Lease maar: Audi A6 Avant of BMW 5 Serie Touring

Auteur: , 101 Reacties
Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro - BMW 530d xDrive Touring

De vergelijking die je wist dat ging komen.

Elk land/werelddeel heeft zo zijn typische auto. In Amerika is dat onmiskenbaar de Pickup en de SUV (wat wij zien als SUV’s noemen Amerikanen cross-overs). In Australië is het de Ute. De Japanners hebben de rallyspecial en de Kei-car. Als er een type auto sprekend is voor Noord-Europa, dan is het wel de dikke stationwagon. Rijd maar eens een rondje door Duitsland en je struikelt over de stationwagons. Het is deels een imagokwestie, deels competentie.

Want laten we eerlijk zijn: dit zijn automobiele alleskunners. Je kan er met vijf man + bagage in zitten. Er kan nog een flinke dakkoffer op, of een redelijke kar achter. Dat kan een SUV ook, maar vanwege het lagere gewicht van een stationwagon is deze vele malen sneller en zuiniger. Wat heet: met dit type auto kun je in relatief korte tijd enorme afstanden afleggen. Maakt niet uit wat voor weer het is, de vierwielaandrijving zorgt dat je bijna altijd wel uit de voeten kunt. Kortom, ware alleskunners. Voor dit vergelijk hebben we gekozen voor de kersverse BMW 5 Serie Touring en een oudgediende: de A6 Avant van Audi. De Mercedes E350d zou ook gekund hebben, ware het niet dat die (vooralsnog) niet leverbaar is met 4 Matic.

Auto:
Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro
BMW 530d xDrive Touring
Catalogusprijs:€ 76.655€ 81.247
Fiscale prijs:€ 75.370€ 79.938
Leasetarief:€ 1.440€ 1.455
Vermogen:272 pk bij 3.500 tpm265 pk bij 4.000 tpm
Koppel:580 Nm bij 1.250 tpm620 Nm bij 2.000 tpm
Topsnelheid:250 km/u250 km/u
0-100 km/u:5,7 sec.5,6 sec.
Verbruik:5,3 l/100km 5,3 l/100km
CO2 uitstoot:138 gram/km139 gram/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 40.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De prijzen zijn exclusief BTW.

Wat ons opvalt
Dit zijn middle of the road diesels in hun prijslijsten. Dus niet de exotische, technologische uithangborden met meerdere turbo’s. Maar wat zijn ze schofterig snel. 0-100 in minder dan 6 seconden met een begrensde top van 250 km/u. Wat ook opvalt: ze zijn kaal. Gelukkig is er (nauwelijks) bezuinigd op veiligheid: alles zit er op wat je mag verwachten aan airbags en elektronische systemen om je op de weg te houden. Maar futiele dingen als lederen bekleding, fatsoenlijke wielen, navigatiesysteem en metallic lak zitten niet in de prijs inbegrepen en kosten een godsvermogen. Althans, in het geval van de BMW. De Audi loopt op zijn laatste benen en zal dus met allerlei pakketten in de aanbieding gaan. Daar kun je dus een voordeeltje behalen. Goedkoop wordt het echter nooit.

Exterieur
Veel Duitser dan deze twee wordt het niet. De Audi is een typische Audi Avant, ze zien er al jaren hetzelfde uit: strak, kloek en getooid met allerhande details (grille, uitlaten) om superioriteit uit te stralen. Dat behoudende design is aan de ene kant een beetje saai, maar de Audi A6 Avant is nog altijd een auto die er keurig en niet eens zo verouderd uitziet. Op zich best knap. Mocht je er zin in hebben: je kan 21″ velgen bestellen plus heel veel Exclusive kleuren, zoals Nogaroblauw. Het mag bekend zijn: dat soort opties zijn uitermate prijzig. Op kleinere wielen en in standaardzwart doet ‘ie het ook, natuurlijk.

Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro

De BMW is een beetje wennen voor velen, inclusief ondergetekende. Per generatie lijkt de 5 Serie iets in te boeten aan een eigen smoel. Het is een wat generiek BMW ontwerp. Met name de grille is lompgroot, evenals de achterlichten. En profil is het overigens wel een plaatje, mede dankzij de enorm lange wielbasis en korte frontovergang straalt het exterieur dynamiek uit. Vind @Jaapiyo mooi. Beide auto’s zijn zakelijk verantwoord, mits je het niet te gek maakt qua kleurtjes en wielen.

