Kijk nou! Opel Zafira keert terug, als busje

Auteur: , 51 Reacties

Wat een aangename verrassing.

Lange tijd was Opel het ongeliefde kind binnen de familie van General Motors. Mettertijd zag het Amerikaanse concern geen enkele logische reden meer om het van oorsprong Duitse merk aan te houden, dus werd Opel er halverwege 2017 officieel uitgeknikkerd. Gelukkig had het bruisende PSA (van Peugeot, Citroën en DS Automobiles) wél behoefte aan Opel en trok het de Duitsers onder zijn paraplu. Samen bedachten ze een concreet strijdplan, genaamd PACE!. Dit plan begint nu langzaam maar zeker op stoom te komen.

Nadat we afgelopen zomer een fraai concept te zien kregen in de vorm van de Opel GT X Experimental, komt Opel vandaag met een volwaardig productiemodel: de nieuwe Zafira. Naar de meest ingrijpende verandering hoeven we niet lang te zoeken. Onder toezicht van General Motors ging de Zafira drie generaties lang door het leven als een ietwat bolvormige MPV, onder PSA krijgt hij een totaal nieuw design. Weg zijn de ronde vormen aan de achterzijde. Opel noemt de auto nog altijd een Multi-Purpose Vehicle, maar eigenlijk is het gewoon een busje.

Daar is niets mis mee, want dergelijke auto’s bieden zeeën aan ruimte. Dit is toevallig precies waarvoor Opel met de Zafira Life is gegaan. De focus ligt o.a. op gebruiksgemak en dit is iets dat binnenin de auto absoluut aanwezig zal zijn. De auto komt er in drie verschillende lengtevarianten en ieder van deze zal in de basis negen zitplaatsen krijgen. De kleinste uitvoering (‘Small’) is 4,60 meter lang, de ‘Medium’ doet het met 4,95 meter en de langste van het stel is van kop tot staart zelfs 5,30 meter. Hoog zijn ze ongeveer 1,90 meter. De wielbasis van de Small is met 2,95 meter absoluut respectabel. De twee grotere uitvoeringen hebben beide een wielbasis van 3,28 meter. Door zijn vorm heeft de Zafira Life een oceaan aan bagageruimte. Met de derde zitrij naar beneden heeft de kleinste versie al 1.500 liter. Wanneer de stoelen worden verwijderd groeit het nog verder. Precies 3.397 liter kan er dan in kwijt.

Opel Zafira keert terug, als busje!

De Zafira Life is echter niet alleen maar heel groot en ruim, ook op het comfort heeft Opel gelet. Zo gaat het openen van de schuifdeuren bijvoorbeeld eenvoudig door een voet onder de auto te vegen, zoals dit eveneens kan bij menig kofferklep kan. Daarnaast heeft de auto een fijn interieur met mooie materialen, een gloednieuw infotainmentsysteem, allerlei rijassistentiesystemen en is de auto bijzonder veilig, aldus Opel. Overigens heeft de automaker voor de luxepaarden nog een speciale uitvoering bedacht. De zogenaamde ‘Lounge’ wordt alleen beschikbaar voor de twee verlengde versies. Deze uitvoering komt met vier individuele stoelen achter de voorste twee zetels. De voorstoelen krijgen o.a. een massagefuntie.

De derde generatie van de Opel Zafira mag dit jaar misschien dan van de markt verdwijnen, heel lang zullen we niet zonder de auto zitten. De auto kan namelijk al vanaf volgende maand besteld worden. Wanneer hij precies wordt geleverd, dat wil Opel vooralsnog niet zeggen. Dit zullen ze waarschijnlijk bekendmaken wanneer ze de details over de motoren delen. In een later stadium moeten we daar meer over horen. Opel wil alvast wel mededelen dat er op termijn, in 2021, een volledig elektrische uitvoering van de Zafira Life komt.

Komende week maakt de auto zijn werelddebuut op de Autosalon van Brussel.



