Lease maar: BMW 750Li of Porsche Panamera 4S

Auteur: , 72 Reacties

Een luxeprobleem is ook een probleem. 

Lease maar

Stel, je bent directeur of eigenaar van een zeer goedlopend bedrijf. Je hebt alles al een keer meegemaakt en weet dermate goed te delegeren dat je niet meer 90 uur per week hoeft te werken. Privé heb je eindelijk je droomauto naar keuze aan kunnen schaffen, maar je wilt ook nog een daily. Iets met veel luxe en veel comfort. Het liefst met AWD zodat je ook nog een wintersport mee kan pakken zonder meteen de Range Rover Sport van de vrouw te moeten lenen. Af en toe zul je je nog laten rijden, dus beenruimte achterin is ook gewenst. Kortom, je hebt een grote limo nodig.

Nu kun je gaan voor een S-klasse, maar dat is wel een heel erg standaard keuze. Daarbij voel je je ook weer niet zo oud. Je doet nog veel aan sporten (vooruit, zeilen, skiën en golf) en je hebt nog een paar jeans hangen in de kast. De keuze is behoorlijk beperkt als je iets moderns wilt. De Audi A8 is al behoorlijk op leeftijd, evenals de Lexus LS en Jaguar XJ. Een Maserati Quattroporte zou kunnen, maar dat is net even een tandje too extrovert.

Dan blijven er twee hele puike opties over. De nieuwe BMW 750Li xDrive High Executive en de Porsche Panamera 4S Executive. Twee uiterst competente alleskunners. In onderstaande tabel kun je zien hoe ze zich tot elkaar verhouden:

Auto:
BMW 750Li xDrive High Executive
Porsche Panamera 4S Executive
Catalogusprijs:€152.494€154.100
Fiscale prijs:€151.185€152.455
Leasetarief:€2.340,-€2.400,-
Vermogen:450 pk bij 5.500 tpm440 pk bij 5.650 tpm
Koppel:650 Nm bij 1.800 tpm550 Nm bij 1.750 tpm
Topsnelheid:250 km/u289 km/u
0-100 km/u:4,5 sec.4,5 sec.
Verbruik:4,8,3 l/100km 8,2 l/100km
CO2 uitstoot:192 gram/km187 gram/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 40.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen.  Gezien het exclusieve karakter van de gekozen auto’s in dit artikel is de leaseprijs slechts een indicatie. De prijs kan zeer sterk afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De prijzen zijn exclusief BTW.

Wat ons opvalt
Prestaties: wat gaan ze snel tegenwoordig. 0-100 in 4,5 seconden is echt heel erg snel. Redactiefavorieten als de 996 GT3, E60 M5 of bijna elke Aston Martin rijd je erg gewoon uit. De Porsche is net even wat sportiever. Dat blijkt niet alleen uit het uiterlijk, maar ook door de techniek. De bak is een 8-traps PDK, terwijl de 750Li een 8-traps automaat van ZF heeft. De Porsche heeft een V6, de BMW een V8 met meer slagvolume (4.4 liter). Je zou het niet verwachten, maar de BMW is met 1890 Kg lichter dan de 1955 Kg zware Porsche! Dat komt mede door de Carbon Core constructie van de 7-serie.

Uiterlijk
Ondanks de zeer innovatieve bouwwijze van de 7-serie, is het uiterlijk vrij conservatief. Het is absoluut geen lelijke auto, maar het abstracte van de E65 of statige van de E38 heeft deze generatie niet. Dat neemt niet weg dat het een prima auto is, zeker in de juiste kleur met de goede wielen is het een chique auto. Kijk uit met het M-Sport pakket, dat voegt niet echt iets toe. Bij de Panamera is het ook aan te raden geen SportDesign pakket erop te schroeven of te gaan voor felle kleuren met zwarte wielen: daar wordt de auto vrij snel ‘fout’ van. Om even een voorbeeldje te geven van zowel de Porsche als de BMW

Lease maar

Interieur
Het mag geen verrassing zijn dat in beide paradepaardjes het interieur helemaal top is. Beide auto’s stellen absoluut niet teleur. Waar BMW met het exterieur ingetogen te werk is gegaan, hebben ze iets meer creativiteit gebruikt met het interieur ontwerp. Zeker met de (optionele en dure) luxe leersoorten kun je een heerlijk neo-barok sfeertje creëren. Afwerking is top. Ook in de Porsche geen reden tot klagen. Je zit iets lager dan in de BMW, wat het sportwagen gevoel verhoogt. Ook de in de rugleuning geïntegreerde hoofdsteunen versterken die ambiance. De sfeer aan boord is veel kouder en strakker. Veel knopjes en functies bedien je nu met een soort touchscreen vlak, dat wel eventjes wennen is. De gemiddelde pensionado zal er misschien niet warm voor lopen, maar na een tijdje wennen zit het allemaal logisch in elkaar.

Lease maar

Uitrusting
Je mag toch wel verwachten dat auto’s van anderhalve ton door hun assen zakken van de opties? Om met Mart Smeets te spreken: “Ja, dat mag.”. Je kan zonder een optie aan te vinken in beide auto’s het gevoel krijgen dat je niets te kort komt. Lederen bekleding, dikke wielen, elektrische stoelverstelling, parkeersensoren, navigatie, inklapbare buitenspiegels, LED-koplampen en een alarm zijn altijd standaard. Zoals zo vaak bij Duitse auto’s kun je je helemaal te goed doen aan de opties. Met name in de 7-serie zijn mogelijkheden schier oneindig. Dat wil niet zeggen dat ze Porsche niet ver gaan: “je kan zelfs de ventilatieroosters met leder laten bekleden in een kleur naar keuze…”.