BMW 530d xDrive Touring M-Sport

Interieur
Audi is normaliter top qua interieurs, toen de A6 net uitkwam was het inderdaad een puik interieur. Dat is het nog steeds, maar je kunt hier wel zien dat de tijd hem heeft ingehaald. Het ‘grote’ navigatiescherm is verrassend klein en opties die je wel op een TT of A4 kunt krijgen, zijn vooralsnog niet mogelijk op een A6, zoals de ‘virtual cockpit’. Voor de sportievelingen onder ons, als je het S-Line interieur uitkiest, heb je maar een beperkte keuze qua interieurkleuren (zwart, lichtgrijs of donkerrood). Overigens is het mogelijk het S-Line interieur en exterieur pakket los te kiezen.

Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro

Bij de BMW zie je hoe een interieur er anno 2017 hoort uit te zien. Strak, overzichtelijk en vol met gadgets. Dat laatste overigens (te) vaak tegen betaling. Maar er is wel heel erg veel mogelijk. Mocht je het voor het M-Sport pakket hebben gekozen, dan krijg je automatisch ook het M-Sport interieur. In tegenstelling tot bij de Audi kun je dan wel kiezen uit (heel erg) veel kleuren.

BMW 530d xDrive Touring

Rijden
Het grootste verschil tussen de BMW en Audi is de techniek, ondanks dat het beide vierwielaangedreven stationwagens zijn met een dikke dieselmotor. De Audi heeft een V6 TDI voor de vooras hangen met Quattro vierwielaandrijving middels een Torsen differentieel. Dat is een hele effectieve manier. De transmissie is een 7-traps automaat met dubbele koppeling die Audi ‘S-Tronic’ noemt. De Audi is vooral een ‘foolproof’ alleskunner. Je hebt onder alle omstandigheden grip en die motor sleurt er altijd aan. Echt bijzonder leuk is het niet, maar daar is de auto ook niet voor ontwikkeld.

Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro

Dankzij de mooie layout van de BMW zou je verwachten dat de BMW veel beter rijdt. Ja en nee. De balans in de BMW is fijner, de motor heeft een trillingsarme loop en de automaat doet zijn werk iets subtieler. Maar het is niet een sportieve auto. Ook met het M-Sport pakket blijft comfort de boventoon voeren. Dat is op zich logisch, want veel klanten zullen het prefereren, maar een beetje zonde is het wel dat het sportieve randje bij BMW’s er definitief af lijkt te zijn.

BMW 530d xDrive Touring

Conclusie
Twee heel dikke Duitsers tegen dikke leaseprijzen. Op grote lijnen komen ze overeen maar zijn er twee wezenlijke verschillen: qua hardware en qua leeftijd. Laten we heel eerlijk zijn: in beide auto’s zul je tot in lengte van dagen kunnen blijven rondrijden, zonder ook maar klein beetje het gevoel te hebben dat je iets tekort komt.



101 reacties

Voor mij de BMW. Ondanks dat ik niet weg ben van de nieuwe 5-serie, vind ik hem als station wel een stuk fraaier dan als sedan. Tel daarbij op dat hij een stuk moderner is dan de Audi en dat het rijgedrag me meer aanspreekt. Dan is de keus gauw gemaakt.

Het valt me vooral op dat het interieur van de Audi toch wel erg oud lijkt. Zeker met dat hout erin. Niet lelijk, maar dat van de BMW ziet er toch een stuk frisser uit.
@berlinetta: Je bent best gek als je 1400 per maand aan leasebudget weggeeft, dat is bijna 17000 bruto op jaarbasis. Ik zou heel gauw tegen mn baas zeggen dat ik dat graag bij het loon opgeteld wil zien en dat ik vervolgens wel zelf een tweedehands Porsche ga rijden…. Vervolgens kun je twee maanden tanken van de bijtelling die je in 1 maand zou aftikken. De kilometers die je maakt kun je netto maken en dan heb je virtueel 20.000 netto per jaar beschikbaar om je eigen dikke auto te rijden (of 3) ;)

