Lease maar: BMW 430i of Kia Stinger

Auteur: , 93 Reacties
BMW 430i - Kia Stinger

Dat word een makkie voor de BMW. Of vergeten we allemaal een paar essentiële dingen? Team Autoblog doet onderzoek!

Soms zijn er van die auto’s waarvan je je afvraagt: waarom zou je die in godsnaam gaan bouwen? Je weet dat het enorm lastig wordt om ze te verkopen en de ontwikkelingskosten zijn hoog. Denk aan de Volkswagen Phaeton. De Kia Stinger is ook typisch zo’n auto. Het ziet eruit als een rijdende concept car. Eentje die er ook nog eens heel erg goed uitziet. Maar waarom zou Kia zich ineens gaan mengen in niches waar alleen Duitse merken succesvol lijken te zijn? Eigenlijk is het antwoord daarop heel erg simpel: omdat ze het kunnen. Vandaag gaan we kijken of Kia dat gelukt is. We gaan vooral even de cijfers naast elkaar zetten.

Dat betekent dat we er een concurrent bij moeten halen. De Stinger die we vandaag bekijken heeft een tweeliter turbo-motor, achttrapsautomaat en achterwielaandrijving. De concurrent moet een coupé-achtige sedan zijn. Dan blijven er twee alternatieven over. De Audi A5 Sportback en de BMW 4 Serie Gran Coupé. De A5 heeft de aandrijving op de verkeerde wielen, dus die slaan we even over. De auto die de meeste overlap heeft met de Kia Stinger is de BMW 4 Serie Gran Coupé en dat is dus de uitgelezen concurrent. Onlangs is de 4 Serie optisch en technisch iets strakgetrokken. In onderstaande tabel kun je zien wat de overeenkomsten zijn en belangrijker: de verschillen.

Merk:
BMW
Kia
Type:4-SerieStinger
Uitvoering:430i High Executive2.0T GT-Line
Catalogusprijs:€ 52.841€ 67.995
Fiscale prijs:€ 51.636€ 67.020
Leasetarief:€ 840 p.m.€ 1.100 p.m.
Vermogen:252 pk bij 5.200 tpm255 pk bij 6.200 tpm
Koppel:350 Nm bij 1.450 tpm353 Nm bij 1.400 tpm
Topsnelheid:250 km/u240 km/u
0-100 km/u:5,9 sec.6,0 sec.
Verbruik:1 op 18,21 op 12
CO2 uitstoot:129 g/km190 g/km

Wat ons opvalt
De Kia is véél duurder. 15 mille is echt een bak geld. Wil je een beetje een kans maken tegen de gevestigde orde, dan moet je juist zorgen dat je iets ónder de prijs van de BMW zit. Kon Kia dit zelf niet bedenken? Tuurlijk. Sterker nog, in alle andere landen dan Nederland is de Kia Stinger ongeveer even duur als de BMW 4 Serie. In Nederland kennen we echter extra BPM (Bespottelijk Pittige Meerprijs) voor CO2 uitstoot. De Kia Stinger braakt een bak meer CO2 uit dan de BMW. Nu weten we dat dit zuiver theoretische waarden zijn (de BMW zal niet snel 1 op 18 lopen), maar kun je echt niet zuiniger dan 1 op 12 rijden in de Kia Stinger? Het is niet dat de Kia een atmosferische V6 heeft: het is een relatief moderne turbomotor. Dus is Kia nou zou eerlijk of hebben ze gewoon slechte metingen laten doen?

Dan is er nog een ander dingetje met de Kia Stinger en dat betreft zijn uitrusting. De Stinger verlaat namelijk afgeladen de fabriekspoorten, terwijl de BMW een nieuwe dimensie geeft aan het woord kaal. En als we even de configurator erbij pakken, dan zien we dat de euro’s uit je portemonnee vliegen. Echt te bizar voor woorden. Klein voorbeeldje, de auto kost volgens de website 52.840,- Dat is inclusief afleverkosten. Dus daarmee denk je de auto te kunnen kopen. Niet dus, de consumentenadviesprijs is ineens precies 53.000 euro. Waar die 160 euro zijn gebleven weten we niet, ook niet als je kijkt naar de specificatie (de Registratiekosten zijn 48,98 euro en de Recyclingbijdrage 42,50 euro). Als je er dan een M-Sport pakket op bestelt (volgens de site 1.995 euro), kost de 430i ineens 56.831 euro. Wat blijkt, je moet dan ook een ‘Executive’ uitkiezen. Ondanks dat we alleen het M-Sport pakket hebben aangeklikt, is er al meteen verwarring. Wordt de 4 Serie zoveel duurder als je de opties gaat aanvinken?

