Kies maar: Opel Astra Tourer of Renault Mégane Estate

Auteur: , 95 Reacties

De strijd der betaalbare pakezels.

Megane-versus-astra

Mocht je de vorige keer nog kiezen uit twee sportieve limousines uit het topsegment, nu is de keuze een stuk laagdrempeliger. We zetten twee C-segmenters tegen elkaar, die beide nog niet heel lang in de Nederlandse showroom staan, in een carrosserievorm waar we in dit land maar geen genoeg van lijken te krijgen: de stationwagen.

Bij Opel heet de ruimste Astra volluit de Astra Sports Tourer. De hatchback kregen we eind vorig jaar al voorgeschoteld, op de Sports Tourer moesten we tot dit jaar wachten. Ook de Mégane Estate is nog relatief vers, de eerste officiële plaatjes dateren van februari, terwijl de auto sinds kort ook bij de dealers te vinden is.

Astra-versus-megane

Liters

We beginnen uiteraard met de voor deze twee auto’s belangrijkste troef: bagageruimte. Bij de Opel bedraagt die 540 liter, versus 521 liter in de Mégane. Met de achterbank plat is het overigens de Mégane die nipt wint: 1695 versus 1630 liter. Overigens is de Astra ook de grootste auto van de twee, met 4.7 meter bijna acht centimeter langer dan de Renault. Het is dan ook knap dat de Duitsers het gewicht van de auto relatief laag hebben weten te houden: 1188 kilo voor de Opel tegenover 1266 kilo voor de Renault. Scheelt toch weer in de wegenbelasting…

Motorisch zijn er verschillen en overeenkomsten. Renault levert de Mégane alleen met vierpitters (1.2 en 1.6), terwijl Opel de instapper een 1-liter driecilinder geeft. Deze is met 105 pk niet alleen nipt krachtiger dan de 1.2 van Renault (100 pk), maar ook sneller én zuiniger. Althans, volgens de fabrieksopgave tenminste.

Megane-versus-astra

Bijtelling

Aangezien beide auto’s in een populair leasesgement vallen, kijken we ook even naar de bijtelling. Bij Opel heb je de keuze uit de driecilinder benzine of de 1.6 CDTI met 110 of 136 pk tegen een bijtellingstarief van 21 procent. De Mégane valt alleen met dieselmotor in het gunstige bijtellingstarief, wel heb je de keuze uit 110 of 130 pk en zit je niet zoals bij Opel vast aan een handbak.




95 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Vind de renault iig een stuk mooier..
De Megane. Because it’s not a German…
@e1000bmw523i: voor extra effect: It isn’t a German.
@e1000bmw523i: die opel is ook niet duits joh
@dampu020: Het duurde ff voor het kwartje viel, maar: Touché! ;)
@e1000bmw523i: Duitsers houden niet van grappen
Megane lekker zo’n gekke frans!
Simpel, de renault. Renault gaat qua design voor het eerst in 30 jaar weer de goede kant op. Opel ben ik nooit fan van geweest, en het kan me nog steeds niet bekoren.
Megane!!
Astra lijkt op een lijkenwagen met dat glimmende lijntje.
@dinges7: Hoe dat er ooit doorheen is gekomen…echt niet te bevatten. Ik zou ook voor de Megane gaan!
@noreplacementfordisplacement: Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd, i’ll rest my case.
@406_v6: Die was dus als comment op @theyoungsaablover bedoeld…
@406_v6: mijn Megane eco2 is nu 5 jaar en heeft er 144.k/km op staan… paar kleinigheden geen enkele keer onderhoud + reparatie boven de 500 euro en het rijdt uitstekend (voor een spaardiesel) en zelfs leuk. Opels… Tja de insignia die ik laatst reed voelt lomp, zwaar, traag en ouderwets ivt de Megane. Misschien maar eens de Astra proberen wie weet hebben ze bij Opel opeens het licht gezien en rijdt het ding niet als een bestelwagen.
@406_v6: haha grappig. Not. Die heeft wel zo’n ongelooflijk lange baard. Taalkundig is het leuk gevonden, feitelijk absoluut onjuist.
Onderweg Pech En Last.

