Le Mans: de verschillen tussen de LMP1-auto’s verklaard

Auteur: , 41 Reacties

Dit jaar staat de 24 Uren van Le Mans in het teken van de terugkeer van Porsche naar het Circuit de la Sarthe. De Stuttgarters willen de hegemonie van Audi doorbreken. Maar onderschat ook Toyota niet. Het Japanse merk bleek ook vorig jaar al een geduchte tegenstander die Audi meerdere keren wist te verslaan tijdens de races om het World Endurance Championship (WEC).

Le Mans LMP1

Toch is dit jaar alles anders. En dat komt niet alleen door de terugkeer van Porsche. De reglementen zijn fors gewijzigd, waardoor alle drie de fabrikanten voor deelname aan de hoogste Le Mans Prototype-klasse (LMP1) een volledig nieuwe auto moesten ontwerpen.

De keuze van Audi, Toyota en Porsche voor de lay-out van de aandrijflijn is ingegeven door de varianten die de reglementen bieden. Het uitgangspunt van die regels is de hoeveelheid elektrische energie die een auto per ronde mag verbruiken. Er is keuze uit vier categorieën tussen 2 en 8 megajoule per ronde. Bij ieder van die vier hoort een bepaalde hoeveelheid brandstof en die wordt gemeten per drie ronden gemiddeld. Overschrijding van dat verbruik wordt reglementair bestraft.

Het reglement maakt het mogelijk om te balanceren tussen brandstof- en elektro-aandrijving. Meer brandstof en minder elektro of juist andersom. Daardoor zijn de technische verschillen tussen de drie topteams heel groot.

Nieuwkomer Porsche heeft ervoor gekozen om sterk te leunen op de elektromotoren. Daarom heeft Porsche in de 919 een kleine 2 liter V4 turbomotor van ruim 500 pk gemonteerd, gecombineerd met een systeem dat niet alleen de remenergie op de vooras terugwint, maar ook de uitlaatgasstroom benut. Dat gebeurt door middel van een extra turbine op het punt waar anders de wastegate zou zitten. Die turbine levert elektriciteit aan een pakket lithium-ion accu’s. Porsche heeft in de ontwerpfase wel gekeken naar een KERS-systeem en een vliegwiel, maar die vielen af. Een paar jaar geleden experimenteerde Porsche met een hybride 911 met een vliegwielconstructie die als een soort bovenmaatse droogtrommel op de bijrijdersplek stond.

Toyota heeft de technische opzet van zijn auto grondig veranderd. Voorheen gingen in de TS-030 de paardenkrachten van de V8 en de elektro-power volledig naar de achterwielen. Dit jaar hebben de Japanners gekozen voor een complexer systeem in de TS-040. De voorwielen doen nu ook mee en worden aangedreven door een aparte elektromotor. De 3,7 liter atmosferische benzinemotor met 520 pk wordt aan de achteras geassisteerd door een andere elektromotor. Toyota geeft de remenergie terug aan het systeem via condensatoren. De twee elektromotoren samen leveren 480 pk, zodat de auto als geheel zo’n 1.000 pk ter beschikking heeft. Met deze opzet valt Toyota in de categorie van 6 megajoule per ronde.


Bij Audi lijkt de R18 op het eerste gezicht het minst veranderd. De V6 diesel met enkele turbo is vergroot van 3,7 naar 4 liter. Belangrijk is dat de turbodruk vanaf dit jaar hoger mag zijn. Tot dusver was die voor dieselmotoren begrensd op 2,8 bar en nu mag dat maximaal 4 bar zijn. Het resultaat is 537 pk en ruim 800 Nm koppel. De elektromotor op de vooras krijgt zijn energie als vanouds via een vliegwiel dat de energie opslaat tijdens het remmen. Audi heeft gekozen voor de 2 megajoule klasse.

In vergelijking met vorig jaar zijn de auto’s 10 centimeter smaller en twee centimeter hoger. Ook de banden zijn smaller. Het hele pakket aan wijzigingen leidt ertoe dat Audi en Toyota compleet nieuwe auto’s hebben moeten ontwikkelen.

