Kies maar: nieuwe Audi A4 of toch 3 Serie, C-Klasse of XE?

Auteur: , 176 Reacties

Enkele dagen terug trok Audi het doek van de nieuwe A4, tijd om deze Benjamin te laten opdraven tegen zijn belangrijkste twee Duitse tegenstrevers én een sportieve Brit als niet te onderschatten outsider.

Kies Maar

Afgelopen maandag presenteerde Audi de gloednieuwe A4, generatie B9. Het uiterlijk was niet alleen door eerder uitgelekte beelden geen grote verrassing, het behouden ontwerp is sowieso niet bijster verrassend. Aan de andere kant is de Audi A4 nog steeds een keurige allemansvriend, met ditmaal een opvallend lage luchtweerstandscoëfficiënt van slechts cW 0.23. Dat, in combinatie met de afslankkuur van 120 kilo, maakt de A4 een stuk zuiniger dan zijn voorganger.

Zoals gebruikelijk is er een hele rits aan benzine- en dieselmotoren leverbar, varriërend van een 1.4 TFSI tot aan een 3.0 TDI. Uiteraard zullen later ook nog een S4 en RS4 volgen, maar voor nu moeten we het even met de brood-en-boterversies doen.

De concurrentie

De gloednieuwe A4 komt bepaald niet in een gespreid bedje terecht, want de concurrentie is pittig en nog lang niet aan pensioen toe. Toch is de BMW 3 Serie van de Baureihe F30 al weer sinds begin 2012 op de markt, na een introductie in oktober 2011. Wel kreeg het model al een bescheiden facelift. De Mercedes C-Klasse (W205) beleefde zijn debuut op de Detroit Auto Show, begin 2014, terwijl de Jaguar XE in maart 2014 aan het publiek werd getoond, maar pas in april dit jaar in productie ging.

Elk van de vier auto’s heeft zijn eigen kwaliteiten. Mercedes-Benz levert traditiegetrouw de meest comfortabele auto, terwijl de BMW een iets sportievere inborst heeft. Opvallend is wel dat men ook in München de 3 Serie met de generatie minder sportief en iets meer op comfort gericht maakt. Gelukkig is daar de Jaguar XE, die vrolijk aan het taartpuntje van de BMW knaagt. Met de nieuwe A4 hebben we uiteraard nog niet gereden, maar met zijn standaard voorwielaandrijving en optionele Quattro-vierwielaandrijving, zal het ongetwijfeld de meest voorspelbare van de vier zijn.



176 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
BMW uiteraard.
@Flamingo: maar dan wel met M-pakket, absolute must imo!
@Flamingo:
In combinatie met de lulligste diesel, neem ik aan?
@mgmgb: nee. vanaf 20d mag het wel
@Flamingo: neh, Jag. Omdat Jag.
@jaguarjunk: je zal toch geen voorkeur hebben voor Jaguar neem ik aan?
@rickpetrolhead: neejoh, is te verwaarlozen…
@Flamingo: Daar sluit ik me blindelings bij aan, maar inderdaad wel met M-pakket natuurlijk!
Altijd de Jaguar, ik heb het over het algemeen niet zo op de Duitse drie.
@robert110: ik jááág met je mee!
@robert110: Dus als jag met de fiat multipla was gekomen, had jij die genomen want jaguar. Over fanboy gesproken.

OT:
Ik zou nu twijfelen tussen de 3 serie en de jag. De A4 vind ik op foto’s niet echt heel mooi, maar ik denk dat die in het echt een stuk beter voor de dag komt. Dus daar kan ik nog niet over oordelen. Waarom geen mercedes? Dat opplakscherm vind ik nog steeds niks. (Ik vond de A4 ook een aardig op plak scherm hebben, of hij moet kunnen inklappen maar dat weet ik niet, die moet ik dus eerst zien)

