Koop dit unieke stukje Nederlandse autogeschiedenis

Auteur: , 37 Reacties

Ooit stonden er in elke straat minstens drie, nu zijn ze volledig uit het straatbeeld verdwenen, dit oerhollandsche product.

Volvo 343 DL

Ik geef meteen toe, deze Volvo 343 DL is verre van de spannendste auto dan wel klassieker die je voor 7500 euro kunt kopen. Het is daarentegen wel een vrijwel uitgestorven auto die een belangrijk onderdeel uitmaakt van de Nederlandse automobiele geschiedenis. Hoewel deze 340-serie namelijk in 1976 op de markt kwam als Volvo, is een aanzienlijk deel van de ontwikkeling uitgevoerd door DAF.

In 1974 koopt het Zweedse Volvo namelijk ons eigen DAF, met name om ook in het compacte segment voet aan de grond te krijgen. Het is aannemelijk dat ze met name interesse hadden in de DAF 77, die toen in ontwikkeling was en een opvolger moest worden voor de 66. De 77 kwam nooit als DAF op de markt, maar werd in 1976 geïntroduceerd als Volvo 343.

Volvo 343 DL

Deze ietwat suffige hatchback was een maatje groter dan de Dafjes van welleer en was uiteraard voorzien van een CVT. Na enkele jaren monteerde Volvo ook de handbak uit de 200-serie, zodat je niet langer veroordeeld was tot Hub van Doorne’s jarretelaandrijving. In 1985 kreeg de 340-serie een grondige facelift en het zijn die exemplaren die je zo nu en dan nog wel eens ziet rijden.

De vroege exemplaren lijken bijna allemaal de strijd met het roestspook te hebben verloren, maar deze 343 DL is een zeldzame uitzondering. Op de klok staat slechts 65.000 kilometer en de auto ziet er op de foto’s snaarstrak uit, wat niet zo gek is gezien de auto geheel gerestaureerd is. De verkoper zoekt een liefhebber en dat kan nog wel eens een lastige zaak worden, aangezien de 340-serie nu niet echt prat kan gaan op een grote schare fans.

Volvo 343



37 reacties

7500 lijkt me toch een beetje te veel. Een spuitbeurt kan in deze kleur nooit meer dan €1500-2000 gekost hebben. Lijkt me ook dat die motor na 65K ook niet gereviseerd hoefde te worden. Wellicht wat roest wegwerken maar dat zal geen duizenden gekost hebben. Lijkt me dat de verkoper een lastige klus zal hebben dit ding te slijten voor die prijs.
@mopar: als jij voor €2000 een willekeurige auto van deze leeftijd zo strak kan krijgen als deze dan breng ik in het vervolg al mijn auto’s naar jou.
@janjansen: dat kan ik zeker, als jij denkt dat iemand die lid is van de daf club en als ik de advertentie lees ook nog eens veel vrienden heeft in die scène de volledige prijs betaald voor werkzaamheden dan ben je niet goed wijs.

Buiten dat, hoe kan jij aan de foto’s af zien hoe goed die spuitbeurt nou werkelijk is? Het is geen metallic lak en een kleine auto, gaat echt geen duizenden kosten om dat te spuiten. Zeker niet als je de demontage zelf voor je rekening neemt.

Ik heb 2 343’s en een 360gls gehad, ik denk dat het niet zo zeer de roestduivel, maar wel het bij een technisch probleem naar de sloop brengen, omdat onderdelen duurder zijn dan de waarde van een 343. Ook zijn er heel veel op cross-circuit’s naar hun graf gereden. En het aantal monteurs die de jarretellen kan vernieuwen neemt ook af.
@janjansen: ik heb mijn eigen W126 500SE over laten spuiten in blauw metallic. Zo’n oude S-klasse is bijna 5 meter lang en toch wel even wat meer auto dan deze oude Volvo. Ik was in totaal €3500 kwijt inclusief het wegwerken van de roest.

Overspuiten van deze Volvo kan nooit meer dan 2000-2500 hebben gekost tenzij die helemaal verrot was maar dan kan je je ooi afvragen hoe goed de vorige eigenaren er dan mee omgegaan zijn als er maar 60k op de teller staat.
@mopar: gerestaureerd is heel wat anders dan een simpel spuitbeurtje met wat laswerk vooraf. Daar horen ook de nodige nieuwe onderdeeltjes bij om het weer te laten rijden als een nieuwe auto.