Door de grote verschillen in karakteristiek tussen de auto’s is geen van de drie LMP1-toppers de gedoodverfde favoriet. Audi kan natuurlijk bogen op meer dan een decennium Le Mans ervaring. Maar dit jaar is het alweer de derde keer dat Toyota meedoet. En vergeet niet dat de Japanners zich al eens eerder aan de Franse klassieker waagden, in 1998 en 1999 met de Toyota GT-One ofwel TS-020. Met 16 overwinningen is Porsche het meest succesvolle automerk op Le Mans. Dat palmares is echter geen garantie voor succes in het eerste jaar dat de Duitsers de draad weer oppakken.

Audi was in elk geval zo sportief om Porsche welkom te heten met dit filmpje. Met drie kansrijke teams aan de top van het veld, hoe verschillend ook, belooft het in ieder geval een spannende wedstrijd te worden.

Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor bovenstaande gastbijdrage!

NB: Inmiddels is de kwalificatie ook achter de rug. Toyota staat op pole en Porsche op de tweede plaats. Audi gaat het niet makkelijk krijgen om de dertiende LMP1 overwinning in vijftien jaar tijd binnen te hengelen met hun eerste auto op plaats 5 maar de crash van Loic Duval is ook niet bepaald behulpzaam geweest uiteraard.

Positie
Team
Startnummer
Tijd
Gap
1Toyota Racing73:21.7890.000
2Porsche Team143:22.146 +0.357
3Toyota Racing83:22.523+0.734
4Porsche Team203:22.908+1.119
5Audi Sport Team Joest33:23.271+1.482
6Audi Sport Team Joest23:24.276+2.487
7Audi Sport Team Joest13:25.814+4.025
8Rebellion Racing123:29.763 +7.974
9Rebellion Racing133:31.608+9.819



41 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Go Toyota go, tijd voor een Japanse winnaar. Zal Audi en Porsche alleen maar motiveren om volgend jaar beter te doen.
@MC959:

Tijd voor (nóg) een Japanse winnaar.
Vergeet 1991 niet, Mazda 787B.

Maar ik ben het zeker met je eens. Ik gun het ze vam harte
Aan de Audi lijkt het minste veranderd, maar ondanks dezelfde naam staat er een compleet nieuwe auto, met name door de nieuwe voorgeschreven afmetingen en de fysieke spoiler vooraan.

Het chassis komt niet meer van Dallara, maar van YCOM, en ze zullen maximaal 13 ronden zonder te tanken kunnen uitvoeren (3,95 liter per ronde met een tankinhoud van 54,3 liter. De concurrentie heeft tanks van 68,3 liter). Ik voorspel de moeilijste Le Mans voor Audi in 15 jaar, maar goed: het belangrijkste is dat de boel heel blijft.

PS: leuke startnummers van Porsche, 20 en 14, in lijn met hun ‘Mission 2014’
@sir_smokalot: Vooral dat laatste hebben de audi coureurs nog wel eens moeite mee is de afgelopen jaren (en dit jaar dus weer) gebleken, altijd waren er wel 2 van de 3 betrokken bij crashes.
@sir_smokalot: dat je met diesel een kleinere tank mag hebben dna met benzine is miscshien wel een van de belangrijkste punten. Is er het fair? Of wordt juist met DIE beslissing een mogelijke winnaar bepaald.
Weet iemand hoeveel rondjes Toyota en Porsche er in racetrim uitpersen?
En hoelang duurt een brandstof-stop + in en uitrijden. (dus netto-extra tijd)?
@gregorius: De FIA vond nochtans dat diesel ook onder de nieuwe reglementen nog in het voordeel was, want voorafgaand aan Silverstone hebben ze de regels mbt tankinhoud en energieverbruik nog eens extra aangescherpt ten nadele van de diesels.

