Kijk nou, de nieuwe BMW Z4 in al zijn glorie!

Auteur: , 67 Reacties

Wat heb jij een mooie stoffen kap.

Uitgerekend op zondagochtend jongstleden konden we je al de eerste plaatjes van de nieuwe BMW Z4 voorschotelen. Het bleef echter bij wat ‘aparte’ pics van de buitenkant. Misschien dat BMW met de publieke opinie in het achterhoofd gedacht heeft ‘daar moeten we maar snel wat gelikte persshots overheen knallen’. Hoe dan ook lekten er vandaag enkele plaatjes uit waarvan we verwachten dat we ze binnen afzienbare tijd nog een keer tegenkomen als bijlage bij het officiële persbericht. Het leek ons echter niet noodzakelijk om onze waarde lezers daar langer op te laten wachten dan strikt noodzakelijk, dus zie hier de nieuwe Z4!

Zoals gezegd kende de buitenkant al geen verrassingen meer voor ons. Meest opvallend zijn wellicht de koplampunits. BMW stapt daarbij écht af van de dubbele ronde units die het merk zo lang kenmerkten. Nou hadden recente BMW’s al lampunits die hooguit nog een beetje de suggestie wekten dat er twee ronde kijkers inzaten, maar voor de nieuwe Z4 heeft BMW zelfs dat laten varen. Opvallend, maar niet geheel zonder precedent: in een ver verleden hadden Bimmers vaak ook maar een enkele ronde pit aan beide zijden.

Het grootste nieuws is echter dat we nu ook plaatjes van de binnenkant hebben. De middenconsole heeft elementen van de nieuwe 8-serie, maar lijkt wat mij betreft qua opzet ook op die van de eerste generatie Z4 (E85). Sowieso lijkt de nieuwe Z4 iets meer terug te grijpen op de eerste generatie dan op de tweede generatie, getuige ook de stoffen kap. Een nieuwe Z4M komt er echter (zeer waarschijnlijk) nog steeds niet.

Voor de neus van de bestuurder (m/v) is er plaats voor BMW’s nieuwe digitale cockpit. Collega @rubenpriest is er niet per se fan van en ik neig het met hem eens te zijn. Maar goed, alles went. Zelfs enkele koplampen en snelheidsmeters die niet gewoon rond zijn. Althans dat hoopt BMW. Op alle info over motoren, vermogens en prestaties moeten we nog even wachten op het persbericht. We houden je op de hoogte.



67 reacties

BMW lijkt zijn identiteit een beetje kwijt te zijn. Daarbij hebben ze grote moeite met het construeren van verlichting units die in het geheel van de auto passen. Wat overigens opgaat voor nagenoeg alle huidige modellen.
@pilot1988: Vind de 3 serie LCI verlichting prima in harmonie met de neus hoor.
@pilot1988: knap dat je dat ziet met deze kwaliteit foto’s
@mick0210: Eerdere foto’s lieten de neus zien. Doodzonde dat BMW van zijn karakteristieke dubbele koplampen afstapt op dit model.
@pilot1988: vindt je, lijkt veel op de rest van de range, ze hadden die 2tone interieur moeten houden had je iets aparts
Teveel voor en achter overhang. Lijkt trend te zijn tegenwoordig? De 124 heeft dat ook
@jzaero: Aan de hand van foto 3 kan ik de achter overhang nog begrijpen. Maar als de wielen voor nog verder naar voren zouden staan, lijkt het me ook een raar gezicht.
Ik had dan ook wel een foto van de koplampen verwacht… Verder ziet het er goed uit, maar ik ben de ongefundeerde mening toegedaan dat de Toyota de betere van de twee gaat zijn.
@2wheeler: ja, “in al zijn glorie” slaat hier de plank volledig mis…
Ben het wel met je eens wat betreft de verlichting. Voor de koplampen geldt dit in bijzonder. De 1,3,5,7en X5 allemaal wat ongemakkelijk getekende koplampunits….. was ooit een sterk punt. Aan de andere kant moet er met de tijd ook verandering komen. Stilstand is achteruitgang. Dat geldt ook voor design. Vond BMW’s vroeger elegant sportief, dat is nu niet meer. Design is tegenwoordig erg druk, zeker ivm Mercedes en Audi. Maar blijkbaar verkoopt het.
Dit ding lijkt op de foto’s groter dan de maan. Is het al bekend hoe veel hij weegt?
@JanJansen: oh God…gaan we nu bij iedere nieuwe BMW dat gejank krijgen dat hij groot is…wat een slap gelul joh!!! Heb je BMW hier al van op de hoogte gesteld?
@rhellema: gewicht is dan ook wel van belang bij een kleine roadster… Z4 of SLK, als het ding 1800kg weegt is er niet zo veel aan.
@2wheeler: ik denk dat het hier gaat over het formaat van de auto. Alhoewel ik het absoluut met je eens bent voor wat het gewicht betreft hoor maar ik doel in mijn reactie op dat gejank over die nieuwe 8 serie en het formaat. Ik heb het vermoeden dat alle meelopertjes dit gaan doen bij iedere nieuwe BMW welke er uit gaat komen.
@rhellema: Als mijn moeder vroeger een morbide obees figuur zag lopen, zei ze altijd: “die heeft net een frikandel te veel op.”

