Kies maar: Lamborghini Miura of Ferrari Daytona

Auteur: , 73 Reacties

In navolging van de pittige opgave van vorige week presenteren we wederom een lastige keuze.

Kies maar: Lamborghini Miura of Ferrari Daytona

Twee iconen van hun tijd, de één misschien nog bekender dan de ander, en andersom. U snapt: deze twee auto’s zijn op verschillende vlakken aan elkaar gewaagd en worden tegenwoordig voor bedragen verkocht waar je niet goed van wordt.

De Miura P400 staat min of meer bekend als de allereerste échte supercar met z’n bijzondere layout. De V12 ligt ondanks genoeg ruimte in de lange neus overdwars achterin en tussen de assen. De prestaties strookten niet helemaal met de cijfers die de fabriek opgaf, maar met zo’n uiterlijk vergeten we dat voor het gemak. Gratis tip: gooi een paar zakken cement in de neus, mocht je willen proberen of de opgegeven top van 275 km/u inderdaad haalbaar is. De auto in de gallery betreft overigens de Miura P400 S.

Aan de andere kant de Ferrari 365 GTB/4, beter bekend als de Daytona. Het silhouette komt (mits je een paar biertjes op hebt) enigszins overeen met dat van de Miura, maar de motor ligt bij de Ferrari ‘gewoon’ in lengterichting voorin. Qua prestaties is het ongeveer de gelijke van de Lambo, qua uiterlijk niet. Niet omdat ‘ie minder mooi is, maar omdat beide auto’s gewoon verschillend smoelen.

En het uiterlijk is toch hetgeen waar het bij deze beestjes om draait. Kom maar op met die meningen!




73 reacties

Ferrari!
Hoewel ik meestal meer Ferrari liefhebber ben, ok Aventador vind ik ook super gaaf…meer in dit geval vind ik de Miura echt de mooiste van de 2. Dan kijk ik echt alleen naar design, want kwaliteit schijnt niet super te zijn. Kortom

Miura: 1
Daytona: 0
100% zeker de Miura!
Is voor mij de veel knappere wagen van de 2.
Is ook meer een icoon dan die Ferrari…
En die Ferrari vind ik op zich niet echt mooi :s
Lamborghini Miura please! Deze ziet er gewoon nog beter uit.
Lamborghini Miura !
Miura. Persoonlijk vind ik die ook veel mooier.
Voor mij absoluut de Lambo, wat is dat toch een prachtige auto. Die lijnen… Veel mooier wordt het niet.
Daytona for sure!
Lamborghini, mooiste auto uit dat tijdperk!
Voor mij de Miura. Ik vind dit de mooiste auto van deze twee. Normaliter ben ik een Ferrari-fanaat, maar de Daytona heeft mij nooit zo kunnen bekoren in vergelijking met de andere Ferrari’s. Al helemaal na het zien van de Miura op Petrolicious. Schitterend.
Een lastige! De 356 GTB/4 is altijd een van mijn favoriete klassiekers geweest. Die perfecte proportionering, dat barokke interieur en natuurlijk perspex tussen de koplampen.

Puur als design statement is de Lambo mooier. En historisch gezien is het de blauwdruk geweest voor alle supercars van deze tijd. Maar qua rijden was ie nog niet optimaal en eigenlijk vind ik de opvolger van de Miura zo mogelijk nog indrukwekkender.

Dus voor mij de elegante coupe uit Maranello, maar man man man, wat een opgave als je echt moest kiezen…
In dit segment hoeft men niet te kiezen @gtwillem: die nemen beide op in de collectie..
@mars: algemeen bekend. Vandaar de hypothetische vraagstelling… 😉
@gtwillem: oké
@mars: thanks 😉
Heel lastig, maar dan toch de Ferrari. Het idee van een GT met bloedmooie lijnen staat me toch meer aan dan een zo mogelijk nog mooiere supercar. Met een prachtige Italiaanse naar de Franse rivièra rijden in de Daytona, ik kan me weinig mooiers voorstellen.
Oudere Ferrari’s zijn nog mooier. 250. Maar potverdomme die Miura hé..

