Kampt Nederland met mobiliteitsarmoede?

Auteur: , 52 Reacties
Ferrari-Mercedes

Paupers...

Een blik op autojunk doet je soms vermoeden dat het Nederlandse wagenpark, ondanks de torenhoge belastingen op auto’s, voor negentig procent bestaat uit dikke Duitsers. Maar dit is natuurlijk een typisch gevalletje selection bias, want drommen Nederlanders hebben een Kia Picanto of helemaal geen auto. Dat riep bij de NL ambtenaartjes van het Kennisinstituut voor Mobiliteitbeleid (KiM) de vraag op: hoe zit het eigenlijk met de mobiliteitsarmoede in Nederland?

Na een grondige verkennende literatuurstudie zijn de noeste arbeiders van de staat tot de conclusie gekomen dat er uit de literatuur niet of nauwelijks kan worden afgeleid of er in Nederland mobiliteitsarmoede bestaat en zo ja in welke omvang dan wel. Desondanks stelt het KiM dat er wel groepen zijn met een verhoogd risico op mobiliteitsarmoede, zoals mensen met een laag inkomen, werklozen/werkzoekenden, bewoners van landelijke gebieden, ouderen (vooral vrouwen), mensen zonder rijbewijs en Nederlanders met een migratieachtergrond.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in het kader van de notie dat er ‘toenemende ongelijkheid in de samenleving’ bestaat. De vrees is dat gebrek aan toegang tot vervoer leidt tot sociale uitsluiting. De NL ambtenaartjes willen nu graag een model opstellen voor vervolgonderzoek. Wij willen echter graag een stap verder gaan en direct de oplossing op tafel lepelen: schaf de CO2-tax af en dring de MRB terug tot een acceptabel niveau. Enfin, denk jij dat mobiliteitsarmoede in Nederland een probleem is? En zo ja, moet er dan wat aan gebeuren?



52 reacties

ik ben vorige maand twee keer kaolo sneaky beroofd door de skotoe zonder dat flitsmeister ging piepen dus deze maand heb ik ook mobiliteitsarmoede
@e36thuglife: ik 4 stuks tussen 24/9 en 30/9… ik ben naar totale armoede vervallen.
@toyotaprius: als die cvt zo aan het loeien is kan je de flitsmeister melding natuurlijk ook helemaal niet horen :-)
@e36thuglife: Ewoe Abi jij ook al… Wollah die kaffirs stonden vrijdagavond bij Born en flitsmeister deed niks… Kwam er thuis achter dat ‘ie er al een half uur stond nadat ik erlangs was gereden. En wel gewoon waarschuwen bij vaste flitsers. Nogal een tegenvaller met 130 waar je 100 mag omdat de spitsstrook open was.
@markie123: is het raar dat ik dit met een accent lees?
@e36thuglife: ik ook!! Flitsmeister gaf geen kik!! A12 richting Rdam hm 33.0. Dikke boete aan mijn broek 😳
Vergeet er alsjeblieft niet asfalt bij te plempen, en niet alleen voor woningen aub.
Dit is conclusie van een kennisinstituut.. je hoeft hier geen kennisinstituut voor te zijn om dat te kunnen concluderen
@janmetdelangeachternaam: Je moet wel een kennisinstituut zijn om dit te kunnen meten. Graven in de statistieken, vergelijkingen maken tussen verschillende regio’s op basis van inkomen, populatie, leeftijd enz…

Zeg, @jaapiyo , bron? Waar vinden we dat onderzoek? Wil dat geval wel eens nader bekijken…
@esprit_de_flandre: Ik sprak een half jaartje geleden met een mevrouw die mee had gewerkt aan een belangrijk rapport over stijging van de zeespiegel en wat dat voor nederland betekent ivm onze deltawerken. De conclusie was dat het bijna geen gevolgen heeft, en zeker geen ernstige gevolgen. De reactie van de opdrachtgever was dat ze daar niks mee kunnen. Toen hebben ze een paar parameters veranderd en een wat extremer scenario genomen. Toen konden ze er wel wat mee, en is het naar de pers en de politiek gegaan.

Onderzoeken, de nieuwe statistiek. Geen grotere onwaarheid zonder te liegen dan onderzoeken.
@lekbak: Helaas is vooral de overheid erg goed in dit soort zinloze rapporten genereren. Er moet uiteraard wel iets van betekenis uitkomen anders is het niet te rechtvaardigen waarom talloze figuren er zo lang mee bezig zijn geweest. Het heet dan ‘onderzoek’.

