Lancia Thema 8.32, youngtimer in beeld

Auteur: , 84 Reacties

Een fabuleuze sleeper waar je om verschillende redenen zelf slapeloze nachten van krijgt: de Lancia Thema 8.32.

Sleepless in Sittard. Vanwege de rekening voor de grote beurt. Moet er niet toch nog een vet hangslot op de motorkap? En Onnozele Buurman denkt nog steeds meesmuilend dat je je slag geslagen hebt in de koopjeshoek bij de Autokeizer. De dove barbaar. Maar de meest waarschijnlijke reden voor die wallen onder je ogen is de Italiaanse flair en vooral die ingehouden belofte van een Ferrari V8 in het vooronder. Madre mia…

Want dat is de essentie van deze beauty: een 32-kleps 8 cilinder uit Modena. De handgebouwde heilige motorgraal, verstopt in je anonieme zakensedan. Kind van de jaren tachtig met zijn typische, hoekige ontwerp. Simpel, eigenlijk geen lijn teveel. Designers besloten destijds dat wij dat mooi vonden, maar nu waarderen we het eigenlijk nog veel meer. Ik wel.

Gebouwd op het Type 4 platform waarop ook de Saab 9000, Alfa 164 en de Fiat Crom(g)a(ap) stonden, was deze top-Thema leverbaar van 1987 tot 1992, met een facelift in 1989. Een dikke 3500 keer rolde hij maar van de band, dus exclusief is-ie zeker. Door de toenmalige nieuwprijs van dik 145.000 ouderwetse guldens gingen ze niet als warme broodjes over de toonbank. Voor Lancia was dit een uithangbord van exclusiviteit om het merk meer prestige te geven. Een paar duizend petrolheads sympathiseerden volledig met dit idee en kieperden overtuigd hun spaarvarken leeg bij de apetrotse Lancia dealer. Grazie mille! Ook namens ons, want een paar decennia later zijn ze nu zelfs voor de gewone man bereikbaar. Qua aanschaf in ieder geval.

Voor het rijden moet je, in overleg met je vrouw, nog wel een flinke aanslag doen op de huishoudpot. Of je verkoopt de boot. In ieder geval moet je een beetje geld achter de hand hebben om optimaal te kunnen (blijven) genieten van deze wolf in schaapskleren. Om te beginnen al het verbruik: 1 op 25 haal je stationair nog niet eens. Hoewel een gemiddelde van zo rond de 1 op 7 in de praktijk niet eens zo bar en boos is en met je rechtervoet heb je hier flink invloed op. Maar dan het onderhoud. Onnodig te zeggen dat deze betoverende Ferrari techniek niet lekker gedijt op ellenlange onderhoudsintervallen bij de fastfitter en goedkope olie van die Duitse sloebersuper. Hier moet je echt wel serieus mee omgaan en dat kost regelmatig serieus geld bij een dealer of specialist. Een Maserati Quattroporte rij je ook niet op je laatste honderd euro, behalve naar de sloop. Heb je het er voor over, dan word je beloond met een prachtig stuk techniek verpakt als stijlvolle sleeper. Je eigen Otto Trentadue. Klinkt toch anders dan een Beemer M zusenzoveel.

En ziet er van binnen ook stukken beter uit. Leer, zo dik als MDF op je dashboard, dat voor deze uitvoering zijn eigen unieke ontwerp heeft. Met een batterij klokken gevat in prachtig hout en met de kenmerkende gele Ferrari becijfering en symbolen. Verder standaard luxe en gadgets die in die periode geen gemeengoed waren: automatische airco, ABS en de kenmerkende inklapbare spoiler op de kofferklep. Die kun je met een knop bedienen, als je je tekort gedaan en genegeerd voelt tijdens je rondje cruisen over de boulevard. Uitklappen en een vette dot gas. Yo! Hiero!

Eenmaal op de buitenweg is-ie helemaal in zijn element. De koppelrijke V8 met 205 of 215 PK (wel of geen katalysator) maakt het een comfortabele hogesnelheids-Autobahn-vreter. Niet buitenaards snel, zelfs niet eens heel veel sneller dan de Thema Turbo, maar dat geluid! Nothing beats the real thing. Tegenwoordig is 205 PK al helemaal niet opzienbarend meer, je kunt nu een buitenboordmotor aan je visvletje hangen met hetzelfde vermogen. Maar dat heeft dan weer geen handgemaakt interieur van Poltron Frau.