Over voorwielaandrijving bij de audi maak ik me niet zo druk, in nederland maakt het geen zak uit wat voor aandrijving je hebt, in de file ga je dat niet merken en op de rechte stukken snelweg ook niet. (Misschien dat AWD wel handig is in winterse omstandigheden.)
@vr6audi: Als Jaguar met de Fiat Multivla was gekomen dan denk ik dat Jaguar ruzie had gekregen met Fiat, voor het gebruiken van hun merknaam.
@vr6audi: Eh, nee. Hij zegt dat hij fan is van het huidige assortiment. Toch wel weer grappig dat iemand met jouw username een Jaguar-liefhebber aanvalt zonder reden. Over vooroordelen en de bevestiging daarvan gesproken.
@robert110: Als je in iets origineels wilt rondrijden (d.w.z. je niet wilt conformeren aan wat de meest gebruikelijke keuzes zijn voor leaserijders in dit segment), is de Jaguar de beste keuze. Waarom staan de Alfa Romeo Giulia en Infiniti Q50 er trouwens niet bij, @dizono? De Q50 is echt een ondergewaardeerd model, als je het mij vraagt. Deze wordt veel te weinig verkocht. Jammer. Zeg nu zelf: http://youtu.be/w5f9iwTQgD8 Mooi model, toch? En een goede uitrusting en specs. Maar dan rest de vraag welk van deze (incl. de Giulia en de Q50) het beste is (prijs-kwaliteit etc.). Misschien een idee voor een allesomvattende vergelijkende test, @autoblogger? Nog extra handjes aan het stuur nodig als jullie deze zes tegenover elkaar zetten? ;)
En de Giulia? Of waren 5 vakjes in een plaatje esthetisch onverantwoord?
@ruyjo: De Giulia is vooralsnog alleen als QV gepresenteerd. Aangezien er nog geen RS4 is, zou dat niet echt een eerlijk vergelijk opleveren ;)
@dizono: aha nog even geduld dus :)

Uit deze vier zou ik de Jag nemen.
@dizono: Een Audi vergelijken met een Alfa Romeo is altijd oneerlijk… De Alfa zal altijd winnen..zoals een elegante pump met hoge hakjes van een paar birkenstocks wint…
@dizono: Die Italianen kunnen er toch niets aan doen dat ze bij Audi zijn ingedut? Knikker dan de A4 eruit en zet de Giulia QV ervoor in de plaats.
@benzinehoofd: de markt is aan het veranderen, en daar is Audi een paar jaar geleden al op ingesprongen. De A4 voor de behoudende persoon en een A5 Sportback voor degene die het iets vlotter wilt hebben. Alfa heeft die saaie optie niet, en dat siert ze. Maar goed voor de verkopen is het zeker niet.
C-Klasse, al is het alleen maar om hoe die eruit ziet. Gewoon een goed design tussen de (IMO) vrij anonieme Audi en BMW. Jaguar is ook wel gaaf maar doet me te veel denken aan een Seat.
Twijfel tussen de Benz en de Jaaagggggg.
Audi .. Want dat is freude am fahren ..
@lincoln: BMW.. Want dat maakt rijden geweldig.
@rhyo: Duitsers maken geen grappen
@lincoln:
Jaguar – It’s good to be bad.
En daarmee oneindig veel cooler.
@mgmgb: Of zoals Jeremy Clarkson zou zeggen: “It doesn’t matter, because he’s got a Jaaaaaaaaaaag…”
Over de 3-serie facelift wordt niks gezegd. Beetje slecht hoe het er nu staat, de drie is al sinds 2012 op de markt. Tja daarom is er nu een nieuwe.
@autofanaat11: Ik heb het er even bijgezet, maar de facelift was niet erg ingrijpend. Niet dat dat imho nodig was, maar de 3 Serie draait gewoon al even mee. Daar is toch niks aan gelogen?
@dizono: Wat er stond klopte ook wel, dit is alleen een toevoeging die het verhaal wat beter maakt voor de bmw (of slechter). Maar bedankt!
XE
Jaguar; de rest is meer van hetzelfde, eenheidsworst. Goede worst, maar je hebt het al vaker gegeten en bent toe aan iets nieuws.

En natuurlijk de XE om te kunnen antwoorden op de vraag ” Welke auto rijd jij eigenlijk?” met “Een Jaaaaaaaaaaaaaag”.
@subgtt:
U gooit toevallig ook altijd uw autosleutel op de bar als u in de kroeg zit?
@subgtt: Goede vergelijking moet ik zeggen.
@subgtt: Als ik zeg dat ik Mercedes rij voelt dat ook krachtig hoor. Lekker met een wagen uit 2011 collega’s die trots zijn op hun gloednieuwe Clio 1.2 pesten ;)
@mercedesclk350:
Als ik zeg dat ik Mitsubishi rij is dat ook heel krachtig.
Want ik schreeuw het namelijk altijd in iemands oor. Net zo lang tot ik als Tom Waits begin te klinken.
Maar dat doe ik alleen bij mensen die vinden dat zeggen dat je een Mercedes hebt krachtig klinkt.


MITSUBISHIIIIII!!!!!!!!
@Rob: Zolang het maar geen PHEV is vind ik het allemaal best.
Zonder twijfel de Mercedes, veruit de mooiste
De c classe maar dan wel met een amg pakketje
Doe maar een 458, al die standaard rotzooi op de hoek ben ik ook wel klaar mee.
C-klasse graag. Wat een schitterend apparaat is me dat. In mijn ogen een hele verbetering ten opzichte van de vorige generatie.
Mazda 6
@gop1: mooie nepkroon heb jij lol
@Flamingo @gop1: #Fugazi!
@Flamingo @gop1 laat me raden, een nepkroontje uploaden en ondertussen Adblock Plus draaien om zonder kosten van de volledige Autoblog-premium ervaring te genieten? Ik kan het in ieder geval wel waarderen :)
@knipperlichtje: Adblock plus? ff googlen…
@Flamingo: shhhhhh, is orchinees!!
@Flamingo: ach ja…
De Audi, en anders de Jag
Sowieso niet in de markt voor één van dezen, maar toch!

