Kan de derde generatie Audi R8 wél slagen als e-tron?

Auteur: , 16 Reacties

Men krijgt waarschijnlijk weinig keuze, dus het zal wel moeten.

Kan de derde generatie Audi R8 wél slagen als e-tron?

Enkele jaren na de introductie van de allereerste Audi R8 (rijtest) in 2006, begon Audi al te zien dat de consument de auto niet en masse aanschafte. Sinds 2008 zijn de verkopen eigenlijk alleen maar gedaald. Zelfs de introductie van de tweede generatie (rijtest) bracht op dat gebied weinig positieve veranderingen teweeg. Sterker: de verkoopcijfers vallen inmiddels zo tegen, dat Audi al een tijdlang overweegt geen opvolger voor de R8 te maken.

Ondertussen heeft het Britse Autocar vernomen dat Audi de derde generatie van de R8 in zekere zin alsnog wil gaan realiseren. De auto krijgt naar verluidt echter geen brullende V8 of V10 in het achtersteven, maar een fluisterstil pakket van batterijen.

Dit is een merkwaardige stap, aangezien Audi in het verleden voor beide generaties van de R8 een elektrische versie heeft gemaakt. In beide gevallen liep het uit op een gigantische misser. Van de laatste generatie, bijvoorbeeld, zijn er in totaal niet meer dan 100 exemplaren geproduceerd.

Echter, nu Audi met man en macht inzet op het elektrificeren van haar modellengamma, lijken de Duitsers alsnog interesse te hebben in het maken van een opvolger. Hoewel het nog ruim vier jaar kan duren voordat we de volgende R8 – of wat zijn naam dan ook moge zijn – te zien zullen krijgen, spreken de voorspelde specificaties in ieder geval tot de verbeelding. Audi’s volledig elektrische opvolger van de R8 krijgt naar verluidt vierwielaandrijving en ongeveer 1.000 pk. Daarbij moet de hypercar qua design karakteristieken overnemen van de PB18 e-tron concept, het studiemodel dat recentelijk in Pebble Beach werd onthuld.

Voordat Audi de volledig elektrische versie van de R8 introduceert, zal het eerst met de originele e-tron komen. Deze auto wordt later deze maand onthuld. Daarna volgen o.a. de e-tron Sportback en de e-tron GT. Laatstgenoemde is een elektrische sportwagen die onder leiding van Audi Sport moet worden verwezenlijkt. Over deze auto lees je HIER meer.



16 reacties

Als ze nou slim zijn kopen ze 100 tesla roadsters en zetten daar hun eigen audi body op. Nieuwe stoeltjes en sticker op de toeter en klaar. Als ze dan niet verkopen, terugbouwen en verkopen als Tesla. Weinig risico met minimale R&D investering.
@acakoning: en dan blijken die dingen niet te rijden, onbetrouwbaar en levensgevaarlijk en dan is het toch een duur grapje geworden.
@thijsj: dan veranderd er weinig voor Audi!
@acakoning: Ja, daaaaaaaag. En dan die 100 gebakjes pas in 2043 geleverd zien worden zeker?

(Sorry, inkoppertje. Zo makkelijk. Please don’t call me a pedo guy)
Een concurent voor de Tesla Roadster dus. Ik ben benieuwd.
Tja, persoonlijk zou ik velen malen liever een mooie donkergroene R8 cabriolet rijden met pindakaas leder, (kijk maar eens hoe gaaf die wagen is: https://www.youtube.com/watch?v=tcfxQy7Eg5Q&t=319s )

En alle standaard opties uit Italië en Engeland laten voor wat het is, want laten we eerlijk zijn, in een chique roadster genieten van de V10, daar kan toch vrij weinig tegenop!
@dutchdriftking: Pindakaas leder? Ik denk dat je cognac bedoeld.
@airc: Ach cognac, pindakaas, schijt.. Tis maar hoe je t ziet..
@adjudant: afgezien van hoe je ’t ziet, cognac ruikt een stuk lekkerder dan die andere twee.
@airc: Klopt, maar cognac is er in 12 gradaties, bij pindakaas weet iedereen zeker weten wat je bedoeld.
@airc: cognac, pindakaas, diareepoep, amandelen, tis maar hoe je het beestje wil benoemen. Volgens mij begrijp je prima wat men hier bedoelde toch?
@dutchdriftking: helemaal mee eens, heerlijke wagen die R8 met een fantastische soundtrack! Ook dagelijks prima mee te leven. En volgens TopGear is ie na een weekje roadtrippen ook nog gewoon heel in tegenstelling tot enkele ‘exclusievere’ modellen, wat daar van waar is weet ik ook niet, maar kan me er wel wat bij voorstellen…
@punicaoase: on topic: ik begrijp niet zo goed waarom ze een R8 elektrisch willen maken… als iemand voor dit soort auto’s shopt wil je toch iets bruuts en opwindends… dus geen elektromobiel… Gebruik die energie en innovatie lekker voor de alledaagse auto’s…
@punicaoase: simpel toch. Alle wagens worden electrisch, of je wilt of niet. En de dure, daar waarop de R&D die gaan als eerste. Want een bruikbare electrísche R8 maken is veel gemakkelijker dan een bruikbare electrische A3 maken. Die R8 klanten rijden minder, hebben altijd wel een 2e auto als plan B. Zo’n A3 rijder is gewoon een stuk veeleisender.
Over 4 jaar, voorsprong door techniek 👍
Als de i8 wel verkocht wordt ? Waarom de elek R8 niet ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).