Daarbij is 3500 euro wel heel erg weinig geld voor laswerk met een nieuw toplaagje. Ik heb ook wel eens offerte opgevraagd en zodra ik laat merken dat het serieus netjes moet zijn inclusief foto reportage en spiegelglad resultaat verdubbelt de prijs op zijn minst.
@lekbak: en hoeveel nieuwe onderdelen denk jij dat een auto die maar 60.000 gelopen heeft en volgens de advertentie altijd binnen heeft gestaan nou eigenlijk nodig heeft gehad tijdens een restauratie?
@mopar: begin maar eens met alle rubbers in de ophanging, raamrubbers, slangen onder de motorkap. Alle afdichtingen in het injectiegedeelte (of een carburateur revisie, mocht dat erop zitten) is ook niet overbodig en de remmerij zal ook wel wat liefde kunnen gebruiken. In die tijd was een uitlaat ook nog wel eens matig van kwaliteit dus ook daar zit wellicht nog wat geld in. Je hebt het over restauratie, geen reparatie.

Ik krijg het absoluut niet voor elkaar om een auto te restaureren voor minder dan 15.000 euro en dan ga ik uit van alle laswerk en de meeste techniek zelf aanpakken. Mocht deze verkoper een standaard half zo als die van mij hebben is deze prijs zo gek nog niet.
@lekbak: wellicht doe je het dan verkeerd. Op die spuitbeurt na heb ik mijn W126 helemaal zelf gerestaureerd voor 13.000 excl spuitkosten. De mijne had niet erg veel roest maar de transmissie en motor heb ik wel zelf helemaal uit elkaar moeten halen.

Buiten dat is het nog naar de vraag of deze Volvo ook daadwerkelijk body off gerestaureerd is. Veel mensen noemen een simpele spuitbeurt en wat nieuwe motorsteunen al een restauratie.

En iedereen weet dat je de kosten van een restauratie er nooit uit zult halen. Deze wagen is gewoon geen €7500 waard, maakt niet uit hoeveel geld de vorige eigenaar erin gestoken heeft.
@mopar: volgens mij doe ik het met 15k beter dan jij met 16.5. Dat deze volvo geen motorrevisie heeft gehad lijkt me logisch. Dat je de kosten van een restauratie er nooit uit haalt ook. Maar ervan uitgaan dat de verkoper maar wat lult vind ik minder logisch. Als de auto daadwerkelijk gerestaureerd is snap ik de vraagprijs best. Lul er nog duizend of anderhalf af en je hebt een hele goede auto voor dat geld in een zeldzame staat. Als de verkoper de waarheid verteld uiteraard, maar dat zie je wel voor de aankoop.
@lekbak: wat jij wilt knul
@mopar: Wellicht moest hij weg van de vriendin/vrouw en hoopt hij dat niemand hem koopt. Komt vaker voor heb ik het idee. Of mensen verwarren emotionele en monetaire waarde met elkaar.
@sketcher: klopt ik zie heel vaak advertenties van klassiekers waarin staat dat de wagen voor de verzekering is getaxeerd op een bepaald bedrag. Vervolgens zitten ze daar dan €500 onder met hun vraagprijs. Maar een taxatierapport wil nog niet zeggen dat je zo’n auto ook daadwerkelijk voor die prijs kan verkopen. Mensen willen dat nog wel eens vergeten.
@mopar: Het gaat er ook niet om wat het kost, maar wat mensen er voor willen uitgeven. Er hoeft er maar 1 toe te happen…
Gaaf ding, zou leuk zijn om deze op basis van historische gegevens om te bouwen naar een DAF 77!
@tenaci: er zijn mensen die dat doen!
http://gromsound.mfbfreaks.com/autos/77_sep11kl5.jpg
@pomoek: wat gaaf!
@tenaci: vind ik ook. Ik ben helaas niet die durfal.
leuke bakken om hotrods van te maken (lijkt mij, heb het nooit zelf gedaan), dak een beetje verlagen, v8 er in, ballonbanden, dobbelsteentjes aan de spiegel en gaan…
@super: Dan wordt het een 348 :) Weten we sinds zaterdag door @willeme.
@dwersbongel: edit.. 383 natuurlijk…
Ziet er echt goed uit zeker met dit opvallende lakkleurtje! Maar of iemand er 7500 voor over heeft?
@flik2punt0: Nee, ik heb ooit een 340DL gekocht voor NLG 50,- en een kratje bier. Het ding heeft nog twee jaar gereden.
@teijgher: Godver, ben ik voor €600 nog afgezet voor mijn Volvo 360
-edit: nutteloze bijdrage-
Betrap mezelf regelmatig op chauvinistische trekjes en ik lees dit artikel door een oranje bril…maar ben desondanks van mening dat het goed is dat dit gebakje niet langer het straatbeeld ontsiert. Evengoed wens ik de nieuwe eigenaar veel fijne kilometers toe.
Heb er 2 jaar mee geracet op zondag in de Truza cup. Met een 360 glt 115 pk rwd. Echt leuk! 2.16 kun je er mee halen op toyo trampios. Volgens mij rijdt die klasse nog steeds, alhoewel winnen niet is toegestaan als huub vermeulen je niet leuk vindt ????
Mooi of niet mooi, het is wel een sterk en succesvol ontwerp gebleken
Die heeft mijn vader ook 1 gehad. Een 2 liter als ik het me nog goed herriner. Degelijke bak.
Heb een paar maanden geleden een prachtige 340 1.4 gekocht voor weinig. Elke euro meer dan waard. Wel minder speciaal dan de 343 maar nog steeds erg leuk om achteruit mee te rijden. De blikken van voorbij gangers zijn geweldig.
Vijfenzeventighonderd gulden euro voor deze trage doos op wielen? Eh, nee… Wel netjes gerestaureerd.
Damn…vroeger vond ik ze al lelijk, nu helemaal.
De 360 klopt iets meer qua model.
M’n buurman heeft zijne net de deur uit gedaan. Was gewoon niet meer te redden. Hij is er goed ziek van. Had dat ding nieuw gekocht. Man is in de 80 en deed gewoon z’n eigen onderhoud aan dat ding, in de achtertuin. Heeft een paar weken geleden zelf de remmen nog vervangen en ontlucht. Heeft van z’n zoon nu een Clio uit 99 gekregen. Prima ding volgens hem. Maar hij heeft er niks mee. Die Volvo, dat was het voor hem.