Doe maar een gele, oranje of een groene, liefst 1tje die niet brandgevoelig is.
@lamborgfan: Geen dus ;)
Zonder twijfel de Ferrari
Beiden prachtig maar voor mij de Miura graag! Die lijnen, zo sexy!
Voor mij de miura ik vind hem kwam die design van buiten mooier maar van binnen zou ik voor de Ferrari gaan. En de v12 van de miura klinkt ook wel heel erg lekker vind ik! De motor van de Ferrari klinkt ook lekker maar die van de miura vind ik toch net iets meer hebben !
Moeilijk moeilijk, ik kies de Ferrari.
Zonder enige de twijfel de Daytona natuurlijk!!!
@house: -de
Nooit Ferrari tenzij Dino, dan altijd Ferrari.
@pomoek: I’m batman always.. 😁
@pomoek: Nooit aardappelen, tenzij puree. Dan altijd aardappelen.
beide zeer mooie lijnen. Als ik dan toch mag kiezen, ga ik voor de Daytona. Zeg hem laatst rijden in Parijs en ik kon m’n ogen en oren niet geloven.
Miura is ook niet verkeerd. Maar op één of andere manier begon ik tijdens bekijken van de gallery aan Bassie en Adriaan te denken. Wimpertjes op de lichten…
Beide, als t echt moet de Ferrari
De Daytona
Zonder twijfel de Miura, rijd ook het gaafste van de twee! De Miura is gewoon lichtvoetiger, alleen het besef tijdens het rijden dat de auto rond de 1 miljoen waard is maakt het wel wat lastiger om er echt mee te gaan rijden zoals de auto’s bedoeld zijn!
@abarth695: ook de brandgevoeligheid en de achterlijk lichte neus zullen hieraan meehelpen…
De Miura!

Maar waarom ligt de motor niet in de lengte in de auto? Heeft deze constructie voordelen in zo’n auto?
@turtle: latere Lamborghini’s hadden de Bizzarini V12 allemaal in de lengte liggen.

Voordelen van overdwars plaatsen is simpel: het neemt minder ruimte in qua lengte voor de auto. Dus je hebt een kleinere ruimte nodig tussen de stoelen en de achteras. Lotussen hebben de motor ook in de breedte liggen (evenals andere kleine sportauto’s als de MGF, Smart Roadster (dit keer vergeet ik hem niet voor je, @thejerk) en de Toyota MR2), dat zijn vaak kleinere auto’s, en de Muira is niet echt een klein wagentje.

Echter, het is een V12, dus de motor is vrij lang. Dit betekent dat de Muira erg breed moest worden. Wat je ook kunt zien. Ook was handling van de Muira ‘avontuurlijk’ te noemen, en dat kwam mede door de zware V12 in de breedte, meende ik. Dus vandaar dat alle Lambo’s met de motor midscheeps daarna de motor in lengte hadden liggen (aangeduid met LP).
Miura!

eigenlijk, eh, tja, hoe zal ik het zeggen, eh, vind ik de Ferrari niet eens zo mooi. Zit m vooral in dat grove front. Front van de Rover SD1 is zelfs sierlijker.
@alfablog:
British Leyland kopiëert natuurlijk alleen goede ideeën. Zoals autovrije dagen, gedwongen recycling, verduistering, en de mooie lijnen uit het Daytona-ontwerp.
De Ferrari graag, en dan precies zoals die van Richard Hammond toen op Top Gear. Prachtig!
@scottishcarspotter2000: goede! Dat azuurblauwgroene exemplaar met cognac interieur was waanzinnig mooi!
Miura! In mijn ogen een van de mooiste auto’s ooit gemaakt. Meesterwerk
Easy, zeker de Daytona voor mij. Een van de allermooiste Ferrari’s ooit wat mij betreft. Het liefst een witte spyder. Stond er een bij het Loo, wat een schoonheid. Precies zo graag. Rood leer en rode kap.
Miura… veel mooiere lijnen en tja… de Daytona heeft me sowieso nooit echt kunnen bekoren.
De Lambo natuurlijk.
Hoedan?!
Grappig ik verwachtte een walk-over voor de Miura maar het aantal mensen die de Daytona kiest valt allerzinds mee.
Ik zou beide willen proberen en dan pas de keuze willen maken. De Miura is zonder twijfel de betere investering, maar ik hou vooral van rijden…
Miura! Die “raamlijn” doet me heeeel sterk denken aan een Datsun 240Z trouwens!
Totaal niet mijn soort auto’s, maar als ik moest kiezen de Miura.
Miura, 100%. Maar ik vind persoonlijk dat de Miura het enige mooie is wat ooit uit de stallen van Lamborghini is gekomen..