Er is ook nog ander onderzoek, waarbij daadwerkelijk wetenschap wordt bedreven en nieuwe technologische vooruitgang wordt behaald.

Het mag duidelijk zijn bij welk type onderzoek belastinggeld beter wordt besteed.
Ik vermoed dat het wel bestaat, hoewel er ook veel stadbewoners zullen zijn die geen auto voor de deur hebben. Maar voor mensen die laag zijn opgeleid en de banen niet voor het uitkiezen hebben is het niet hebben van een auto wel een probleem. Dat was in mijn tijd van bijbaantjes altijd de standaardvraag: beschik je over eigen vervoer? Kortom: maak het gebruik duurder en het bezit goedkoper.
@pomoek:
Ik ken een laagopgeleide die 2 superjachten heeft, altijd dat pedante toontje alsof laag opgeleiden randdebielen zijn.
Een schitterend voorbeeld van een laagopgeleide is wijlen Prins de Lignac oftewel Abraham van Leeuwen (1918 – 2001) goed voor € 219 miljoen toen’ie zijn laatste adem uitblies.
@desjonnies: ga toch fietsen man met je gelegenheidslaagopgeleidemeteenhooginkomen! Het gemiddelde bruto inkomen van iemand met een hoge opleiding is 2 keer zo hoog als het inkomen van iemand met geen of een lage opleiding. Over pedant toontje gesproken.
@pomoek: er zijn helaas mensen die denken, dat het leven met een lage opleiding net zo goed is, als het leven met een hoge opleiding. Dat zijn helaas uitzonderingen en ik adviseer iedereen, om zo hoog mogelijk te eindigen met de studie. Daar heb je de rest van je leven behoorlijk profijt van. Ik kan het wel bevestigen en zo ken ik nog velen met mij, die het ook kunnen bevestigen.
@barry355gtb: goh, zou je niet zeggen
@lekkaah:

Weer een fijne op de inhoud gerichte opmerking!
@pomoek: subtiel opmerken dat, hoewel helemaal correct, een open deur wordt ingetrapt mag toch wel?
@lekkaah: want?
@desjonnies: Ah, de uitzondering die de regel bevestigt.
@pomoek: een fiets is ook eigen vervoer. Waar ging je heen voor je bijbaantje? Ik verdiende met mijn bijbaantje 5 GULDEN per uur. Moest ik niet nog 30 km voor hoeven te rijden. Verdiende ik helemaal niks.
Daarbij kom je met het ov ook in iedere hoek van het land. Dus ook geen excuus om niet te werken.
En moet je nog eens voorstellen dat iedereen die het zou willen ook een auto zou hebben en de weg opgaat, sta je echt helemaal vast.
Misschien is de basis van het probleem wel heel anders. Van al die miljoenen nieuwe Nederlanders is maar een zeer klein deel in staat volledig te participeren in onze maatschappij. Hierdoor is de verhouding tussen mensen die wel participeren en niet participeren, erg scheef geworden. Ik probeer het zo subtiel mogelijk uit te leggen..
@pa045: Natuurlijk is een fiets ook vervoer, wil ik het verder wel over hebben op fietsblog.nl. Jij hebt het over bijbaantjes, daar heb ik het niet over. Dat je met het OV overal komt is een opmerking die voor jouw rekening komt, ik denk dat als je ’s nachts moet werken het OV niet de ideale manier van forenzen is. Als iedereen die het zou willen daadwerkelijk de weg op gaat dit voor veel files zorgt ben ik met je eens. Ik vind dan ook, dat zeg ik wel, dat je het gebruik moet belasten en niet het bezit. Wat betreft je opmerking over miljoenen nieuwe Nederlanders (dat is betrekkelijk overdreven, we hebben het over 74.000 niet westerse immigranten per jaar), de basis van de mobiliteitsarmoede is de moeilijke integratie van deze nieuwe Nederlanders? Het lijkt me eerder andersom.
@pomoek: leg dat laatste nu eens uit. Ik volg je totaal niet.
@pa045:

Wakker worden maat ..
Die gast heeft nog nooit gewerkt .. heeft geen auto en geen rijbewijs ..
Zit de hele dag in de coffeshop met een Wajong uitkering ..
Mobiliteitsarmoede in Nederland…

De mensen zonder auto denken dat ze daaraan lijden.