Want dat was een van de factoren die bepaalden dat de kwaliteit nu eens dik in orde was. Mooie materialen, met zorg in elkaar gezet. Vanwege het vermogen werden het onderstel, de vering en demping en de remmen aangepast en dat kwam ook weer ten goede aan de kwaliteitsbeleving. Zodat je ten volle kon genieten van dit huzarenstukje: een forse, dwarsgeplaatste V8 met aandrijving op alleen de voorwielen. En je kon er nog mee sturen ook. Hallelujah.

Het allerbeste nieuws is, is dat ze nog steeds redelijk voorhanden zijn. Sterker nog: ze hebben de “normale” Thema’s van die jaren ruimschoots overleefd. Mede vanwege eerdergenoemde kwaliteit en omdat de meeste op waarde werden geschat, bereden en onderhouden door hun eerdere eigenaren. Als het goed is terug te vinden in een volledig bijgehouden onderhoudsboekje. Zoniet: wegwezen! Zeker bij de mededeling: “kan wel een beurtje gebruiken”, of een vergelijkbare onheilsprofetie. Vind je een eerlijk, onverprutst en goed onderhouden exemplaar, en dat is heel goed mogelijk, dan heb je wat mij betreft de über-sleeper en daarmee een eeuwige grijns op je smoel verdiend. Die dan weer leuk contrasteert met je oogwallen. Komkommerschijfjes op je ogen, dat schijnt te helpen. Prachtig excuus voor weer een ritje naar de groenteboer. Gás!



84 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Alweer ruim 25 jaar oud, lijkt als de dag van gister, aan schoonheid heeft hij niets ingeboet.
Ik zou dit liever rijden dan de zoveelste 500+pk Duitser….
Begin van het einde voor Lancia.
@toniominestrone: dit was nog toen Lancia behoorlijke aantallen verkocht in Europa, dus jouw bewering is niet kloppend. Begin van het einde was toen Marchione besloot alle Lancia’s geen opvolger te geven en Chryslers te rebadgen. De Lybra en de Thesis waren schitterende auto’s, alleen geen commercieel succes (terwijl de voorgangers Dedra en Kappa het een stuk beter deden), dus wellicht was dat het begin van het einde, met een succesvol nekschot van Ome Sergio in de vorm van de Lancia Flavia (Chrysler Sebring…)
@gtwillem:

die Flavia/Sebring is idd van beroerde kwaliteit ..

maar nou niet zo 123 een betere “echte” Lancia opnoemen ..
@lincoln: echte Lancia’s? Je bedoelt de Beta, 037, Appia, de echte Flavia, Stratos, Delta, Gamma, Fulvia, Flaminia?

Waren schitterende auto’s, maat wellicht ook niet toonaangevend betreft bouwkwaliteit ;-)
Blijft een heerlijk dikke bak, wat houd ik af en toe toch van die oude vierkante bakken.
Unieke auto. In goede staat van onderhoud gaat dit waarde behouden.
Kolere wat was ik verliefd op deze auto.En nog steeds eigenlijk..De Ferrari motor,het interieur,de uitklapbare achterklepspoiler,de bordeauxrode lak,de wielen,alles verpakt in een anonieme carrosserie…ja, daar droomde een jonge Syd wel van.En nog steeds eigenlijk..

In Nederland rijdt/reed een zelf omgebouwde zwarte station,zou ik niet voor gaan,maar die vent had er wel flink aandacht aan besteed.Vind je nog wel op de Google.