Daarom vergeleken we de uitrusting heel nauwkeurig om te zien wat al die ongein nu kost bij de Duitsers:

Merk:
BMW
Kia
Type:4-SerieStinger
Uitvoering:430i Executive M-Sport2.0T GT-Line
Catalogusprijs:€ 57.846,00€ 67.995
Fiscale prijs:€ 56.773€ 67.020
Metallic lak:€ 1.296Standaard
18" velgen:StandaardStandaard
Lederen bekleding:€ 1.667Standaard
Glazen schuifdak:€ 1.175Standaard
Head-Up Display€ 1.047Standaard
Flippers aan het stuurwiel€ 213Standaard
Comfort Acces:€ 630Standaard
Achteruitrijcamera:€ 449Standaard
Parkeersensoren (voor en achter):€ 213Standaard
Adaptieve LED koplampen:€ 1.270Standaard
Lane Assist€ 598 Standaard
Dimmende buitenspiegels€ 394Standaard
Driving Assistant€ 550Standaard
Surround View€ 415Standaard
Speed Limit Info:€ 341Standaard
Park Assistant:€ 374Standaard
Groot navigatie:€ 961Standaard
DAB-Radio€ 340Standaard
Harmann Kardon stereo:€ 1.164Standaard
Apple Car Play:€ 321Standaard
Draadloos chargedock smartphone:€ 427Standaard
Stoelverwarming voor:€ 394Standaard
Stoelverwarming achter:€ 394Standaard
Elektrisch bedienbare stoelen:€ 1.750Standaard
Lendensteun:€ 267Standaard
Verwarmbaar stuurwiel:€ 203Standaard
Sperdifferentieelniet mogelijkStandaard
Totaalprijs:€ 73.578€ 67.995

Kijk, nu is goed te zien dat de Kia een aanmerkelijk rijkere standaarduitrusting heeft. Bij de BMW kom je uit op die 73 mille. En neen, dan zijn nog (lang) niet alle opties aangevinkt. We moeten wel benoemen dat je je 430i veel specifieker kunt samenstellen. Er is veel meer keuze uit velgen, kleuren, leersoorten, inleg et cetera. Dan rest de vraag, als je al deze opties meerekent, verandert er dan wat aan de leaseprijs? Ja, zeker. Die ligt nu een paar tientjes BOVEN die van de Kia. Dus het feit dat de Kia zo veel duurder is klopt niet.

Exterieur
Een mooie Kia. Wie had dat gedacht? Toen Kia in de jaren ’90 Nederland ging veroveren waren de voortekenen niet gunstig. De Kia Sephia, Shuma, Cerato, Clarus en Pride waren zonder uitzondering verschrikkelijk om naar te kijken. Peter Schreyer heeft echt een meesterwerkje neergezet, want het is een bijzonder indrukwekkende auto geworden. De Tigernose grille domineert de voorkant. Aan de achterkant zijn we de schitterend dalende D-stijlen. Het is wel een vrij druk ontwerp, met te veel details die om de aandacht schreeuwen. Dat had niet gehoeven. Maar in de basis is het een goed ontwerp.

Kia Stinger GT

Dan de BMW. Vooropgesteld: het is geen lelijke auto. Ten opzichte van de 3 Serie is het inderdaad een iets fraaiere auto geworden. Ergens mist de auto het ‘wow’-effect. Het is een beetje als die secretaresse op kantoor. Er is weinig op aan te merken, maar het is nog niet helemaal af. De 4-Serie Gran Coupé is namelijk enorm gevoelig voor hoe je hem samenstelt. Waarschijnlijk is de auto dus bewust zo ontworpen. Pas na het uitgeven van ettelijke duizenden euro’s heeft de auto wel het ‘wow’-effect.