Ik denk dat deze Z4 de hele jaaromzet van de snackbar op de hoek nog voor het middageten naar binnen heeft gewerkt.

Het zal mij verbazen als hij onder de 1,5 ton weegt. En dat noemen ze een sportauto. Tsja, dan doet mijn buurman ook elke avond aan sport: studio sport welteverstaan.
Gelukkig is de buurvrouw er wel blij mee, net als deze dikke BMW.
@janjansen: ik ben niet geïnteresseerd in je omgebouwde levensverhaal.
@JanJansen: de vorige woog afhankelijk van motorisatie tussen 1370 en 1500 kg. Ik vermoed dat het in buurt van die getallen zal liggen.

Extra weetje: de Z3 roadster situeerde tussen 1135 en 1350 kg.
Expres niet het smoelwerk op de foto… Ik weet wel waarom.
@trustmeiamanengineer: dat dacht ik ook
Is dit nu de Kia Z4 of de BMW 124///M?
@rike: De Kia C’abrio
Mooie voorkant
Ik vind hem niet eens zo lelijk maar er had zoveel meer ingezeten. Wat ik super vind is dat ze weer gebruik maken van een softtop. Zo is het weer een echte roadster zoals de eerste Z4 ook was. Maar de auto zelf lijkt niet op een echt mooie BMW. Het is een mix tussen een S2000, een oudere SLK en nog wel wat merken.

Maar de eerste Z4, oh man. Mooie herinneringen. Mijn moeder had een Z4 3.0i een jaar of 8 terug en even later een Z4 M. Dat waren pareltjes van een auto’s. Echt super. Tegenwoordig maakt BMW ze zo niet meer helaas.
@viezefreddyw: Ik heb nog een Z4 Coupé gehad, wat een prachtig smijt ijzer was dat! Dat de nieuwe wat minder smoelt vind ik niet zo heel erg, als het karakter van de E85/86 Z4 maar weer terug komt… De E89 was wat dat betreft een bejaardencruiser vergeleken met het vorige model.
@racerx: Jaa die had je ingeruild voor een 540i toch? Heb je die nog steeds?

De eerste Z4 was een topwagen. Als 3.0i werd hij wel eens onderschat maar het ding was echt rap en je kon er heerlijk mee rijden. Een tijd geleden stond de Z4 die mijn moeder had te koop en heb nog getwijfeld of ik hem terug zou kopen. Niet gedaan en eigenlijk vind ik dat jammer.

Of de nieuwe Z4 weer zo’n type auto gaat worden is nog de vraag. Het is inderdaad te hopen dat hij niet de rijeigenschappen heeft van de E89. Die was namelijk geen flikker aan, zowel letterlijk als figuurlijk.
@viezefreddyw: Yes, net over de 90K km heen getild, dus kan nog wel even mee… Bevalt super en mis de Z4 ook niet, als ik echt even gas wil geven pak ik de tweewieler wel.

De E89 was idd knap beroerd, heb ooit een keer een paar sessies op Assen gedaan in een E89, notabene het 35is model. Remmen hielden het net 1 rondje vol… Had er aardig wat voor over gehad om gewoon lekker in mn eigen E86 3.0si over de baan te boenderen, maarja, iets met een gegeven paard.