En de mensen mét een auto lijden er echt aan.
@moveyourmind: haha … geniaal … iedeeeen dus de sjaak
Afschaffen van de CO2 tax en verlaging van MRB is het slechtste wat er kan gebeuren, dan is er helemaal geen doorkomen meer aan in het verkeer…… De wegen zitten propvol en de steden ook. Gooi die MRB en CO2 tax maar omhoog en maak het openbaar vervoer maar gratis, voor de mensen die mobiliteitsarmoede ondervinden
@slickrick: wat een onzin. BPM heeft helemaal niets te maken met de bereikbaarheid van automobiliteit. Het is enkel een aanschafbelasting die veroorzaakt dat er langer met oud, vervuilend blik word rondgereden, en er een Aygo-cultuur hier in NL ontstaat. De 1.000 euro-klasse van auto’s zal altijd blijven bestaan, en hiermee de drempel tot toetreding tot de file.
@slickrick: weet je wat er dan gebeurt als iedereen met het OV gaat? Dan komt haast niemand meer op het werk aan omdat het OV dat absoluut niet aan kan. De economische klap daarvan zou gigantisch veel geld kosten wat weer bij iedereen geïnd wordt via diverse belastingen
@slickrick: Wat doe je op autoblog als je autorijden voor iedereen onbetaalbaar wilt maken en dus naaien?
Ik denk dat dit land wel wat armer mag worden in dergelijke instituten en stichtingen
Geldt de hoofdregel van de mensen met een migratie-achtergrond niet meer? “Van de AZC naar die AMG”
@joostvd: nee dat geldt allang niet meer.
Zo, de commissie “open deur” heeft zijn bestaan weer voor 1 extra jaar veiliggesteld.
Na lang en goed betaad is er toch een voor iedereen acceptabele conclusie getrokken . Bla bla bla….

Tuurlijk is er mobiliteitsarmoede, de auto’s kosten zo’n 40% meer dan in omringende landen, de mrb kost minimaal 100% meer, verzekeringen worden elk jaar duurder. Tanken kost meer dan een week boodschappen doen voor een 4 koppig gezin en een keer onoplettend 20km/h te hard beroofd en bijstandsgezin van 1 maand boodschappenbudget.
Maar de heren geleerden moesten er eerst een rapportje over schrijven, waar ook nog niks inhoudelijks in gezegd wordt.
Ten eerste mijn complimenten voor de prachtig objectieve manier waarop je je artikel in leidt. Super!
Maar…
Het gaat niet specifiek over AUTOmobiliteit, Japie, maar over mobiliteit in de bredere zin. Het OV wordt steeds verder uitgekleed (of rijdt niet op zondag omdat dat niet mag van onze lieve Heere), mensen met een fysieke beperking of een andere beperking, kunnen daarom niet of nauwelijks reizen. En dat terwijl je dat nog steeds moet doen. Voor je werk, boodschappen (ja, kan online, maar (1) sommige mensen zijn niet handig met een computer en (2) je ontmoet mensen), je bezoekjes aan familie of de dokter. En zo zijn er vast nog genoeg andere redenen om te (moeten) reizen. Daar gaat het om.
@jeroenwz: kom op hey. We hoeven niet ‘te reizen’ om naar de dokter of de supermarkt te gaan. Wanneer ik ga reizen, bepak ik mijn auto om 1000 km verderop het strand op te zoeken. De doktoren en de supermarkten liggen voor 99% van de mensen in Nederland gewoon om de hoek. Dat een paar minuten lopen een excuus is om de auto te starten, is een ander probleem.
@jeroenwz: Een fiets bestaat nog steeds. Kleine boodschapjes, meeste dokterbezoekjes/tandarts. Werk kan ook prima als je er wat dichterbij gaat wonen. Snap nooit waarom iedereen direct de auto pakt voor de kleinste dingen.
Bewoners van landelijke gebieden een verhoogde kans? Het kan slechts mijn indruk zijn maar het valt mij juist op dat iedereen die ik persoonlijk ken en woont in de stad Amsterdam geen eigen auto hebben en alle vrienden in landelijk gebied allemaal vrolijk een autootje rijden.. volgens mij zijn het juist de steden in plaats van het landelijk gebied die autobezit onaantrekkelijk maken!
@bakingmynextbenz: hier dus ook zo. De bussen rijden hier eens per uur. Treinen hebben we niet, dus alles wat verder is dan het dorp hebben we een auto nodig. En we zitten zelfs aan een tweede auto te denken, aangezien ik geen 30km ga fietsen in de winter naar mijn werk. Maar goed, voor ons heeft mobiliteitsarmoede dan ook meer betekenis als het gaat om de extra kosten die ons armer maken.
@bakingmynextbenz: Ja, maar geen auto hebben in de stad is veel minder problematisch dan geen auto hebben in landelijk gebied. In de stad is alles dicht, daarbuiten heb je een probleem. Gevolg: eenzaamheid, moeite om werk te vinden, enz…
Nadat ik gisteren met de trein ben gaan reizen heb ik een heftig #metoo gevoel. Die lui bij de NS zijn echt helemaal gestoord. Je betaalt 11 euro voor een ritje van 30 km (enkele reis prijs natuurlijk) en dan moet je nog staan ook. Om 18:15 op een zaterdag!!
Mijn vriendin gaat ff naar haar zus… 39 euro voor een ritje van 1,5 uur inclusief wachttijden dus meer dan 100km is het niet.