Rijden
In deze categorie mag je verwachten dat het top is en dat klopt ook. Ook hier weer een duidelijke tweedeling: de BMW is wat rustiger en comfortabeler, terwijl de Porsche scherper en alerter is. Het is overigens wel meer een nuance verschil dan je van te voren zou verwachten. De Executive reeks van de Panamera is een tandje zachter dan de reguliere Panamera. En dankzij het adaptieve onderstel, de motor, grip van de xDrive en het relatief lage gewicht kun je gênant hard hoeken met zo’n 7-serie. Uiteraard hebben we ook rijtesten voorhanden. In dit filmpje test Wouter de BMW 750 en Casper test in deze rijtest de Porsche Panamera.

Lease maar

Conclusie
Van een afstandje zijn ze totaal anders, maar een nadere inspectie leert dat beide auto’s enorm veel overeenkomsten hebben. Beide auto’s zijn zeer snel, ruim en luxe. De BMW is net even een tandje comfortabeler zonder zompig te zijn. De Porsche is wat straffer maar weet zijn rol als limo goed in te vullen. Kortom, echt een verkeerde keuze kun je niet maken. Dus dan is de vraag aan u, trouwe lezer. Voor welke uber-auto ga jij? En vooral: waarom?



72 reacties

De Porsche graag, de BMW is mij veel te druk qua uiterlijk
De Porsche is fantastisch. Ik zou geen seconde twijfelen!
Ik ga blind voor de Porker. Ik ben geen fan van de vorige generatie, maar dit is een schoonheid!
Paar maanden wachten op de nieuwe Lexus LS! Als de voortekenen niet bedriegen word het (weer) de absolute referentie in deze klasse…
@svenska_aeroplan_ab: Of juist niet wachten maar meteen bestellen, aangezien dat hij op de voortekeningen een stuk lelijker is als de voorganger (net zoals de rest van de Lexus modellen).
@svenska_aeroplan_ab: technisch wellicht wel maar kwa populariteit en verkoop aantallen is dat nog nooit het geval geweest, iets met status vooral.
Het statige van de E38 heeft de nieuwe 7 juist volledig terug. Is precies weer zoals het was, met een moderne look.
Mag het ook een Panamera 4S diesel zijn? Als daily veel fijner! En als we toch genoeg geld hebben, dan kopen we een schade RS6 + een schade SQ7. Dan naar MTM om de RS6 op te knappen met de aandrijflijn van de SQ7. Klein kracht kuurtje er overheen, en hoppa invoeren die handel!
@dutchdriftking: Jouw antwoord op deze ‘kies maar’ had niet nog meer kunnen afwijken ;)
@berlinetta: klopt, maar als fijne daily is een dikke diesel gewoon niet te kloppen.
Sowieso de Bimmert omdat hij stuk netter is en chiquer.dat gezegd hebbende de Siebner zal je een stuk minder vaak zien dan de Porker.
Het mag geen verrassing zijn dat ik ze allebei laat staan en voor een S-Klasse ga.
Maar, als ik echt moet kiezen zal het de Porsche worden. Gewoon omdat het lelijke eendje toch een mooie zwaan is geworden.
@vonklausenburg: volledig met u eens !
Dan maar oud, maar ik zou toch echt een ster op de motorkap willen. Los van fanboyisme is dat gewoon een heel goed product. Anders zou ik de Jaag kiezen. Ook dat is gewoon nog een prachtige auto. Veel mooier dan de bmw of de porsche.
@lekbak: De huidige xj is inmiddels wel bijna ouder de de gemiddelde reaguurder hier.
@fiestacruizer: Jessica Alba ook.
Ik vind de Panamera in lange uitvoering optisch iets te lang. Dat had de vorige al en dat hebben ze, ondanks dat de wagen echt enorm verbeterd is, bij de nieuwe ook niet kunnen voorkomen. De BMW daarentegen lijkt een stuk beter in balans, ondanks zijn verlengde uitvoering.

Desondanks zou ik blindelings voor de Panamera spelen. Dat lijkt mij toch wat meer de rijdersauto, en daarnaast zou ik de hele dag met die spoiler kunnen spelen.
@Edge: Volgens mij zit betreffende spoiler alleen op de Turbo…
De 7 serie. Ik heb ik de Panamera gezeten, maar dat vond het interieur een enorme afknapper, totaal geen luxe gevoel.
@mashell: een Panamera is niet hetzelfde als een Nissan Almera he.
@ko4n: dat het is het dus, het voelt goedkoop aan. Natuurlijk is het leer, natuurlijk is het infotainment scherm loeigroot maar luxe, nee dat straalt het niet uit. Je mag het sportief noemen, maar ik noem het somber en sober.
Ik zou geen van beide nemen. Ik ben totaal niet kapot van deze twee auto’s. Toegegeven, de Panamera is er dik op vooruit gegaan. Maar als ik in deze klasse zou shoppen, zou ik elders gaan kijken. Een Mercedes-dealer zou mij op mijn wenken bedienen aangezien ik in deze klasse een strakke S500 L zou bestellen. Wat een interieur!
@viezefreddyw: s350 is al goed joh!
@timd: Klopt, maar geen eerlijk vergelijk met een 750Li of Panamera 4s.
Ik kies de BMW 7 serie. Je krijgt meer auto naar mijn idee. Ik vind het bijzonder hoe loyaal de meeste mensen hier zijn naar Mercedes zijn want de huidige S klasse kan qua techniek (en naar mijn mening zeker ook qua design) echt niet meer tegen op deze generatie 7 serie. Wat een klasbak.
Van deze twee is wel heel erg makkelijk kiezen. De BMW natuurlijk. Hoe je hem ook bekijkt hij is van elke hoek mooier. