Kies maar: de meest legendarisch Porsche Le Mans-winnaar

Auteur: , 45 Reacties

Zeventien keer, zo vaak won Porsche Le Mans. Dat deden ze met negen (of acht, net hoe je het bekijkt) verschillende wagens. Wij hebben ze allemaal voor je op een rij gezet, inclusief de nodige achtergrondinfo. Het enige wat jij nog hoeft te doen is kiezen welke uiteindelijk de meest legendarische is.

Kies maar: negen keer Porsche op Le Mans

Porsche 917K (1970 en 1971)
Porsche boekte al eerder successen met onder andere de 550 Spyder in langzamere klasses, maar in 1970 helpen Hans Herrmann en Richard Attwood Porsche aan hun eerste eindoverwinning met de 917K. Een jaar later zijn het Gijs van Lennep en Helmut Marko die zegevieren met de luchtgekoelde Porsche 917.

Porsche 917K

Porsche 936 (1976, 1977 en 1981)
In 1976 is het wederom Gijs van Lennep die met een Porsche zegeviert tijdens de 24 uur van Le Mans, ditmaal met de bekende Belg Jacky Ickx aan zijn zijde. Opvallend is dat de Porsche 936 niet alleen in 1976 en 1977 wint, maar ook in 1981. In dat jaar gaat de aandacht vooral uit naar de raceversie van de 944, maar om toch mee te strijden om de eindoverwinning wordt een 936 uitgerust met de 2.65-liter turbomotor uit Porsche’s Indycar, gekoppeld aan een vierbak uit de Can-Am 917. Slechts drie officiële 936 chassis’ zijn gebouwd, die allemaal één keer Le Mans wisten te winnen.

Porsche 936

Porsche 935 K3 (1979)
In 1979 geen officieel fabrieksteam van Porsche aan de start, wel Porsche Kremer Racing met de door hen aangepaste versie van de Porsche 935: de K3. In een race gedomineerd door regen, komen uiteindelijk drie Porsche 935’s als eerste over de streep, voor een Porsche 934 op de vierde plek en het eerste prototype op plaats vijf, een Rondeau M379.

Porsche 935 K3

Porsche 956 (1982 tot en met 1985)
Liefst vier maal op rij wint de voor Group C gebouwde racer Le Mans. De motor is hetzelfde als in de 936 uit 1981: een 2.65-liter turbo met zo’n 635 pk, ditmaal met een vijfbak. Hoe snel de 956 is blijkt wel uit het feit dat de allersnelste ronde over de Nürburgring Nordschleife ooit in 1983 door Stefan Bellof werd gereden met een 956: 6:11.13. Helaas overlijdt diezelfde Bellof achter het stuur van een 956, als hij tijdens de 1000 km van Spa (1985) in aanraking komt met de 962 van Ickx. Na dit ongeluk zouden veel teams de 956 met pensioen sturen en overstappen op de 962.

Porsche 956

Porsche 962C (1986 en 1987)
Porsche wil met de 956 zowel in Europa als in Amerika racen, maar aan de overkant van de oceaan wordt de 956 al snel uitgesloten om veiligheidsredenen: de voeten van de coureur komen voor de vooras uit. De wielbasis wordt verlengd, het chassis aangepast en er worden andere motoren gebruikt. In de Porsche 962C lag eerst een watergekoelde 3.2 twin-turbo, die in 1987 wordt vervangen door een duurzamer en sterker 3-literblok.

Porsche 962

Dauer 962 Le Mans (1994)
Het bedrijf van Jochen Dauer stripte Porsche 962’s kaal en maakte ze vervolgens geschikt voor gebruik op de openbare weg. Door een wijziging in het reglement waren de fabriek Porsche 962’s in hun klasse al lang niet meer competitief, totdat in 1993 straatauto’s hun rentree maakte in hun eigen klasse op Le Mans. De organisatie ‘vergat’ echter een minimum aantal geproduceerde exemplaren verplicht te stellen en dus kon Jochen Dauer twee 962’s inschrijven als GT1. Wel moesten er iets smallere banden, een grotere brandstoftank en een restrictor op de luchtinlaat worden gemonteerd. De verplichte bagageruimte voor een standaard koffer had de Dauer 962 al. Met wat hulp van het fabrieksteam bleken de 962’s tijdens de kwalificatie sneller dan alle andere auto’s in hun klasse, maar kwamen ze snelheid te kort om het de Group C-wagens moeilijk te maken. Door stabiel en constant te rijden en weinig problemen te kennen, wisten de twee Dauer’s op te klimmen en uiteindelijk als 1e en 3e te finishen.

