Kies maar: Donkervoort D8 GTO-S of Porsche Cayman GT4

Auteur: , 67 Reacties

Effe een keer niet twee geijkte rivalen, maar wel twee zeer gefocuste auto's.

Kies maar: Donkervoort D8 GTO-S of Porsche Cayman GT4

Donkervoort D8 GTO-S

Gister werd ‘ie pas geïntroduceerd en toch vonden we de tijd rijp voor wat harde vergelijkingen. De D8 GTO-S is het íets minder straffe broertje van de D8 GTO (rijtest). Het verschil tussen deze twee racesigaren zit ‘m vooral in een wat vriendelijkere afstelling van het onderstel. Voor het overige blijft de D8 GTO -ook in ‘S’-uitvoering- een fuifnummer van jewelste.

Vermogens liggen op 340 of 360 pk uit een vijfcilinder van Audi bij een wagengewicht van (waarschijnlijk) minder dan 700 kg. Dat zijn cijfers waar je mee thuis kunt komen! De Nederlandse prijs bedraagt trouwens 154.400 euro, da’s dan weer minder.

Porsche Cayman GT4

De GT4 doet nog niet mee aan de viercilinderorkaan die momenteel in Boxster- en Cayman-land huishoudt. Niet dat downsizing in dit verband per se iets negatiefs is, want collega Casper werd behoorlijk blij van de laatste Boxster (rijtest).

Uiteraard is de Cayman GT4 minder hardcore dan z’n Nederlandse tegenstrever. Toch hebben we zo’n vermoeden dat ze qua straat-/circuitfocus aardig bij elkaar in de buurt liggen. De GT4 doet overigens 385 pk bij een gewicht van 1.315 kg en een prijs van 132.100 euro. Roept u maar!

Dank aan @uncivilsum voor het idee!



67 reacties

Pfoe, ik denk dat ik de Donkervoort het gaafste is. Maar als je nog een heel klein beetje dagelijkse bruikbaarheid zoekt is de GT4 beter. Erg moeilijk.
@dutchdriftking: idd, als auto voor erbij de Donkervoort en als ik er elke dag mee zou moeten rijden de Porsche. En als in genoeg geld zou hebben allebij😉
Lastige keuze, in principe liever de Donkervoort D8 GTO-s! Maar de Cayman GT4 lijkt me de betere daily driver….. hmm fuck it, D8 GTO-s!!!!
De Cayman GT4, zonder twijfel. Ik heb de ruimte niet om een funauto auto te stallen, dus praktische bruikbaarheid is wel een belangrijk factortje.
Honderd procent de Porsche. Ik ben totaal niet gecharmeerd van de Donkervoort.
Duivels dillema. Als we nu in een oord woonden waar de zon 300 dagen p/j zou schijnen, de D8! Maar aangezien dat niet het geval is, de GT4.
@str8six: Dat is een misvatting… In die landen worden vrijwel geen cabriolets verkocht. De zon word daar eerder als lastig ervaren. De locals gaan ook niet om 12 uur op het strand liggen. De landen waar juist vrij weinig zon is hebben de hoogste cabrio-dichtheid: Engeland, Scandinavie en Nederland
@Svenska_Aeroplan_AB: Ok, waar ik vaak op vakantie ga zie ik anders. Wel verrassend die cijfers.
@str8six: op het moment dat je op vakantie gaat zit het ook vol met toeristen wss.
@darrock: Florida, dus valt wel mee.
Donkervoord
Want dat is net wat exclusiever als de Porsche wat ook een mooie auto is
Dit zijn moeilijke keuzes. De GT4 is natuurlijk in vergelijking met de Donkervoort meer te gebruiken als daily driver. Buiten dat is de Donkervoort veel, maar dan ook veel gaver! Wat een monster van een auto zeg, vooral met de kleur van het exemplaar op de foto’s. Ik kies de Donkervoort, wat een beest lijkt me dat!
Smart Roadster.
@willeme: Ik zie je gaan jongen..
In alle opzichten de GT4. Auto ziet er beter uit, net iets praktischer dan de Donkervoort, en kan je net zoveel fun brengen als de Donkervoort…
Donkervoort. Totaal andere rijbeleving denk ik, puur voor de fun. Daar zou ik mijn MG’tje wel voor aan de kant schuiven denk ik…
Laatste keer dat ik in een Donkervoort zat vond ik het maar krap, Cayman is toch meer auto en met fun factor zit het wel goed.
@foramen: goh, is een Donkervoort krap? Ik wilde hem net aanschaffen als familie auto…
@svenska_aeroplan_ab: you so funny.
Sws de Donkervoort
Een andere motor en ik had de Donkervoort genomen..Maar ik ga mee met willem…
@norge: Juist vanwege die motor de Donkervoort
@norge: omdat die geniale 5 pitter toevallig van Audi is? Vind ik nogal een slecht excuus…
Ik heb ze allebei al.
@hansiehansie: pics or it didn’t happen 😝
@w0o0dy: Hansie was ook zijn 911R beu en heeft ‘m voor 9 ton aangeboden.
Denk de cayman wegen het feit dat die praktisch bruikbaarder is. Wanneer het een speelauto wordt dan de donkervoort
Volledig afhankelijk van de situatie. is het je enige auto of heb je al een daily?

