat flitsen direct achter file-locaties is gewoon burgertje-pesten.


En ‘veilig’ me achterwerk; pielen aan je BT of navi met alle knopjes op het stuur of middenconsole is net zo leip, maar levert geen boete van 239 euro op; anders wordt de minister & staat keihard aangeklaagd door de autofabrikanten en dat willen ze niet; ze moeten ook nog cachen na 4 jaar het publieke domein gecorrumpeerd te hebben …. Hypocrisie ten top, beetje zoals de zwarte Pieten discussie :(
@gt500eleanor: zelfs zonder muziekje? De beste reclame voor treinreizen vindt je blijkbaar op autoblog.
@mashell: tuurlijk met muziekje, maar dat kan toch ook voordat je vertrekt? (En nee ik probeer geen reclame voor het OV te maken want anders was ik wel op een treinforum gaan reageren)
Dus als ik met mijn telefoon in de houder Spotify stream en één keer op “volgende nummer” klik ben ik strafbaar, iemand die op zijn ingebouwde scherm een complete playlist samenstelt en daarna nog de interieurverlichting op een ander kleurtje zet is niet strafbaar… Top geregeld!
@edge: Tja dat valt nu te betwisten. Kijk via de in je stuur ingebouwde knoppen een volgend nummer selecteren zal wel toegestaan zijn/blijven, je hebt immers beiden handen aan het stuur enzo. Of het echter zo is (en/of blijft) dat je via bijvoorbeeld Android Auto of Apple Carplay uitgebreid met je telefoon bezig mag zijn is nog maar de vraag na zo’n uitspraak.
Ik kan me voorstellen dat dit de deur openzet naar het verder bestrijden van dat soort bezigheden (eventueel zelfs het bedienen van navigatie/audio apparatuur in het algemeen) tijdens het rijden.
@edge: Er zit nog wel een verschil tussen wat strafbaar is en waarvoor je een boete krijgt. Er is geen enkele agent die jouw een bekeuring uitschrijft omdat jij een keer op “volgende” drukt.
@robert110: Na deze uitspraak dus wel…het maakt niet echt uit wat je doet op je telefoon, want “het kan niet uitgesloten worden” dat je niet bezig bent met telefoneren.
@unknown234: Wat Robert110 bedoelt is dat een agent 1 tikje op het scherm nauwelijks kan waarnemen en al ziet hij dat tikje, hij er waarschijnlijk niet naar zal handelen. Pas als je uitgebreid met het toestel in de weer gaat zal de agent handelen en (terecht) een bekeuring uitschrijven, de discussie over het wel/niet mogen uitschrijven van de bekeuring als de telefoon in een houder zit heeft de rechter bij deze uitgesloten.
@unknown234: Theoretisch wel, in de praktijk denk ik eerder van niet. Even naar het volgende nummer swipen zal een agent niet zo snel opvallen. Je rijstijl zal er ook niet door worden beïnvloedt. Zit je door talloze afspeellijsten het nummer te zoeken dat je per se nu moet horen, zal het je rijstijl direct beïnvloeden. Een agent die achter je rijdt zal dat direct opvallen en je op de bon slingeren, en terecht.

De beste man uit deze uitspraak werd ook pas betrapt nadat omdat de agent de man bij het passeren uitgebreid met zijn telefoon zag pielen en naar zijn telefoon zat te kijken.
@Edge: laten we geen wetten maken voor niet bestaande problemen.

Smartphone gebruik is een serieus probleem met serieuze gevolgen. Het bedienen van het infotainment niet.
@flutterby: hoezo zou dat geen probleem zijn dan?
@aarsgewei: omdat mensen bij een telefoon het idee hebben dat het meteen moet. Wie niet binnen 47s een Whatsapp bericht beantwoordt heeft 13s later een overlijdensverklaring op zijn facebook. Mensen op social media zijn gestresster dan een Mathijs van Nieuwkerk die al twee dagen lang zijn plas ophoudt.
Een volgend liedje selecteren in de auto moet eigenlijk alleen als iets gruwelijks slechts is (Coldplay oid) maar meestal kan dat nog wel tot na de bocht wachten. Daarom is infotainment veel minder gevaarlijk dan een smartphone.
@mashell: PLUS 10
@mashell: ik heb zon chinees android dubbeldin schermpje in mn auto en kan praktisch alles doen wat je met een android smartphone ook kan, incl telegram om te appen en alles. Heb vaak via de obd alle gegevens op het scherm tijdens het rijden maar kon er verder bijna niet aan. Maar ik kan mij voorstellen dat mensen zon ding net zo veel gebruiken als een smartphone tijdens het rijden. Dan is het niet strafbaar maar wel net zo gevaarlijk.
@allesmetturbo: kon = kom
@allesmetturbo: Als dat gevaar oplevert in de ogen van de agent is dat natuurlijk ook strafbaar onder artikel 5.
@aarsgewei: of je nu over je dashboard zit te kijken en je telefoon bediend vanuit de houder of naar je midden console zit te staren om, zoals eerder gezegd, je interieur verlichting op een meer intiem standje te zetten en de laatste cd van kinderen voor kinderen te downloaden… even afleidend denk ik! Grijs gebied!
@epimetheus: verschil is wel hoe vaak het voorkomt. Telefoon is veel vaker en daardoor vaker op het verkeerde moment.
@epimetheus: Eens dat je door beide bent afgeleid, zijn het in mindere mate door een infotainment systeem. Dingen zijn ontworpen om je zo min mogelijk af te leiden (grote knoppen, grote logos, weinig mogelijkheden).