Oke doei
@theyoungsaablover: Het lijkwagenlijntje doet hem ook weinig goeds.
@theyoungsaablover: En dát zeg je als SAAB-liefhebber…
*fluister iets over 9-3 en de Vectra*
@AutomotiveDesigner: opel deed het werk, Saab verfijnde het werk van opel
@theyoungsaablover:

Dan hadden ze zat te doen daar in Zweden…
@jack_abarth: Exact de reden waarom GM ze eruit heeft geknikkerd.
@AutomotiveDesigner: je kan idd beter fluisteren als je niet precies weet waar je het over hebt…
@ptothem: Verklaar je nader.
@ptothem: Liever geen verhaal ophouden over het GM2900 platform is een universeel platform en het nooit van Opel zelf is geweest. Geeft nog steeds niet het recht om moderne Škoda belachelijk maken terwijl je zelf in een nieuwe Volkswagen rijdt bijvoorbeeld. Getuigd niet van (voldoende) kennis.
@theyoungsaablover: steeds andere abnormale bromgeluiden.
Oke doei
@bartteeuwen: als je het grappig bedoelde mag je het nog eens proberen van mij
@theyoungsaablover: klopt hij was niet veel leuker dan jou grapje. Overigens geen haat hoor, ik vind zowel opel als saab prima auto’s. Doe mij maar een 900 turbo arrow ;)
@bartteeuwen: gelukkig maar, dacht even dat je een klootzak was. Red arrow is een prima keuze! Lekker foute 90’s bak :)
@theyoungsaablover: staat er bij mij eentje in de buurt in perfecte staat. Een rode 900 turbo arrow. Het enige wat mist zijn lichtmetalen 3 spaaks naar mijn mening. Bij geen enkele auto mooi, behalve bij juist die saab. Nu zitten er “3-spaaks”-doppen op.
Megane. Maar dan komen er wel andere veren onder want ik ben geen fan van de scheepsvaart
De Astra! Ik heb in mei een Sportstourer besteld. Kan niet wachten!
@rt10bin: Ben benieuwd naar je bevindingen! Zelf aan het oriënteren voor een lease-slet en Astra Innovation (hatchback dan wel) is een serieuze overweging.
De Megane wat mij betreft.
Overigens vind ik de Astra niet slecht, alleen de daklijn enorm lelijk. Doet me steeds denken aan de ‘bestel’-varianten met zo’n verhoogd dak van vroegah.
@kars: klopt. Tegen mijn zin in ogen de wielen ook erg klein. Zowel op foto als in het echt. Met 19 of 20 inch valt het wellicht mee. Buiten het uiterlijk (subjectief) is de nieuwe astra een verstandigere koop dan de oude astra. Door het veel lagere gewicht gaan de vaste lasten flink omlaag.
De Astra voor mij, want het exterieur oogt net wat strakker, het interieur is net wat meer upmarket en de hatchback kwam verrassend goed uit de vergelijkende testen van het C-segment. Gaat het tussen hun grotere broertjes Insignia en Talisman, dan zou de Renault mijn eerste keus zijn.
@knipperlichtje: Sorry, wou graag je mening delen. Helaas is het interieur niet te zien op de persplaatjes.
De Renault. Ziet er strakker en volwassener uit. Al zou ik voor hetzelfde geld (privé dus) een anders auto nemen. Voorkeur gaat uit naar een Merc W221 of W212 met een comfortabele V6.
@vonklausenburg: Totaal te vergelijken ook qua running costs en verzekering
@Breinstein: Ik heb een Renault Megane gehad. Mijn huidige W211 is goedkoper in onderhoud en qua verbruik. Op jaarbasis scheelt het veel als ik alle kosten bij elkaar gooi. Het is een mythe dat je extreem veel geld kwijt bent.
@vonklausenburg: Daarbij is een W211, zeker na de facelift, een ontzettend goed in elkaar geschroefde auto!
@vonklausenburg: welke uitvoering heb je?
@e270cdi: een 2009 E350 Avantgarde.
@vonklausenburg: Netjes! Hoe bevalt het? Ik heb ‘maar’ een 2005 E270 T avantgarde en ben er zeer tevreden over, ook al is het dit jaar een zeer kostbaar jaar qua onderhoud.
@vonklausenburg: Grappig, ik heb de E 350 Avant. Coupé uit 2011.
De Megane. Vind ik in elk aspect een mooiere auto. De nieuwe designtaal van Renault kan ik erg waarderen. Achterlichten vind ik fraai, koplampen evenmin met de grill. Mooi dat een aantal designaspecten van de RS01 terug te vinden zijn in de straatauto’s van Renault.
Ondanks dat ik een zwak voor Opel heb vind ik de nieuwe Astra qua design een tegenvaller. Hoe graag ik hem mooi wil vinden zitten er teveel rare franjes aan wat hem lelijk maakt. Om die reden graag de Megane. Echter vraag ik me af of die auto na 5 jaar nog zo modern over komt of dat we dan uitgepoept raken op dit design.
De Astra. Ondergewaardeerd en de megane zie je al zo vaak….
De Megane. Ik heb beide (hatchback versies) proefgereden maar er zit een volle klasse verschil in. De Astra voelt goedkoop en simpel aan (bijvoorbeeld qua infotainment) terwijl de Megane een premium gevoel geeft. Ook rijdt de Megane een stuk volwassener (stiller, comfortabeler).
Kan er niks aan doen maar Opel slaagt er elke keer weer in om een auto te designen die gebaseerd is op de, eveneens veel door Audi gehanteerde, SAAI-designtaal. Of ‘ie nou full-LED, een electrische achterklep of dubbele uitlaten heeft, hij blijft altijd binnen de verlangde SAAI-taal.