BMW 430i Gran Coupe

Interieur
Is het allemaal Hosanna met de Kia? Nou, nee. Dat toont het interieur aan. Dat is zeker niet op het niveau van BMW. Voor de nuance: Kia heeft enorme stappen gemaakt. Het geheel ziet er keurig uit. De fit & finish zijn ook goed voor elkaar, maar het mist wel een eigen identiteit. Het is overduidelijk dat een Mercedes-interieur als voorbeeld heeft gediend. Dat is niet erg, maar je verwacht er meer van door dat exterieurdesign. Dan een ander dingetje. De Kia Stinger heeft een tien centimeter grotere wielbasis dan de BMW. De Stinger is een slagje groter dan de BMW, behalve als het gaat om de kofferbak: die is bij de BMW weer groter.

Kia Stinger GT-Line

Bij BMW krijg je precies wat je verwacht, namelijk een keurig BMW-interieur. Alles zit precies waar je verwacht dat het hoort te zitten. Het materiaalgebruik is wat beter dan de Kia. Ook de afwerking is uitstekend voor elkaar. Maar toch knaagt het een beetje. Audi’s A5 is nog even een tandje preciezer in elkaar gezet, terwijl het dashboard van de C-klasse je meer het gevoel geeft in iets speciaals te zitten door het barokke design.

BMW 430i

Rijden
De Kia is niet alleen een maatje groter dan BMW, maar ook iets zwaarder. Nu is het verschil op papier niet zo heel erg groot, maar je merkt het wel degelijk. Met name bij het tijdens het remmen merk je dat je toch met een flinke auto op pad bent. Dat gezegd hebbende, dit is misschien wel de allerleukste Stinger. De 2 liter is lichter in de neus dan de V6 en achterwielaandrijving in combinatie met een sperdifferentieel maken het een fijne rijdersauto. Bekijk de rijtest van @CasperH in deze video.

Kia Stinger GT-Line

Het behoeft geen betoog dat Kia echt wel heeft gekeken naar diverse BMW’s. Ze hebben het segment van de sportsedans uitgevonden en geperfectioneerd. De 4 Serie is een stukje lichter dan de Stinger. Dat verklaart een gedeelte waarom de prestaties van de BMW op een hoger plan liggen. Zowel in topsnelheid als acceleratie is de BMW de Kia de baas. Is dat belangrijk? Nou, eigenlijk wel. Het zijn immers sportsedans, daar horen aangename prestaties bij. Dat doet de BMW gewoon beter. Daarbij verbruikt de BMW significant minder. Knap hoor.

BMW 4 Serie Gran Coupé

Conclusie
De Kia Stinger is een bijzondere additie in de klasse van fijne sportsedans. Op sommige vlakken scoort de Kia gigantisch goed: uitrusting, design en rij-eigenschappen zijn dik voor elkaar. Ondanks dat de hoge vanafprijs gerechtvaardigd wordt door de bizarre standaarduitrusting, blijft het een bak geld. Ook al is de Stinger in de lease goedkoper dan de BMW, het scheelt een flinke slok op een borrel. De BMW 430i laat zien dat BMW dit segment als geen ander invulling kan geven. Dus ben je conservatief ingesteld, ga voor de BMW. Je krijgt precies wat je verwacht. Maar heb je zin in iets anders, dan is de Kia Stinger een uitstekende keuze. De auto laat geen steken vallen en is net even wat origineler.