Stond een tijdje terug een witte 1.4 op Marktplaats. Mooi verlaagd en een paar Ronal Turbo’s er onder. Dan ziet het er toch leuk uit vind ik! Had em moeten halen. Ding was snaarstrak en hij hoefde er maar 2k voor te hebben.
Wat een verschrikkelijk lelijk ding, tja die vraagprijs, het is maar net wat de gek er voor geeft natuurlijk, maar reëel gezien is hij met 2500 euro wel betaald.
Heb geen zin in de ‘restauratie kenners ‘ reacties, die en de genoemde bedragen zijn zinloos, want alles staat of valt bij het snaarstrak maken van een wagen, gelijk welke !
Zo is mijn eigene Impreza eigenlijk een aanfluiting geworden van drie verschillende spuit en plaatwerkers die, op de laatste na, te lui waren om de dag aan te zien en te stom waren om mijn goede geld te aanvaarden.
Edoch, het betreft hier, zo van de foto;s een exemplaar waarvan je eerder denkt dat’ie 40 jaar lang in de hoek heeft gestaan omdat Tante Sjaan vergeten was hem op te halen.
Kleine details ( mijn koplampfetisj komt er weer aan) de Cibié koplampen waren bijzonder gevoelig voor water cq corrosie, ziet er spot-on uit, hetzelfde geldt voor de wieldoppen, zo nieuw uit de doos.
En dat lieve AutoBlog vrienden, dat is de hele kicksaus met restaureren : De duivel zit in de details.
Ooit kwamen mannen me vragen of ze bij mijn Peugeot 404 even onder het dashboard mochten kijken hoe of het toch zat of hoe het toch moest zitten, mijn Pigot was gekocht van eerste eigenaar met een gezonde 40000 kilometers op de klok en dat zie je. ALTIJD !
En deze Volvo : Bewondering voor de man om een nederig saai Nederlands product waarvan de tweede serie met 2 liter Volvo injectie motor tachtigduizend keer potenter en aantrekkelijker is qua auto en uitvoering, om dan toch de nederige 1400 Renault motor met jarretelaandrijving te restaureren.
De man zou zo een vriend kunnen zijn, love over gold !
Leuke wagen in deze strakke staat! (maar niet om te rijden)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).