Laatste jaren geen liefhebber geweest van Audi, maar met de A3 sedan is dat een beetje teruggekomen, en deze A4 heeft daar wat van weg. Altijd nog even afwachten op bewegend beeld en real-life. Maar ik ben er wel van gecharmeerd.

De C-klasse heeft een heel mooi ontwerp, maar vind hem toch altijd iets vreemds hebben, waardoor ik er een beetje afkeer van heb. Wat dat precies is ben ik zelf nog niet achter.

De 3-serie is mooi, maar trekt me niet aan. Vond de vorige (en die daarvoor) mooier!

De XE… Tjaaa, wat had ik die auto graag fantastisch gevonden… Maar ik vind het allemaal net niets.

Als ik moet kiezen denk ik dus voor de A4 te gaan. Maar dan wel in het geel zoals deze foto, om een beetje van het saaie te verbergen!
@reactief:

Bij de vorige generatie zou ik voor de 3-serie kiezen. (Tenzij estate, dan C-klasse)

De generatie daarvoor hetzelfde verhaal.

En de generatie daarvoor de Audi A4 weer het mooist.

(naar mijn bescheiden mening)
Jaguar XE sowieso!
C
De nieuwe A4 heb ik nog niet gereden, dus daar kan ik sowieso nog niet over oordelen. Van de andere drie gaat mijn voorkeur uit naar de Mercedes.
Ik zit op dit moment midden in dit dilemma (#firstworldproblems). Ik rijd nu een A4 (tikkie saai) en sta op het punt om voor de 3-serie te gaan. Hoe ik er nu over denk is dit (voor mij) de juiste balans tussen “sportief” en “kilometervreter”.
@deduitsedrie: BMW heeft het ergonomisch beter voor elkaar dan Audi. Ik heb beide vele kilometers gereden. Heb zaterdag in de XE gezeten, nog niet gereden, maar ik heb twijfels over het interieur. Niet of het mooi is maar of ik er blij van word qua look-and-feel. Mercedes heb ik ook al in gezeten maar daar heb ik ook ergens mijn twijfels over.
@stephane8200: Een nieuwe Audi gaat het iig niet worden (toe aan wat anders). De C-klasse is ook prachtig maar toch wel flink wat duurder als je een leuke motor met wat opties combineert. En die automaat van BMW is echt super.
@deduitsedrie: dan zijn we het eens. Sluit niet uit dat ik over 2 maanden dezelfde keuze maak alhoewel de V60 D5 Hybrid ook nog een optie is.
@stephane8200: maar dan met 21% bijtelling, want de productie voor dit jaar is op.
@jvthof: productie van de 3 bedoel je? Dat is al snel dan.
@stephane8200: productie van de D5 is voor Nederland al volledig uitverkocht..
@jvthof: niet uitverkocht, wel ingekocht. Mijn dealer heeft nog productieplaatsen die nog niet verkocht zijn.
Jag, maar even kijken hoe de ‘gewone’ Giulia er uitziet
Blind de Giulia.
@trustmeiamanengineer: moet ook wel, als je de neus van de Giulia kunt zien ren je gelijk de deur uit ;)
Jaguar for shure
De Sjaguar natuurlijk. Sterker nog, rij de A3 nog even door om de XE de kans te geven des Jaguars af te schrijven!
1. XE; vanwege de wielophanging voor
2. C-klasse; vanwege het uiterlijk
3. BMW; 3 op 3.
4. niks.
4 jaar gelden zou dit zo’n simpele keuze zijn geweest. De C had toen niet zo’n aantrekkingskracht op me, dat kwam door het wat mindere interieur (had wat van een opel weg) en de niet helemaal geslaagde facelift. De 3 serie deed het ook niet helemaal voor me, die kwam wat klein/tenger over. De XE was er nog niet eens. Ik was dus die Audi-dealer binnengestapt en had een A5 sportback gehaald, prachtig en praktisch (en die mag wel meedoen in deze vergelijking, is gewoon een A4 hatchback)

Nu is het moeilijker, al zou ik de C gelijk af laten vallen. Het interieur is niet helemaal mijn smaak en de achterkant van de sedan staat me niet aan. Tussen de andere drie kan ik simpelweg niet kiezen.
Zelfs als ik de Gulia en de S60 erbij zet, kies ik voor de Jag, zijn ontwerp, profiel, neus, positieve tests en merk tillen hem voor mij ver boven de rest uit
ja hallo beempie natuurlijk lijk me nog al logies
@gtwillem: Ik kan geen keuze maken zonder jouw betoog, spreek!
@granlusso: A4 laat ik staan, XE is cool, maar een 325d Touring is ook niet te versmaden… En als ik op chique wil spelen, is een C-klasse in Elegance uitvoering (met Avantgarde interieur :)) weer de betere keuze.
@granlusso: laten we vooropstellen dat het alle vier goede aanbiedingen zijn: geen auto kan ik als matig omschrijven.