93 reacties

God, wat oogt die Kia toch een heel stuk bruter… Mooier weet ik niet, maar wel spectaculairder. Ik heb geen last van CO2-tax dus ik zou ‘m sowieso kiezen. Ook omdat het leven te kort is om in de pas te lopen.
@jochempie: Bij ons in Zwitserland is er wel een beetje BPM (Duitsland is nog goedkoper), maar inderdaad. Kia.ch wil voor de Stinger 57900 chf hebben + 900 voor die mooie lak. (totaal net 50000 eur).
“Oh, dat scheelt niet zoveel”, zegt de Hollander dan…
… Maar je krijgt dan gelijk de 3.3 V6 mee !
Als ik nu bij de CH prijzen zou moeten kiezen, is de keuze snel gemaakt.
(PS 430 M-sport zonder opties is hier 69000 CHF (60000 EUR).
@gregorius: Ha gezellig… een andere NLer die in CHF rekent. Welk kanton?
On-topic: ja, die CO2 tax (voormalig BPM) doet gekke dingen met autoprijzen. Das enerzijds helemaal de bedoeling (vervuilende autos duurder maken, en daardoor onaantrekkelijk voor de consument), maar soms slaat het echt door. Ik geloof er bijvoorbeeld geen snars van dat de BMW 1:18 rijdt en de KIA 1:12, als beiden 2.0T virpitters zijn met redelijk gelijke geometrie…
@gregorius: Ik had het opgezocht inderdaad… Tempting…
De BMW graag, oogt wat gedistingeerder. Daarnaast vind in de 4 GC sowieso al een hele mooie auto… Kia doet wat mij betreft geen slechte zaken met de Stinger, best een leuke kar om te zien maar voor mij iets te speels vormgegeven.
Leuk, al die losse opties benoemen. Maar niet helemaal eerlijk. De stuurflippers komen mee met het M Pack bijv. Maakt verder ook niet uit. Het punt is duidelijk. Toch zou het voor mij de BMW worden. Vind die Stinger toch niet zo mooi als ik dacht. Zal verder een prima auto zijn hoor maar voor mij liever BMW.
@e34m5touring: We hebben gewoon de opties vergeleken. Alles wat de Kia heeft, hebben we aangevinkt op de BMW. Ook met het M-Sportpakket zijn de flippers een optie, volgens de configurator van BMW zelf.
@willeme: Je had ook een High Executive kunnen nemen. Dan heb je breedbeeld navi en aantal andere zaken al in pakketvorm en dat is goedkoper dan alles los bestellen. Dus daar valt nog wel wat te winnen. Nogmaals, ik snap je punt wel, maar door anders te configureren komt ie gewoon goedkoper uit dan hier gemeld.
@e34m5touring: Ik kom op 70k ish uit door een High Executive te doen en verder jullie schema aan opties aan te houden. Dan heb je dus nauwelijks verschil.
@willeme: Overigens worden de schakelflippers bij mij gewoon afgebeeld op de interieurfoto’s na selecteren van M Pack.
@E34M5Touring: volgens BMW vereist het een investering van €213, ook met executive pakket en ook met M Sport pakket. Ik kan er weinig anders van maken. Qua uitrusting staat de Kia op een hoger niveau. Dat is nu eenmaal zo. Als High Executive worden de verschillen niet wereldschokkend anders.

Maar hey: uitrusting is slechts een onderdeel van zo’n auto. Motorisch steekt de BMW de Kia behoorlijk de loef af: sneller, sterker, zuiniger. Een hoger verbruik plus lagere prestaties is bijna knap ;-). Interieur heeft de BMW het ook beter voor elkaar. Dus er zijn genoeg redenen om voor de BMW te kiezen. Alleen de uitrusting van de Kia is opmerkelijk.
@willeme: Ja die KIA zit vol in de spullen, maar daar is de prijs ook naar. 67k kun je gerust een aardige bak geld noemen. Waarvan niet alles terug te halen is op de uitstoot. En in NL zal de restwaarde een deel van het verschil weer goedmaken. Per saldo doen ze elkaar weinig denk ik. Maakt ook niet uit allemaal, zou sowieso wat anders nemen voor dat geld maar dat was de keuze niet.
@e34m5touring: Hahahaa, ja. Die uitstoot is wel een dingetje. Kijk, als de Kia zo compleet was en 10% completer dan een kale 430i, dan kun je nog een vuist maken. Nu valt er niet tegenop te vechten.

Aan de andere kant, zoals @CasperH al een tijdje geleden zei: de Stinger is er voornamelijk omdat Kia hem kan maken en als imagebooster.