Ik snap echt niks van de lease geilheid van NL….
@dutchneon: Niet heel veel mensen in loondienst die dit soort leasebudgetten krijgen, meestal is het dan de baas zelf. Daar gaat overigens dezelfde vlieger op wat betreft jouw verhaal: het blijft veel geld en zelf zou ik het eveneens anders oplossen.
@dutchneon: Wat voor Porsche wilt u rijden voor €1400,- per maand? Vanwege afschrijving, onderhoud, brandstof en wegenbelasting kom je niet ver. Wat je netto per maand meer gaat verdienen, als je voor geld kiest i.p.v. een leaseauto, kun je misschien een oude Ford Mondeo rijden, doe mij dan die BMW maar.
@wimmel: Even opletten… ik reken je voor, dat in dit geval sprake is van 20.000 euro netto per jaar, dus ruim 1600 euro per maand. Zelf heb ik ook een ruime vergoeding, ongeveer 1250 per maand wat ik indirect heb. Daar betaal ik 3 auto’s van… een Range Rover 3, een Jeep Wrangler Unlimited en een Ford Mustang Cabrio. Die laatste is voor 60% gefinancierd maar met 3.2% rente die ik zelf kan aflossen wanneer ik wil zijn dat geen kosten. Dit alles natuurlijk tweedehands en ik rijdt niet verschrikkelijk veel kilometers.

De grote truc is, auto’s vinden die niet keihard afschrijven… Sterker nog de Jeep kocht ik 2 jaar geleden voor 16.000 en kan ik nu met gemak met winst verkopen ;)
@dutchneon: Hoe kom je aan 20k netto? Het bedrag van 1400 euro per maand is bruto. Laten we dus zeggen 700 netto per maand wat je bij je loon opgeteld krijgt. Bijtelling die je niet betaald is ongeveer 600 euro. Dus in totaal houd je 1300 euro netto per maand over. Daar moet je dan dan een auto voor kopen (dus jaren sparen), en dan krijg je onderhoud, verzekering, afschrijving en wegenbelasting nog bij als kosten.

Denk dat je blij mag zijn dat je een 2e hands golf GTI kunt kopen met dat bedrag na een paar jaar sparen.
@s2khonda: en dan vergeet dutchneon dat je natuurlijk wel eerst de kilometervergoeding van het totaal af moet trekken wil zijn werkgever hier intrappen.. zeg 18k bruto waarvan 6k onbelast (reiskosten) dus netto zo’n 12k. Ben bang dat je daar geen porsche voor gaat kunnen rijden..
@kareljansen: aangezien dit op 30k km is ben je al 500 per maand kwijt aan brandstof
@s2khonda: zal m nog ff duidelijk neerzetten… 1450 daar maak je makkelijk 450 van netto met km vergoeding. daarna 1000 bruto dan heb je al 1150 netto. De bijtelling die je niet meer hoeft te betalen brengt je op 1750netto.
48x 1750 geeft je 84000 netto.
Die 160.000km kosten je op diesel ongeveer 12.000 euro. wegenbelasting in 4 jaar doet dan 10k
Verzekering sterk variabel, in mijn geval 5k. Onderhoud bij tweedehands al gauw 10k in die 4 jaar.
Heb je dus nog bijna 50.000!!!! over van je budget wat je in die 4 jaar uit zou geven aan je leasert….
Natuurlijk je krijgt het in kleine delen gestort… maar he ook daar zijn oplossingen voor…. die lease auto is ook gewoon een auto op afbetaling… alleen hij word nooit van jou!
Rente staat laag en mits je een beetje weldenkend mens bent koop je iets wat niet te hard afschrijft, tik je die lening elk kwartaal ook lekker af. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat er al wat geld op de bank stond…. en je slechts 40 hoeft te financieren.
Zelf zou ik fijn een 997 gaan rijden voor de wat kortere ritten en er een bijvoorbeeld een Subaru Legacy naast zetten voor de langere ritten en als er wat meer ruimte nodig is… Die Subaru kost niet veel. Sterker nog heb zelf een gebruikte twizzy er naast gekocht, eet geen brood en super handig voor als ik weer eens voor werk de grote steden in moet!
@dutchneon: meestal zit er ook nog een tankpas. Alles bij elkaar nooit dat een vergelijkbare auto zelf aanschaffen, onderhouden en dan nog rekening houden met de afschrijving voordeliger uit valt. Daarnaast ik denk niet dat er vele zullen zijn die even 80k voor een auto kunnen aftikken.
@mb10: dan vergeet ik nog de verzekering en wegenbelasting
@dutchneon: Het gaat me puur om de vergelijking tussen beide auto’s. De leaseprijzen kijk ik eigenlijk niet naar. Wat dat betreft ben ik het met je eens.
@berlinetta: ik vind het interieur van de Audi niet echt verouderd. Sterker nog, als ik kijk naar de het interieur van de BMW, dan valt mij juist op hoe goed het interieur van de Audi er nog uitziet. Maar goed, de interieurs van BMW zijn ook niet bepaald het pluspunt van de auto…
Voor die €80k krijg je natuurlijk niks hé, behalve een relatief potente diesel in het vooronder en integrale aandrijving. Als het een beetje leuk moet smoelen en je enkele (essentiële) comfortzaken wilt hebben kun je er zo 20a30k bij optellen vrees ik…
@trustmeiamanengineer: Ja, dat gaat hard. Als ik een paar pakketjes aanvink (Safety, Comfort en S-Line), knalt de fiscale waarde naar €95k en het leasebedrag naar €1.750,-.
De 530xD graag. Heb proef gereden in een 330xD en in de A6 BiTDI en de BMW wint het heel duidelijk in dynamiek. En zelfs met de extra pk’s (313 tegen 258) kon de Audi niet overtuigen in acceleratie. Geen van beide is een straf hoor, maar de A6 is een beetje meer een grote sloep, daar waar de BMW echt fijner stuurt en revt.
@MDA: beetje oneerlijke vergelijking. Een 5 serie voelt en stuurt echt héél anders dan een 3.
@ozan: ja en nee… Ik heb ook in de vorige 5 mogen sturen (520d) en dat is wel logger dan een 3, maar niet het niveau van sloep van de A6. En bij zowel de 3 als de 5 is het in de basis een FR auto en de ophanging is beter, daar waar de A6 een FF auto bij uitstek is…
@mda: ik claim niet dat de A6 beter rijdt dan een 5 serie. ik vind de vergelijking met de 3 gewoon oneerlijk omdat imo geen enkele E-segmenter aan een 3 serie kan tippen op dat vlak.

