Lamborghini heeft mogelijk gesjoemeld met ‘Ringtijden

Auteur: , 52 Reacties

Zijn ze het daar bij VAG nou nog steeds niet afgeleerd?

Hurácan

Interessant discussievoer op de vrijdag. We weten, het is het einde van de week, maar blijf er nog even bij. Het team van BridgetoGantry heeft namelijk een interessante kwestie in een blog gedeeld. Volgens de ‘Ring-experts is het goed mogelijk dat Lamborghini heeft gelogen over de ringtijden van zowel de Aventador SV als de onlangs vrijgegeven video van de Huracán Performante.

Wat vooraf ging..
Lamborghini wist vriend en vijand te verbazen met een recordrondje over de Nordschleife met de Aventador Superveloce. Het V12-monster knalde over het circuit met een tijd van 6:59,73. Uiterst indrukwekkend. In Genève gaan we kennis maken met de Huracán Performante en in aanloop naar de onthulling kwam Lamborghini weer met een Ring-video. En weer een record. De Performante zou op Super Trofeo R-banden een tijd van 6:52,01 hebben gereden. Dat is VIJF seconden sneller dan de Porsche 918 Spyder. De tijd wekte argwaan op bij BridgetoGantry en ze gingen de video analyseren.

Wat Er Toen Gebeurde Zag Niemand Aankomen
Zonder gekheid. De site zet serieuze vraagtekens bij de juistheid van beide tijden. In beide video’s zien we beelden vanuit de auto, met de snelheidsmeter onder in beeld. Dit is echter geen GoPro die op de meter gericht staat, maar een computervisualisatie op basis van de GPS. De tijden zijn gebaseerd op de GPS en niet op de wielsnelheid. Er waren zelfs visuele errors zichtbaar in beide video’s. Zo kwam het voor dat de snelheid anders was, maar het toerental gelijk bleef. Zowel bij 205 km/u als 211 km/u geeft de naald in de video 7800 t/pm aan.

Daarnaast bleek de Huracán Performante de afstand van Bridge naar Gantry ongeveer 4,5 procent langzamer te hebben afgelegd dan de Aventador SV, terwijl op basis van de tijd de supercar slechts een procent langzamer zou zijn. Ja dat klopt dus niet. De theorie van BridgetoGantry is dat Lamborghini de video van de Performante zou hebben versneld. In dit geval van 24fps naar 25 fps. Met deze theorie in gedachte reed de Huracán Performante geen tijd van 6 minuut 52, maar 7 minuut 8. Een wezenlijk verschil.

Het is nu aan Lamborghini om met een antwoord te komen op deze scherpe analyse. Wordt ongetwijfeld vervolgd..

UPDATE: ook @flowmotion twijfelt aan het record. Hij maakte onderstaande video:



52 reacties

Boeie. Het enige dat echt telt is natuurlijk de rondetijd rondom de topgear track.

Verder, jammer dat Lamborghin last heeft van dezelfde corrupte trekjes als het moederbedrijf. Maarja… wat verwacht je van een Italiaan?
@fiestacruizer: sinds 1 augustus 2012 valt Porsche ook onder het zelfde moederbedrijf, dus wie garandeert dat er met de rondetijd van de 918 ook niet is gesjoemeld…?
@fiestacruizer: flopgear. Zoek dan the grand tour op
Zou wel ontzettend stom zijn en dom, als het klopt. Bewijst voor mij twee dingen:
1) bij supersportwagens/hypercars gaat het er blijkbaar echt om “De Mijne Is Veel Groterder Dan De jouwe” en
2) “Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel.”
@jeroenwz: Met punt 1 heb je volledig gelijk, er zit alleen wel een ‘maar’ aan.

De tijden op de ‘Ring zijn zeer belangrijk voor de supercar- en hypercarmerken. Degene die de ‘Ring het snelste aflegt, heeft een mooi praatje om zijn product te verkopen. Vergelijk het maar eens met de autosport. Je kent deze term vast wel: Win on sunday, sell on monday. En zo is het ook met de tijden op de ‘Ring.

Het enige probleem is nu dat we op een kantelpunt staan. Ze doen de ‘Ring namelijk nu al zo belachelijk snel dat ze nu op een punt zitten dat het bijna niet sneller kan. Dan moet je dus dingen verzinnen om het sneller te kunnen doen en in dit geval sneller te kunnen laten lijken. Maar totdat Lamborghini zelf bewezen heeft dat het wel of niet zo is, wacht ik nog even rustig af. De tijd die de twee auto’s waarover het gaat hebben neergezet is namelijk zeer indrukwekkend.
@viezefreddyw: helemaal mee eens, maar ik hou al een slag om de arm met het woordje “als”.
De nadruk op de Ring is wel erg groot, tegenwoordig. Alsof snelheid nog het enige is dat echt telt. Nu weet ik ook dat de handling goed moet zijn, maar toch.
@jeroenwz: De laatste jaren is de nadruk op de ‘Ring inderdaad erg groot. Ergens ook wel logisch. Als supercar- en hypercarmerk wil je namelijk de snelste zijn in jouw segment. De ‘Ring is een gigantisch groot en lang circuit met zowel perfect asfalt als belabberd asfalt. De ene hoek van het circuit kan het zonnig zijn terwijl het even verderop kan gaan regenen. Als jouw product op de ‘Ring goed of het beste presteert, dan presteert hij overal ter wereld goed of het beste.

En dat geldt niet alleen voor supercar- of hypercarmerken. Ook de hot hatches worden er op losgegooid. Kijk alleen al naar zo’n klote-Golfje of zo’n klote-Megane. Die krengen vliegen tegenwoordig ook de ‘Ring over alsof het niets is.

Ik durf zelfs te beweren dat een gloednieuwe Pagani of Koenigsegg of welk merk dan ook ZONDER een record op de ‘Ring een jutezak vol met geld minder waard zijn.
@viezefreddyw: Allemaal leuk en aardig maar of de auto staan stof te happen in garages of Arabieren rijden ermee door London. Oftewel, uiteindelijk boeit het niemand.
@stfu: Wat klanten uiteindelijk doen met hun auto moeten ze zelf weten. Als het helemaal niemand had geboeid, dan was er geen enkel merk te vinden op de ‘Ring om daar een recordpoging te wagen. Als het helemaal niemand had geboeid, was dit artikel nooit online gekomen en hadden wij er niet over gesproken.

Het boeit de grootste groep klanten wel degelijk hoe hard hun auto over de ‘Ring kan.
@viezefreddyw: jammer genoeg boeit het velen hun niet écht om dan ook wat extra rijles te volgen (dat zou de macho illusie verbreken immers). Het is soms om te huilen hoe liefhebbers met een (soms gehuurde) “klote” hot hatches de supercars en vooral hun eigenaars/chauffeurs van hun sokker rijden op de ring…
@Onehp: hoezo om te huilen.. dat is juist de charme van de Ring. Ik ben wel eens ingehaald door een Fiat 500. En andersom menig Porsche zoek gereden.
@audir8v10: Om te huilen voor de supercar eigenaars hé. Andersom juist leuk :)
Pakweg 10x meer aan je auto geven en er bijna niks van bakken als het erop aan komt. Dan kun je je afvragen hoe werkelijk relevant de ringtijd is voor de meeste van de kopers – het onderwerp van de discussie :)
Het houdt niet op…
@gerwin420: Niet vanzelf…..
Dit zou wel heel dom zijn
Misschien maar een officiële tijdwaarneming aanleggen op de ‘Ring. Valt vast geld aan te verdienen buiten alle eigen gemaakte vids om..
Salomondrin zei dit maanden geleden al. “Ik hou van Lamborghini, maar deze ringtijden zijn bullshit.”
@kilum: onze waarzegster
@bmwfreak038: Nou ja hij heeft natuurlijk wel in veel verschillende supercars gereden waaronder de Aventador SV. Dus op zich kon hij het natuurlijk wel uit eigen ervaring vergelijken. Dan is het natuurlijk niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Maar, als ze het “versnellen” van 24fps naar 25fps, gaat het dan juist niet langzamer? Moet dat dan niet van 25fps naar 24fps zijn?

Of is het te vroeg en denk ik niet logisch na?
@dutchiehd: het filmpje versnellen ze maar de klok niet. Met meer fps is het filmpje sneller klaar dus een snellere tijd. De klok mee versnellen heeft natuurlijk geen zin.
@dutchiehd: hangt er vanaf of je naar 24fps versnelt.. tijdens het opnemen of tijdens het afspelen…..
@dutchiehd: Je denkt niet logisch na. Ze versnellen het, door van 24 frames per seconde er 25 frames per seconde van te maken. Die ene frame meer was dus eigenlijk de eerste frame uit de volgende seconde. Er wordt dus in dezelfde tijdseenheid meer video opgeslagen. Dat kun je vergelijken met snelheid in m/s –> hoe meer meters per seconde des te hoger is je snelheid en des te sneller leg je een bepaald traject af.
Is het ook niet vreemd dat de Huracan sneller is dan de Aventador? Of ligt dat aan de trofeo R banden?

Anyway, ik acht Lamborghini in staat serieus spul te bouwen, maar opvallend is het wel ja.
Serieus? Kansloos als het waar is….
Vroeger, toen een vriend van mij deed racen op de Ring stond ik met een ouderwetse stopwatch in de pits en drukte op een knopje bij het passeren en daarna nog een keer met als eindresultaat een rondetijd… Of is dat TE moeilijk?? #beniknougek ?
Al die tijden op de nürburgring zeggen toch helemaal niks
@mrrallycross: Inderdaad, de Top Gear track is de norm
@fapfap: is voor velen geen norm. En binnenkort voor niemand meer als ie op de schop gaat en wordt afgebroken.
@fapfap: vroeger…
@fapfap: flat out over the isnt straight. Oh wacht dat is een leukere show dan flopgear (dat wat de bbc nu uitzendt is niet om aan te kijken).
@mrrallycross: je naam dan ook niet…
Treurig, als het waar is.
Ik vind het ringtijd filmpje van de Giulia Q nog steeds het mooist, hier en daar een GoPro op het dashboard getapet, nonchalante Italiaan achter het stuur in een polo en horloge nog om en die wagen compleet uitwringen tot over de limiet. Zo maak je een geloofwaardig filmpje.
Maar voor de echte onafhankelijke tijden zijn we toch afhankelijk van de Duitse en Engelse bladen die een eigen coureur en wagen regelen.
Men kan ook wat kritisch zijn naar de bron. BridgetoGantry, met Dale voorop, komt wel vaker met samenzweringsteoriën die bijna altijd onmogelijk te bevestigen zijn, daarentegen zijn ze wel al eens teruggefloten, ik denk aan de vermeende bandensamenzwering bij de AMG GT-R. Blijft dat de tijden steeds sneller worden omdat de bandentechnologie steeds beter wordt.

In dit geval, tuurlijk dat de GPS snelheid soms niet helemaal meeloopt, dan hebben we al allemaal gezien dat die laat reageert en soms wat de kluts kwijt is. Maar dat heeft geen belang voor de tijd, die start en begint op dezelfde (visuele) plek.
Ik had al mijn bedenkingen bij de tijden. Dat ligt meer aan het feit dat Lamborghini niet bekend staat om het bouwen van circuitbeesten. Snelle auto’s zeer zeker maar circuitbeesten niet. In mijn ogen maken ze meer poser wagens die er, eufemistisch gesteld, extravagant uitzien maar niet echt daad bij het woord voegt.

En dan zouden ze nu ineens auto’s bouwen die alle andere te kijk zetten? Porsche die al hun technische know how in een stand alone auto stoppen om onder de 7 minuten te kunnen knallen en Lamborghini past ff een Huracan aan en doet het ff met twee vingers in de neus? Zorgt op z’n minst voor scepsis bij mij.
Ik kan mij wel voorstellen om met die cijfers te sjoemelen want ze moeten immers het prijskaartje kunnen rechtvaardigen.

