In 1967 stond er een op de autoshow van Genève een conceptcar van Lamborghini voor een vierzitter die uiteindelijk zou resulteren in de Espada. Dit is de Lamborghini Marzal.
De Lamborghini TP200 Marzal werd ontworpen door Marcello Gandini, een ontwerper van designhuis Bertone. Ferrucio Lamborghini was namelijk namelijk op zoek naar een auto waar hij fatsoenlijk vier personen in kwijt kon. Het resultaat van Gandini’s tekenwerk werd op een verlengd chassis van een Lamborghini Miura gezet. De Marzal was afgezien van de aluminium motorkap voorzien van een stalen carrosserie en woog 1310 kilogram. Rondom was de auto voorzien van onafhankelijke wielophaning, alsmede schijfremmen die schuilgingen achter 14 inch velgen met Pirelli Cinturato banden.
Meest opvallende feature waren de glazen vleugeldeuren en bizarre achterruit, in totaal had de Marzal een glasoppervlak van 4,55 m². Ferrucio vond de extreme hoeveelheid glas verschrikkelijk, maar de lijnen van de Marzal zouden uiteindelijk een grote inspiratie blijken voor een andere Lamborghini.
De 4 liter V12 van de Miura werd in tweeën gezaagd, wat resulteerde in een vloeistof gekoelde 1962 cc grote zescilinder die goed was voor 177 pk bij 6800 toeren en een koppel van 179 Nm. Het blok werd overdwars achterin de auto geplaatst. De topsnelheid bedroeg 225 kilometer per uur. De Lamborghini Marzal werd voorzien van een handbak met vijf versnellingen. Het interieur was licht en zat vol met hexagons die we tegenwoordig weer veel zien terugkomen op bijvoorbeeld de Sesto Elemento en in iets mindere mate op de Aventador. De dunne stoeltjes zou ik persoonlijk wel in mijn woonkamer willen, erg gaaf vormgegeven al is het zilverkleurige leer misschien een beetje te heftig.
De Marzal was een rijdend prototype (video). In 1967 werd de auto ingezet als pacecar bij de Grand Prix van Monaco, gereden door niemand minder dan Prinses Grace en haar man. In 2011 werd de Marzal geveild voor €1,35 miljoen euro tijdens Villa d’Este alwaar onze eigen Autoblogger het ding nog wist te fotograferen.
De productie van het prototype kostte ongeveer €53.000 euro. Uiteindelijk resulteerde het ontwerp van de Lamborghini Marzal in de iets minder futuristisch ogende vierzits Lamborghini Espada, die in 1968 aan het publiek getoond werd.
roppp zegt
Achterkant van een AR Montreal en de voorkant van een Delorean. Beiden van Ital Design btw.
Ferry_76 zegt
@roppp: En allebei jonger dan de Marzal. De Montreal is van 1970 en de DeLorean van begin jaren ’80.
freez65 zegt
Ik heb uit mijn kinderjaren hier nog een Matchboxmodelletje van.
alfablog zegt
@freez65: precies. Altijd vreemd gevonden dat de Espada’s gewone deuren hadden. Wist ik veel dat het een prototype was. Wist toen denk ik niet eens wat een protptype is.
offroad zegt
@freez65:
Inderdaad. Een oranje van Matchbox en een blauwe van Majorette.
Appie64 zegt
Prachtig ding, zoals Italianen dat alleen maar kunnen maken!
sleepyj zegt
sleepyj zegt
Prachtig concept, heb hierover al eens eerder een uitgebreid artikel gelezen. Het aanzicht van achter is briljant.
norge zegt
Waarom heet dit vergeten? Zeg nou gewoon “Voor uw tijd kinders” .
Maar eerlijk, deze is een jaar ouder dan ik ben, maar was hem niet “vergeten”.
tupperware zegt
@norge:
Ik was hem ook zeker nog niet vergeten, sterker, ik heb er laatst nog een foto van in het artikel van die nieuwe concept geplakt..
Als kind had ik er een model van, gekregen bij een lidmaatschap van de Eppo.
Zo, nu weten de kinders helemaal niet meer waar wij het over hebben..
papa zegt
@norge: misschien hadden ze het beter kunnen noemen:”door iedereen behalve norge vergeten”
gieltj zegt
Heedt een beetje iets weg van de Delorean
turbotoll zegt
Sorry, maar dat lijkt me toch echt een zescilinder lijnmotor.
Evengoed een “halve Miura” motor. Wat zowiezo iets heel bijzonder was. Een dwarsgeplaatste V12 met integrale versnellingsbak en de koppeling links achter een “dekseltje” is toch nog steeds uniek, en lijkt meer zoals een motorfietsblok is opgebouwd.
knipperlichtje zegt
Valt me op dat deze lambo uit het verre verleden honingraatpatronen heeft die we pas recent bij de huidige modellen hebben gezien.
vvti zegt
Prachtig, zien nog meer mensen een delorean dmc in dit model?
piquet1986 zegt
Supergaaf!
krokant zegt
Voorkant lijkt erg op een DeLorean. Mooie wagen verder, vroeger waren auto’s mooier:(
chaudfontaine zegt
Buiten die grote glazen deuren best knap!
tupperware zegt
Voor mensen die hier een deLorean in zien, lees de tekst even, deze is 14 jaar ouder..
papa zegt
Ziet er uit als iets wat James Glickenhaus zou kopen
moveyourmind zegt
Wauw, wat een geweldig excentriek ontwerp! Vooral dat dashboard, briljant hoe hoet honingraatpatroon is doorgevoerd tot in het extreme. En dat voor 1967, heel erg futuristisch voor die tijd.
Joost zegt
Wat een gaaf ding! Alleen jammer dat er geen V12 in gelepeld is..
Beetje off-topic
Is er niet een automerk dat al zijn concepts bij elkaar in een museum heeft staan?
ohoogeveen zegt
Vergeten? Maar zo iets prachtigs als dit kan je toch helemaal niet vergeten??
tupperware zegt
@CasperH
Je hebt het in de tekst over een V6 maar ik zie op de foto’s toch echt een 6 in lijn overdwars achterin liggen. Die ligt wel achterover gekanteld, dus daar zal die 30 graden vandaan komen.
Op die foto zie je ook het mechaniek (die assen en veren) van de vleugeldeuren.
CasperH zegt
@tupperware: scherp, ik pas het even aan!
Alfarobert zegt
Ik vindt hem supergaaf.Zilverkleurig leer? Zal zijn om warmte beetje te weren.Stel je voor dat de zon hierop schijnt.Met heet weer kun je niet in korte broek in de auto.Hier helemaal niet.
series2 zegt
Tja bijzonder. Toch vind ik alle lamborghini’s vóór de countach niet op lamborghini’s lijken.
schreute01 zegt
De Marzal stond in mn autoplaatjesboek uit die tijd. Ik ben m nooit vergeten!