Tof geschreven weer @larssb
pfff zelfs de Diesels waren FANTASTISCH in hun tijd.
Donders mooie wagen die helaas nooit een waardige opvolging heeft gekregen.
En ze waren gewoon goed, niets mis mee.
En ik heb een paar keer met de 8.32 gereden, mijn maat heeft altijd van die speciale Italiaanse hokken, nu een quattro porte.
Die 8.32 reej best wel goed, maar in alle bescheidenheid vond ik de Dieseltjes zeker zo lekker lopen.
Altijd jammer gevonden dat zijn opvolger zo’n super saai boekhouders model had.
@desjonnies: de kappa geen waardige opvolger?
@soulmaster: Nou, idd!
@soulmaster: ben ook niet weg van de kappa laatste echte lancia wad de integrale
@dirkiii: Ik heb beide gehad, met de kappa 2.4 JTD zelfs 670.000 zeer probleemloze kilometers gereden en de huidige eigenaar heeft in december de teller op 000.000 gezet. De miljoen gepasseerd. De 5-cilinder JTD motor is er 1 waaraan maar bitter weinig duitse fabrikanten kunnen tippen.
@Soulmaster: geef die auto op voor Klokje Rond van Autow**k! Miljonairs zijn daar zeldzaam, maar dit zou echt een unicum zijn. Ik ben benieuwd naar het verhaal :D
Deze 8.32 komt al 20 jaar in allerlei autobladen terug en toen hij net een paar jaar oud wilde al niemand hem hebben. Omdat hij helemaal niet zo snel is (te weinig power voor een Ferrari blok). Ik vind een echte icoon van Lancia de Delta Intergrale maar deze nee en zal het ook nooit echt worden.
@schellekens006: Zo zie je maar weer dat smaken verschillen.
Tot 10 jaar terug was hij bijna nog niet gratis weg te geven, tegenwoordig zal een mooi strak origineel exemplaar alleen nog maar in waarde stijgen.
@schellekens006: ik werkte begin jaren 90 bij de buren van de Lancia importeur in Vianen, technisch specialisten daar vervloekten deze Lancia, heeft ze een vermogen gekost aan garantieclaims en ze kwamen steeds weer terug met de meest gekke problemen. Als ie goed liep zat er wel een mooie sound in.
( eigenlijk hadden jullie deze auto al eens aandacht gegeven in 2012 http://www.autoblog.nl/leuke-occasion-lancia-thema-8-32-ferrari-power )
@SimonMc: Wat mij betreft doen ze ieder jaar weer een artikel over dit soort iconen.
wil em heeeeel graag “mooi” vinden .. want Giugiaro ..
auto komt uit de tijd Lancia al geen bestaansrecht meer had ..
peekaas en koppel zijn nu een lachertje ..
maar waren toen ook niet spectaculair ..

ik heb de voorganger van deze Lancia in coupe vorm staan ..
wel een bijzonder vormgegeven geval ..
eigenlijk in de hoop dat zoiets nog wat waard wordt .. heb er een hard hoofd in ..

vind de opvolger de Kappa wel weer een plaatje .. vooral in coupe ..
die 5-pitters zijn trouwens ook echte km-vreters ..
@lincoln: Da’s toch de Gamma coupe met die ‘balk’ achterop het dak?
lol – die heb ik ook. Alleen komt er dan nog twee meter dak achter.
@mout: De Berline is ook een klasbak.Ik hou echt van het (eind) jaren ’70 en begin ’80 Italiaanse rechtoe rechtaan design.
@lincoln: De Gamma Coupe is in mijn ogen wel een van de mooiste Italiaanse coupe’s uit z’n tijd.Heel cool dat je er een heb staan.Ben benieuwd maar de kleur..Zoals je weet heeft Pininfarina naast de Berline er nog drie op papier gezet, de Scala sedan,de T-Roof en in mijn ogen de mooiste van de vier; de 3 drs Estate Olgiata… Voer voor vergeten concepts dunkt mij.
@sydney:

een zilver metallic ..
en nope dat weet ik allemaal niet zonder eerst op te zoeken ..
kocht em in een opwelling puur op uiterlijk en prijs .. met motorische problemen ..
was dag 1 nog wel enthousiast ..