Ik hoop echt dat het verdwijnen van de hardtop bij de nieuwe een indicatie is voor het verder ‘purificeren’ van de nieuwe Z4. Dan zijn een paar uiterlijke missers ‘m meteen vergeven!
@racerx: Ah oké. Dan rij je op jaarbasis niet veel kilometers. Fijne wagen is zo’n ding hè?

We gaan het meemaken. Ik zou het toejuichen als deze nieuwe Z4 wat puristischer gaat worden. Ik vrees alleen het ergste.
@viezefreddyw: heerlijk. Zeker die comfortstoelen maken het een fantastische reisauto. Momenteel maak ik zo’n 12000 km per jaar, dan is zo’n V8 nog leuk te rijden. Lange afstanden doet ‘ie qua verbruik trouwens netjes 1:12-13. Ben er nog steeds helemaal weg van, maar stiekem ook wel weer aan het rondkijken voor over een jaar of 3. Leuke 435/440 GranCoupé met weinig km ofzo, of een F10 535.
@racerx: Helaas las ik ergens dat er geen M versie van deze auto komt! Erg jammer!
@mrbasa: Zonde inderdaad, maar als het een leuk sturende auto is hoeft dat niet heel erg te zijn. Mijn voormalige E86 3.0si was ook prachtig in balans en geweldig om landweggetjes mee af te jakkeren. Tuurlijk had de M versie meer geweld aan boord, maar ook meer gewicht in de neus…
Hij lijkt mij niet heel mooi, maar ook niet heel lelijk. Ben benieuwd hoe ie er in het echt uit ziet
Hebben ze eindelijk het centrale scherm geïntegreerd in het dashboard?
@winkeb: ja, ziet er gelijk ouderwets uit.
@mashell: fout. Het scherm staat op de closeup foto’s gewoon los, op de lage resolutie foto’s lijkt het alleen alsof het ouderwets onder een zonnekap staat.
Geen foto’s van de voorkant? Vast omdat deze ook weer lijdt aan hydronefrose?
Die heb ik vandaag nog flink hard over de Ring zien knallen. Wat een geluid komt er vanaf trouwens!
wat zijn digitale tellers toch lelijk.

En die telefoon lijkt wel erg uit verhouding, zo naast de versnellingspook .
@pielemuis: idd! lijkt op een iPhone 6 die te heet is gewassen. Of een mini versie die nog uitgebracht moet worden.
Ik zie geen enkele ronde koplampen.
Er zijn best wat negatieve reacties maar ik denk dan: BMW is toch zovaak veranderd van design? De eerste Z4 leek ook niet op de Z3. Dat gezegd hebbend vind ik het toch vreemd dat een kleine performance roadster óók wireless charging moet hebben.. Het is helemaal begrijpelijk want tegenwoordig gaat men voor gadgets, maar ergens schuurt het.
geen mogelijkheid voor handbak?
@Jantje_555: wel eens met de 8-traps automaat gereden van BMW? Dan hoef je echt geen handbak meer hoor…
@freezzr: Wel eens met een handbak van BMW gereden? Dan hoef je echt geen automaat op je pleziermobiel. Dat geld kan weer op extra PK’s of uitrusting worden gezet.
@karhengst: handbak is juist duurder… your arguement is invalid… en doe mij maar lekker de automaat :)
@spykerboy: Ik betaal geen BPM, my argument is valid ;)

En met die automaat is inderdaad echt niks mis. Het rijdt fantastisch.
Ik vind hem geslaagd, erg geslaagd zelfs.

Hij heeft iets ingetogens, oogt aan de voorkant zelfs een tikje lief, en is alles behalve poenerig. Precies zoals het hoort te zijn bij een roadster. Die koop je voor jezelf en niet om de patser uit te hangen.

https://goo.gl/images/iqTTBf

Mooi detail is de hoge taillelijn, waatdoor je toch lekker geborgen echt in de auto zit.
@moveyourmind: als je ingetogen wilt koop je een mx5…… ik mis juist het hele “wow kijk wat daar rijdt” effect bij deze auto… Dat zelfde heb ik met een mx5 en 124 spider overigens vandaar dat ik de mx5 benoem
In een BMW of Mercedes vind ik het juist veel leuker als een auto nog gewoon analoge tellers heeft. Heerlijk toch zo’n toerenteller met de snelheidsmeter 180+! Op een polo etc is het wel leuk zo’n digitaal display maar die van BMW en Mercedes zijn ook zo iconisch dat ik het zonde vind als ze verdwijnen.
@henkhupelschoten: Over een aantal jaar tegen meerprijs te krijgen.