51 reacties

Ik weet niet zo goed wat ik hier van vind. De Zafira was nou geen sportwagen maar het had iets cools. Dit is die naam compleet te grabbel gooien vind ik. Het zal een handig ding zijn, maar hij mist dat ‘coole’ van de Zafira.
@720s: de Zafira cool? Sinds wanneer zijn oude, traditionele MPV’s cool? De enige coole was de eerste generatie als OPC, de rest was vooral erg saai. Prima hergebruik van een naam uit een uitgestorven klasse als je het mij vraagt.
@poekoek: tsja, zoals ik zei: de Zafira was nooit echt cool. Maar er zit dan ook weer een groot verschil tussen MPV en zo’n busje. Het wil gewoon nog even niet kloppen in mijn hoofd.
@720s: je zegt letterlijk dat ie wel iets cools had… Overigens vind ik een ‘dik’ uitgevoerde personenbus eigenlijk cooler dan zo’n suffe MPV. En die vierling van PSA en Toyota is best gaaf aan te kleden (kost dan ook wel wat).
@poekoek: ja, er zitten wat coole aspecten aan, bijvoorbeeld dat het voor een MPV geen graflelijke auto was. En ook de OPC was een goede touch. Maar als geheel was het natuurlijk meer een hockeytrekker dan een coole auto. Ware het niet dat ik liever een Zafira zie dan bijvoorbeeld een Touran. Het heeft wat. Maar zoals ik al zei, ik weet niet zo goed wat.
Dit is wel de fantastische huurbak om met een groep vrienden mee weg te gaan. Eindelijk kun je veel mensen bagage voor iedereen kwijt!
De eerste auto waar ik ooit in geneukt hebt was de Opel Zafira van mn toenmalige schoonvader! Sindsdien altijd de allermegavetstcoolste superwagen gevonden die er ooit op deze planeet heeft gereden! En deze is dus ook vet gaaf!!!
@cloverleaf: Prachtig verhaal! Dan heb je toch een band met zo’n auto he.

Ik heb ook leuke herinneringen aan de eerste Zafira. Mijn pa had er eentje vroeger. Met een multifunctioneel stuurwiel waarbij de knoppen achter het stuur te vinden waren. Wij zijn bevriend met mensen uit Roemenië en zij waren (zeker in die tijd) niet veel luxe gewend. Lada’s was wat hen voortbewoog. De eerste keer dat ze met ons meereden in de Zafira maakten we ze wijs dat we de auto commando’s konden geven, bijvoorbeeld de radio harder of zachter zetten. Dan riep mijn vader ‘radio harder’, drukte op de knopjes achter het stuur en de radio ging harder. Die mensen wisten niet wat ze zagen. Wat een luxe! Wat ze niet wisten was dat het via de knopjes ging…
@viezefreddyw: haha die arme roemenen. Ik zat net nog even te kijken.. Maar de broer van dat meisje rijdt helaas geen Ferrari ;)
@viezefreddyw: en nu doe zij dat trucje ben jou, maar dan is het echt.
Oftewel gewoon een Peugeot Expert
@jprc: /fiat/citroën
@janmetdelangeachternaam: Totota ipv Fiat, fiat heeft samen met opel/nissan met de Talento vergelijkbaar met t formaat busje uit het artikel. In eigen maak de Ducato die ze op hun beurt delen met PSA.
@jprc: inderdaad zeg! In de hele tekst word gewoon niet gesproken over de olifant die midden in de kamer staat. Mocht dat niet gezegd worden dat hier gewoon aan badge-engineering is gedaan?
Zal zeker goed scoren in de taxibranche.
@maroksahbe: Ik vrees van niet. De gezusters Toyota/Citroen/Peugeot zetten ook geen zoden aan de dijk in dit segment dus daar gaat de Opel kein unterschied machen.

“Ut mot un ster hebbe, anders ben ut un barrel” – Bikker Bert de Peenbuiker
In het Verenigd Koninkrijk doen ze niet zo schizofreen, daar noemen ze het gewoon wat het is: de Vauxhall Vivaro.
Eveneens met de toevoeging Life voor de MPV-variant.

Maar, krijgen we dan in Europa als bestelwagenvariant een:
A) Opel Zafira / Niet Life
of
B) Opel Vivaro / Waarbij Life achter de Zafira paarsbroekerig overbodig blijkt.
of
C) Opel Zafira Blitz
@skid: ja das een goeie, dat hij er als bestel wagen komt dat lijkt me wel meer dan logisch
Maar wat gaat men dan doen met de Vivaro?
@dutchdriftking: die zal wel geen opvolger krijgen in z’n huidige vorm, is natuurlijk gewoon een Renault. Vivaro zal wel een nieuwe variant van de Boxer/Jumper worden. Net zoals de nieuwe combo een variant van de Partner/Berlingo is.
@tenaci: maar dat is dan weer het vaarwater van de Movano :-)
@tenaci: de nieuwe Vivaro wordt, net als deze Zafira Life, gebaseerd op de Citroën Jumpy/Peugeot Expert/Toyota Proace drieling.
@tenaci: precies. De nieuwe Vivaro komt gewoon op basis van de Expert/Jumpy en de volgende Movano op basis van de Boxer/Ducato/Jumper.

