Aston Martin waant zich in de wereld van hyperluxe auto's.
Groot-Brittannië is door de jaren heen de geboorteplaats van menig luxe autofabrikant geweest. Rolls-Royce en Bentley zijn Britse namen die niet meer zijn weg te denken. Een ander Brits merk, Aston Martin, vindt echter dat daar wel verandering in mag komen. De sportwagenfabrikant maakt absoluut geen misselijke auto’s, maar gaat met het nieuwe zero-emission-merk Lagonda proberen haar landgenoten van de troon te stoten.
Goed, goed, helemaal nieuwe is Lagonda natuurlijk niet. Sterker nog, het bedrijf bestaat al sinds 1904. Na de tweede wereldoorlog werd het echter door Aston Martin overgenomen, maar na 1958 deden zij er niet veel meer mee. Tot er in 2009 een SUV Concept werd getoond in Genève. Toen was het weer een tijdje stil, maar nu is er de Lagonda Vision Concept.
De Lagonda Vision Concept moet een kijkje bieden in de toekomst van het merk. Hoewel het gaat om een studiemodel, lijkt het erop dat Aston Martin de Lagonda modellen wel degelijk naar deze designtaal wil schapen. Door met een onorthodox ontwerp aan de haal te gaan hoopt Aston Martin de Lagonda’s aan jonge, welvarende klanten (in bijvoorbeeld China) te kunnen verkopen.
De Lagonda Vision Concept is naast elektrisch ook autonoom. Hoewel Aston Martin nog twijfelt of de techniek in 2022, wanneer de auto in productie moet gaan, gereed zal zijn, hebben ze het studiemodel voorzien van Level 4 autonomie. Dit houdt in dat de bestuurder niet op de weg hoeft te letten. Hierom kunnen de voorste stoelen 180 graden draaien. De Vision Concept zou zo’n 644 kilometer ver moeten kunnen komen met zijn solid-state batterijen.
Update: Een video van de Lagonda check je hier.
16 reacties
En als het dan toch moet doe mij maar een zelfsturend campertje!
Meer dan 600km range is trouwens wel lekker. Die techniek mogen ze wel bij aandeelhouder Mercedes in de c-klasse stoppen.
nieuw