kortom .. het hebben van de zaak is het einde van het vermaak ..
maar is een streling voor het oog ..
@sydney:

ben niet snel jaloers .. maar was laatst bij een kerel in Brabant die naast zijn deTomaso Longchamp nog een Fiat 130 coupe in werkelijk nieuwstaat had staan ..
die laatste had ik nog nooit in het echt gezien .. beeldschoon ..
Sleeper met 200 pk? Lol
@Stopwearingpants: Dingen in perspectief zien.Probeer het eens.Het maakt het leven leuker.
@sydney: 25 jaar geleden was je inderdaad heel wat. Toen de gemiddelde leaseauto (als je al belangrijk genoeg was om er een te krijgen, tegenwoordig wil elke junior er een, anders beginnen ze er nieteens aan) nog 75pk had, airco bijzonder was en supercars aan 400pk voldoende hadden.
@mrs250: Ik stap elke dag in een nieuwe auto,maar dat maakt mijn liefde voor old en youngtimers er niet minder op.En andersom overigens ook niet.Je probeert een punt te maken,maar dat lukt geloof ik niet.Maakt niet uit.Gewoon nog een keer proberen.
@sydney: volgens mij zijn we het gewoon met elkaar eens Syd. Om het in perspectief te plaatsen hadden de M3 en de 190 2.3-16v ook niet meer vermogen. En met zo’n auto was je toen toch echt wel het mannetje op de Autobahn.
Schitterende auto, geweldig interieur en natuurlijk die motor…

Vriend van me had een 2liter benzine, niks bijzonders opzich maar ook dat was een fijne comfortabele en luxe auto, als hij het deed. Wat heb ik die bak vaak aan moeten duwen zeg, dan was de accu weer opeens leeg, dan wilde dat kloteding niet aanslaan. Altijd wel iets.

Toch wil ik er nog graag eens eentje bezitten. Het liefst een 8.32 natuurlijk maar sowieso heb je er plezier van. De dichtstbijzijnde specialist ook…
Wat vond ik dat toen een mooie auto!
De ie turbo was destijds veel geliefder.. En zeker in die tijd waarin benzine turbo’s nog maar sporadisch waren een echt felle gezinsauto.. Een leuke tegenhanger destijds was de Vectra A 4×4 Turbo..
Welke vandaag de dag in goede staat ook nog geliefd is..
@fj272: De Vectra (en Calibra) 4×4 Turbo..Het is alsof ik hier in een oude Autovisie zit bladeren.Vet!
Fantastisch de heerlijkste lancia series
En toch zou ik hem willen, en vertroetelen. Liefst een zwarte. Maar liever nog een m5 of een 500e
Merken kunnen prima meerdere iconen hebben. Dit is een icoon!
This article is useless without video! ;-)
Lancia Thema 8.32 Top Gear Series 39 1997: http://youtu.be/PLfWJ5qfqQc
@w0o0dy: Thanks!
Absoluut een unieke wagen, maar daar blijft het dan ook bij. Mooi is hij namelijk niet te noemen, en snel ook niet. Het geluid zal ongetwijfeld geweldig zijn, en het idee dat er een Ferrari blok in ligt ook. Maar dat blijft het dan ook wel. Respect als je er een rijd, maar ik hoef hem niet.
@dutchdriftking: 0-100 in iets meer dan 7 seconden, 1/4 mille in 15 en een top van 240 ( wind in de rug) lijkt me best ok
@w0o0dy: het is niet traag, zeker niet, maar het zijn geen Ferrari tijden. Laat ik het anders zeggen, ik rijd zelf een VR6, en dat was des tijds een behoorlijk snelle auto (vergelijkbaar met de Lancia, 7,8 naar de 100 en 225 top) maar ik moet nu flink trappen om bijvoorbeeld een 320i voor te blijven.
Ik word toch altijd erg enthousiast van deze auto. Hij is gewoon cool! Hiermee heb je altijd een goed verhaal op het feestje met zorgverzekering praat. “ik heb een Ferrari motor in mijn auto”, klabam iedereen wakker. :)