De Mégane ziet er goed uit. Ik zou er niet in willen rijden, maar hij oogt prima. Behalve dat centrale display, dat oogt zelfs op deze low-res plaatje alsof het rechtstreeks uit de Aldi folder maand januari jaargang 2010 is getrokken…
Astra is een lijkwagen
Opels schijnen gemiddeld nogal vroeg naar de sloop te moeten..
Dus de keuze is Duidelijk, natuurlijk gaat ieder weldenkend mens voor het DUTCH Design en elegantie van de Renault.
Drie cilinder 102 pk. Ik stel me de teringherrie al voor bij 130km/h.
De Astra. Opel is zo underrated. Vind de nieuwe modellen van Opel ook mooi en rijden super
Bij zo’n C-segment stationwagen laat ik op het grootste dakraam aankomen. Heb je tóch nog het gevoel met een ruime praktische auto onderweg te zijn.
@AutomotiveDesigner:
Dan moet het de Opel worden. Volgens de verkoper van Renault is het in iedere folder getoonde schuifdak van de Megane niet in Nederland leverbaar.

En daarom valt de Megane voor mij af als nieuwe auto. Daarbij vind ik de voorkant niet mooi en zou van deze twee de Astra kiezen. En ik heb helemaal niets met Opel. Gelukkig kan ik in de echte wereld uit veel meer kiezen.
@sabrerator: Dat is ronduit dom van Renault Nederland. Ik denk dat ze hierop veel klanten kunnen verliezen.
@sabrerator: Bij de introductie was de Mégane nog niet met open dak leverbaar, op een later moment wel. Dus je kan gerust een Mégane kiezen.
BMW 3 Touring
Opel! Duitse degelijkheid.
@oemplus: dat bestaat al een tijdje niet meer.
Ik maak geen keuze behalve de uiting van een ultieme bewondering voor beide fabrikanten!

Zie hun illustere voorvaders resp de Kadett Caravan en de R12 Break; je was toen al blij met de
rubberen mat in de bagage ruimte ! Een gierende vier-versnellingsbak en ruitenwissers met ‘een-snelheden ! Een voetpomp voor de ruitensproeier en een lawaai-ige kachel ventilator motor

In beide huidige limousines wil en durf ik zo maar drie ton kilometers te rijden
Voor mij geen Franse auto’s meer, ik ben genezen. Die Opel dan maar!
Voor mij de Megane Estate GT alstublieft.
Schijnt leuk te sturen met z’n 205pk en 4-wielbesturing