Wat vooral belangrijk is, is welke uitvoering het betreft. Een standaard Mercedes C200 diesel vind ik altijd wel een bepaalde charme hebben, terwijl ik een standaard 316d minder geslaagd vind. De Jaguar is erg mooi, maar het meest geslaagd als 3.0 S. De Audi A4 is wat ingetogener, maar dat vind ik geen nadeel, integendeel. Daarbij is het interieur zeer geslaagd. Ook qua motoren doen ze het goed: goede prestaties bij een laag verbruik. De 3-serie is gewoon heel erg goed. Alhoewel ik het interieur niet heel erg bijzonder vind, en daar kijk je toch de hele tijd tegen aan.

Kortom, onder de streep zit het heel erg dicht bij elkaar. Het is net welke smaak je voorkeur heeft. Ik zou de nieuwe A4 kiezen, het liefst de Avant 3.0 TDI quattro.
Mijn alternatieven:

Lexus IS
Infiniti Q50
Alfa Romeo Giulia
Jaguar XE
Cadillac ATS
@toyotafortuner: Oftewel, je kiest voor de XE ;)
@toyotafortuner: Mondeo vignale .. Priemiejummer dan bovenstaande ..
@lincoln: Ik geloof het zeker. Maar als ik een ‘dikke’ Ford sedan wil, heb ik toch liever een Amerikaanse Ford als een Taurus. Of gewoon een lekkere Crown Vic dan wel LTD (Landau)
@toyotafortuner: altijd een Country Squire. Niets is zo luxe als ruimte ;-).
S60 R-design?
@axietaxie: goede optie! Weliswaar wat verouderd, maar nog altijd een heel fraaie auto. Qua looks vind ik de V60/S60 eigenlijk mooier dan de vier hierboven. Zeker met zo’n R-Design pakket en grote velgen.
Geef mij maar de M3
@petrolhead4life: Ben het helemaal met je eens. Een van de mooiste sportsedans. Maar een 335i met M-Performance zou ook niet misstaan.
Jag! Al zal de a4 met 3.0TDI heel fijn zijn.
Er zit maar 1 echte auto tussen en dat is JAGUARRRRRRR!!!!!
Ik ga voor de Audi ze lijken op elkaar en veranderen slechts een beetje opties. Kunnen ze geen vrouwen gaan bouwen? Na 15 jaar nog steeds zelfde model en strak…..
@denniz: smaken verschillen, ik denk bij audi dan aan een frigide 13-in-1-dozijn vrouw zonder vrouwelijke rondingen… dus ik sla ff over ;)
@denniz: Zal dan wel afstandelijke en kkinische seks worden met een Audi-vrouw.
Welke heeft standaard een airco en welke daarvan is de beste? Die neem ik namelijk. Wil de komende dagen geen zweet in mijn panty hebben staan…

#hitteplan
@Rick-dos: alleen de Jag…?
Mercedes en Jag zijn het mooist, Audi heeft het mooiste interieur. BMW is zowel binnen en buiten lelijk.
Mercedes C-Klasse
Audi A4
Alfa Romeo Giulia
Cadillac ATS
Jaguar XE
Infiniti Q50
BMW 3-Serie
Lexus IS
@kapiteinaudi: Toen ik de eerste afbeeldingen van de C klasse zag vond ik het echt een mooie auto. Maar nu ik ze zie rijden, mja niet echt mooi. Ik vind hem te smal en zonder AMG pack (die ook bijna niemand neemt volgens mij) staat ie raar hoog op de poten vind ik. De vorige vind ik veel beter in balans. Helemaal met die AMG spatborden voor en achter. Dan heb je die dikke wielkuip, dat oogt veel beter vind ik. Interieur vind ik wel erg fraai. Vooral dat lichte met blauwe accenten en dat moderne hout. Mooier dan de concurrentie.
@E34M5Touring: dat doen de Priemejum merken toch heel erg goed. Standaardmodel met redelijke instapprijs. Maar eigenlijk heb je het ‘ sportpakket’ (S-Line, M-Sport, R-Pack, F-Sport, AMG Line) nodig om het wat te laten lijken. En het luxe pakket (Pro Line, High Executive etc) voor de opties (leer, groot navi, bluetooth, betere audio, automatische airco) die je toch eigenlijk wel wilt/nodig hebt.
@kapiteinaudi: Ach dat mooiere interieur, das war einmahl. Tegenwoordig heeft alleen de A3 nog een interieur dat mooier is dan bij de concurrentie IMO. Dat van de TT is ook mooi maar die heeft geen concurrentie (en daarmee bedoel ik niet omdat het zo’n geweldige auto is maar niemand anders bouwt een FWD coupé met dat prijskaartje). De rest van het gamma heeft ok interieurs maar niet per se mooier dan de beoogde concurrenten, in sommige opzichten vind ik ze zelfs minder, bijvoorbeeld de deurbekleding voor en achter vind ik vrij kaal en simpel altijd in Audi’s.

