Koop deze handgeschakelde Siebener met zes-in-lijn

Auteur: , 53 Reacties

Zelf lekker doorpoken in een van de best geslaagde Bimmers ooit. Bombig!

Nog niet zo heel lang geleden was de automaat een ondergeschoven kindje in Europa. Hooguit een op de vijf klanten koos ervoor. Logisch ook, want voor een automaat moest je meer betalen, de prestaties werden er minder van terwijl het verbruik juist omhoog ging en als het ding kapot ging was je het bokkie. Bijna al die zaken zijn inmiddels achterhaald, de computers en de robots hebben ons mensen ingehaald. Qua prestaties en verbruik scoort een automaat dezer dagen doorgaans juist beter dan een handbak. In Nederland vertaalt zich dat via de CO2-tax ook in een vriendelijke prijskaartje. Alleen als ‘ie kapot gaat, ja dan is het nog steeds diep in de buidel tasten natuurlijk.

Enfin, als je wilt vechten tegen de machines, is deze E38 728i van na de facelift niet de slechtste optie. Het is een late E38 uit 2001, dus van net voordat de hel volgens velen losbarstte bij BMW. De facelift bracht onder andere de ‘traanoogjes’ naar de E38 die de grote sedan qua looks in lijn bracht met de destijds verse E46 3-serie. Ik vind dat zelf mooi, maar er zijn ook lieden die de prelift versie prefereren. Dat is Geschmackssache.

De Siebener is uitgevoerd in de klassieke kleurencombo blauw over beige. Beetje gezapig, maar wel chique. De witte pinkers zijn vast eenvoudig te vervangen met amber exemplaren. De auto is afkomstig van de eerste eigenaar en heeft 112.832 kilometer gelopen. Voor 12.999 Euro is ‘ie de jouwe. Koop dan, of hoort zo’n Siebener in jouw ogen wel gewoon een automaat te hebben?

Bedankt Bart voor de tip!



53 reacties

De laatste “slanke” 7-reeks. Al hetgeen wat er na gekomen is, zijn walvissen. Ik heb het nooit begrepen. Zo’n wagens moeten het hebben van stijl en elegantie. Niet met een gril waar een vrachtwagen jaloers op kan zijn.
Waarom dafuq zou je een 7 serie met handbak willen? Automaatje is zoveel beter cruisen. Voor sportief werk kies je wel wat anders uit de bmw stallen
@hans33sw: precies dit. Een lekkere cruiser wil je niet met handbak. Ot geniale mooie wagen. Alleen heb ik zelf niks met dit soort hout
@hans33sw: Je hebt gelijk. Toch heb ik ooit een 740i handbak gereden en dat had echt wat. Rijdt behoorlijk soepeltjes en je kunt er nog steeds mee cruisen.
@straatzakelijk: ik heb er ooit ook een gehad (740 handgeschakeld, met stof). Nooit een andere gezien.
@rulefollower: Had deze de kleur Turquoise? Zo ja, wellicht hebben we het over dezelfde.
@straatzakelijk: Licht stoffen interieur, deukje onder een achterlicht en onder een koplamp?
@straatzakelijk: en het kenteken begint met 05?
Jammer dat ie zo kaal is aan de binnenkant en eigenlijk gewoon een schrale motor 😥 had dikke 750i bomvol met handbak moeten zijn!!! 😍😍😍
@audir8v10: liever de 740i met handbak. En dat kan gewoon want hetzelfde blok in de e39 was er ook met handbak. Wel zeldzaam btw
@sanderm3: Dacht dat dat bij de 7 serie max tot de 735i kon? Anders wel een gave spec idd!
@e34m5touring: nope, de E38 was er inderdaad ook als 740i met handbak! Doorrrrrifto!
@jochempie: Nou die dan maar doen. Leuk spul. Wielen van de 740d en een M pack bitte.
@sanderm3: Dat was ook mijn voorwaarde toen ik een E38 kocht. Minimaal de V8 en eigenlijk geen V12 want die zijn onbetrouwbaarder. Uiteindelijk een 740i via Driving-fun gevonden.
Nu 92000 km verder en ik rij er nog steeds met groot plezier in.