Met een beetje lef van Renault misschien ook nog een RS versie?!
Opeltje natuurlijk. Die Renault valt bij de eerste drempel al uit elkaar!
Ik vind beiden prima keuzes, maar zou voor een Leon gaan.
Doe mij maar een Mazda 6 ?
De opel.
Ik zou de Opel kiezen. Het interieur van Renault stelt zwaar teleur. Lijkt net een Koreaan van een aantal jaar terug.
Plus die geweldige AGR stoelen in de Opel.
Ken geen ander merk waar de stoelen zo goed zijn (in zijn klasse) en dat is met mijn 2,04m zeker geen overbodige luxe.
De Renault. Voor de Opel is het leven te kort.
De Renault. Die Astra vind ik echt een inspiratieloze saaie baggerbak.
Dat is simpel: De Megane.
Want Frans, niet saai en inmiddels erg betrouwbaar.
De nieuwe achterlichtunits van Renault die doorlopen tot aan het logo vind ik enorm overdreven. Bij de Astra stoor ik me dan weer aan de C-stijl.

Toch maar de Astra dan, het interieur geeft de doorslag.
De Renault graag, die is prachtig. De Opel is niet lelijk maar gewoon saai
Liever een Renault Talisman.
Zou ze allebei nooit kiezen maar in dit geval de Renault dan maar. Hij is gewoon veel mooier.
Opel Astra Tourer
De Renault because racecar!

O wacht…
Ik zou de Renault nemen, al is het alleen vanwege de multimediasystemen. Alles digitaal, gigantisch touchscreen, en hoe cool is het dat de sfeerverlichting van kleur verandert bij het instellen van de besturingsmodus. Hij is mooier, gedurfder, en ik gun Renault de kans om bovenaan te staan in dit segment, want die lui zijn goed bezig op meerdere gronden.
Dan ga ik voor de Renault Megane ??
De Renault, gewoon omdat ie er veel beter uitziet.
Wanneer krijgt Renault het nou eens voor elkaar om dat bekende premium *oempf* dichtslaande deurgeluid van VAG ook toe te passen? Het enige wat ik mis van een Fransoos…
Opel Astra Sportstourer

want….

Wait for it, wait for it..

Ik heb hem zelf ook :-)

Badum tssss!!!

Mijn voornaamste reden was mijn ervaring met de vorige Megane. Deze zag er op het ook mooi uit, maar onderhuids viel deze kwa afwerking erg tegen.
@dizono effe mierenneuken… Vol uit = voluit, met enkele L
Geen Renault meer voor mij, past niet bij mij, te korte stoelen en daarbij heeft die Megane een tranentrekkend gezicht, wat ik foeilelijk vind.
En in de Opel’s die ik tot op heden gereden heb, daar zat tot nu toe geen verkeerde tussen, wel allemaal gemiddeld, maar nooit slecht.
Dus voor mij de Opel Astra, hoewel die ook niet geweldig oogt.
Eigenlijk zou het een Ford Focus, of nog handiger, een Ford Grand C-Max worden.
@Orichy: je bent opvallend genoeg de eerste die begint over het zitcomfort, maar ik deel je mening. Bij mijn werkgever hebben we twee Mégane’s als algemene leaseauto (dus door twintig verschillende gebruikers bereden dan wel mishandeld) en technisch gezien houden ze dit bewonderenswaardig goed vol. Alleen dat zitcomfort… Ik kan er maar niet aan wennen, en dat geldt voor veel meer van mijn collega’s.

Deze nieuwe generatie hebben we nog niet binnen, maar ik mag hopen dat hier het belangrijkste verbeterpunt te constateren is.

Overigens hadden wij vóór de Mégane’s zowel een Astra als een Peugeot 308, waarbij de Duitser veruit favoriet was bij vrijwel elke collega.

Ook nu zou ik zelf toch kiezen voor de Opel.
De Mégane als ik echt moest kiezen maar liever de fiat tipo sw!
Doe mij maar een SEAT Leon ST FR
De opel, mooie wagen. Ook zeer tevreden over mijn astra, goede auto.
De Megane mag dan een spannender design hebben, bij het interieur slaan ze wat mij betreft de plank mis. Vind het dashbord mega lelijk en verre van volwassen uitzien. Kijkend naar de Astra is het gewoon een nette wagen en het interieur vind ik heel net uitzien.
Zonder twijfel de Mégane! Erg mooie auto, uitmuntend weggedrag en betrouwbaar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).