Het is geen 2001 meer.
1:BMW
2:Mercedes
3:Audi
4:Jaguar
Lexus IS
@janjaspar28: Indeed ! Heb een jaar geleden de IS gekocht ! Rest boeide me net allemaal wat minder
De C-Klasse met ster op de neus
C-klasse absoluut, liefste als c350e of C450
JAGUARRR
De c klasse, liever met AMG pakketje of anders als estate en anders alsnog de c klasse.

Die XE heb ik ff op de rai bekeken.. T stelt echt niet zo veel voor. Vind het maar een saaie bende aanboord.
Audi is saaaai as usual, dus nee. Mijn baas heeft een C, rijdt niet lekker en al dat glimmende plastic binnen is echt goedkoop imo. Zou zeer gelukkig zijn met de Jag of de BMW. Lichte voorkeur voor Jag want Jáágg.
Van dit rijtje:

Jaaaaaag
BMW
Merc
0000

Met de alternatieven van @Toyotafortuner erbij wordt het ongeveer zoiets, hoewel sommigen zo dicht bij elkaar liggen dat de voorkeur per dag kan veranderen.

Jaaaaag
Alfa
BMW
IS
Merc
ATS
Q50
0000
Van deze 4:
1. Jaaaaaaaag XE
2. Bmw
3. Audi
4. Mercedes

Maar nog liever de Lexus IS
De Jaguar
Toevallig ven ik nu in de markt voor een van deze 4 en bog een paar anderen.

Aangezien ik niet een geblazen zescilinder met 300pk of meer kan kiezen, moet ik mij beperken tot een envoudigere viercilinder.

De Mercedes is de eerste afvaller. Simpelweg omdat ik er niet lekker in zit. Door de brede middenconsole lijken de stoelen meer naar de buitenkant te zitten, waardoor ik tegen het zijraam zit. Daarbij vind ik het model niet zo geslaagd, allemaal S-klasselijnen op een meter minder. De Estate lijkt ook niet te kloppen.

Jaguar is de tweede afvaller. Verrerweg het duurste in de lease. En het interieur stond mij niet helemaal aan. Absoluut een nette auto, maar zeker in de ‘schraapversie’ waarin ik em zou moeten bestellen niet helemaal geslaagd. Oh, en die achterlichten zijn wel heel erg groot.

Dus zou het gaan tussen de 3-serie en de A4. Het zal erom spannen, de A4 is wat nieuwer. Daarbij vind ik het een hele nette auto, met name het interieur is erg fraai.

De BMW 320i is dan mijn voorlopig favoriete keuze. Een handgeschakelde met sportonderstel graag!
@gtwillem: Ik heb de 320i gereden, op zich een leuke auto, maar je wilt echt meer vermogen hoor, het is gewoon niet fijn.
@gop1: kan zijn, maar dan moet je meteen 7 mille extra neertellen voor een 330i. En dat vind ik weer een beetje te gortig. Dan heb ik liever voor dat geld een lederen interieur, mooie velgen, groot navi en een goede audio. Daar heb ik altijd profijt van.

Daarbij: 7.3 naar de honderd, top van 235, leeggewicht van 1425kg en 184pk/290nm zijn prima waarden. Niets mis mee, lijkt mij. En anders kan ik hem altijd nog bij AC Schnitzer een kietelbeurt geven. Dan heb ik 225pk voor 1.250 euro ongeveer.
@gtwillem: Die 7,3 seconden zullen vast kloppen, maar dat voelt echt niet zo aan. Ik heb auto’s gereden die er 10-12 seconden over doen en die voelen sneller aan dan een 320i. De volgende stap is een 328i, de sterkste viercilinder en heeft 245 pk. Als je het budget hebt, zou ik deze kiezen.
@gop1: nee, het is of een 320i, de volgende stap is een 330i. Een 320i heb je al voor 37 mille, terwijl een 330i meteen 44 mille kost.

Daarbij hoef ik niet hard te gaan, daar heb ik prive al een auto voor ;-).