Zwakpunt zijn wel de benzinetanks. In tegenstelling tot de e39 heeft de e38 een metalen en die gaan nog wel eens rotten.
Trillingen in het stuur komen ook nog wel eens voor door de ophanging.
Achterlichten heb ik ook veel problemen mee gehad.
Zelf heb ik al behoorlijk wat vervangen. Oa thermostaat, waterpomp, radiator, alle ophangpunten voor, schokdempers, benzinetank, achterlichten, accu, airco bijvullen, remblokken, schijven en dan nog wat reguliere dingen zoals meerdere keren filters, bougies, banden, olie etc.

Het was allemaal niet goedkoop maar wel een hele fijne auto.
Ohja het Nederlandse E38 forum is verschrikkelijk. Beetje z’n vriendjesforum ons kent ons en anders hoor je er niet bij.
@sanderm3: in deze klasse moet je toch voor het beste gaan?
Dan gaat er niets boven een V12.
Zo rustig en zacht
@juniorclk: dat is het hem nu juist, de v12 was niet zó best. (ja, nieuw uit fabriek misschien), maar de v8 uit de 740i was gewoon de beste allrounder en kwalitatief ook. En ook deze liep gewoon zacht en comfortabel als je relaxed rijdt. Maar doordat hij veel lichter was (vooral in de neus), kon je ook nog leuk mee spelen.
@sanderm3: het verschil van een 850 en de 840 vond ik best wel, ik zou voor de 850 gaan, dus ook voor de 840
@juniorclk: bedoel de 750 Ipv 840 op het laatste
Mooi ding. Maar ik vind een handbak wel een beetje armoe in zo’n wagen.
@trustmeiamanengineer: ik niet, het is nog steeds een Beemer ;)
@jochempie: bimmer. Beemers zijn de motorfietsen. Ik houd er zelf ook altijd van als mensen me op dit soort dingetjes wijzen in de comments 😅.
@jaapiyo: Nou, strikt genomen is het een BMW, en een nickname kan alles zijn wat je wilt ;)
@jochempie: nou vooruit, dit keer zie ik dan maar door de vingers.
@jaapiyo: da’s ook lullig, jij kan je comment wijzigen.
@jochempie: yep, dat zijn die perks van de dzjawb waar je nooit over nadenkt.
@jaapiyo: Verschil moet er zijn :)
@jochempie: als een nickname alles ka de zijn zullen we het dan een jap noemen?
Dat heurt niet. Graag een automaat, zeker in zo’n sloep.
Perfect, dit is de Siebener waar ik al jaren naar zocht. Niet vlot, maar wel relatief zuinig en nog lekker simpel qua techniek. Wel de achteras van een E39 540i Sport monteren van een paar artikelen geleden, want die heeft montagepunten voor een achterste stabilisatorstang, waar deze 728i nooit een stabi heeft gehad.
@jochempie: Edit: nu ben ik in de war of het de achteras was.. Vast niet want dubbele draagarmen, gok ik… Subframe dan? Misschien het 540i Sport subframe..
@jochempie: nou, we zien de foto’s binnenkort wel voorbijkomen op AJ. Succes!
@racerx: Was het maar zo’n feest. Ik kan m’n auto’s net kwijt, laat staan dat ik ruimte heb om er aan de sleutelen. Dat is het Zwitserleven waar men je niet over vertelt.
In mijn optiek is de E38 de mooiste Siebener. Helemaal na de facelift. Zou zelf wel voor een automaat gaan. Paar Alpina’s of Hartge’s eronder en klaar!
Te koop bij autobedrijf Verstappen…