Je telefoon daarentegen een klein priegel scherm waar je continu push berichten op krijgt van de halve wereld.
@aarsgewei: iedereen is wel bekend de problemen van gebruik van mobiele telefoon achter het stuur, maar ik heb nog nooit gehoord of ervaren dat iemand als een idioot reed omdat hij zijn spotify playlist aan het maken was.
@edge: Ja, precies dat dus.
En een ingebouwde navigatie kan dus nog wel?
Hmm dat verbaast me, zie het verschil niet tussen het bedienen van een telefoon in een houder of een navigatiesysteem
@tvklarenbosch: verschil is dat je niet kan appen op je navigatie
@heat59: maar op sommige ingebouwde systemen kun je wel SMSen.



De uitspraak is niet bepaald handig. Nu wordt er verschil gemaakt in een touchscreen waarmee je toevallig ook kan bellen/appen en een touchscreen waarmee dat niet kan. Met beiden kun je bijvoorbeeld de navigatie regelen. Nu mag je dus door een extra functie op zo’n touchscreen niet meer je navigatie bedienen.

Mag ik dan wel een Ipad tegen mijn raam plakken en die gebruiken voor navigatie? Wat als mijn telefoon geen simkaart heeft, ben ik dan nog steeds strafbaar?

Naar mijn mening zou het gebruik van een telefoon die in een houder staat niet verboden mogen worden zonder een algeheel verbod op het gebruik van touchscreens in de auto.
@heat59: jahoor kan prima, ik kan whatsappen, telegram, mail, fb en alles via mn schermpie die ingebouwt zit. Ik gebruik dat niet tijdens het rijden maar het kan zeker wel.
@tvklarenbosch: de Belgische wetgeving is in dit geval duidelijker, of net onduidelijker. Afhankelijk van hoe je het bekijkt. Hier moet je altijd de volledige controle hebben over je voertuig en je beide handen aan het stuur hebben. In principe is ook eten, drinken en roken achter het stuur verboden in België. Zelf tijdens de file in je neus koteren kan aanzien worden als afleiding.
Rechtertje poep zit dus ook aan de bonnen quota ..
Een navigatie mag je ook niet bedienen tijdens het rijden. Heel simpel dat ding in je zak houden en klaar.
Logisch toch? En als je jezelf aan went voor aanvang van de rit je muziek in te stellen en de navigatie te programmeren dan komt het helemaal goed.
Ha. Hier zat ik op te wachten. Opsodemieteren met dat telefoongebruik in het verkeer. Die houders worden geregeld misbruik door kutjes en lulletjes die er op facebooken en berichten sturen. Goede zaak dit.
@lekbak: je vergeet Snapchat!
@lekbak: Kutjes en lulletjes? Dat mag niet meer, je bent aan het discrimineren, bij de NS doen ze het inmiddels wel goed want daar is het geen dames en heren meer maar “beste reiziegers…”. Wel even met de tijd mee gaan…
@wif1: iedereen heeft één van die twee geslachtsdelen. Dat ze een gekke kronkel in hun harses hebben en dat zelf niet willen zien is niet mijn probleem.
Agenten zullen het verschil tussen navigatie bediening op een telefoon of onboue ook wel tussen de vingers zien of het selecteren van een volgend nummer. Gewoon aardig zijn en meewerken met politiemensen… dan gaat er een wereld voor je open… bespaart ook een hoop geld trouwens..
@srthellcat:

Welnee .. die kneuzen moeten gewoon geld binnen harken .. en dat zo makkelijk mogelijk .. dat is hun volledige taak omschrijving ..
@lincoln: als je zo over de politie denkt, dan hoop ik dat als jij ze écht nodig hebt, hun navigatie faalt op zoek naar je huisadres. Kneus.
Wat moet je dan doen tijdens je autonome rit naar huis? Een boek lezen?
Maar ondertussen worden er meer en meer beeldschermen in auto’s gepropt(tesla, Renault) beetje scheef allemaal
@janmetdelangeachternaam: Porsche panamera…simpele knoppen vervangen voor touchscreen…
Rij vaak in een VW Up, daar is de traditionele navi vervangen voor een houder. Je kan een app downloaden die je verbind met de auto en dus kan navigeren. Leuk dat ik daar nu een boete voor krijg…
Wat een onzin. Dus ik mag niet ff een volgend nummer kiezen. Maar wel in m’n dashboardkastje duiken om een cd op te graven en die rustig gaan wisselen…
Natuurlijk moet je met je poten van je telefoon afblijven en niet mailen/appen/etc, maar ff een blik erop om je muziek te bedienen gaat prima.
@trustmeiamanengineer: daarvoor is artikel 5 van de Wegenverkeerswet:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
En via idrive mag je wel het nummer opzoeken en bellen
Ik bel, sms en app niet als ik rijd… maar ik rij wel regelmatig met mijn telefoon in zo’n goedkoop houdertje terwijl het ding dient als navigatie. Ik stel de bestemming van te voren in, maar heb wel eens het volume hoger gezet tijdens het rijden.
Is dat nu dus ook illegaal?

Ik heb niet veel zin om een losse TomTom te moeten aanschaffen terwijl m’n telefoon perfect werkt als navigatie.
Als je hetzelfde doet op een 15″ Tesla-scherm dan is er weer helemaal niets aan het handje. Toch net zo gevaarlijk…
Ergens wel terecht, eigenlijk zou bellen überhaupt verboden moeten worden als je rijdt. Toch heb ik er wel een beetje moeite mee want ik Stream ook muziek van mijn mobiel, al werkt de stuurbediening daar mee het gebeurt wel eens dat ik een andere folder start. Ook navigeer ik via mijn telefoon. Eigenlijk allemaal afleidingen maar je moet wat.
En als ik de navigatie van mijn auto bedien tijdens het rijden? Ook een boete?
Wat als je je vrouw / vriendin de telefoon laat bedien, terwijl ze je aan het p***pen is tijdens het rijden, mag dat dan wel.
@portie4oempfff: hangt er vanaf hoe lang het duurt. In jouw geval is het toegestaan.
Daarom heb ik knoppen op mijn stuur om de telefoon te bedienen
Meldingen maken (flitser, file, ongeval, stilstaand voertuig, wijziging maximum snelheid, etc.) via flitsmeister is dus ook uit den boze…
Ik doe wat ik wil

Had de wereld die spullen niet uit moeten vinden
@ff40: je mag ook doen wat je wilt, alleen loop je het risico een boete te krijgen voor sommige zaken.
Wat een onzin weer van het justitiële apparaat! Ik zit dagelijks honderden kilometers op de weg en wat ik allemaal zie en tegen kom…

-dames bezig met make-up
-mensen die de krant of andere papieren lezen op het stuur
-mensen met de laptop open én aan op de bijrijders stoel
-mensen die sigaretten “draaien”

En dat is wél allemaal veilig en toegestaan? Mag je als automobilist dadelijk wél nog je radio bedienen?

Te zot voor woorden dit!
@bmw335d: jij zegt honderden km’s per dag te rijden en het valt jou niet op dat de “telefoon in houder” misbruik word voor onzin dingen op je telefoon? Zit je dan te slapen achter het stuur ofzo?

Ik kan niet langs een grote stad rijden zonder iemand te zien die gevaarlijk doet door een telefoon. En als ik op de motor door de file rij is het helemaal erg.
Heel krom dit. Mijn vader had een 7 serie e65(?) en die had echt een numeriek toetsenbord waarmee je een nummer kon invoeren. Mag dat dan wel? Ik zie niet het verschil met een telefoon in een houder?

En hoe zit het met de grote touchscreens die je in steeds meer auto’s vindt?

En wat als je telefoon als navigatie dient? Mag je een TomTom dan ook niet meer bedienen? Met sommige navigatiesystemen kun je ook bellen door de nummers in te toetsen.

Of gaat het puur om het aanraken/vasthouden van een telefoon omdat de wet daarin niet compleet is? Immers bestaat deze wet al sinds 2003, nog voordat smartphones / touchscreens gemeengoed werden.
Lekker elektrisch en autonoom gaan rijden allemaal. Hebben we geen gezeik meer en kunnen we deze website ook opdoeken.
Wat moet ik dan doen als ik een flitser wil aangeven op mijn iCoyote App? Even aan de kant gaan staan en dan pas aantikken op het scherm?
Welkom in Nederland…….
Hoe zit dit dan, als taxichauffeur, met het bedienen van mijn BCT (Boordcomputer Taxi) waarmee ik ritten en berichten ontvang en verstuur?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).