@gtwillem: Je hebt gelijk, de 328 is blijkbaar 330 geworden. En als je een andere auto hebt, heb ik niets gezegd. Als enige auto zou ik er spijt van gaan krijgen namelijk.
@gop1: ik kan wel een 330i M-Sport gaan leasen, maar dan moet ik er zo 250-300 per maand gaan bij betalen. Een 320i met een paar opties kan net en is ook prima voor mij.

Privé kan ik met de Impreza lekker doorrijden, met de lease auto moet ik lekker in de file staan en door de randstad cruisen. Mijn 325i die ik nu heb is daarbij ook niet heel erg zuinig, op zich niet erg, maar met zo’n 320i kom je aanmerkelijk verder op een tank.
@gtwillem: of bij br performance, voor 700 euro heb je 260 pk.
@hartphotography: dat soort bedrijven loop ik altijd met een grote boog omheen. Ik betaal graag 1000 euro meer voor een paar PK minder ;-).

Chippen laat ik het liefst doen bij erkende merkspecialisten, die niet alleen goed zijn in het chippen an sich (ik geloof dat deze jongens dat meer dan prima kunnen) maar die ook de auto’s van haver tot gort kennen, en precies weten wat de marges zijn. En daadwerkelijk de garantie overnemen.
XE
– goede diesels
– gewoon mooi, niet meer of minder
– zelfde geldt voor het interieur
– onderstel schijnt goed te zijn
– een goed gevoel bij de auto telt ook

*De s60 is te oud
*De A4 is een anonieme sedan met TT-neus
*De C is net als de W203 een mini S-klasse
*De 159 wordt niet mooi genoeg als non QV (sorry)
*Van de 3 zie je er veel, zó véél
1-Jag XE
2-Merc C-Klasse
3-Audi A4 of BMW 3-serie
Geen Jaguar . Die is voor ouwe lullen.
De Mercedes op één en anders een Maserati Ghibli.

@Silverarrow: de Ghibli is meer een concurrent voor de dikkere auto’s in het E-segment. Je bent voor de instapdiesel met een paar opties al 90k kwijt.
@knipperlichtje: Idd! Dus liever een instapdiesel Ghibli met een paar opties dan een fully loaded 3-serie.
@silverarrow: 90k is ongeveer het dubbele ten opzichte van een redelijke A4, 3, C of XE.

Als je een BMW 340i pakt moet je echt alle opties gaan aanvinken om de 90k te halen. Dat doet bijna niemand. Voor 105k heb je ook een M3.

Daarbij zit je met afschrijving. Grote Maserati diesels zijn niet de meest courante auto’s, dus de extra kosten schrijf je ook nog eens harder af. Ben je twee keer zo duur uit ;-).
In dit rijtje de Jaguar, uiteraard.
Maar ik ben een Jaguar fanboi dus mijn mening is daarom niet relevant meer ;-)
Verstand: 3-Serie. Hart: XE
Jag, weer eens wat anders. Als ik tussen duitsers moet kiezen BMW. Qua uiterlijk toch de benz
-edit: nutteloze bijdrage-
Uit dat rijtje 100% XE tenminste nog een beetje onderscheidend! Alternatief Volvo V60
Van deze vier heeft de grijze mijn voorkeur…

Omdat het de minst grijze van het stel is.
@moveyourmind: woordgrappie +1
C-klasse
Mercedes en Audi zou ik nooit kiezen. Mensen springen constant voor je auto omdat ze denken een taxi te pakken te hebben, vooral als je een pak aanhebt. Je maatjes komen steeds met dezelfde grapjes. “Bijbeunen voor Uber zeker?”
BMW is de schraper op interieurtechnisch gebied en legt het af tegen Jaguar, die gewoonweg een superieur onderstel heeft. Dus je moet wel dom, zwaarmoedig of gewoon een petje zijn om niet voor de Jag te kiezen.
Ik zou voor de Jaguar gaan als privé koper. In de lease Duitse drie en dan met name de Mercedes. De Audi kan ook wel op mijn steun rekenen vooral dat interieur.
Ik vond het interieur van BMW in het begin al totaal niet mooi. Een van de redenen om toen toch voor de Audi te kiezen.
Hoe dan ook een bmw. Omdat? Ik ben fan van die auto!
Ik zal jullie dan maar uit de XE (diesel)droom helpen.

Heb hier recent een testrit mee gehad. De 2.0D 180PK R-sport met handbak.

De motor is erg rumoerig, lijkt wel of je met een VW caddy onderweg bent. Tevens tussen de 1000 en 2000 rpm gebeurt er bijna niets. In zn 2 rustig aan een stoepje op kan bijna niet want dan slaat de motor af. Voelt totaal niet als 180pk.

