Kies maar: BMW Isetta of Fiat 500L

Auteur: , 27 Reacties

Stel, je hebt een garage van 3 meter lang en 2 meter breed en je wilt persé een klassieker hebben. Welke wordt het?

BMW Isetta en Fiat 500

Er zijn verdomd weinig klassiekers die je daar op een schadeloze manier in gaat krijgen. Je zou een klassieke fiets kunnen kopen, maar met een leuk Mini-tje gaat de garagedeur al niet meer dicht en het binnen stallen van je klassieke snoepje is natuurlijk wel een vereiste.

Twee auto’s die wél passen zijn de BMW Isetta en de Fiat 500L, die door 458spideritalia samen gespot werden in het thuisland van de Fiat en stiekem ook van de BMW.

De BMW Isetta is de kleinste BMW ooit, stamt uit 1955 en heeft een lengte van slechts 2,28 meter. Het was niet BMW, maar scootermerk Iso SpA die de auto ontwierp en als eerste op de markt bracht. BMW kocht later de licentie om de Isetta in licht gewijzigde vorm onder eigen naam te verkopen. De BMW kenmerkt zich door zijn voordeur. Voor het in- en uitstappen moet je het stuur wegklappen. De aandrijving van de Isetta wordt verzorgt door een 12 pk sterk 1-cilindertje met een top van 85 km/u.

Tussen 1955 en 1962 verkocht BMW ongeveer 160.000 Isetta’s en de auto begint langzamerhand behoorlijk zeldzaam te worden. BMW was destijds niet helemaal tevreden over de verkoopcijfers van de Isetta, dat kwam voornamelijk door die andere Italiaanse snotaap. Het was namelijk de Fiat 500 Nuova die in 1957 roet in het eten van de Duitsers gooide. Het autootje van Fiat was een stuk praktischer dan de BMW en nog steeds zeer compact en betaalbaar.

De Fiat 500 heeft een lengte van 2,97 meter en onder de kap een 13,5 pk motortje met een top van 85 km/u. Later werd het 500cc blokje geüpgraded naar 17 pk. De 500L op de foto kwam pas 1968 en is niet zo als je verwacht een extra lange versie. Het was een soort facelift, waarbij de L staat voor Lusso. Vooral het interieur werd daarbij luxer gemaakt.

Beide auto’s passen prima in ‘onze garage’. De BMW is zeldzamer dan de Fiat, maar qua dagelijks gebruik is de 500 weer een stuk beter te doen. Het is een kwestie van smaak, beide auto’s zullen in het verkeer nekkendraaiers zijn. Verwacht geen luxe, zelfs de verwarming was destijds op deze kleintjes niet standaard.

Het woord is aan jullie, welke wordt het? Meer foto’s check je op autojunk.nl.



27 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Pffff, moeilijk! Ik zat laatst nog te twijfelen tussen deze twee, welke ik liever zou willen. Denk toch dat ik de 500 wil, maar zo’n Isetta is ook heel leuk!
Passen ze niet alle twee in die garage? Anders de 500. Net iets meer auto, die isetta is wel een hele kleine scootmobiel…
@sacha: Dat niet, maar waarschijnlijk wel achter in je Géé AMG :)
Ik weet dat beide op hun eigen manier een soort automotive legendes zijn maar om eerlijk te zijn…allebei niet echt mijn pakkie aan.

Misschien als je in Adam woont of zo dan is dit leuker dan een nieuw koekblik maar voor de rest…meh.
@jaapiyo: smaken verschillen, maar in amsterdam lijkt zo’n auto mij juist niets. En wel om twee reden:
1. Je wilt hem niet op een krap parkeerplaatsje zetten ergens.
2. Zo’n auto koop je om er mee te toeren en ervan te genieten, dan randstad lijkt mij daarvoor niet de ideale setting. (Liever het oosten of zuiden van het land dan, kan je ook nog makkelijk de grens over;)
500 natuurlijk, niet dat ik er pas ofzo…
@norge: in ergens..
@norge:
Tuurlijk pas jij erin, wel even de voorstoelen verwijderen..
Gewoon een BMW 600. :) Past prima in mijn garage, bovendien een stuk zeldzamer dan een Isetta.
Ik ga voor de Fiat 500. Persoonlijk vind ik hem mooier dan de BMW
Alletwee snoepjes, maarrrr ik heb nog liever een Messerschitt tiger.
@spidermann: of een ME 262 “Schwalbe”.
500!
Fiat want als je de isseta in een garage tegen de muur zet kan je er niet meer uit….. Altijd handig een achteruit versbelling
@henkhupelschoten: Een Isetta heeft gewoon een achteruitversnelling.
@P1m: isetta 250 niet. Lieten ze zien bij top gear.
@henkhupelschoten: was volgens mij geen Isetta.


Sowieso de Isetta (300). Al zou ik de 600 ook niet afslaan. Maar liever toch de 700LS…
@henkhupelschoten: Alle BMW Isetta’s en de 600 hadden een handgeschakelde vierbak met achteruit. De 600 is nog geleverd met een Sax-o-mat halfautomaat.
Als je het converteerd naar elektrisch en je het gebruikt om in je tuin rond te rijden dan kan ik het nog begrijpen maar zelfs dan zijn er betere alternatieven.

Voor alle andere redenen snap ik niet wat iemand met zulk een stuk metalen verdriet zou willen doen.
Ik zou voor de BMW gaan, heb ik tenminste nog het idee dat ik premium rij… ;-)
Alle 2 natuurlijk hartstikke leuk om te zien en te spotten! (Zelf (nog) geen Isetta gespot maar toch)

Maar voor de heb? Toch liever iets waar ik wel in zal passen. Lijkt me wel wat meer comfy.
Michael Schumacher had of heeft een Fiat 500
Of het een Abarth is of een gewone, dat weet ik niet.
En zijn argument voor de FIAT 500 is dat het het enige kleine autootje is dat rijdt als een F1 wagen.
Wie ben ik om hem tegen te spreken?
’t werken in zo’n ding en het is de sport om het twee cilindertje op toeren te houden, het bijkans in zijn nieren te zitten om de gang erin te houden
En daarnaast stuurt zo’n 500 nog grappig en kun je, door het lage gewicht, lekker smijten met zo’n ding.
Het knappe van de 500 vind ik dat deze wagen nooit uit het Italiaanse straatbeeld is verdwenen, net zoals de oer-Panda.
Als die Italianen iets hebben dat hen bevalt, dan houden ze het gewoon.
Verder vind ik de 500 een auto, en dat vind ik van die Isetta eigenlijk niet.
Zou liever een Abarth 600 hebben.. Minimaal 42pk en niet veel groter. Moet je wel 3,4 m garage hebben…
500!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).