Als enige auto de Cayman.GT-4
Als auto voor er bij de D8 GTO-S
@kilum: Als enige auto een GT4 lijkt me toch geen pretje ;)
@berlinetta: Klopt, maar nog altijd beter dan de D8. De V8 vantage kon ik niet uit kiezen. anders was die het wel geworden als daily. ;-)
Erg moeilijk maar dan toch de donkervoort
De Donkervoort lijkt me fantastisch. Puur rijplezier, ziet er goed uit, heerlijke sound, ongekend snel en ook nog eens een Nederlands product. De Cayman daarentegen vind ik misschien wel het leukste dat ooit uit de fabrieken van Porsche is komen rollen. Praktischer, goedkoper en waarschijnlijk net zoveel fun.

Ik zou dan ook kiezen voor de Cayman en voor de rest van het geld een motor halen. Dan heb je én een geweldige auto én je kunt alsnog genieten van ongefilterd rijplezier.
GT4 zonder enige twijfel!
Brains gebruiken: de Porsche
Emotie: de Donkervoort. No-brainer
Simpele keuze, fuck comfort en gebruiksgemak. De Donkervoort is voor mannen met borsthaar, de Porsche voor mannen met een kunstgebit. Zelfs als DD ga ik voor de puristen keus. Dat je de lokale auto-industrie ondersteunt is mooi meegenomen.
Laten we eerlijk wezen, als je in de markt bent voor dit soort auto’s is het vaak niet de auto die je dagelijks gebruikt. De Donkervoort per definitie niet, en de Porsche kan nog wel, maar niet persé in deze uitvoering.
Dusssss als ik moet kiezen ben ik dus in de markt voor een fun-auto en zou ik zeker weten voor de Donkervoort gaan,
Ik ben ook gewoon niet zo dol op Porsche.
No brainer, een lekkere Cobra van Superformance… Diep blauw metallic met twee witte strepen erover, cliché maar zó sexy…
Toch liever onze Hollandse Pracht!
Sowieso de gt4
Donkervoort svp !
Nog altijd de Cayman GT4. Al zet je er een GT3RS naast, een Scuderia, een Mac P1, een Laferrari, een 918, een AMG GT, enfin, je snapt em wel…, ik kies nog altijd de GT4. Dit is wat mij betreft de puurste, leukste en meest haalbare sportwagen die er bestaat. Als ik kon gaan winkelen in die budgetten, zou ik geen seconde twijfelen.
De Donkervoort voor mij.
De Cayman is zonder twijfel een betere auto maar iedere keer als ik een Cayman zie moet ik denken aan wat JC over de Cayman zei:
“Driving a Cayman is like telling everyone your life just didn’t turned out as perfect as you wanted it to. Because if it was you would be driving a 911”
Persoonlijk zou ik voor dat geld een 2 jaar oude 911 Turbo S kopen.
@bennyweisz: driving a Cayman is also about saying to the world : fuck your narrow mindedness I love driving!
tja… nou staan er hierboven een paar reacties over een daily driver. zo’n ding koop je niet voor daily, zo’n ding is voor afsluitdijk of autobahn in het weekend! met een bagageruimte van 0 kan je er toch bijna niks in kwijt.

ik zou trouwens voor de donkervoort gaan, het is een beetje een kart in mijn ogen, wat ik veel leuker vind dan normale auto’s.
Doe mij maar die Donkervoort.

