Kijk, de Continental krijgt zowaar ‘suicide doors’

Auteur: , 32 Reacties

Alleen jammer dat niet iedereen er van zal kunnen genieten.

Heel van aandacht besteden we niet aan het Amerikaanse Lincoln, maar af en toe kunnen we ze niet uit de weg. Vandaag hebben we met zo een geval te maken, want Lincoln heeft spontaan de zelfmoorddeuren teruggebracht. De iconische en inmiddels praktisch uit de weg geruimde ‘suicide doors‘ maken hiermee hun terugkeer bij Lincoln, maar niet in exact dezelfde vorm.

Lincoln heeft niet alleen de constructie veranderd, maar ook de naam van de bijzondere deuren. Logisch, want de term suicide doors is marketingtechnisch niet per se de beste optie. Net als bijvoorbeeld Rolls-Royce kiest Lincoln ervoor om de deuren te bestempelen als zogenaamde ‘Coach Doors‘, ofwel koetsdeuren.

We zijn nog niet lang op de hoogte van de komst van een nieuwe Lincoln Continental met zulke openslaande portieren. Pas sinds enkele dagen gingen er geruchten rond dat de Amerikaanse automaker met een model als deze op de proppen zou komen. Op verschillende fora doken er al foto’s op van een persconferentie, waarop de koetsdeuren te zien waren. Inmiddels heeft Lincoln de auto daadwerkelijk onthuld, maar de vreugde is maar van korte duur.

De desbetreffende Continental is, zoals verwacht, namelijk geen volwaardig productiemodel. In plaats daarvan hebben we hier te maken met een jubileummodel, waarvan in totaal niet meer dan tachtig exemplaren op de markt zullen komen. De speciale, uitgerekte sedan moet tegen het einde van 2019 pas geleverd worden.

De Lincoln Continental 80th Anniversary Edition, zoals de auto in zijn volledigheid heet, is niet zomaar een gelimiteerd model met suicide doors. Nee, Lincoln heeft meer voor de kleine schare kopers in petto. De wielbasis van de koets wordt namelijk met ruim 15 centimeter verlengd, waardoor de beenruimte achterin aanzienlijk toeneemt. De voorste en achterste helft van de Continental wordt gescheiden door een forse B-pilaar. Door de extra veiligheid die de brede steun tussen de voor- en achterstoelen met zich meebrengt, wordt het idee van de suicide doors enigszins tenietgedaan. Dat gezegd hebbende, eenmaal onoplettend verkeerd uitstappen en je wordt alsnog stevig geplet door de portieren – die 90 graden kunnen openzwaaien.

De desbetreffende Lincoln Continental wordt enkel geleverd met een drieliter twin-turbo V6, die ongeveer 400 pk en krap 550 Nm produceert. Geïnteresseerden zullen overigens blij zijn om te horen dat Lincoln in een later stadium nog een beperkte oplage van deze Anniversary Edition op de markt zal brengen.



32 reacties

80e verjaardag van de Continental en ze komen met de eerste Continental met suicide-doors, sinds de 60s 4-deurs cabrio! Wat een manier om een verjaardag te vieren!
Doe dan zonder B-stijl!
@pallas: Dat wordt tegenwoordig wat lastig denk ik met de crashtests etc…
@johnhert: moederbedrijf zou t toch moeten kunnen, zie de b-max, die had ook geen b-stijl.
@jpoers: die is ook nog steeds zo lekker leverbaar.
@kvgorp: vandaar het woordje ‘had’.
@jpoers: Alleen is de voor- en achterdeur van deze Lincoln samen langer dan een complete B-max…
Rare neus, beetje een kruising tussen een Jaguar een Volvo S80 vorig type.
Vanachter kruising Jag en A6 vorige model…. Als ik kijk wat Ford US kan dan kan dit heel veel beter op het gebied van design. Geen krachtige lijnen. jammer
@gokartmozart: wat betreft de foto’s ben ik dat helemaal met je eens, maar ik ben de auto nou al een paar keer in de V.S. In het echt tegen gekomen (als normale versie uiteraard) en dan vergis je je echt niet. De Lincolns hebben een prachtige eigen identiteit waardoor je ze gelukkig makkelijk herkent.
Echt een prachtige auto
Hier kan je zeker ergens mee toekomen.
@wimof:
Je bedoelt zeker dat je hiermee ergens naartoe kan komen? Wat opzich een vrij onbegrijpelijke opmerking gezien het feit dat we hier een auto bespreken, maar het is meer begrijpelijk dan de gramaticaal onvolledige opmerking die je zojuist geplaatst hebt.