Tijd voor een onafhankelijk iemand om de Lambo bij de horens te vatten en te kijken of ze in de buurt van die tijd kunnen komen.
@Rick-dos: Prijskaartje rechtvaardigen? Dat doet de auto al, niet de ringtijd. De ringtijd van een, ik noem maar wat, 458 speciale is boven de 7 minuten, net zoals een GTR TP. Dus het prijskaartje is niet rechtvaardig omdat deze net zo snel is als een Nissan…
@87sandyd: Als je als Lambo kan roepen dat het de snelste productieauto op de ring is, omdat ze alle “know how” van Lambo er in hebben gestopt en dat de rondetijdhet resultaat is, dan kan dat als rechtvaardiging van de prijs dienen.

Het is hetzelfde als roepen dat de auto helemaal van koolstofvezel is opgetrokken of dat de auto helemaal met hand is gemaakt. Of de actieve after sales die je erbij krijgt. Het zijn allemaal dingen die het prijskaartje moeten rechtvaardigen. Of je daar dan weer vatbaar voor bent is een tweede maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die dat wel zijn. Ikzelf val ook in de categorie die daar vatbaar voor is.
@Rick-dos: Ik ben het met je eens. Lamborghini is nooit de snelste geweest. Het is dus zeker opvallend.
Als dit zo is bewijst het maar weer hoe verrot VAG is. Ze kunnen alleen maar dik doen met leugens.
En er zijn heel veel mensen die oogkleppen op hebben en denken dat ze met een Golf of een Polo het beste hebben uit het segment, omdat ze de VAG praatjes geloven. Keep on dreaming!
@rufctr01: wat is dan beter als een Golf uit het dat segment?
Er zijn leukere auto’s maar een golf is toch wel echt een goeie auto..
@bartjeeh: daar denk ik anders over, de TSI, TFSI, DSG zijn niet echt goede motoren en bakken.
@rufctr01: wist je dat hun dashboards door Fransen gemaakt worden?
Als je VW als moederbedrijf hebt is het sjoemelen niet zo gek eigenlijk
Ooit werd op de ring de NSX getest, maanden lang. Niet om een tijd neer te zetten, maar om de beste rij ervaring te bieden. Net even een andere insteek.
Lol. Busted… goed gedaan van BtG
Grappig dat hierboven door velen al direct aangenomen wordt dat het fake is en dat er gesjoemeld zou zijn.

Ik ben het er roerend mee eens dat dit een bijzondere tijd is, maar waarom zou de tijd van een 918 zomaar kloppen zonder weerwoord van iemand en gaat er iemand onderdoor, dan kan dat niet als het vanuit onverwachte hoek komt.

Ik zou zelfs denken dat, wanneer het in scène gezet zou zijn, er nooit een fout in zou kunnen zitten zoals BTG deze beschrijft. Dat knutsel je er dan toch ook ALTIJD uit als je toch de boel aan het faken bent.

En in het 918 filmpje moeten we Porsche (hetzelfde concern!!!!) wel maar op hun blauwe ogen geloven dan? Daar zie je niets van een tijd of dashboard lopen.
Analyse van Misha (aka Boosted Boris):
https://www.youtube.com/watch?v=zhpbHUPLbKY
@onehp: aka flowmotion (te laat)
Ik was dan ook erg verbaasd door de geclaimde tijd. Ik verwachtte niet zo zeer video bewerking, maar eerder de simpelere weg met bijvoorbeeld andere banden. Of andere veranderen zoals we ook bij de Nismo GTR zagen.

Gek eigenlijk dat er voor deze “officiële” rondetijden ook geen officiële regels zijn.
De snelheid liep op, maar de toerenteller niet. Nu, de Lambo met pientere pookje :-)
@camber24: Zou ‘ie ook even hard achteruit als vooruit gaan?
Op sommige momenten lopen geluid en beeld niet gelijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).