Dauer 962

TWR Porsche WSC-95 (1996 en 1997)
Een van de meest bijzondere auto’s die ooit Le Mans wist te winnen is zonder twijfel de door Porsche en Tom Walkinshaw ontwikkelde WSC-95. De auto begon zijn leven als het chassis van een Jaguar XJR-14, dat door Porsche werd aangepast. Daarin werd het ondertussen oude, maar nog steeds krachtige turbo-blok uit de 956 gehangen. Door wijzigingen in het reglement werd de ontwikkeling van de auto, bedoeld voor de IMSA-series, stopgezet toen deze al vrijwel af was. Reinhold Joest wist Porsche echter te overtuigen om hem de auto te geven en deze te laten racen op Le Mans. Er wordt een tweede auto gebouwd, maar bijzonder is dat één chassis zowel de race in 1996 en 1997 wist te winnen. Iets wat nog nooit was vertoond en ook naderhand niet meer voorgekomen is.

Porsche TWR WSC-95

Porsche 911 GT1 (1998)
Gelukkig was er in 1998 wél een minimum aantal straatauto’s dat gebouwd moest worden om te mogen deelnemen in de GT1-klasse, zodat er tenminste ook nog 25 straatversies van de brute GT1 zijn. De voorkant van het chassis stamt af van de 993, de achterkant van de 962, terwijl het uiterlijk het publiek alvast op moest warmen voor de later te presenteren 996. Doordat op Le Mans de snellere prototypes van Mercedes, BMW en Toyota technische problemen ondervonden, kon het gebeuren dat al weer een Porsche uit de GT1-klasse er vandoor ging met de eindoverwinning.

Porsche 911 GT1

Porsche 919 Hybrid
Aan de Porsche 919 hoeven we weinig woorden vuil te maken, dat deden we de afgelopen tijd al regelmatig. 17 jaar na de laatste zege is daar dan eindelijk weer een overwinning voor Porsche.

Porsche 919 Hybrid



45 reacties

De 917 dan maar, idioot veel vermogen en schijnbaar bijzonder lastig onder controle te houden.
De meest legendarische Porsches voor mij?
De 917, omdat het een van de auto’s is die mijn interesse in het spelletje hebben aangewakkerd.
Mobydick omdat het Mobydick is, de meest idiote 911 ooit.
De 956, omdat Lammers daar ooit in begon.
De Dauer omdat ik daar bij heb mogen zijn toen die LeMans won in het 2de jaar dat ik daar werkte.

Maar de meest legendarisch top 3 staat voor mij maar 1 Porsche, de Gulf 917, samen met de Mazda 787B en de Jaguar waar Jantje in ’88 mee won.
@jrk68: Jaguar XJR-9 toch? Met Silk Cut sponsoring (wit met paars en gouden accenten, als ik het mij nog goed herinner).
@gtwillem: begon, oa. Canon livery op de 956. Wonnen deed ie idd met de Jag.
@gtwillem:
Yep, hier een plaatje samen met een 962 (om het een beetje on-topic te houden) op Hunaudiers toen dat nog gewoon 6km plankgas was.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/5f/ec/b6/5fecb60278f69eebfbc4092d35cf27d5.jpg
917K! Prachtige auto vooral in gulf livery!
De 917 ligt voor de hand, maar toch zeg ik de 919. Deze heeft laten zien dat ie erg goed is en mijn voorgevoel zegt dat er meer in het vat zit.
1. Porsche 917K, in Gulf kleuren. Want Le Mans, Steve McQueen en alle andere cliches.

