Kia geeft zijn D-segment sedan, de Optima, een klapje meer sportiviteit mee, met een GT-uitvoering die een nette 245 pk uit zijn 2 liter GDI haalt.
Over de komst van deze GT doen al lange tijd verhalen de ronde, en ook het design verscheen al op het net, maar vandaag spreekt ook de Koreaanse fabrikant zich over het model uit. De 1.998cc grote vierpitter levert 245 pk en 353 Nm, doet 0-100 in 7,4 seconden en haalt een top van 240 km/um, met dank aan een automatische zesbak. Het showmodel rolt op 18 inch wielen met 235/45-banden.
Sexy Sportspace krijgt productiemodel
Kia noemt de Optima GT nog ‘prototype’, medio 2016 krijgt het model pas defintief zijn marktintroductie. Dat geeft ze nog even de tijd wat aan de cijfers te tweaken als ze dat willen. ‘In een later stadium’ zal Kia ook een productieversie van het Sportpace concept aan de Optima-lineup toevoegen.
mazdarx zegt
Uhm wow… Ik zeg dit niet snel maar… Mooier dan een BMW dit. Goed bezig Kia! Alleen een opgefokte 4 pitter, dat past niet bij zo’n statige auto vind ik.
Ozan zegt
@mazdarx: meh, 520D specs dit, lekkere ‘GT’… Wat wordt de vanaf prijs?
jobberns zegt
Die Sportspace moet in dezelfde rode kleur als het concept gewoon ongewijzigd in productie gaan!
Arnoud zegt
Nou.. hou die Mondeo maar.
lincoln zegt
De sportspace is een geweldig concept ..
Je kan er tafeltennissen kickboksen en apenkooien tegelijk ..
En naderhand nog effe douchen ook ..
Zodat je fris op werk aankomt ..
jeppie zegt
De optima vind ik erg tof. Zo ook deze
norge zegt
En gewoon heerlijk een twee liter motor, niet van die opgefokte mini zuigertjes onder de kap.
Dutchdriftking zegt
Opzich best een knappe wagen, niks mis mee. Maar ik denk toch dat het koperspubliek de Passat/Insignia niet laat staan voor deze.
eklasse zegt
@dutchdriftking: en heel veel andere D-segmenters. Hier op autoblog krijgt hij underdog plusjes. De vorige was vele malen mooier, en zag er dik uit tov concurrenten. Nu er veel nieuwe modellen zijn en er idd een nieuwe insignia aan komt doet hij nu al wat ielig aan.
berlinetta zegt
De vorige Optima vond ik toch een stukje mooier. Die zag er strakker uit. Het 2 literblok is wel lekker, maar de prestatiecijfers zijn niet indrukwekkend jammer genoeg.
trustmeiamanengineer zegt
Behoorlijk wat power, en niet geheel toevallig denk ik exact net zoveel als BMW uit z’n 2 liter haalt. Maar dat wil nog niet zeggen dat dit blok zich ook net zo lekker gedraagt. Tot nu toe missen die KIA’s nog verfijning en emotie om echt te kunnen concurreren.
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
Verfijning en emotie .. Ja ja .. We hebben met een NL ingenieurtje te maken ..
trustmeiamanengineer zegt
@lincoln: Heb je vanochtend weer aan de azijn gezeten in plaats van koffie?
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
Exacte wetenschap is niet echt jouw ding ..
Prima .. Mag .. Maar verander je nickname dan lekker in zweefteef ofzo ..
trustmeiamanengineer zegt
@lincoln: Je blijft maar van die trieste opmerkingen maken, mag als je daar gelukkig van wordt. Maar gelukkig weet ik zelf beter.
Is me trouwens ook een raadsel hoe je zelfs met zulk soort opmerkingen nog “plusjes’ krijgt, je zou bijna denken dat je meerdere accounts hebt…
87sandyd zegt
@trustmeiamanengineer: accuzuur was ook prettig geweest
toyotafortuner zegt
Aardig lekker hoor!
trident zegt
Kia weer goed gejat. Mazda 6 achterkant anyone?
norge zegt
@trident: …. Nee…
kylian zegt
@trident:
Lijkt er in de verste verte niet op, de achterlichtunits van de Mazda 6 zijn nog niet half zo hoog en veel agressiever van snit.
Beide gewoon erg fraaie auto’s naar mijn bescheiden mening.
philipf zegt
Ziet er goed uit!
clarkson zegt
Mooie auto. Maar de optima heeft wel het probleem dat hij altijd full options moet zijn met de dikste wielen. Als je deze auto als een kale kip besteld ziet het er gewoon niet uit.
martingtv zegt
ik vond de achterkant van de vorige optima toch wat markanter. Deze is wat inwisselbaarder. Zou net goed een camry kunnen zijn.
lamborgfan zegt
Hoe langer ik er naar kijk, des te lelijker dat ding wordt.. raar maar waar.
Mazda 6 for me