Zijn vast kampers…
@moveyourmind: volgend inkoppertje: ik zou de bodemplaat even checken
@moveyourmind: waar slaat dat op…
Altijd keurige auto’s daar
Mooie wagen maar zo’n 2.8 hoort niet echt thuis in een auto van dit kaliber. Heb zelf vroeger een E39 528i in dezelfde kleurencombo gehad en in die wagen hoort een 2.8 pas echt thuis. Een topklasse limousine als een Siebener hoort eigenlijk gewoon 8 of 12 cilinders aan boord te hebben. Dit is nu wel een beetje een krentenkakker uitvoering zo en dat is best jammer. Bij een 7 mag het wel wat kosten en die koop je ook met de hart en niet met je verstand.
Met een gemiddeld verbruik van 7000Km/jaar kan het bijna niet anders dan dat dit de auto van een pensionado geweest moet zijn. Er zal dus niet te wild met zijn gereden… Hij staat er erg netjes bij.
In de garage heb ik ook een e38 730d staan. Van 2001 met 193.000 km. Automaat, comfortstoelen met memory en massagefunctie, telefoon in de middenarmsteun, automatische koffer, xenon etc.
@donvinnie: mooi!
12.999,- goeie dagschotel wat een geld voor zo’n ding
@oemplus: Precies, je kunt ze voor 10000 euro minder op andere locaties in Europa vinden, met 60dkm meer op de teller..
We zijn ooit met een krek eendere van een Engelse zakenvriend naar Le Mans geweest met vier man. Fantastische wagen was dat.
En nog een geweldige anekkedote.
Op zaterdag voor de race staan we in de file in Le Mans en er staat ook een wit bestelwagentje in de file van een Engelse loodgieter – ver herbouwer – handynan met telefoon nummer.
In kon toen goed Engelse accenten nadoen en ik die kerel bellen.
Ik een naam onduidelijk noemen en ik begin tegen hem Zo van hey Barry, waar zit je in vredesnaam, de nieuwe keuken staat buiten en we staan met 3 man op je te wachten.
Die Barry ‘ ik zit in France’ en ik weer ‘leave your frauends and come overhere, we’re getting rain.
Afijn ik blijf 100% overtuigd tegen Barry doen dat’ie eigenlijk op een klus in Engeland hoort te zijn en Barry werd steeds nerveuzer.
Op een gegeven moment zeg ik ‘ Barry zie je die blauwe Beemer in je spiegels met zijn lichten knipperen en die gasten naar je zwaaien ?’
Barry zegt bedeesd Yes,en toen viel de penny.
We zijn iets met Barry gaan drinken !
@desjonnies: briljant verhaal hahaha
Rij regelmatig met een e38 740 en 750. Ook langere afstanden. Zijn toch wel echt verschillende autos. Denk dat als ik moest kiezen toch voor de v8 zou gaan. Iets zachter geveerd, stiller onder in de toeren en mooier geluid boven in de toeren.
Blijft de mooiste BMW ooit! Maar doe mij toch maar een 740iA.
Witte pinkers vervangen? Ben je niet wijs? Een LCI hoort die gewoon te hebben.
@timt: *kuch kuch
http://ukcar.reviews/wp-content/uploads/BMW/bmw-7series-e38-lci-1998_01.jpg

https://i.wheelsage.org/pictures/bmw/7_series/autowp.ru_bmw_7_series_uk-spec_2.jpg

Bij BMW kon je vroeger op de 7 altijd kiezen of je oranje of witte knippers wilde. Ben vergeten hoe die optie heette maar het was gewoon af fabriek oranje tenzij je die optie aanvinkte. De opvolger E65 van deze wagen zie je soms ook met oranje knippers terwijl de meeste anderen wit zijn uitgevoerd.
Kijk, dat zijn velgen zoals ze horen onder een auto als dit. Niet van die ordinaire jetser met zo’n streepje rubber maar gewoon met een echte band erom heen. Prima. Nu nog een automaat.
Blijft toch een schitterende wagen. Maar ik blief m liever met een zwaardere motor enbautomaat
Van oranje knippers zou hij inderdaad flink opknappen.
Ach ja, een optie vergeten aan te vinken is zo gebeurd.
Ik heb destijds met zo’n handgeschakelde 728i leren rijden. En eens ik mijn rijbewijs had, mocht ik er regelmatig mee op stap. Mijn ouders dachten dat ik er voorzichtig mee reed :D Mijn vader zegt vandaag soms nog dat het de beste auto was die hij ooit heeft gehad.

Good times…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).