2. Porsche 956, in Rothmans uitvoering. Bizar snel apparaat.

3. Porsche 911 GT1. Omdat het de enige is waar ook ‘straatlegale’ versies van zijn. Op zich is Le Mans nog altijd erg gaaf, maar vroegah was het een slijtagetestrace voor licht aangepaste straatauto’s. Dat aspect mag van mij wel iets meer terugkomen (ijdele hoop…)

De 919 Spyder is wel veruit de lelijkste Porsche winnaar trouwens. Ik weet dat raceauto’s voornamelijk functioneel moeten zijn, maar knapper zijn ze er niet op geworden.
De 917, puur omdat dat de eerste was, van Lennep ermee won en hij bruut is!
Maar de 919, omdat dat ding zo mega geavanceerd en snel is, en probleemloos 24h uitgewrongen kan worden zonder enig probleem. Briljant stuk techniek.
De voorkeur van @desjonnies laat zich raden trouwens…

http://flatsixes.com/wp-content/uploads/2009/03/first-25-porsche-917-secratary-cars.jpg

Zelf ga ik dan maar voor de Dauer 962: schitterend apparaat en fantastisch verhaal.
@dizono: Zo, dat zijn d’r veel
@henkhupelschoten: 25, want zoveel moesten er gebouwd worden voor homologatie. Dit zijn dan ook de allereerste 917’s uit 1968, voor de poorten van de fabriek.
@dizono: Weer wat wijzer geworden!
@dizono:

Die dingen zijn letterlijk levensgevaarlijk.
Tijdens de 24H van ’69 werd dat John Woolfe ook pijnlijk duidelijk…
Ik zou toch voor de door John Wyer Automotive aangepaste 917K gaan.
De 919, heel mooi ook dat ze in 3 kleuren reden. Top winnaar ook trouwens die Hulkenberg, even le Mans winnen in een F1 seizoen ✌️
De 956 alsublieft! Gelukkig zijn deze beelden te zien op youtube en wat gaat zo’n 956 loeihard!

http://youtu.be/k1mAZx3NHGY
917 heeft gewonnen met Team Salzburg kleuren en Martini (Gijs van Lennep), nooit met Gulf. Maar om op de vraag te antwoorden: 956 in New Man livery aub.
@Vincegail:
Dat was een mooie Maja de Bij livery idd.
Had hem in mijn jongere jaren al radiograafje.
http://www.tamiya.com/english/products/list/24car_img/24049m.jpg
Uiteraard de 917 en leuk dat Porsche weer eens gewonnen heeft…legendarische maar dodelijk saaie race..24 uur…gaaaaaap
936, 962c en de dauer 962. Brute wagens!
Lelijke meuk houden ze maar op het circuit .. Het kiezen niet waard ..
@dizono :
De Gulf 917’s van JWA ( John Wyer Automotive) hebben -helaas- Le Mans nooit weten te winnen, de eerste 917 die won was de Kurzheck van het semi-fabrieks team (lees Porsche fabrieks team ) Porsche Salzburg.
van Lennep won met een kurzheck in de befaamde Martini livery in 1971 en toen was wat betreft Le Mans overwinningen, de koek op voor de 917
Broozed but not beaten, jammer dat ze de schade hebben hersteld na Le Mans, maar ja wisten ze toen veel, het was gewoon een race wagen :

http://www.porsche917.com.ar/ZLemans7103_med.JPG

http://porsche-scene.de/uploads/pics/Porsche_917_053_Le_Mans_1971_09.jpg
De 1970 ‘Salzburg’ 917, de als nummer twee gefinishte 919 was in zijn kleuren gespoten als hommage aan Porsche’s eerste Le Mans overwinning in 1970

http://www.seriouswheels.com/pics-pqr/Porsche-917-Hans-Herrmann-at-1970-Le-Mans-1280×960.jpg

https://photos.stuttcars.info/upload/2014/02/05/1970-le_mans-2-copyright-porsche-downloaded-from-stuttcars_com.jpg

Die witte strepen geven de lucht stroom over de body aan, bedoeld als een grapje en ongetwijfeld om het ding er wat beter uit te laten zien !

Ik heb ze allemaal,……voor op de racebaan !
@desjonnies:
Waar blijft die AB reportage over dat zoldercircuit (niet verwarren met circuit Zolder) eigenlijk?

Zou toch een tof item kunnen zijn.