De E90 van m’n pa reed vele malen leuker en strakker dan de F10 die hij nu heeft, ondanks het underpowered blokkie. (Beide rwd) Sure, de F10(ook 520d) is sneller en ook wel erg leuk om te rijden, maar voelt zelfs in sport modus een beetje aan als een sloep..
@MDA: ik heb a6 3 liter gereden en de 530d. De 530d kon echt niet tippen aan de acceleratie van de audi.
@mab: zowel de 0-100 tijd als het maximale koppel geven toch een ander beeld (en hoe het voelt in de auto is ook ergens subjectief… ik heb de stopwatch er niet bij gehouden, maar de audi ‘voelde’ niet zo rap als de BMW.
@MDA: je kan ook geen 3 serie met een a6 vergelijken. 3 serie zal zeker sneller voelen ook omdat die kleiner is en minder comfortabel.
@mab: a6 quattro?
@mab: Maar dat lijkt me niet de belangrijkste afweging, voor sommigen wellicht, maar dan koop je geen diesel (of het moet een M50D zijn)
Toch opmerkelijk dat een 6-7 jaar oud Audi interieur er vrijwel evengoed uitziet als een spiksplinternieuw BMW interieur. Verder is de Bimmer natuurlijk de auto om te kiezen hier, hoe lelijk ik hem ook vind. In deze klasse is luxe wel belangrijker dan schoonheid. Oh, wacht doe dan maar een E-Klasse, die combineert de twee het beste imo.
@kapiteinaudi: de E van eenheidsworst…
Dus voor slechts € 70000 rijd ik vier jaar zorgeloos rond?
Doe me er twee zech!
@desjonnies: ik zou alvast 2 luchtbalgen voor de achteras bestellen bij de dealer. BMW is het al sinds de e39 niet gelukt om die een acceptabele tijd te laten meegaan
@desjonnies: Heerlijk zorgeloos… typisch nederlands…..verschrikkelijk dat zovelen erin stinken! Hoezo zorgeloos, alleen de jaarlijkse bijtelling kunnen 3 bijstandsgezinnen van rondkomen…. hoezo zorgeloos ik zou er niet van kunnen slapen!
@dutchneon: rekenen was niet je beste vak op school of wel? Hoe kunnen 3 gezinnen van 730 euro netto (!) per maand rondkomen? 22% van 80k waarover je (in het ergste geval) 52% loonbelasting aftikt is 8.800 netto op jaarbasis.