Ontopic;
Mooie auto, en ook gave deuren, ik zou het waarderen als we deze ook op onze Nederlandse wegen tegen zouden komen!
@stationcar:
@wimof is volgens mij Belg. Ergens toekomen is hier ergens aankomen.
Daar kun je mee aankomen, bedoelt hij dus. Ga ik van uit.
@sabrerator: Klopt.
@stationcar: Probeer eens te begrijpen, dat er ook Belgen zijn, die naar deze site komen. Hun Nederlands is nou eenmaal anders dan ons Nederlands, maar daarom gramaticaal niet minder juist of onjuist.
Zoals @sabrerator al zegt, betekent het gewoon niets anders dan dat je met zo’n auto best wel ergens mee kunt komen voorrijden. Ik hoop alleen maar dat je de post van @wimof nu wel begrijpt.
En wat ik nu meen te moeten zeggen is niet alleen voor @stationcar bedoeld, maar voor iedereen op deze site. Wees eens niet zo kritisch op taalfouten van anderen, maar probeer te begrijpen wat ze willen zeggen. Want daar gaat het om. Onze Nederlandse taal is gramaticaal gezien verschrikkelijk moeilijk! En -helaas- beheerst slechts een klein aantal mensen onze eigen taal. Mij, -ik ben nu 70- werd die gramatica er op school ingestampt en ging je niet “over” naar de volgende klas, als je het niet beheerste. Als ik op alle taalfouten op deze site zou gaan letten, dan zou mijn interesse al lang verdwenen zijn, omdat zowel scribenten van de hier verschijnende artikelen alsook de reaguurders(?) hierop, ontzettend veel taalfouten begaan. Mij gaat het om wat zij bedoelen te zeggen en niet om de manier waarop.
Dit is overigens een reactie van een in Nederland geboren Limburger, die met ABN werd opgevoed. Is daar misschien ook iets mis mee? Oh ja? Controleer dit bericht dan maar op de betreffende taalfouten.
@9000cse: eensch, u was vroeg bij de les deze morgen.
Met de foto van de achterzijde dacht ik naar een Talisman te kijken met een ontzettende dikke reet. Nee dank je.
Poor mans Rolls – maar wel een hele mooie wagen
Ik vraag mij af of hier een markt voor is. De gewone Continental til je met veel pijn en moeite naar $75k. Deze variant gaat volgens de Amerikaanse berichtgeving rond de $100k kosten. Dat vind ik wel een erg heftige toeslag voor andersom openslaande deuren en een middenconsole op de achterbank.
@edge: amerika en China
Ben heel enthousiast over de Navigator, vooral het interieur van dat bakbeest is fenomenaal mooi en komt qua afwerking en luxe, en uitstraling heel dichtbij dat van wat je van een limousine zou verwachten.

Van deze speciale editie van de Continental zou je dan verwachten dat ze alles uit de kast zouden halen om daar zwaar overheen te gaan.

Helaas is dat maar ten dele gelukt. In deze klasse wil je niet dat de achterzijde van de voorstoelen zichtbaar geen echt leer is. Én het zijpaneel dat voor de C-stijl geplaatst is oogt ook nogal primitief. En tot slot lijken de verhoudingen nét niet te kloppen, op de één of andere manier lijkt de neus tekort

Wel jammer, voor de rest lijkt het me een fantastische auto.
Fraaie auto. Vind de neus wat weghebben van de S80.
Vind m aanzienlijk fraaier dan menig Europese auto’s.
En ik maar denken dat het om een nieuwe Bentley ging.
Ik vind het wel wat. Alleen die b stijl is niet echt mooi. Maar goed. Hii kost dan ook 100k in dollars
Serieus, een heel stuk geweid aan een Lincoln en dan geen één keer 2 puntjes achter elkaar?!?
Op zich een mooie auto, maar te weinig eigen identiteit. Motorkap had van mij ook wat langer gemogen.
De deurklinken zitten wel heel lelijk geplaatst zo
Heeft wel iets weg van t laatste type Saab 9-5 (zeker op foto 15).
Bijzonder veel foto’s met geopende portieren.
Ik heb de Lincolns lange tijd kunnen bewonderen als tegenhangers/concurrenten van Cadillac. Maar dat is uit lang vervlogen tijden. De tijden, waarin limousines nog bewondering afdwongen. Die tijd is voorbij! En wat betekenen “premium” limousines uit de US of A nu nog op het Europese continent? Niets toch? En dat is ook niet verwonderlijk, omdat de “Duitsers” het gewoon beter doen! Welke Amerikaanse “premium” auto kan het immers tegen “hun” opnemen? Ze lopen daar in Murica nou eenmaal achter! Lopen achter bij Europese kwaliteitseisen en zeker bij en door Trumpiaanse klimaatmaatregelen.
Wat nou met bewondering voor de creatie van deze limousine? Zullen we hem hier ooit kunnen zien op de weg? 80 van deze limousines in totaal? En wat denk je? Only verdeeld over de USA en in de oliestaten! Meer niet! En mis ik iets? Nee!!!! Want hij ziet er voor mij ook helemaal niet uit als wat Lincolns vroeger voor mij betekenden. Hun imago =en dat van Cadillac- is weg en dat zal niet vlug te herstellen zijn.
Wat maken Amerikanen toch echt vreselijk lelijke auto’s, Lincoln, Tesla, Ford, het is toch niet om aan te gluren allemaal… Ligt helemaal in lijn met de keuzes ook van de presidenten…
Prachtige wagen, nu moeten ze nog naar Europa komen voornamelijk de Aviator

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).