Ik zou ook beide bedanken en een kale 340i met handbak zoeken ;-)
@willeme: Giulia Veloce, die doet ook 70ish vol. Scheelt nogal in de uitstoot ook. Die doet met 280pk 140gr. Heb je wel awd helaas. Maar daar kan ik wel mee leven.
@e34m5touring: als je dat overweegt, ga dan voor een Super met 200pk een breng Squadra een bezoekje. Die hebben ontdekt dat die zonder problemen ook naar 280pk kan (softwarematig geknepen)
@baasbas: Die kun je zelfs op ruim 300pk zetten via Squadra. En dan heb je ook nog rwd en mogelijkheid tot handbak. Goeie idd.
@e34m5touring: Het is sowieso de vraag of je wel al die opties wil. Voor mij had die Kia wel wat kaler mogen zijn zodat ie ook wat lichter was.
@berlinetta: ik kan je vertellen: het is een heerlijk gevoel. MIjn Infiniti heeft hetzelfde principe. 2 uitrustiing niveau’s in Europa; in Zwitserland zijn 95% van de modellen de volle versie (“S”). Alle opties (van toen) zitten er op, en ook al gebruik je ze niet allemaal, het geeft wel een gevoel van luxe. Elke dag weer.
@gregorius: Dat geldt dan voor jou, maar ik zou het niet allemaal hoeven. Als ik het niet gebruik, dan is het weg gegooid geld en het maakt de auto in sommige gevallen alleen maar zwaarder. En wat je niet hebt, kan ook niet stuk gaan ;)
@E34M5Touring: Klopt ja. Maar toch is het wel indrukwekkend dat je bij de Kia gelijk al een volle auto hebt. Ik zou niet weten welke opties ik nog meer zou willen aanvinken buiten de bovengenoemde opties. Sommige dingen hoef ik niet eens zoals een verwarmbaar stuurwiel.

Dus in dat perspectief is de Kia wel een onwijs goede auto eigenlijk.
@viezefreddyw: Vind verwarmd stuurwiel juist heerlijk. Zetels en stuurwiel verwarmd en dan climate control op 18˚C in de winter.
@bassx: Dan lever je wel in op power/verbruik. Gewone verwarming verbruikt niks want is gewoon warme koelvloeistof in de Kachelradiateur. Voor stoelverwarming/stuurverwarming/achterruitverwarming en zo moet je motor harder werken want de dynamo wordt zwaarder.
@e36thuglife: Dat is verwaarloosbaar. Een verwarmde stoel gebruikt ongeveer 50 Wh en de stoelen in de BMW zijn gezamenlijk afgezekerd op 30 Ampere (max. 360 – 400 Watt). Omgerekend zou ik 0,02% van het totale beschikbare vermogen (225 kW) gebruiken per stoel. 0,02% verschil in vermogen is niet te merken, daarbij laadt m’n BMW de dynamo zoveel mogelijk op bij het afremmen zodat de dynamo alleen gebruikt wordt wanneer je energie weggooit en omzet in warmte.
@bassx: Is geen 0.02% maar 10x zo veel dus 0.2%. Klopt wel dat het alleen op zich balharen is bij 300pk maar check jij maar eens het verschil met optrekken tussen een waggi met alles aan: stoelverwarming standje sambal, groot licht, mistlampen, airco standje Siberië, achterruitverwarming, blower standje Irma etc en eentje met alles uit. Dat ga je zeker merken matti, zeker als je geen 300 pk hebt. Jij hebt trouwens wel een extraflexe dynamo die wordt opgeladen maar ik denk dat je de accu bedoelt. Die heeft dat trouwens hard nodig met dat start stop systeem op die moderne pussymobielen.
@e36thuglife: Oh ik zie het al jij rekent per stoel. Ik rekende met die 400 Watt totaal en we buigen die shit allebei een beetje in ons voordeel.
@e36thuglife: Ik ben blij te vernemen dat jij gewoon normaal Nederlands en inhoudelijk kan reageren. Volhouden zo!
@viezefreddyw: doe ik altijd vieze vriend jeweetzelf
@e36thuglife: je taalgebruik zegt alles over de BMW-rijder. Ik zou nog eerder voor ’n Kia Picanto gaan dan voor een 4-serie.
@legion1349: @e36thuglife: je gelooft toch zeker zelf niet dat het hele “Mattie” gedoe z´n echte taalgebruik is he…. althans, ik hoop het niet, anders zou ik haast gaan twijfelen aan mijn e36 fanboyisme ;)
@bassx:

Ga jij toevallig ook zittend plassen?
@jack_abarth: Lastig bij een urinoir…
@bassx:

Daar denkt de rechter van laatst toch anders over ;)
@jack_abarth: haha, inderdaad :)
@viezefreddyw: Jawel, maar ook de KIA is gewoon 70k he. T’is niet dat die dingen gratis zijn, het zit er al op. Maar daar is de prijs ook naar. Je kunt een deel terugvoeren op CO2 belasting (flinke uitstoot btw, oude motor?) maar een deel is ook gewoon de prijs voor al die opties. Ik vind het prijsverschil erg klein, want als je ze beide hetzelfde aankleedt ontloopt het elkaar nauwelijks. Denk dat je het verschil wel goedmaakt in restwaarde aan t einde vd rit.
@viezefreddyw: Tot dat je de binnenkant ziet lijkt het op papier een mooie aanbieding. Helaas is de binnenkant een afknapper in het kwadraat (beetje zoals een mooie vrouw met veel stug donker haar op de intieme plekjes)
Ik ga voor de BMW, zoals iedereen van mij zou verwachten…

De Kia vind ik een geweldige auto. Maar de meerprijs is wat mij betreft niet te rechtvaardigen. Ook al is ie in de lease goedkoper. De BMW heeft een prettig multimediasysteem wat snel en lekker werkt, dat is voor mij best belangrijk. Van de Kia weet ik er niets van, maar ik ga er van uit dat hij van de BMW beter is.
@viezefreddyw: wil jij niet lever wat doorsparen en zo’n kekke nieuwe fünfer voor de deur zetten?
@2wheeler: hahaha, daar komt weer een ‘ik vind de F10 veel mooier’ preek aan. Ben het er overigens wel mee eens.
Vind de Kia niks, dus zou altijd voor de BMW gaan, maar wat is dat interieur van BMW toch saai. Het is dat er een mooi (optioneel) sportstuur in zit en dat de infotainment goed is, maar als je dat wegdenkt ontstijgt het de gemiddelde japanner niet wat mij betreft. Kleurloos is het enige wat bij me opkomt.
De Kia om de buren te imponeren, de BMW om zelf onder de indruk te raken achter het stuur…

Want hoewel Kia al heel erg ver is gekomen, daar hebben ze nog een kleine stap te maken…

Maar wat is de buitenkant toch mooi, die daklijn, die kont, als er een duur merk op zou staan had ik t ook geloofd
Kia graag voor mij ik heb niks met bmw
Voor dit geld zou ik ook voor de BMW gaan. Die rijke uitrusting hoeft voor mij niet zo. Een auto is om te rijden, niet om 100 andere dingen mee te kunnen. En rijden is toch juist waar de BMW zo goed scoort. Bovendien vind ik het interieur een stuk mooier en daar moet je toch de hele tijd tegenaan kijken. Last but not least: 4 uitlaten. Op een Kia met viercilinder…
@berlinetta: Leuk dat smaken verschillen. Heb destijds de 4-serie individual besteld met nodige opties erbij omdat ik m’n auto vaker van binnen zie dan van buiten en ik extra opties echt een toevoeging vind aan de rijbeleving. De enige optie die achteraf niet had gehoeven was het automatisch inparkeren.
@bassx: Ach, met die laatste optie op zak weet je in ieder geval wel dat je niet bang hoeft te zijn voor parkeerschades als het vrouwtje een keer met jouw auto op pad is.
Spot on, dit geeft exact aan waarom de stinger geen succes gaat worden. Hoe jammer dat ook is…
A5 sportback voor mij. Zo’n mooie wagen!
“Ze hebben het segment van de sportsedans uitgevonden en geperfectioneerd” Nee dus, echt op de kaart gezet door Alfa Romeo (1900ti, Guilietta, Giulia) lang voordat BMW iets in die klasse had. Zelfs voor Alfa had je sportsedans van o.a. Riley, Triumph etc. Sterker nog de BMW 1500 werd ontwikkeld omdat BMW Alfa als het grote voorbeeld zag voor een nieuwe strategie. Overigens gewoon de Alfa kiezen verreweg de beste en leukste.
@hdla: OK, toegegeven. Uitgevonden kun je een boom over opzetten. Maar geperfectioneerd heeft BMW het wel degelijk ;-)
@willeme: Geperfectioneerd? Meer meegegaan met de tijd denk ik. De Giulia was voor zijn tijd de sportsedan en in dat opzicht kan je dat dan ook perfect noemen om maar niet te spreken over de 1900 ti die voor zijn tijd toch wel erg snel was. Pas halverwege jaren zeventig kan je zeggen dat BMW het stokje overneemt. En perfectie kan ook saai zijn hoor…
In plaats van functies los toe te voegen bij de BMW hebben jullie wel voor de pakketten gekozen waar deze standaard in zitten?
Anders is het nog meten met twee maten.
Vind de voorkant van de Kia prachtig maar de achterkant blijf ik lelijk vinden. Ook vind ik het interieur erg saai/somber en je ziet je eigen auto toch het meeste aan de binnenkant. Daarom blijf ik bij de 4-serie.
Voor het geld, de bmw. Voor de looks, sws de stinger!
Als ik mag kiezen tussen een BMW of een Kia zou ik sws voor de Kia gaan. Alleen enorm jammer dat de Kia zo achterlijk duur is.
@oemplus: heb jij de toelichting op het prijsverschil wel gelezen?