En je 5serie vs 2e hands Porsche gaat natuurlijk ook mank. Je stopt je hond en 2 kinderen niet elke keer in de trein als je een familiedagje uit gaat.
@dutchneon:
Ik rijd in een 2007 159 Diesel, 1998 impreza gc8 wrx sti version V limited edition type R (zo heet ie echt) 1998 106 rallye, phase 1en een 1970 R8S (de echte) en nog wat bral meuk.
@desjonnies:

Hoe kom jij aan 70k?
Je baas leased daar al een aantal 1 serietjes etc. dus die krijgt die wrs nog iets onder de 1400 euries pm. Bovendien krijg jij hoogstens de helft netto -> 35k
En de dommerik die in Belgie woont en dit als leasewagen krijgt, houdt maar 26k netto over van 70k. En den moet je met die 26k netto, 4 jaar rondrijden, onderhoud doen en brandstof kopen.

Ik denk dat de keuze voor die leasewagen snel gemaakt is ;)
Tenzij je verstand hebt en je oorden opzoekt waar je minder gestrafd wordt.
@hupke:
48 maanden x € 1440 = € 69120.
@desjonnies:
Maar van die 70k komen er dus 35 a 40k die anders naar vadertje staat zouden gaan en die jij nu helemaal zelf mag houden. Komt er dus op dat je als je zo´n wagen uitkiest je ongeveer 400 euro netto per maand van je loon afgeeft. En dan heb je 4 jaar geen zorgen over banden, krasjes,… en onbeperkte gratis brandstof (ook prive dus).

Als je voor 400 euro uit de kosten wil zijn met je alfa 159 mag je niet te veel kilometers doen. En al helemaal niet als je die alfa vervangt voor een wagen waar je met 4 volwassen mensen in kan.
De bmw, want bmw.
Der fünfer.
Immer BMW
Kunnen we de bimmer niet tegenover een Mercedes E Touring zetten? Die ontlopen elkaar niet zoveel qua leeftijd en zijn ongeveer even modern. En het maakt mijn keuze een stuk makkelijker.
@Edge: staat in de tekst, had gekund, maar (nog) niet leverbaar met AWD.
@willeme: Ja, da’s waar ook. De E250 komt wat power tekort ten opzichte van deze twee en is (nog) niet met 4MATIC leverbaar. De E400 is dan wel weer met 4MATIC te krijgen, maar heeft een vanafprijs die een dikke 10.000 euro hoger ligt dan die van deze twee en is ook net even een wat vlotter. Ik heb niks gezegd! ;)
@Edge: in zo goed als alle vergelijkende tests wint de BMW het van de E-klasse. Zit blijkbaar vol technologie van de 7-reeks, daar waar de E-klasse weinig onderdelen met de S-klasse deelt.
Doe de BMW maar dan. Dit hele segment is gewoon een vergrote A4/3-serie/C klasse geworden. Maar daardoor is geen van allen echt speciaal meer. Je rijdt gewoon een 110% versie van een ander model. Ipv van iets echt onderscheidends. Zou ik me kapot aan ergeren voor dit geld. Echt jammer.
@e34m5touring: Ehh, de 5 serie is technisch een 90% grote 7 serie. Je rijdt dus zeker wel iets speciaals.
@E34M5Touring: Ik vond mijn E30 325i en E34 M5 meer op elkaar lijken dan de huidige 5 en 3…
@skinnybmw: Wacht maar op de vervanger van de huidige 3.
@E34M5Touring: ja, natuurlijk zal die meer op de G30 lijken. Maar de onderlinge verschillen tussen generaties zijn nog altijd erg duidelijk bij BMW, vind ik. Dat de 3-, 5- en (in mindere mate) 7-serie per generatie op elkaar lijken is van alle jaren. Okay, de Bangle BMW’s daar gelaten. De E39 zat toch wel dicht tegen de E46 (E38 weer wat minder), en de G10 en G30 ook. Neem een E21 en E12/E28 en E23. De E23 was, in mijn ogen, een enorme E21.
Gaat wel een hoop geld in zitten. Voor dit geld kun je ook een Tesla Model S rijden, wat ik dan zeker zou verkiezen.
@fanboy: Maar jij bent dan ook een fanboy.
@berlinetta: Klopt, maar er wordt ook gesproken over een trillingsarme V6. Dan kan ik alvast vertellen dat een Tesla helemaal trillingvrij is, stiller is, en sneller en soepeler is. En dat voor minder geld.
@fanboy: Als je zo redeneert wel. Maar de Tesla Model S is niet echt goed te vergelijken met dit type 5 Serie of A6. Allereerst zijn het stationwagons, de Tesla is een liftback.

