Koopje: de ex-Honda BAR F1 van Jenson Button

Auteur: , 21 Reacties

Voor slechts €76.614,80 euro is deze Honda BAR F1 van jou. En da's geen geld voor een Formule 1 auto!

BAR Honda Jenson Button 2004 te koop

Deze occasion heeft wel een klein nadeeltje: er zit geen motor meer in. Da’s jammer, maar desondanks is dit wel een verschrikkelijk tof ding om te hebben natuurlijk. Het gaat om chassisnummer 060/002 en het is de auto waarin Jenson Button zijn eerste podium behaalde, alsmede een derde plek overall in het kampioenschap van 2004.

BAR Honda Jenson Button

Mocht je er wel graag een motor in hebben: de verkoper biedt aan tegen meerprijs een JUDD of Cosworth blok in het rollende chassis te hangen. Interesse? Check de advertentie hier! In ieder geval is de vraagprijs lager dan die van een twee jaar nieuwere F1 van Jenson!



21 reacties

Dit is een stuk leuker dan de kunst die we nu aan de muur hebben maar vrees niet dat ik het er thuis door krijg.
De tijd dat formule 1 nog spannend en leuk was… R.I.P F1.
@medemblikker: Het jaar waarin MS 13 en Ferrari 15 van de 18 races won? Mevrouw, u maakt een grapje!
@pomoek: Mercedes heeft dit jaar ook al 15 wedstrijden gewonnen dus wat dat betreft is er niks veranderd. In 2004 waren het in iedergeval nog indrukwekkende machines, dat kan je van de huidige Formule 1 auto’s niet zeggen
@theracingelf:
GP Brazilië tijden pole position en snelste tijden op de baan:
2014: pole: 1:10.023 baan: 1:13.555
2013: pole: 1:26.479 (regen) baan: 1:15.436
2012: pole: 1:12.458 baan: 1:18.069
2011: pole: 1:11.918 baan: 1:15.324
2010: pole: 1:14.470 baan: 1:13.851
2009: pole: 1:19.576 (nat) baan: 1:13.733
2008: pole: 1:12.368 baan: 1:13.736
2007: pole: 1:11.931 baan: 1:12.445
2006: pole: 1:10.680 baan: 1:12.162
2005: pole: 1:11.988 baan: 1:12.268
2004: pole: 1:10.646 baan: 1:11.473

Er is dus in 10 jaar nog nooit zo’n snelle pole gereden in Brazilië als dit jaar. En de snelste ronde in 7 jaar (deze heb ik er voor de volledigheid bij gezet). De auto’s zijn dus ruimschoots sneller geworden dit jaar dan de jaren hiervoor. En dat allemaal op stofzuigmotoren…
@pomoek: kan je voorstellen hoe snel ze dit jaar zouden zijn geweest met 1000pk sterke v10 motoren ;)
@pomoek:

Brazilie is daar dan wel het enige voorbeeld van.

2005 Belgian Grand Prix: Pole: 1:46.391 Jarno Trulli.
2014 Belgian Grand Prix: Pole: 2:05.591 Nico Rosberg.
+19 seconden…

2004 Australian Grand Prix: Pole: 1:24.408 Michael Schumacher.
2014 Australian Grand Prix: Pole: 1.44.231 Lewis Hamilton.
+20 seconden…

2004 Italian Grand Prix: Pole: 1:20.089 Rubens Barrichello.
2014 Italian Grand Prix: Pole: 1:24.109 Lewis Hamilton.
+4 seconden.

En zo kan ik nog wel even verder gaan.
Zelfs op Monza lukt het de turbo’s niet om sneller te zijn, en dat is toch best wel een beetje beschamend.
@carmasterr: België was een natte kwali, de snelste ronde was 1,5 seconde sneller als in 2005, Australie idem, toegegeven dat de snelste ronde 4 seconde langzamer was, en Monza was iets korter in 2004 (dat was overigens de snelste tijd ooit gereden in Monza). Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik denk dat de F1 gedurende het jaar steeds sneller gbegint te worden. Niet vergeten dat de motoren dit jaar echt de boel op z’n kop hebben gezet.
Waar blijven die motoren dan? Gaan die terug naar Honda en worden vernietigd?
@IJsblok: dat kan, of misschien opgeblazen w of voor veel geld verkocht. Ik weet alleen niet waarom er zoveel f1 auto’s worden aangeboden zonder motor
@xiran: Omdat een F1 blok met minimale marges word geproduceerd, die zijn na een aantal races zo goed als op. Als je een 2e hands F1 auto koopt met het originele blok moet er vaak zo veel aan gebeuren dat het de moeite niet waard is. Een ander blok is beter te onderhouden en kan meer km maken. Je hebt iets minder vermogen of iets meer gewicht, maar het bied nogsteeds een hoop lol en minder problemen.
@MrSkyline: yupz. En ook zijn de echte F1 motoren te moeilijk. Als je niet die hele specifieke “life-support” santekraam er om heen hebt (die miljoenen kost) kan je er ook eigenlijk niks mee.

Voorbeeldje: Hammond vertelde in Top-Gear dat de passingen zo krap zijn dat via die externe life-support verbonden met slangen en vloeistof-verwarmers de blokken voorverwarmd moeten worden om ze uit te laten zetten. Dan pas kan de zuiger op en neer. Is het blok koud dan is de passing te strak en zit de boel muurvast.

En zo zal er nog vast een hele hoop meer zijn. Geloof me.. een origineel F1 blok wil je niet. Ja.. als megavette salontafel met een glasplaat er op.. :P
@Freewarefreak: Dat weet ik inderdaad nog met de oude renault f1 auto’s. De oude v10 moest eerst warm gemaakt worden met olie en water voordat de motor gestart kon worden.
@IJsblok: Die Honda-blokken deden nog weleens plof… ;)
E60 M5 blok dr in, beetje kietelen, kan je dr leuk mee spelen denk ik.
Honda blokken gingen na gebruik terug naar de fabriek, ook Jordan’s met Honda motoren hadden ze op lease basis en kregen ze daarna niet terug.

Ging nogal veel geld in om dus Honda wou niet dat de motoren in verkeerde handen kwamen.

Als de versnellingsbak (vooral de casing, heel erg belangrijk aangezien daar de suspension pickup points aanzitten) erbij zit gooi er dan een Cosworth CK V10 in. 2 ton euros all in, tenminste een echt F1 blok…
Wat zou een oude F1-auto van Jos Verstappen waard zijn? Dat gecross door al die grindbakken heeft die auto’s geen goed gedaan. Ik gok 5000 Euro.
@bitethepillowimgoingindry: origineel man…….
@jordy14:

Niet origineel, wel de waarheid.
Dikke vtec jonge
@CasperH
In dit geval zou de Judd het beste bij de auto passen, dat is een doorontwikkeling van de Honda krachtbron. Daarnaast is die een stuk goedkoper te runnen als de Cossie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).