Mercedes-AMG One loopt 9 maanden vertraging op

Auteur: , 32 Reacties

Er is meer tijd nodig dan aanvankelijk werd gedacht, om van de Mercedes-AMG One een goed product te maken.

Komst Mercedes-AMG One loopt 9 maanden vertraging op

Het is een krankzinnig project, maar ook een krankzinnig moeilijk project voor Mercedes-AMG. Het komt niet elke dag voor dat een autofabrikant een motor uit de moderne Formule 1 naar een auto van de straat brengt. Mercedes-AMG baas Tobias Moers staat voor een enorme uitdaging om de One uiteindelijk met een kentekenplaatje in de showroom te zetten.

In een interview met het Britse Top Gear zou Moers hebben laten weten dat de ontwikkelingen vertraging hebben opgelopen van ongeveer negen maanden. De grootste ‘problemen’ zitten hem in de motor. De 1.6 turbo V6 hybride van een Formule 1-auto draait bijvoorbeeld 5.000 tpm stationair. Prima voor in de Formule 1, maar in het dagelijkse verkeer is dat wel anders. Je moet er niet aan denken dat je de auto start en dat het ding meteen naar 5k tpm klimt. Niet alleen maakt dit een enorme bak herrie, het kost ook nog eens een hoop brandstof. Doel is om een stabiele 1.200 tpm te realiseren met deze motor en dat is lastig. Niemand heeft dit namelijk nog eerder gedaan. Mercedes-AMG kan geen handleiding “Hoe maak ik de 1.6 turbo V6 hybride straatlegaal” erbij pakken.

Wat volgens Moers wel vlekkeloos verliep is het vinden van de juiste koeling voor de motor. Er zijn geen problemen geconstateerd met betrekking tot de airflow. Ook het juiste maximale toerental vinden was geen probleem. Waar een F1-auto doorgaat tot 14.000 tpm, is de Mercedes-AMG One afgesteld op 11.000 tpm.

We moeten nog even geduld hebben op de hypercar van Mercedes-AMG. Moers laat weten dat de eerste auto’s eind 2020 naar klanten zullen gaan.



32 reacties

Ja ik wacht nog wel even, doe rustig aan.
Ik denk dat dit wel een brute machine wordt. Maar ff he: wie denkt bij het zien vd achterlichten nogmeer aan Lamborghini?
@jorizzss: Ik heb meer associaties met de Audi A7 1e generatie.
@poursuivant: inderdaad, alleen dan wel geslaagd en niet zo’n debiele daklijn als bij de A7. Die haaievin is wel wat over-the-top, verder is het qua ontwerp een machtig apparaat zoals de 918 spyder dat is en niet zo’n weerzinwekkende predator als bv. de Chiron. Maar dat is uiteraard wat je mooi vindt.
Denk dat ze nog wat moeten sleutelen om de 5:19 te verbreken, dat valt waarschijnlijk tegen en het zou wel min zijn als ze daar niet in de buurt komen. Zou ook tevreden zijn met 6:30, zet maar voor de deur.
99% van de eigenaren gaan hem natuurlijk stallen en over een jaar of 8 komen ze bij veilingen te staan met 100 kilometer op de teller. Zonde.

Wel ben ik benieuwd of er nog lefgozers zijn die het motorblok gaan aanpakken. De motor is een soort van geknepen. Zal wat zijn als er gasten zijn die de grenzen weer gaan opzoeken.
@viezefreddyw: brabus zeker .
@viezefreddyw: Denk dat je in dit geval niet echt van geknepen kan spreken. In de F1 is hij eerder tot het extreme getuned omdat hij niet zo een lange levensduur moet hebben. Maar ongetwijfeld zullen er tuners zijn die hier wat extra vermogen uit gaan halen.
@fejjie: Tja, geknepen is misschien niet helemaal het juiste woord. Ik wist alleen even niet hoe ik het anders zou moeten omschrijven.
@viezefreddyw: scheelt wel, kunnen ze hem net zo goed nu uitbrengen want die problemen treden toch niet op in de verwarmde garage
@viezefreddyw: het eerste dat er in mij opkomt: maximum toerental omhoog. Wbt peekaas heb je namelijk weinig te tunen, maar de beleving kan altijd beter! Lijkt me ook een relatief eenvoudige ingreep.
Spectaculair!!!

Ik vind dat Wouter hem.testen moet.

Nu is het alleen nog wachten op een Drone met een F16 motor
5.000 rpm stationair, ik zou het gewoon doen, ze doen het er maar mee!
@dutchdriftking: De mensen die hem kopen hebben toch geen buren.
Hamilton heeft er 2 besteld. 1 voor hemzelf en 1 voor z’n pappie. Wil hij graag van z’n pa af of heeft de beste man vaker straatlegale Formule 1 auto’s gereden? Renault F1-Espace bijvoorbeeld.
@Alfarobert: Gewoon een financieel zekerheidje voor over een paar jaar. Met geld maak je geld.
Ze zijn erachter gekomen dat ie de ring toch niet sneller doet dan de 919 EVO?
Een f1 mag 15k toeren lopen. Volgens mij kiezen fabrikanten er voor ok de motoren rond de 12k toeren te laten lopen toch?
@mrrallycross: uit voorzorg en om slijtage te verminderen gebeurt dat inderdaad ondanks het maximum van 15.000
@bullzeyersn: En volgens mij ook om brandstof te besparen.
@mrrallycross: ze schakelen inderdaad rond de 12k.
@mrrallycross: maar deze motoren mogen nog minder draaien omdat ze anders de revisiebeurt bij 40k niet eens halen. Dan blijft er wel een heel klein toerenbereik over.
Ja. Nou. Als het zo moet dan cancel ik mijn order.
Cool hoor… een hypercar met een 1.6’je
@marsm104: juist heel cool. Technisch gecompliceerder dan alles wat voorheen is uitgebracht.
@milieumeneertje: oja helemaal mee eens… Die reacties kreeg ik vier jaar geleden ook met m’n Ford Focus 1.0 waar ik gerust een caravan achter kon knopen
@marsm104: de vergelijking tussen een 1000 pk hybride aandrijflijn uit de f1 en een 1.0 ecoboost kan niet helemaal begrijpen.
Als brandstofkosten een probleem zijn als je een hypercar koopt dan moet je jezelf ook achter je oren krabben
Eind 2020. Bizar dat het zolang moet duren. Ik vraag me af hoe bijzonder het tegen die tijd nog is.
Zou eerder bij Rimac gaan shoppen.
En dan klagen over de verlate productie van de Model 3 ;)
@stfu: Ik zat ook te wachten op een bericht in de zin van “naar aanleiding van het nieuws is het Daimler-aandeel met 5 procent gezakt” ;)
Then again: de One is iets minder belangrijk voor het overleven van Mercedes dan de Model 3 voor dat van Tesla…
@stfu: Check de frontpage, we zijn wel degelijk positief over de productie van de Model 3 ;-).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).