Heb recent ook in een facelift 325D gereden met 218 pk (ook 4 cylinder). En die 2 aandrijflijnen zijn in de verste verten niet met elkaar te vergelijken. De BMW blijft er maar aan sleuren, echt TOP!

Het interieur van de Jag is wel spannender, maar de BMW zit weer lekkerder en positie is beter.

Van deze 4 voor mij als dieselrijder 100% de BMW.
jag!
Als het aan mij zou liggen, de Jag! Maar mijn vader koopt al enkele jaren vrijwel alleen maar C klasses, dus deze nieuwe zal binnen een jaar of zo ook wel bij ze op de oprit staan.

Alternatief: Die infinity Q50 is ook best een lekkere bak en ongeveer even duur als een normaal uitgeruste C klasse! Alleen valt die niet in de lagere bijtellingsklasse, dat is dan weer jammer!
Blauwe 3 serie sedan met M sportpakket.
Simpele keuze voor mij.
Mercedes en bmw
A4 zonder twijfel, strak, modern en eigentijds. Rest is met alle respect voor oudjes bedoelt.
Natuurlijk de Mercedes… Of misschien toch wel de Jag.
Van deze vier de Jag XE maar als ik echt eerlijk mag zijn: Alfa Rome Giulia!
opel insignia 👍
3 serie. Liefst alpina blauw met alpina velgen en crème leder interieur. Harman kardon audio, handbak, en motorisering vanaf de 328i.
@sanderm3: dus eigenlijk gewoon een Alpina B3?
@gtwillem: als ik een geldpuist had wel, maar een niét alpina met deze specs zijn meer dan genoeg voor mijn armzalige bestaan :P
Lexus IS
Alfa Romeo Gulia
Jaguar XE
Mazda6
Bmw 3
Mercedes C
Cadillac ATS

De rest in het D segment is niet indrukwekkend genoeg.

Waarop kun je als koper je keuze baseren? Exterieur, Interieur is misschien zelfs wel belangrijker, hoe het rijd, waar je warm van word en de prijs. Voorlopig ben ik nog student, dus dat laatste boeit me nog niet. Dan wint in alle gevallen, behalve interieur de XE. Dan de audi, maar die wil ik niet. Exterieur van de Merc vind ik niet mooi en interieur heb je dat rare scherm. BMW heeft een minder interieur maar die zou ik dan wel willen. En dan is de uiteindelijke winnaar waarschijnlijk toch de Giulia.
Sorry, ik moet geen enkele. Ik snap sowieso niet waarom mensen voor dit segment kiezen.

-heeft 1 v die 4 meer beenruimte achterin dan een golf?
-BMW sportiefste? Kan je eigenlijk nog iets sportief noemen boven 1200kg?
-prestige met deze instappers?

Nee, moest ik kids hebben, Mondeo of A3 Sportback, en met die euro’s ik bespaar een leuke motor erin.
Mondeo ST220 mss voor de prijs van jullie premium prestige…suckers :-)
@tombe: deze auto’s hebben zeker meer beenruimte. Zeker vanaf deze laatste generaties waarbij elk model omhoog geschaald is en groter geworden om meer ruimte te creëren voor een model eronder. Neem een estate/avant/touring en hebt gewoon een erg ruime fijne auto.
Is dat een serieuze vraag? Zelfs in die matige kleur steekt de XE met kop, schouders, buik, knie en voet boven de rest uit. Alfa Guilia staat er niet bij, maar zou ik nog boven de BMW zetten. Snap de reacties over het uiterlijk van de Mercedes echt niet. Wat is daar zo mooi aan? Gewoon weer zon typische Merc. En die A4…. Please. Wat doet dat ding daar. Pak dan de Mondeo ofzo hahaha. Maar die Jag is echt sick. Zeker in het sportieve jasje. Liever blauw dan rood trouwens
Haha Audi natuurlijk
Geen van de 4.

Voor de C-klasse moest is een doodsaaie job aannemen en de rest kan me evenmin motiveren. Geen van die 4 is begeerlijk.
Ik zou het ECHT niet weten. Heb nu een 3 die tegen het einde van zijn lease loopt, was in 2012 een van de eerste F30’s die de weg op ging. Een GEWELDIGE auto en als ik niet mocht kiezen en weer precies dezelfde auto kreeg zou ik zielsgelukkig zijn. Maar… het aanbod is wel heel verleidelijk. Alle 4 hebben ze wat. Ik heb in het verleden 3 Audi’s gehad (2x A4, 1x A6) en dat beviel ook supergoed. Vooral vanwege de fenomenale afwerking en het comfortabele weggedrag. Maar wat is die Jag ook prachtig, en uniek. Het idee om dat logo op je stuur te hebben. En de eerste berichten over kwaliteit en eigenschappen zijn ok. De Mercedes is met de opties die ik wil hebben veel te duur maar OH wat is ie prachtig. En wat rijdt hij heerlijk. Kortom: IK BEN ER NOG NIET UIT… HELP!
@janvignoble: ik heb een E91 en zit met hetzelfde probleem… Ik zit er serieus over na te denken om de boel de boel te laten en een Mazda 6 of Skoda Octavia te gaan rijden. De verschillen zijn niet meer zo groot, op prijs na…