Daarbij bieden ze andere kwaliteiten. De Tesla is stiller, op de sprint iets sneller en ziet er gaver uit (ok, dat is persoonlijk). Maar deze Audi en BMW zijn ideaal voor de lange afstanden. In 6 uur naar Oostenrijk knallen. In de Tesla gaat dat nooit lukken (op hoge snelheid is de accu in no time leeg). Ook is het interieur een klasse of 3 lager. Een gaaf scherm met een hoop plastic eromheen is niet voldoende.
@willeme: de laatste alinea en daarbij vooral de laatste twee zinnen ervan: spijker, kop, raak. Iets wat fanboys maar niet onder ogen willen zien…
@ozan: dikke contaminatie…
@ozan:
Inderdaad de spijker op zijn kop. En daarom ben ik bang dat Tesla een enorm probleem heeft zodra de gevestigde merken met bruikbare elektrische auto’s komen. Om dit najaar te beginnen met de Jag E-Pace, maar de Duitse 3 zullen ongetwijfeld snel ook volgen met producten die wél een mooi interieur hebben, in tegenstelling tot Tesla.
@mgmgb: Het probleem is een beetje dat we al heel lang horen dat de Duitse 3 snel zullen volgen. Maar ik zie nog steeds geen Duitse limo, die met een normaal (of zelfs mooi) uiterlijk doet wat een Model S kan.
En als die komt, moeten ze wel gebruik gaan maken van het supercharger netwerk van Tesla, anders is het nog geen reiswagen. Zelf “even” zo’n netwerkje uitrollen duurt wel lang.

Je kunt het nu nog een niche markt zien, maar de Model S wordt beter verkocht dan A7, 7 serie, S klasse. En ja, interieur kwaliteit en afwerking is slechter in een Tesla, maar hij rijdt wel geruisloos en zo soepel, en zit in hetzelfde prijssegment.
En de Model 3 komt eraan, die wat grotere aantallen mogelijk gaat maken in het vaarwater van de Duitse 3.
@fanboy: ja, en vast ook beter dan Rolls Royce, Ferrari en Porsche.
Een model S is dan ook geen concurrent van de 7 en de S klasse, maar van de 5 en de E.
Ik zou nog wel eens willen zien hoeveel Tesla’s er verkocht zouden worden zonder hulp van het debiele Nederlandse belastingsysteem
@ozan:

Het is een beetje dubbel. Tesla doet namelijk enorm goede dingen. Dat scherm is briljant, inclusief updates en geinige features. Ook is de aandrijflijn zeer vooruitstrevend. En zo’n model S ziet er gewoon gaaf uit. Dus er valt veel voor een Tesla te zeggen. Belachelijk knap dat ze dit in 5 jaar voor elkaar hebben weten te boksen.

Maar ondanks dat de prijs gelijk is aan die van een BMW of Mercedes, wil nog niet zeggen dat de kwaliteitservaring gelijk is. Integendeel, ondanks dat het beter wordt vind ik het interieur meer passen bij iets wat Kia al lang niet meer zou durven aan te bieden.
@willeme: kia is al jaren op de goede weg qua interieur, en blijft ook steeds beter worden. Tesla zit tot nu toe weinig verbetering in anders dan software. Toegegeven: ik heb wel een zwak voor de nieuwe Tucson…
@ozan: Oh ja hoor. WillemE heeft helemaal gelijk.
Maar ik zou zo’n auto toch niet gebruiken op die manier, ik ga anders op vakantie. (lees: offroad camper etc)
Zo’n luxe bak is dan uiteraard ook hartstikke lekker in Nederland. Maar waarom zou ik dan een turbodiesel nemen als het ook elektrisch kan? Dit zijn beide fantastische wagens met betere interieurkwaliteit, maar ze zullen niet zo fantastisch rijden als een Tesla.
Uiteraard zijn ze ook hartstikke snel, maar het “gaspedaal” respons van een Tesla, en dat op ieder moment soepel kunnen wegvliegen is heerlijk, en haal je niet met een brandstofmotor.
Het interieur neem ik dan voor lief, er staat gelukkig een veel mooier uiterlijk tegenover (mooier dan de Duitse drie imho).

