Kies maar: Mazda MX-5 of Toyota S-FR

Auteur: , 50 Reacties

De betaalbare achterwielaandrijver is terug! Goed, die van Mazda is nooit weggeweest, maar krijgt nu wel wat concurrentie. En dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Kies Maar

Goed, officieel is de Toyota S-FR nog een conceptcar, maar je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te zien dat hier een behoorlijk productieklaar wagentje staat. De Toyota is iets langer dan de Mazda MX-5, maar wel iets smaller en hoger. Dat vertaalt zich visueel in een iets boller dakje, dat overigens niet open kan, maar ook in een tweetal extra stoelen voor masochistische volwassenen, kleine kinderen of extra weekendtassen.

Technisch gezien ontlopen de Mazda en Toyota elkaar nauwelijks. Beide hebben een atmosferische 1.5 onder de kap, die in de MX-5 131 pk levert en in de S-FR 128. In beide auto’s worden die Japanse pony’s vrijgelaten op de achterwielen. De Mazda weegt 950 kilo, terwijl de S-FR daar met 980 kilo nauwelijks voor onder doet. De Mazda is ook leverbaar met een tweeliter met 160 pk, het is maar de vraag of er ook een rappere versie van de S-FR komt. Toyota heeft al de GT86 in het assortiment en daar moet de S-FR natuurlijk niet te dicht bij in de buurt komen.

Die GT86 kost in ons land trouwens net geen 40 mille, terwijl de MX-5 begint bij 28.990 euro. Als de S-FR naar ons land komt (DOE HET TOYOTA!), dan verwachten we een prijsniveau vergelijkbaar met de MX-5 of met een beetje geluk zelfs nog iets voordeliger door het ontbreken van een stoffen dakje.

Kiezen maar!

Persoonlijk is het front van de Toyota nog even wennen, maar het fraaie kontje maakt dat voldoende goed om toch de naald in de richting van de S-FR te doen uitslaan. Mee eens, of ga je liever voor de MX-5, die zich al lang en breed bewezen heeft.




50 reacties

De MX5 die Toyota is niet mijn ding.
@rb26dett: volgens mij is die toyota niemand zn ding
@alaindjamal: Tuurlijk wel, maar het is niet bepaald een auto met testosteron.
@rb26dett: behalve dat ja
Vind ze beiden niet echt leuk, dus besteed dat geld liever aan wat anders
@dutchcorvette:

Heb je de Mazda waarschijnlijk nog niet in het echt gezien ..
Ding staat altijd zonder uitzondering lelijker op de foto ..
@lincoln: ja wel hij ziet er wel leuk uit, Maar ik vind het van die net niet auto’s
@lincoln: inderdaad zeg. Ik zag de Mazda van de week voor het eerst in het echt en dan is het gewoon een mooi ding. Fotogeniek is het niet.
@lincoln: Klopt, ik zag er eergisteren ook eentje in het echt staan en dacht “dat is toch echt wel een knappe auto”. Op foto’s is die kont veel lelijker dan in het echt.
Niet zo’n moeilijke keuze, lijkt me. De Mazda heeft mooiere verhoudingen, mooiere lijnen, een mooier interieur, is lichter, heeft meer vermogen en heeft als klap op de vuurpijl ook nog eens een verwijderbaar dakje. Daarnaast hebben de SkyActiv-motoren van Mazda een veel mooier loopje dan Toyota’s 1.6 (ik neem aan dat ze geen nieuw blok voor een goedkope wagen als de S-FR gaan ontwikkelen), dus ik zie überhaupt niet waarom je zou twijfelen.
Het zijn allebei leuke wagentjes. Ik doe lekker gek en kies voor de Toyota.
Toyota!
Die heeft tenminste een dak.
Mx5!!!
MX5 .. De jongere broer van de Jaguar F-type ..
Ding ziet eruit als een loodzware Duitser en is nog geen ton zwaar ..
Een beetje de chiqueste auto van 2015 ..
De MX-5. Ik vind dat echt een heel leuk sportwagentje. Het intitiatief van Toyota kan ik zeer waarderen. Ik vind het uiterlijk alleen iets minder geslaagd, mede door de smallere en hogere proporties lijkt het wel wat op de Renault Wind.

Dus vooralsnog een compleet standaard MX-5, met een sportuitlaatje graag ;-.)
Je rijdt in allebei voor lul.
@moondustfocus: voor de lol die je hebt in een klein, achterwielaangedreven sportwagentje zou ik mij daar geen zorgen over maken ;-).
Tweedehands Mercedes-Benz SLK
100% de mx5. Maar dat lijkt me logisch. Maar ik ben meer van de aankomende 124 spider.
Fiat spider voor mij graag.
MX-5. De auto die al jaren gewoon alles goed doet. En tegenwoordig is ie zelfs mooi, maar dan ook écht mooi.
Lijkt wel een rondgetrokken Celica uit de 70’s. Mweh.
Wacht nog wel eventjes op de semi italiaanse achterwielaangedreven cabrio
Mazda heeft met de MX-5 weer een enorm sterke troef in handen…

Achterwielaandrijving, een uitgebalanceerd onderstel en de juiste looks.