Helaas weet ik niet uit mijn hoofd hoe lang benzineauto’s kunnen rijden. In de 6 MJ-klasse mag per rondje 139.5 MJ aan benzine verstookt worden. Als je weet aan hoeveel MJ 1 liter benzine gelijk staat kan je het uitrekenen.
@sir_smokalot: hmm.. heb niet veel verstand van racefuel. Kom met verschillende bronnen op ongeveer 30 – 32 MJ per liter.
Wat neerkomt op 4.5 liter per rondje en dus net aan 15 rondjes.
Dat zou betekenen dat de benzine aangedreven versies dus minder vaak hoeven te stoppen; dat zou raar zijn, Dus ik gok dat het aantal MJ/L lager dan die 30-32 zal zijn. –> bij 27 MJ/L zal een Toyota / Porsche ook 13 rondjes kunnen rijden; wat zou betekenen dat de race op de baan en niet in de pit wordt uitgevochten.
Heb je toevallig ook hoeveel MJ aan diesel de LMP1 mag verbruiken?
Jep, 138,7 Mj/ronde. Audi heeft zelf aangegeven dat dit gelijk staat aan 3,95 liter.
Om het nog ingewikkelder te maken: Audi mag maximaal 80,2 kg diesel per uur verstoken, de hybride concurrentie 89,5 kg benzine.
@sir_smokalot:
Wat concept betreft doet Audi zijn slogan in elk geval geen eer aan, de techniek van Toyota en Porsche is een stuk innovatiever.

PS: Audi gaat iet op voor zijn dertiende titel op rij, in de tussen tijd heeft Peugeot ook een keer gewonnen..
Klopt inderdaad! En in 2003 won Bentley. Heb het aangepast.
@sir_smokalot: maar de bentley was onderhuids gewoon een r8, met een andere versnellingsbak
Toch leuk (vind ik) dat het nu allemaal hybride is in de racerij. Hoezo hybride saai?
Bizarre wagens zijn het! Het gaat zoveel harder dan de rest van de klasse’s die deelnemen aan die race. Vorige maand op Spa duidelijk het verschil gezien.
@JamesBond007: Wel een aparte situatie: de LMP1’s (LMP1-H) staan boven alles en iedereen, en de LMP2’s zijn eigenlijk alleen in de bochten echt rapper dan de GTE’s.

Het lijkt mij verstandig als de FIA LMP2 verder optrekt. In de buurt van LMP1 komt het toch niet, maar een beetje verschil met de GT’s zou de veiligheid op de baan ten goede komen.
@sir_smokalot:
Ben ik volledig met je eens.
@sir_smokalot:
Daarom zit er tussen LMP1-H en LMP 2 nog de LMP1 klasse waar nu nog alleen Rebellion aan meedoet. Later dit jaar (Austin Texas) komt daar Lotus nog bij.
LMP1 is zo’n 7 sec langzamer dan LMP1-H en zit er dus precies tussenin.
Waarbij je je kunt afvragen wat de meerwaarde is van meedoen in LMP1-L. Je speelt altijd tweede viool. Waarom dan niet tweede viool spelen in een opgetrokken LMP2-klasse?
@sir_smokalot:
Tja, daar kun je vraagtekens bij plaatsen, zeker als je bedenkt dat de Rebellion door Oreca is gebouwd en dat Oreca hem hoogstwaarschijnlijk ook aan LMP 2 teams beschikbaar gaat stellen.
LMP2 is wel een veel grotere klasse die ook in de VS en het ELMS rijdt, ik kan mij voorstellen dat als je die klasse optrekt de budgetten navenant omhoog moeten. De vraag rijst dan hoeveel teams dat kunnen behappen.
@JamesBond007: Wat wil je met een gecombineerd vermogen van 1000pk en een gewicht van 870kg. ;)
Hier kan de F1 nog wat van leren lijkt me!!
@vale46: F1-wagens zitten rond de 700-800 pk en met een gewicht van 680 kg (?)