Ik vind de C klasse (turbodiesel automaat) ook lekker rijden, maar zou hem zo opzij schuiven voor een Model 3, gewoon ieder moment linear kunnen wegtrekken, en niet meer de ervaring hebben dat de versnellingsbak wat anders wil dan jij.
@fanboy: een V6 is per definitie niet trillingsvrij, een 6-in-lijn daarentegen wel, maar dat bedoelde je waarschijnlijk ook.
Overigens ben ik het volledig met je eens dat een elektromotor superieur is als het gaat om het aandrijven van een auto, waar de energie vandaan moet komen is alleen ander verhaal.
@erwh: bijna goed. Een V6 is niet per defintie trillingsvrij, maar kan dat met bijvoorbeeld wat balansassen gewoon wel zijn. Het grote voordeel van de V6 is de kortere inbouw lengte wat een betere gewichtsverdeling op kan leveren.
@mashell: ja het gaat natuurlijk om de balans als basis. Een 4 cilinder met balansassen is als het goed is ook trillingsvrij. Een 6 inlijn heeft deze echter niet nodig
@fanboy: Zo, de referral punten weer binnen deze week….
@e34m5touring: Ja ik heb gehoord dat je dan van die dikke velgen kan winnen middels het referral programma.

Helaas heb ik geen Tesla om ze op te zetten :P
(en dus ook geen referral programma)
@fanboy: als je die tesla particulier zou zetten en tweedehands zou financieren (desnoods 90%) en rekening houdt met de hoge restwaarde ben je na 4 jaar gegarandeerd minder als de helft van deze bmw kwijt!
Daar hoef je geen fanboy voor te zijn….
BMW 530D xDrive Touring.

Eentje in het blauw als Sport Line met blauw leder en zwarte hemel.

Top zo
80k voor een auto die voor een leek niet van een A4 resp. 3 serie is te onderscheiden.
@pomoek: Dat zou me compleet om het even zijn. Die leek rijdt een tweedehands Kia Ceed, se BMW of Audi op waarde schatten doe ik zelf wel.
@karhengst: dat mag natuurlijk! Ik vind het een belachelijke hoeveelheid geld. Rationeel niet te verantwoorden.
Gewoon de normale (S-drive) 530d met de nodige nette opties. Leder, navi-pro, nette audio. Verder afhankelijk van wat het goedkoopste wordt een exclusive- of sport-line, omdat dat weer invloed heeft op de meerprijs van velgen en interieur.

Maar goed, een 5-serie duurt waarschijnlijk nog een leasetermijn of twee. En een 530d met 6-in-lijn zal dan vast niet meer bestaan…

Wanneer komt die nieuwe 3-serie nu eens?
Audi. En interieur zonder hout dan, want dat maakt alles oubollig. Verder top interieur, en ik vind mooier dan van BMW. Maar dat is persoonlijk uiteraard
Doe mij maar een Subaru Legacy Outback!
Da’s héééél veel geld voor een diesel…

Voor die leaseprijs is er heel wat anders te verkrijgen.µ

Als ik dan toch moet kiezen: BMW. Want de andere is de Audi.
@wolly: maar dit soort auto’s worden in Europa eigenlijk alleen als diesel verkocht. Deze lease/koop je om flink veel kilometers te maken en daar is een diesel gewoon beter in, goedkoper, zuiniger en stiller.
@mashell: klopt natuurlijk wat je zegt. Maar ik persoonlijk ben altijd van het principe geweest: vanaf een bepaalde prijs wil ik geen diesel, maar wil ik een echte motor. Namelijk een benzine.

80.000 euro. Nog eens: tachtigduizend euro. … dan ga je toch niet dieselen. Nou ja, ik niet. Andere mensen zullen hier misschien anders over denken. Is allemaal persoonlijk natuurlijk.
Dit zijn toch wel de fijnste stations.