Als je zelf de auto of het OV moet betalen dan gaat het best snel met het verval naar armoede. Wat een geld voor die ***trein en wat een berg belasting betalen we voor onze auto’s. Het is gewoonweg ziekelijk.
Ik betaal nu eur 2200 MRB per jaar en ben bereid om eur 5000 per jaar te betalen indien er geen files meer zijn….

Is een enorm probleem. Heb daarom ook giro 555 voor mijzelf geopend. Het is toch schandalig dat ik twee BMW’s heb staan? Armoede troef. Doneer dus. Ik heb het nodig.

Daarnaast heb ik ook subsidie aangevraagd voor mijn Vogelaar wagenpark. Daarmee wil ik meer diversiteit in mijn garage krijgen door de armoede van leegstand aan te pakken.

Het is heel moeilijk om alle eindjes aan elkaar te knopen, maar ik doe mijn best, mensen. Ik doe mijn best…
Den Haag is al jaren geleden gesommeerd door de EU de BPM af te bouwen naar NUL. Maar zoals het kwartje van Kok, geeft Den Haag nooit iets terug aan de Burger, zeker niet als het om auto’s gaat. Als je van auto’s houdt of privé een dure auto rijdt (in verhouding tot je inkomen), verklaren mensen je voor gek, zover is het al gekomen. En waar kun je in Nederland nog lekker sturen, alles is dicht getimmerd, zogenaamd alles onder het mom verkeersveiligheid. Veel wegbeperkingen slopen je auto of kosten extra benzine, dus meer CO2 uitstoot. Daar hoor je Groen Links niet over. Rijdt Klaver eigenlijk wel elektrisch onder de € 50.000?
@caprio: waarom zou je groen links daar ook over horen? Die zitten in de oppositie, kunnen er niks aan doen en zouden het liefst zien dat je met de fiets gaat. Je klachten moet je richten aan de VVD, die zitten al jaren in de regering, tijdens verkiezingen profileren ze zich als auto partij maar in de praktijk maken ze het alleen maar duurder.
@mashell: che, zeg nou eens eerlijk: als GL ‘aan de macht’ zou komen, komt er dan meer of minder belasting op auto’s?

Juist ja…
“‘toenemende ongelijkheid in de samenleving’ ” Niet meer dan normaal toch? we zijn immers geen communistisch land….
@spykerboy: Ben jij wel eens in een communistisch land geweest? Over extreme ongelijkheid gesproken.
@tge1: ik heb 2 jaar lang in china gewoond… dus ja
@spykerboy: Heb je daar gewerkt?
@tge1: nee, mijn ouders woonde er, ik ben met hun mee geweest toen…
@tge1: maar het gaat mij erom dat we een kapitalistisch land is… dan hoort in mijn ogen niet iedereen gelijk te zijn, mensen die risicos nemen en risico dragen (chirurgen, ondernemers), horen daar in mijn ogen vele malen beter gecompenseerd voor te worden dan mensen die bijv bouwvakker of postbode zijn…. niks ten nadele van die banen overigens, maar als iedereen gelijk was, waarom zou je dan nog risico willen nemen en/of dragen ofzo?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).