Voor de rest: Ferrari all the way (tussen deze 2 merken dan)
De lambo, zeker weten. Schitterende lijnen.
Daarbij komt dat er een replica (Op basis van een Corvette) van die Ferrari in Miami Vice werd gebruikt ( en later met een raketwerper werd opgeblazen)
Oké dat was dan een Spider maar zoals gezegd op basis van een Corvette dus een “neppert” maar toch….het is het eerste waaraan ik moest denken.
De miura was natuurlijk wel het begin van een andere standaard voor een supercar met zijn middenmotor. Maar perfect was hij ook nog niet. De daytona was op dat moment sneller in de praktijk. De miura zou op papier harder moeten gaan, maar door de gewichtsverdeling was dat niet mogelijk omdat hij dan opsteeg. De miura is prachtig maar ik zou toch voor de daytona gaan.
De Miura is een mooie auto, alle eer voor Marcello Gandini die de de lijn tekende en Giorgetto Giugiaro die het afmaakte. Helaas zit in dit typisch Italiaanse merk tegenwoordig een Duitse smet aangezien de Teutonen graag met de eer en de imago willen strijken maar hun afgunst blijkt uit het feit dat de laatste lambos op Audi onderstellen staan. Jammer. Bloedlijn verkwanseld.
Dat doen bijvoorbeeld Tata en Jaguar veel chiquer. Daar zie je bij Jaguar niks terug van hun huidige eigenaar.

Ferrari dus.
@nord: Wat een kul-argument. Dat VAG-gebeuren heeft toch helemaal niets te maken met de Miura of wel dan? Noem eens een betere reden om voor de Daytona te kiezen, en hou dat VAG-gebash achterwege…
@nord: volgens mij staat de audi r8 op het onderstel van de huracan en heeft ook de motor van de huracan, de aventador staat helemaal apart.
Het enige wat Lamborghini deelt met audi is het elektronische besturingssysteem.
Miura❤
De Miura is een auto die de laatste jaren ontzettend snel in waarde is gestegen. En ik denk over 10 jaar is dat nog aanzienlijk hoger. De Ferrari mag de veters nog niet eens strikken van de Miura. Dit is met afstand de mooiste Lamborghini ooit gemaakt. Er zijn diverse Ferrari’s waar andere spleregels voor gelden. Maar de Daytona ziet er inferieur qua lijnen spel uit. Als je ze naast elkaar zou zetten dan is deze Ferrari ineenes een sneue verschijning.
De Miura natuurlijk! Al komt de Daytona op een goede 2e plaats. Dat design van die Miura, zo mooi dat ik dat ik van elke vierkante centimeter van het plaatwerk een CF-kaartje vol zou kunnen schieten..
@silver: als de keuze echter gemaakt moest worden tussen de opvolgers van beide, dan zou ik voor de Ferrari F12berlinetta gaan. Lamborghini is wat mij betreft volledig de weg kwijt, Ferrari bouwt nog steeds begeerlijke auto’s, Lamborghini gedrochten. De laatste die ik mooi vond was de Murcielago.
De Daytona, door Miami Vice altijd al favoriet geweest samen met de testarossa en de F40 (ok ook met de GTO)… De zwarte… Maar wel met dak
Linker of rechter arm? Moeilijk….Kies toch voor degene die het meest plezier geeft…
@norge: nu weet ik nog steeds niet welke arm het meeste plezier geeft en ook niet welke auto je liever hebt
De miura! Hoef er niet eens over na te denken
Voor mij niet heel moeilijk. Ik heb niet zoveel met de Daytona, maar met de Miura juist wel. Wat een schitterende wagen is dat toch. Een gele graag.
Miura.Rij toch nooit zo hard dan liever wel in style.Weet dat de eerste Ferrari’s opgefokte Alfa Romeo’s waren maar heb niet zoveel met het merk.Dan liever een mooie GT van Maserati of Aston Martin.
De Miura is duidelijk de duurdere van de 2. De Daytona zit onder het miljoen en de Miura inmiddels duidelijk erboven. Met verkoop hou je met de Miura meer doekoes over!!
Zonder twijfel de miura.
Zonder twijfel de Miura.
de miura maar het liefst met vaste koplampen
Überhaupt geen keuze. De Lambo zonder twijfel!
100% Ferrari, mooiere lijn en vooral veel mooier interieur.
De 356 GTB/4 voor mij graag. In het blauw.
Ik bedoel, dit is toch veel mooier dan het voor de hand liggende rood?

http://fanaticar.de/wp-content/uploads/2013/05/32.jpg

@gtwillem: zonder perspex tussen de koplampen en klapkoplampen i.p.v. de exemplaren achter plexiglas ziet er imo beter uit.
Lambo natuurlijk
De Miura is 1 vd Mooiste supercars ,dus die kies ik

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).