-edit: Dank u. Is inmiddels gefixt-
BMW, Audi is me te saai qua uiterlijk
De Audi zou mijn keuze zijn. Ondanks dat dit een uitloop model is vind ik het interieur vele malen mooier. En dat is toch waar je bij auto’s als deze heel veel km’s tegenaan zal moeten kijken. Als volgend jaar de nieuwe komt ben ik weer erg benieuwd.
Heren, allemaal leuk geklets maar er is gewoon bijna geen verschil tussen BMW en Audi of Mercedes.
Allemaal gewoon top auto’s die geweldig rijden en echt geen straf zijn in het dagelijkse verkeer. (spreek ik uit ervaring en die van Autobild.de)
Mijn keuze voor een A6? Gewoon om dat de VW/Audi garage prima service biedt en aardige mensen zijn. Puur op de service en klantvriendelijkheid neem ik gewoon weer een A6 Avant en niet omdat de Mercedes, BMW opeens zo beter rijden.
Trouwens neem nu gewoon maar als uitgangspunt voor bovenstaande vergelijk de A6 Avant 2.0tdi (190pk) en een 520d Touring of een E combi 220d, want dit zijn de standaard lease-auto’s. De 6cil’s zijn meer uitzondering op de regel.
@duitslaagvliegen: Dat op elkaar lijken valt wel mee. Een Benz met zijn eigen automaat rijdt toch wat rustiger dan een Audi die me wat zenuwachtiger overkwam. Ook al trap je een Benz tot zn uiterste, het blijft kalm.
Lijkt me beter om dit lijstje te doen bij een nieuwe A6. Ik kies de Tesla trouwens ;) Sneller en goedkoper.
De BMW 5 voor mij.
Moeilijk. De 5 serie is couranter, heeft naar mijn smaak ook het betere interieur. Het exterieur is ook netjes als je wegblijft van M spulletjes. Maar het rpobleem met de de 5 serie is dat deze er alleen is in dodelijk saaie kleuren. De Audi is er zoals op de foto ook in lekker rood. En dat vind ik erg belangrijk, een mooie rode kleur.
BMW über alles.
Doe mij maar de 5 serie, maar laat die xDrive aub achterwegen. Voor dat geld een fijn Individual kleurtje of iets dergelijks graag, dat is nog altijd nuttiger dan vierwielaandrijving in de file.
“New is always better” – B. Stinson

Buiten dat; altijd een BMW.
Doe mij de Bimmer maar. Alleen wel zonder xdrive. Dat is nog de enige diesel versie zoals een BMW hoort te zijn. Wouter duidde dit al aan in de video.
@berlinetta 1400 inkomen kost de baas iets meer he loonheffing dus de auto is goedkoper kun je voor 700 netto ook zelf een auto rijden tanken ect denk het niet zeker geen 5 serie
AWD of niet maar ik kies de E-klasse. Vind ik weer de mooiste in zijn klasse wat hij voorheen even niet was. Het interieur ervan vind ik ook tig keer mooier en die oh zo fijne E350D die ik even mocht besturen was een erg fijne auto. Nee, de Audi vind ik eigenlijk helemaal niets en de BMW vind ik vreselijk lelijk. Maar dan ook echt vreselijk lelijk.
Doe mij de Audi maar ! Verl sneller weg in de accerelatie en mooier
@kermit123: en sneller kapot
Normaal ga ik voor de E-Klasse , maar stiekem tussen deze 2 neem ik toch de schitterende 5 Serie!
Maar hoewel, wil A6 niet afschrijven.
A6 all the way, puur om de looks en quattro
Wat een ongelofelijk dun artikel dit keer. 5 minuten in de configurator van BMW/Audi laat al meteen de onjuistheden zien: de 5 serie is niet voor niets duidelijk duurder in aanschaf. Verschillende zaken die initieel optie waren zijn sinds de nieuwe 5 serie gewoon standaard (vrijwel alles wat voorheen in het ‘executive’ pakket zat). Dat betekent dat je gewoon navi (weliswaar business, maar toch: zeker bruikbare navi), LED koplampen, 2-zone climate control, connecteddrive, lederen stuur, e.d. hebt.

Ja, heel veel zaken zijn nog steeds optie, maar even de configurator van de auto doorlopen voor je een artikel schrijft lijkt me niet al te veel moeite toch?
@Martijnvb: de items die jij noemt zitten ook op de A6. Dus geen verschil. Behalve de LED koplampen, de Audi heeft Xenon.

De configurator is wel degelijk bekeken. De conclusie was dat ze beide enorm kaal zijn, op veiligheidsitems na. Dat staat ook beschreven in de tekst.

Op het moment dat een ‘lederen stuurwiel’ benoemd moet worden lijkt het beter gepast om te vermelden dat ze kaal zijn. Waarvan akte.
Pfffff… wat een geld!!!misschien over een jaar of 4 de BMW…
De BMW zonder twijfel! Mooier dan de Audi.
Zonder twijfel de fantastische BMW natuurlijk.
Makkelijke keuze, ondanks dat deze A6 alweer 5 jaar mee draait zou ik toch zeker voor de Audi gaan!
Bmw 5 serie…… audi heeft nog steeds oude betrouwbare interieur wat bmw toch een ander tintje hebbem gegeven

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).