Dat gezegd hebbende, ik ben benieuwd hoe de Stinger hier in de markt zou zijn gezet als ze ook voor een ‘instapper’ hadden gekozen met het uitrustingsniveau van de ‘kale’ BMW en een relatief schone geblazen turbomotor.

Ik zou voor de Kia kiezen.
@RRRobert: Dat heb ik zeker gelezen. Ik heb het ook niet over het prijsverschil, maar gewoon over de prijs van de Kia. Van Kia zou je verwachten dat ze hem iets meer zouden prijzen voor de gewone man.
BMW, altijd.
Omdat het over lease gaat, denk ik dat dit het probleem is.
Je gaat naar je baas en zegt dat je een Kia wilt leasen.
Ok zegt hij. (Hij leest geen autoblog, hij denkt dat Kia saai en goedkoop zijn)
Dan zeg je, hij kost 1100 euro per maand.
Wat???????
En hij heeft een Co2 uitstoot van 190 gr.

De reactie van de baas kan ik niet neerschrijven.
Dus ja je kiest voor de BMW met minder opties, gewoon voor het groene imago van het bedrijf.
Dat hij leuk rijd en sneller is dan de Kia moet je niet vertellen.
@schaap: De bazen die ik heb gehad zouden juist voor de Kia kiezen, omdat BMW gewoon een aso imago heeft. Zo heeft iedereen wel een reden om voor een bepaalde auto te kiezen.
@oemplus: Bij ons is alleen vw, Audi Mercedes BMW, Volvo, Lexus, Jaguar en range rover toegestaan.
@audirijder: Zo zullen er idd per bedrijf dit soort eisen zijn.. Zo ken ik een bedrijf waar je geen BMW en Mercedes (en wellicht nog andere merken) mag leasen ivm imago..
Doe mij dan maar een 340i…
:rolleyes:
Wagens als deze Kia Stinger en de Ford Mustang met 5.0 V8 maken maar weer eens pijnlijk duidelijk dat er een tweede PvdA moet komen, waarbij de A niet voor Arbeid maar voor Auto staat. Het is echt belachelijk hoeveel BPM er op zo’n auto gerekend wordt.

Maar goed, dat was de vraag niet. Ik zou voor de Kia Stinger kiezen. Die is in mijn ogen toch net even wat specialer dan de 430i. Maar liever laat ik beide auto’s gewoon staan. Of je nou voor comfort of rijplezier kiest, met 1100 euro per maand kun je in beide gevallen leukere auto’s krijgen.
Is het niemand opgevallen dat de BMW 260KM/u rijd op de interieur foto? Dat is nog eens autonoom knallen !
@michiel_vandelft: huh wacht, de tellers staan in spiegelbeeld! #tellersception
@michiel_vandelft: Alles staat in spiegelbeeld ;-). Het zijn eigenlijk Australische persfoto’s. Die kwamen qua hoek het beste overeen met de persfoto’s van de Kia.
@willeme: ah kijk, dat verklaart :)
@michiel_vandelft: tellerception is een teller in een teller.. Geen omgekeerde teller. Just saying.
BMW interieur beter dan van de KIA? Laat me niet lachen… Als er een fabrikant is die kwalitatief onder de maat is wat betreft interieur is het BMW. Ja, heb beide bekeken op de IAA…
@thezwart: had je stront in je ogen op de IAA?
@thezwart: Ik heb beide gereden in Frankfurt voor een evenement van Kia en vond de Stinger op meerdere vlakken tegenvallen waaronder het slechte kwaliteit van interieur. Het is en blijft een Kia vanbinnen. Materiaalgebruik, gps, ga zo maar door. De V6 maakt amper geluid en ik had mij hier zo op verheugd.
Wij hebben scherpe bergweggetjes opgezocht en in de BMW voelde ik mij op hogere snelheden veiliger dan de Kia.
@thezwart: KIAA bedoel je zeker.
Stinger best leuk, maar wel duurder. De BMW kan ik sowieso waarderen dus doe mij die maar!
Met een CO2 straf voor iedere gram boven de 140 en een leasemaatschappij die deel maakt van het BMW concern wordt net als bij de Giulia de keuze reeds voor mij gemaakt.
Die Kia ziet eruit alsof het een tegenhanger is van een RS5. In 6 seconden naar de 100 in natuurlijk best rap maar door naar de 200 duurt een eeuwigheid laat staan tot ergens daarboven. (voor de duitse bahnfart liefhebber natuurlijk)
@snel70: zo zonde vind ik dat. 0-100 met vol vermogen doe ik zelden, is met 200 PK ook eigenlijk niet nodig. Op de Autobahn is het gewoon prettig om in 20 seconden de 100-200 gedaan te hebben, en dan mogen alle paarden van stal.