Zowel qua acceleratie als bochtensnelheid hebben die LMP1’s geen schijn van kans.
Enkel op pure topsnelheid moet den F1-wagen het afleggen met 320-330 km/u tegenover (zeker op Le Mans) 350-380 km/u.
@waxweazel: Klopt. Vergelijk de kwalificatierondes van Spa Francorchamps maar eens. Maar goed, een F1-auto hoeft ’t maar 50-60 rondjes uit te houden, een LMP1 iets langer.
@waxweazel: F1s hebben dit jaar een hogere topsnelheid dan dat doordat er met minder downforce wordt gereden. Wordt al gespeculeerd over 380 aan het einde van het rechte stuk in Monza.
@waxweazel: In de reactie boven me staat al dat de topsnelheid van F1 bolides omhoog is gegaan dit jaar, maar de bochtensnelheid is wel flink omlaag gegaan. Dus wellicht is het verschil in performance tussen LMP1 en F1 wel een heel stuk weggepoetst.
Waarom doet rebellion racing eigenlijk nog mee in de lmp1??
@mrrallycross: weet ik eigenlijk niet, ze zijn wel langzamer maar misschien zijn ze betrouwaarder. Het is wel knap dat ze met een beperkt budget zo hoog kunnen komen. De oud engineer van koenigsegg is heel goed. (team leider)
@mrrallycross: Waarom niet? Ik durf m’n geld er op in te zetten dat ze de beste privateer in de LMP1 zijn ;).
@mrrallycross:
Die rijden voor een eigen klassement, hun concurrenten waren er nog niet klaar voor en doen dus niet mee. Lotus heeft zijn auto pas op donderdag gepresenteerd.
Ben benieuwd, leuk dat Porsche zich er ook mee bemoeit en de LMP1 lijst wat langer is.

Leuk dat er een artikel is over de techniek, want dat is toch wel een beetje wat Le Mans 24/7 is. Nu is dat misschien minder dan vroeger, maar het is toch een wedstrijd om de mix van kwaliteit en prestaties te bewijzen.

Verder vind ik endurance racen erg leuk, jammer dat het tegenwoordig (behalve 24/7 Le mans dan) redelijk buiten de aandacht blijft.
Ik heb een aantal keren gehoord (geruchten dus) dat Audi de laatste jaren voordeel had door voorsprong in [s]techniek[/s] geld, als hoofdsponsor kwamen er ineens regels dat diesel een aantal voordelen had.
@reistje: Dat is de VAG manier van racen. Hebben ze in het WTCC ook zo gedaan met SEAT. Eerst hebben ze zich jarenlang stukgebeten op de 320jes…maar toen moest er een rollende start komen, omdat de RWDs altijd beter weg waren (ondanks dat die al 30 Kg zwaarder moesten zijn). Daarna konden ze nog niet winnen dus zijn ze met diesels gaan rijden en hebben ze net zo lang gezeurd voor meer boost totdat ze duidelijk sneller waren op de rechte stukken en hun zin hadden.

Ook de reden waarom ze ondanks alle geruchten elke keer weer niet mee doen aan F1 als puntje bij paaltje komt.
Voor het eerst sinds 2011 dat Audi niet op 1-3 staat.
-edit: nutteloze bijdrage-
Die droogtrommel in de 911 Hybride racer kwam van Williams F1 af. Eens gezien in een mooie documentaire over hoe Williams zich staande probeert te houden tussen de F1 teams vrijwel ongelimiteerde budgetten.

De LeMans van vorig jaar kan mij nog goed heugen, met het ongeluk van de Aston Martin waarbij de coureur het helaas niet overleefde. Ik hoop dat zoiets dit jaar uitblijft (ondanks risico van het vak, gun je het niemand).
@quincy: ‘risico van het vak’ is bij de huidige autosport weinig meer aan te nemen.
@hamerhaai:
Wut?
Voorlopig mogen zowel Loic Duval als James Calado niet starten door hun klappers in de kwalificatie en is Aston Martin hun #99 al dusdanig stuk dat ze die hebben moeten terugtrekken. Dat er nog geen doden/zwaargewonden zijn gevallen dit jaar is meer geluk dan wijsheid.
Fingers crossed dat het daarbij blijft.
Kan eigenlijk niet wachten tot le mans 2015, dan doet nissan ook weer mee
@niekie1999:
En als de geruchten kloppen Ferrari, morgen is er een persconferentie van Ferrari, de FIA en de ASO. Morgenmiddag weten we meer.
@tupperware: gezellig
Vermoed dat Porsche heeft de beste kans op winnen qua concept, van de energie die erin gaat halen ze het meeste er ook weer uit?
Hup Toyota!
Ik zal ook met een Toyota vlaggetje achter de buis zitten, ik vind het ook de mooiste wagen van het lmp1 veld. Al een lange tijd geleden dat Toyota serieus mee deed in een race klasse die wereld wijd bekend is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).