De Jaguar is fantastisch, maar best wel duur in de lease. En de Duitse Drie zijn erg goed, maar je moet serieus opties gaan aanvinken om een beetje een leuke uitvoering te hebben.
Zondere enige twijfel de C-klasse icm AMG-pakket en exclusive interieur. Het liefst als C400 4-matic estate. 333pk, 4-wielaandrijving en genoeg ruimte voor tassen ski’s en 2 vrienden. Lijkt me de ideale reisgenoot voor als ik weer 4 maanden op zoek ga naar poeder.
De Jag, want die schijnt beter te sturen dan de BMW!
Jaaaaaaag!
De BMW, en dan het liefst een 335i met M-Performance. De rest kan me gestolen worden.
Toch wel verrassend hoeveel mensen voor de Jag gaan! En ik doe mee; niks mis met die drie Duitsers, maar ik zou toch gewoon eerst naar de Jaguar-dealer gaan.
De gulia graag
Alles behalve de Audi: een VW met kapsones en wrong wheel drive.
Zoiezo de BMW
De audi. Alleen een ander kleurtje.
Ongetwijfeld de BMW met een M-Pakket
Ik heb deze eerste wereld problemen gewoon nooit
Ik wordt gebeld als er een occasion – toppertje is binnengekomen zoals mijn Alfa ooit, drie jaar oud Derrrrtigduizend kilometer gelopen als Dieseltje.
Voor minder dan de helft.
En nu net 180000 gelopen, vier vijf ton is normaal dus ik rijd nog even door.
Ik kan nog wel een jaar of vijf zes vooruit
Waarde is = nix
Afschrijving = Nul

Beetje investeren in onderhoud en reparatie.
Kost in verhouding een drol, echt waar.
Loopt 1 : 18
1. Mercedes – mooie wagen, van buiten en van binnen.
2. Audi – mooi interieur, van buiten wel erg voorspelbaar.
3. BMW – mooie wagen, maar goedkoop interieur.
4. Jaguar – teveel een wannabee.
De 3 serie kloon van Alfa valt af, kopieren kunnen de Chinezen beter. Ik zou het liefst voor de Volvo S60 gaan. Die vind ik mooi en is sympathiek.
Ik wil een break. En dan zou ik twijfelen tussen de JAG en de beamer.
Met merc heb ik niks en Audi sjah eigenlijk ook niet.
En dat dilemma los je enkel op door te rijden…
De Jag natuurlijk. Met afstand de mooiste, beste onderstel, meest originele en meest stijlvolle. Met de BMW op een eervolle 2e plaats, al kan ik enorm ongelukkig worden van de materiaalkeuze bij BMW. Natuurlijk is die bij de Jag ook niet perfect, maar die laten wat mij betreft steken vallen op punten die me minder irriteren. Die gigantische deurrubbers van BMW vind ik bijvoorbeeld compleet onacceptabel.
Effe wachten: GIULIA!!!
Als iedere zakelijke rijder zo’n auto least dan is de tweedehands markt nog schameler. De prive rijder wil gewoon waar voor z’n geld en wil een dikke motor met veel pk, geen eco bakje. Alles staat in het teken van de leaserijder, niemand anders. Op naar Deutschland
Geen van allen eigenlijk…zou voor de lecus is gaan.
@redbeams: Lexus is ;)
XE wat betreft uiterlijk
BMW natuurlijk, AUDI is marketing of beter gezegd als het luchtige toetje van Mona destijds. Minder voor meer geld. Maar offtopic….ga voor de C-klasse.
Het schijnt dat men in Ingolstadt een foutje heeft gemaakt. Er komt namelijk helemaal geen nieuwe audi A4. De foto die hierboven staat betreft de nieuwe Seat Exeo waar per ongeluk nog een audi logootje op is blijven zitten. Allemaal even opnieuw kiezen aub.
Audi A4 avant 2 liter quattro in het zwart uiteraard. De andere auto’s zijn ook best mooi hoor, maar niet mijn ding. Audi is stijlvol, ingetogen, opvallend door z’n onopvallendheid. Ben zéér content met mijn zwarte A4 avant quattro uit 2012. De nieuwe lijkt me een waardige opvolger. Groter en duurder hoeft voor mij het niet. A4 + 911, de ideale combi :-)
1-Mercedes / Audi
2-Jaguar
3-BMW

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).