Voor mij is het een reden de auto te laten staan wanneer na de derde versnelling alle fut er uit is. Zonde.
’t Zou vermoedelijk tóch de BeamerT worden, hoewel de Stinger ook helegaar geen slechte propositie lijkt.
Lastig aangezien de kia op papier minder is maar wel mooier.
De bmw’s van nu vind ik gewoon niet om aan te zien…ben meer van de e46/e60.
k heb een boon voor die 4 gc. maar als de Kia comfortabeler is dan kies ik zonder denken de kia. de 4gc is de meest oncomfortabele BMW die er te krijgen is.
Je moet eens naar de tellers van de BMW kijken, die staan gespiegeld. Of zie ik iets over het hoofd? :p
Opmerkelijk dat de KIA goedkoper is in de lease met zo’n klein verschil in de aanschafprijs.
Dan heeft of de leasemaatschappij veel vertrouwen in de restwaarde (lijkt mij niet waarschijnlijk) of er valt met KIA beter te handelen.
Kia is maar een Kia. Geen imago. Daarnaast is hij niet veel goedkoper. En wat met de restwaarde?
@bartsmit: Als je zo blijft denken snap ik wel waarom je failliet verklaard werd ;)
@bartsmit: mensen die restwaarde belangrijk vinden zijn pas echt sneu.
Ik vind de kia hoe lnger ik er naar kijk niet mooi. Zonde, vond de eerste persfoto’s om te smullen. Maar die nep sleuven op de motorkap en die 4 uitlaten doen t niet voor mij! Dan liever de beamert. Of een Guilia Veloce🙈
Ik vind de KIA erg mooi. Wat voor mij een dingetje zou zijn is dat het een auto is die je niet op elke straathoek ziet, zoals de 4GC. Neem daarbij een goede standaarduitrusting en de keus is gemaakt. Maar…..
Ik zou kijken naar een Jaguar XE met ongeveer dezelfde specs. Een 2.5t Portfolio met wat opties zit ook zo rond de 70K en dat zou mijn keuze zijn.
Ik vind de Kia erg mooi, maar de BMW net iets mooier. Dus de BMW voor mij.
De Stinger vind ik veel fraaier dan de BMW.
@toyotafortuner: ik adviseer bij deze eens een bezoek te brengen aan de lokale Specsavers ;-)
Hoe lang zit BMW al in dit segment vs. Kia? Juist ja! Voor een groentje in deze categorie, met eerder een dashboard à la Audi, daar komt die meneer ja vandaan, als van een Benz vind ik het gewoon goeie lef. Bovendien is het gewoon leuk dat zeker de Kia autoverkoper nog voor jou zal lopen, in tegenstelling tot die arrogante vlegels van de Duitse drie. Gewoon lekker polariseren met de Stinger…
Ben de gelukkige berijder van een 4GC en zal deze voor geen goud willen ruilen met de Kia. Maar goed, das wel een beetje subjectief he. ;)
Bee-emm-(heim)wee!
Als je een sneu figuur bent die de buurman wil imponeren: de BMW. Als iets voor jezelf wilt: de kia.
Ik vind dat geforceerde sportiefe bij die KIA echt een afknapper. Ik hoop dat er een optiepakketje waarbij ze die neppe luchtinlaten en dergelijke lekker in Korea laten. Want dan is het gewoon een prima auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).