Ps: is de Impreza klaar voor de Vechtdal?
@jrk68:
Nee, wordt klaargemaakt voor Oostenrijk als eerste, criterium van “de groep B rally legends. ”
Zijn we uitgenodigd, misschien nog een paar Duitse omlopen.
@desjonnies:
Top en apart, een groep A in een groep B legends rally, maar ik ga het in de gaten houden.
Wat ik eeuwig jammer vind is dat de originele Le Mans klok van Dutray (de lokale juwelier, je kunt de winkel in Le Mans centrum zo vonden) is verdwenen ter faveure van Rolex als sponsor -tenminste dat neem ik aan-

https://garethphillips.files.wordpress.com/2014/01/20140112-181652.jpg
De 919 kan natuurlijk niet want die is niet zo oud als de rest.
Tja… de 917 is gewoon nèt iets meer legendarisch dan de rest. En een bizar brute auto… Dus die graag, in gulf livery.
De 962c blijft mijn favoriet
Ik vind de 962 gewoon een plaatje, dus daarom die wagen.
Ja…kan niet anders dan toch de 917 noemen natuurlijk. Gewoon een legendarische wagen geworden in al zijn verschillende verschijningen, niet alleen de kurzheck en langheck maar ook nog de open Can Am varianten met turbo’s die helemaal waanzinnig waren…

Omdat ‘ie nog niet voorbij is gekomen (volgens mij); het ‘schweinchen’

http://www.meinklassiker.com/image.php?type=paragraph_top&id=4670

En omdat ik het gewoon een toffe foto vind waarop je niet kan haten als autoliefhebber:

http://obin_jess.tripod.com/GTP/rear%20of%20Porsche%20917.jpg
Honourable mention trouwens voor de Dauer 962. Tuurlijk het is wel een beetje op de rand van valspelen maar tegelijkertijd is het ook een mooi verhaal en horen dit soort dingen bij uitstek bij de racerij.
De 904 en 906 niet vergeten, blijven toch de mooiste, en ook winnaars, zij het enkel vane en klasse.
Over 2x Le Mans algemeen winnen met hetzelfde chassis, deden ze dat niet al eens eerder met een Gulf Ford GT40 in ’68
Absoluut de 917!
ik mis de 356…
“Er wordt een tweede auto gebouwd, maar bijzonder is dat één chassis zowel de race in 1996 en 1997 wist te winnen. Iets wat nog nooit was vertoond en ook naderhand niet meer voorgekomen is.”

Helaas klopt dit niet, dat was al de derde auto die dat voor elkaar kreeg. OW Bentley won in 1929 en 1930 al twee keer Le Mans met een Bentley Speed Six, en John Wyer Automotive won met een Gulf Ford GT40 in 1967 en 1968 (zoals rohrl-fan al aangeeft.
@Alex_79: Waren dat effectief de zelfde chassis?
@Vincegail: Van die Ford Gt40 weet ik 100% zeker dat het dezelfde auto was. Ik heb een special over Ford en Le mans gemaakt voor Racingnews365 en daarvoor heb ik een boel uit moeten zoeken. Jacky Ickx en Jacky Oliver klopten in hetzelfde chassis twee jaar achtereen Porsche louter op betrouwbaarheid, al hadden Larousse en Herrmann in het tweede jaar even goed kunnen winnen als ze hadden geweten dat er een remkrachtwaarschuwing onterecht brandde (andekdote die hier al eens voorbijkwam). Van die Bentley was ik eerst niet overtuigd dat het dezelfde auto was, maar hetzelfde team, dat van Woolf Barnato, die de race dus twee keer won. Edoch, een oud boek bevestigde dat het om Old Number One, een Bentley Speed Six die Barnato twee inzette en waarmee hij twee keer won (een keer met Tim Birkin, de ander keer met Glen Kidston)
@Alex_79: All right, thx!
Hoe kan je iets van de afgelopen 10 jaar nu al legendarisch noemen?
@dizono: Ook nog even terugkomen op dezelfde auto die wint: Joest won in 1984 en 1985 met Porsche 956-117, terwijl ze in 1986 aan de leiding lagen toen ze mechanische pech kregen.
Voordat vag er in stapte zagen ze er veel beter uit.

Ja ja snap ook wel dat het niet aan vag ligt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).