Zo’n Cayman voor dagelijks gebruik, valt best tegen. Onhandige opbergvakken enzo.
Dus dan heb je er toch een als tweede auto. Dan lijkt me zo’n Donkervoort een stuk puurder en unieker!
GT4 alsjeblieft. Bij die Donkervoort wordt het met mijn 1.98 ook zo’n circus act om elke keer in te stappen.
De Donkervoort is eerder auto nr. 3, 4 of 5. Aangezien ik nog maar één andere auto voor de deur heb, en geen garage is de Porsche een betere keus, maar vind de Donkervoort wel heeeul tof!

Maar eigenlijk heb ik liever een 718 Cayman S met de viercilinder turbo. Lijkt mij een prima daily!
Simpel: GT4
Gt4!
Ik ben meer van de zeldzaamheid en rariteit.

Met dat gevoel in de aanslag doet die Porsche me dus helemaal niks. Dertien in dozijn, pak melk, lelystad-centrum gevoel. Dan kan je net zo goed een BMW 2serie m model nemen of een Audi ttrs. De jongensdroom van iedere gewoontedier kantoorknieper of aso-achterstand-kansenparel, met zijn eerste zwartgeldstash in de pocket, al dan niet van Rotterdamse, brabo of Marrokkaanse achtergrond.

Doe mij die Donkervoort maar.
@giulio: als je dan toch licht discriminerende vooroordelen de wereld in wilt slingeren, spel dan i.i.g. MaRokkaans goed..
Hangt er wat vanaf waarvoor je de auto gebruikt denk ik, dagelijks vervoer of voor erbij? Ik zou voor de GT4 gaan omdat die toch wel wat praktischer is en die verkoop je na een bepaalde tijd toch gewoon met winst of niet? Qua driving fun zal je bij geen van beiden te klagen hebben.
Vind de Cayman GT4 is misschien wel mijn favoriete auto van dit moment dus daarvoor kies ik. Die twee keer per jaar op het circuit rijd ik dan wel achter de Donkervoort.
Porsche … ben een liefhebber 😉
No doubt, Donkervoort.
Ik denk de cayman, ik pas ws niet in de Donkervoort met 1m98.
De Donkervoort lijkt me ook heel gaaf, maar ik zou in dit geval voor de Cayman GT4 gaan.
De donkervoort natuurlijk, weer eens wat anders dan de miljoenste porsche
Dit toch wel de moeilijkste keuze van het afgelopen half jaar! De donkervoort is wel een droom auto voor het weekend van mij maar om die GT4 kun je niet heen als je m toch stiekem door de weeks ook een keer wilt pakken
Donkervoort
Gt4
Volmondig en zonder enige twijfel de Porsche.. Dit is hoe de 911 eigenlijk had moeten wezen.
Porsche! Sws raar om te vergelijken. De Porsche biedt comfort, sportief- en daily drive. Donkervoort zorgt voor leuke weekenden en een lach op je gezicht.
Geinig, iedereen vond die Porsche altijd de ultieme rijdersauto enzo. ‘Puur’, ‘handbak!’ en ‘voor de liefhebber’ enzovoort.

Nu noemen we de GT4 in één zin met woorden als ‘praktischer’ ‘comfort’ en ‘dagelijks gebruik’… Geweldig!
@Rob:
Oja, kiezen. De Donkervoort plus een cursus fatsoenlijk autorijden…
Donkervoort, goed voor de NLse economie en goed voor Donkervoort.
De Donkervoort is vermoed ik echt geweldig. Maar je hebt er helaas niets aan. In Nederland rijden is niet leuk (tenzij circuit, maar dan is een cupracer veel geschikter). En voor een paar dagen naar de Alpen moet je toch je tandenborstel meenemen. En die past er niet in.
Dus wachten tot er een Boxster GT4 komt. Of de juiste mods aan je Boxster maken ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).