Top weer Lars!
@dwersbongel: Voordat je overgaat op aanschaf van een 8.32 adviseer ik je alvast voor de volgende keer in iedergeval veel leukere feestjes op te zoeken.En daarna ook.
@dwersbongel: Als je handig genoeg bent om het hele blok te laten zakken voor onderhoud dan is het gaaf, anders zou ik er nog even over nadenken of de ziektekosten polis aanpassen en dekking voor psychische ondersteuning toevoegen ;-)
@dwersbongel:

waarom zou je iedereen wakker willen maken op een feestje ??
Superauto en een icoon uit de jaren ’80. In Duitsland staan meerdere modellen te koop die op het oog zijn vertroeteld. Graag in blauw metallic en beige leer. Een prachtig retrofilmpje: http://youtu.be/7QH_3ftHmbk
Let in het filmpje vooral op de manier zoals stuur en pook worden gestikt. Als je weet dat iemand hier zoveel gevoel in heeft gestoken, stuurt en schakelt het toch veel mooier?
@Maarten123:

tevens reclame voor Casio synthesizers ..
@lincoln: lijkt wel begin van een oude jean claude van damme film ;-)
Hm, heb eind jaren ’90 een tijdje een Thema Turbo (zonder kat) gereden.. En dat ging grappig genoeg idd precies gelijk op met een 8.32.. Behalve het remmen! Binnen no time fading.. Levensgevaarlijk!
Volgens mij staat er een foutje in de tekst, 3e alinea: de motor komt niet uit de Modena, maar is een aangepaste versie van de motor uit de 308 en Mondial.
@666jay: Modena is de stad van Maserati, Ferrari is Maranello.
@alfablog: Ik vatte ‘m op alsof de motor uit de Ferrari 360 werd bedoeld, niet dat de motor uit de plaats Modena kwam. In andere woorden, ik moet gewoon wat beter lezen voordat ik m’n bakkes opentrek :)
@666jay: maar je hebt wel gelijk dat het niet klopt wat er staat ;-)
@alfablog: Het is maar hoe je het interpreteert. Ferrari is gesticht in Modena, en het geel in het schild verwijst ook naar Modena.
@SimonMc: je refereert aan het F museum, huis van Enzo enz. Maar komop, F kantoor en fabriek staan in Maranello, ook ten tijde van de productie van de 8.32.
Onderhoud. Dat doen ze bij Autoblog dus bij de specialist als ’t een 8.32 betreft, maar verder gaat alle auto’s van iedereen en z’n moeder dus naar de kwikfit? Flikkeren toch op. Elke auto die Autoblog waardig is, verdient beter dan een de fastfitter.
Ik heb er 1 gehad en enkele jaren geleden weer verkocht. Het geluid van de motor is fantastisch en met geen enkele andere auto te vergelijken. Mooiere dan een Ferrari in mijn ogen. De motor is niet het zelfde als in de 308 maar door de aanpassingen is het geluid juist geweldig.

Eigenlijk heb ik er nooit problemen meer gehad terwijl ik er 15.000 km per jaar mee reed. Door de lage interval van de distributieriem is het onderhoud best prijzig maar ook weer niet heel gek. Als je er 1 wilt koop de beste die je kunt vinden en je hebt er lang plezier van. Omdat de motor minder vermogen heeft dan die aan kan is het blok gewoon betrouwbaar en kan best veel aan. Als je de motor netjes warm rijdt, denk ik dat die gemakkelijk 3 ton kan lopen als het niet meer is.

Ik merk de laatste tijd dat ik de auto toch mis en ondanks ik de Integrale mooier vind zit ik toch weer te kijken naar een 8.32. het geluid is verslavend,
Serieus een lelijk en saaie auto.
@deventernaar: zegt iemand met een rovaah als avatar ;) ja deze 8.32 is zo saai… dus
@tomleeuw: Die ‘Rovah’ is mijn auto ja.
@deventernaar: ieder z’n mening. Ik ben nog steeds zoekende naar het antwoord op de vraag waarom sitebezoekers die zo anoniem mogelijk willen zijn, toch wel aan anonieme bezoekers van een website willen vertellen dat hun persoonlijke mening is dat het saai enzovoorts is. Zouden die posters denken dat er ook maar iemand op hun mening zit te wachten of daar waarde aan hecht?
@alfablog: op deze mening/constatering zat ik dus ook niet te wachten!
@alfablog: Ik uit gewoon mijn mening wat ik van auto’s vind en de uiterlijk/techniek. Ik hou zowiezo van klassiekers maar sommigen vind ik gewoon lelijk. Zoals deze Lancia. Bijvoorbeeld wat ik mooi vind is een oude SL of oude BMW’s etc.
Ik ben er niet kapot van. Teleurstellend vermogen. Enorme zuipert en dan een dwarsgeplaatste V8 met voorwielaandrijving. Leuk voor de badgegeilerts die met het ferrari blok willen koketteren.
Voor zo’n unieke auto staan er best veel te koop op autoscout24 in NL
@jvthof:

er zijn er ongeveer net zoveel te koop als dat er bestaan ..