Premium Tellerpakket: Vier premium analoge wijzers voor snelheid, toeren, temperatuur en brandstof. Geniet van de edele blik van de uit zorgvuldig gekozen premium materialen terwijl u uw ogen de verdiende rust biedt van alle dagelijkse drukke beeldschermen. Kies uit vier verschillende optieken die perfect aansluiten bij uw levensstijl.

Da’s dan 1250€.
Ik vind deze nieuwe Honda S2000 echt super gaaf! Ow… wacht… Z4 you said?!
Mwa!
De hoge achterlichten (en kont) hebben wat weg van de Opel GT uit 2007/2009
Op deze foto’s vindt ik de neus dan wel weer erg fraai.
Hopelijk is de Toyota mooier
Jongens (m/v) wat een negativiteit, dit is toch gewoon een mooie auto, in ieder geval een stuk mooier dan wat ik rijd (ik geef het gewoon toe: skoda fabia combi)
@italdesign: lelijk is hij niet, maar echt bloedmooi ook niet. Jammer want met dit concept kan je zo iets enorm gaafs bouwen.
Waar zijn de NAV en MAP knoppen bij de iDrive gebleven?
@mashell: dit zal een versie zijn zonder navi…en geef nu toe. met de komst van WAZE en Android Auto gebruik je die ingebouwde navi van je wagen toch nooit meer.
@Jantje_555: aan de kleur van de foto’s te zien zijn dit gelekte scans uit een folder. Ooit in een folder een auto gezien die niet de luxe features had? Ik nog niet.
Ook doet BMW niet aan Android auto. Hun RTTI is minstens zo goed als waze. Laten we eerlijk zijn, telefoonnavigatie is wat voor goedkopere wagens, occasions en huurauto’s. In duurdere wagens wil je geen geklooi met een telefoon in een houder, wil je geen laadkabel door je interieur, geen telefoon scherm dat niet dimt in het donker en meestal verblindend helder is en je wilt al helemaal niet dat er popups van Facebook, WhatsApp en dergelijke je navigatie verstoren. Dus in duurdere wagens in de folder vind je een goed navigatiesysteem. BMW heeft top navigatiesystemen. Mijn vraag is dus wat heeft BMW hier aan het bedienconcept veranderd?
@mashell: op de foto van het cluster is te zien dat er vaste touchscreen knoppen naast de kaart staan, nav is er daar eentje van.
Shocktherapie voor de conservatieve BMW liefhebbers. Ik vind het echt een leuk ding, maar ik hou dan ook van Japans design.
Net als de 8-serie een segment wat langzaam uitsterft. De verkoopcijfers liggen er niet om dus BMW is succesvol met deze strategie maar wat heeft dit merk zich verloochend. Van voorheen de meest sterke merkwaarden naar gebakken lucht.
@prop: Qft . Net als VW voortbordurend op het jaren 80 imago.
Bijzonder die 6 lijntjes op de afdekkap in de motorruimte. Waar je vroeger gewoon een spruitstuk met 6 pijpen zag is dat later in de afdekkappen een soort van stilistisch weergegeven met 6 hobbeltjes op de plek waar die pijpjes wel eens hadden kunnen zitten.

Maar deze 6 streepjes hebben wel erg weinig met de onderliggende techniek te maken! Ik mag althans hopen dat dat spruitstuk dat het moet voorstellen een stuk groter is!
Tis net een nieuwe mercedes SL zo… en dat is alles behalve een compliment, die is namelijk zo lelijk als de nacht geworden…

Jammer dat de bekende grille met spijltjes weg gaan, de koplampen op de schop gaan etc….
Zijn de bmw’s van vroeger niet meer met de echte 6 cilinder motor dubbele koplampen
Ik hoop dat het model er met een Toyota sausje beter uit ziet…
Dit lijkt me een auto waar je langzaam aan moet wennen ofzo. Eerste indruk is niet heel best.
Hij doet me erg aan die Fiat 124 denken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).