Én al dat moois voor een competitieve prijs. Toch zou ik wel gaan twijfelen als ik bij de Mazda dealer zou zijn om zo’n MX-5 te kopen. Twijfelen tussen de MX-5 en de Mazda 6. Want dat is ook al zo’n begeerlijke auto met ongekend sierlijke lijnen voor een auto uit het D-segment.
MX5!! Wat is die concept lelijk zeg,
MX-5
Die mij die MX5 maar, lekker open rijden, mooie kont met Jaguar achterlichten.
Dat is echt niet moeilijk! Mazda!
MX-5
Toyota S-FR, heb niets met dakloze auto’s.
Dit artikel heeft ervoor gezorgd dat ik volgende week mijn e61 in de verkoop doe, op zoek naar een 240z. Relevantie voor jullie: 0. Offtopic percentage: 98%
Schuldgevoel: 3%
@poeperman: Sjonge, wat een move zeg! Maar wel een gave, een 240z is echt een prachtwagen. Heb er helaas tot op heden maar 1’tje in het eggie kunnen aanschouwen. Doe me een lol en post er een foto van als je uiteindelijk eentje kan vinden/kopen.
@poeperman: goed zo!
@poeperman: ik kijk er ook geregeld naar. Stolze zit hier om de hoek. Die heeft er altijd wel een paar staan. Ze worden de laatste jaren alleen wel wat prijziger door populariteit.
Holy God ik ga mn ogen uitklauwen. Wat een bugly ding die Toyota!!
Mx5 wint dit hands-down. Maar de concept bevat wel een paar leuke elementen: daar kan wel iets leuks uitkomen. Toyota is niet gek; zo komt ie niet op de markt!
Mx 5
Aangezien ik weet dat ik niet in de Mazda pas ga ik voor de Toyota, al ben ik bang dat ik daar ook niet in pas… Vind de Mazda wel mooier trouwens. Toyota heeft vast nog wel een motortje liggen wat er plug en play in gezet kan worden dus het vermogen lijkt me daar ook geen probleem.
MX5,blind!
Daar hoef ik ook niet lang over na te denken, uiteraard de MX-5. Rijd nog fantastisch ook.
Tweedehands zes-in-lijn Z4 aub..
Ben ik de enige die ik m wel zie zitten?
Styling heeft nog wel wat werk nodig, wielen mogen wat groter in vergelijking met de rest van de body.
Maar voor de rest lijkt me het wel een top eerste (sport)wagentje voor als ik in mn laatste master jaar zit. De prijs lijkt me lager gemikt dan die van de Mx-5, aangezien deze een meer luxe interieur en chassis heeft. Een vast (harde, geisoleerde) dak en wat meer cargo ruimte lijkt me ook veel meer aantrekkelijker.
Gadverdamme wat lelijk die Toyota, en we hadden het vandaag ook al zoveel te verdragen….1 serie hatchback.
De Mazda, is goedkoper in de MRB… ;-)
Iets met 2e hands en boxster
Ik ga voor het Toyotaatje. 100 in een dozijnauto’s heb ik niks mee.Zou leuk zijn,keer wat anders op de weg.Kleurengamma?Alles behalve zwart,wit of grijs zou leuk zijn.
MX5, no brainer. Ik heb nooit wat gehad met de MX5, van geen enkele generatie, maar de ND heeft mij helemaal overstag doen gaan. Het is een beetje een poor man’s F-Type qua looks, die slicke koplampen, de achterlichten waardoor ik (en iedereen anders) de F-Type als referentie aanhaal. Doe daar de naar verluid heerlijke handling met de typische 50-50 gewichtsverhouding bij en dan wel de 2.0 motor uiteraard, we spreken over een heerlijke formule waar je fameus de hooligan mee kan uithangen zonder al te erg in de problemen te komen. Love it.
Hoewel ik de MX-5 tot een aantal jaren geleden een leuk auto vond heb ik dat met deze een stuk minder. Op één of andere manier vind ik hem wat iel ogen.
De Toyota vind ik nog iets minder geslaagd.
Weet je wat….ik ga voor de Fiat 124 Spider. Direct afgeleid van de MX-5 maar die oogt wel een stuk dikker.
http://www.autoedizione.nl/fiat-124-spider-vroegtijdig-uitgelekt/
Ik heb laatst in de 1.5L gereden en die reed heerlijk en vooral lekker direct, al verwachte ik toch wel meer vermogen,(ook vanwege het geluid dat er uit komt als je optrekt)dus ik zou zelf dan denk ik voor de 2L gaan(als het budget dit toe laat) maar de 1,5L is zeker geen straf!!
Verder is het een mooi model, zowel van binnen als buiten(alleen jammer van de in mijn ogen iets te laag hangende uitlaten, dit hadden er ook aan beide kanten 1 mogen zijn).
Heeft vooral toch een eigen gezicht en kont en daarmee toch een aparte verschijning.
Interieur is goed afgewerkt, miste alleen een klein dashboardkastje.
maar goed ondanks deze kleine onvolkomenheden zou ik zonder twijfel voor de MX-5 gaan.
Wat een lelijk hok die Toyota… duidelijk de MX-5!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).