Ze zullen wachten tot de huidige versies aan vervanging toe zijn.
@dutchdriftking: die is qua ruimte toch echt een slag groter.
Toch jammer dat je zowel aan de binnen en buitenkant kunt zien dat het een Peugeot is..
@techniekmeneer: Ik vind het mooier dan de Opel-designs…
Waarschijnlijk dezelfde motoren als in de Citroën, Peugeot en Proace.
Dit soort busjes zijn simpelweg te duur in Nederland. Helaas want ik zou er wel en willen, verhoogd met een offroad pakketje erop en dikker offroad banden. Puur omdat ik dat mooi vindt
Als er er een benzine motor in komt is er denk ik wel interesse. Genoeg mensen die nog een praktische 7 zevenzitter kunnen gebruiken , maar niet genoeg kilometers maken voor een diesel.
@jarnobakker: aanvulling : qua gewicht zijn deze waarschijnlijk lichter of even zwaar als zon SUV geval. Ik vind dit wel een stoer ding . Een leuke kleur en paar mooie velgen doet veel.
@jarnobakker: je wilt niet weten wat dit zuipt met een benzine motor..
@boomhauwer: ik heb nu een Ford S-Max met 2.0 ecoboost. Geloof me , ik weet het.
@jarnobakker: een busje met benzinemotor zal nog een factor extra zuipen met benzine motor. De vw T6 met de tsi motor is een ramp. Je s max kan ne hiermee niet vergelijken.
@boomhauwer: zo’n auto koop je ook niet om 1 op 20 te rijden , die koop je omdat je de ruimte nodig hebt om veel personen te vervoeren. Ik rij nog geen 10000 kilometer per jaar , maar ik heb wel een 7 zitter nodig. Kan mij het een bal schelen of hij dan iets meer verbruikt.
Als er 1 merk is zonder eigen identiteit dan is het wel Opel.
Mooie neus hebben ze erop geboetseerd. Qua interieur ziet het er netjes uit, maar dan zal de kwaliteit van de materialen toch ook echt overtuigend moeten zijn. Uiteindelijk zal het vallen of staan met de prijsstelling. We’ll see.
Dit is gewoon een peugeot met opel logo’s…
Wordt in Nederland onbetaalbare uitvoering. Configureer maar eens een Citroën in deze uitvoering.

Deze bus is héél lief
Ik zie geen verschil met het origineel
Het frustrerende is dat zo’n busje eigenlijk de enige optie is eens een grote break als de Skoda Superb te klein is geworden. Grote MPV’s zoals de vroegere Espace of Previa bestaan al lang niet meer, en zelfs kleinere als de Zafira of Touran krijgen geen opvolger. Grote SUV’s als de Q7 of XC90 zijn te duur voor de meeste families en bieden hallucinant weinig binnenruimte voor hun buitenafmetingen. Ik bereid me al mentaal voor op het moment dat ons derde kindje eraan komt :-)
@emmanuelwildiers: Ja, want als je drie kinderen hebt, dan is een Skoda Superb al veel te klein natuurlijk. Hou toch op…

Bij mijn ouders waren we vroeger ook met z’n vijven, en hadden we genoeg ruimte in een tweedeurs Opel Ascona B, en later 2x een Opel Vectra (eerste en tweede generatie). Een Superb is veel ruimer dan die auto’s, dus die is meer dan groot genoeg. Pas als je een stuk of 5, 6 kinderen hebt, wordt zo’n busje een ‘must’…
@henrie: Bij 3 kinderstoelen naast elkaar wordt het soms een ander verhaal. Bij niet alle D-segmenters lukt je dit.
@poursuivant: Dan moet je gewoon iets langer wachten tussen de kinderen, dan heb je geen 3 stoeltjes nodig ;)
@henrie: Hangt er toch maar van af welke hobby’s je als gezin hebt (en wat je dus allemaal moet meesleuren) en hoe vaak je hun vriendjes in de auto meeneemt? Niet alle gezinnen zijn hetzelfde, en gelukkig maar. Onze Superb is met onze 2 kinderen perfect, met 3 moet ik wel degelijk uitkijken naar iets groters.
@emmanuelwildiers: dat kan best meevallen. Van 2 naar 3 kinderstoelen op de achterbank was bij ons van een Golf 6 Variant naar een Ford C-max overstappen. Past prima.
@emmanuelwildiers: ik had een mondeo , daar pasten er makkelijk 3 naast elkaar. Tenzij het 3 gorilla’s zijn moet dat dus zat passen
Verlengde versie is een leuke basis voor een camper!
Mooie biblebelt tractor.
Ik ben benieuwd of er ook weer een nieuwe Vivaro komt. Aangezien de Vivaro een stuk groter is, zeker voorin met de 3zits bank.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).