de conclusie trek je zelf maar ..
#burp# (om reacties te zien in de App)
Wat een heerlijk artikel zeg! Genot om te lezen. Hulde
Blijf het een classic vinden..
Misschien zie je het niet af aan de foto’s maar dit was één van de eerste auto’s die er massief en degelijk uitzag voor die tijd. Deze auto bestond in een tijd dat auto’s nog echte koekblikken waren. In een tijd waarin het de norm was dat als je je deur dichttrok tegen kaal staal aan zat te kijken aan de binnenkant van je deur. Maar goed, in die tijd kon je ook een splinternieuwe auto kopen voor €4000,- en een BMW M3 voor €50.000,- (en ja, voor dat geld was de enige optie die je nog hoefde af te vinken een schuif/kanteldak).

Ik weet nog dat zo’n ding bij ons verderop in de straat stond. Wat was dat een geil ding. Na de Delta en Thema is het eigenlijk berg afwaarts gegaan met het merk. Kwamen ze met auto’s als de Thesis en Kappa…

Lancia is eigenlijk ook zo’n cluster fuck van jewelste geweest van Fiat. Lancia was toentertijd echt een merk dat begerenswaardig was dankzij de successen met de Delta en Stratos in de rally. Als ze toen maar betere keuzes hadden gemaakt… Maar ja, als he….
145.000 Gulden??? Voor zo’n auto???

Knet-ter-gek!
Ik vind het geen mooie auto maar lijkt mij mooi om in te rijden. Niet voor dat geld trouwens
Ben niet voor niets fan van Lancia. Wat een bak.
Zag toevallig van de week een gewone Thema rijden. Een 8.32 heb ik tot nu toe helaas alleen nog maar stilstaand op shows gezien. Ja, ik wil er wel een!
En ook al zijn velen hier enthousiast… Ik zou liever deze hebben…
Alfa Romeo 164 Q4 3.0 24v -95
http://youtu.be/iuUQxtO-Kec
@w0o0dy: De 164 Q4 heeft een grote schare aan liefhebbers,maar ook bij schadeherstellers.Want die auto is tricky als een melijer.
@w0o0dy:

Jij bent niet de enige. Maar een goed exemplaar vinden is quasi onmogelijk. Ik was vorig jaar gaan kijken bij eentje die er 9000 voor vroeg en zelfs daar was te veel laswerk aan.
Dit was echt dikke poep toentertijd, en reed ook nog eens heerlijk! Alleen in de regen moest je wel wat rustig aan doen want je kon er een aardige fontein mee creëeren als je (te) veel gas gaf En je belandde soms op plekken waar je niet moest zijn maarja je bent 18 en je wilt wat! Ik heb niets met Italiaanse auto’s maar met deze… Volgende week de 164 AB?!
De Delta was zeker geen echte Lancia, want gebaseerd op de Fiat 128/Ritmo. De 2.0 motor kwam uit de Ritmo/131 Abarth.
De laatste echte Lancia was de Gamma-serie met de 4 cilinder boxer voorin.
@roppp:

uit de tijd alle zuidelijke en westelijke autofabrikanten aan het subsidie infuus lagen ..
wat een teringzooi konden die lui op de markt trappen ..
Als ik de loterij win en veel tijd heb koop ik een 75. Dan leg ik dit blok erin zoals het hoort, in de lengte
@baasbas:
Dan moet je aan dit blok zoveel verbouwen dat je beter uit kunt wijken naar een blok uit een Modena.
Sinds juni 2013 bezit ik een Thema 16v, gekocht met 211k nu 243k, weinig problemen mee gehad. Defecte dynamo was alles. Kijk elke dag met plezier naar de auto. En vrienden van mijn zonen roemen de auto vanwege de comfortabele achterbank en de giga beenruimte.
Hihi. Op deze pc staan alle kudo-tellers bij dit topic op 0.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).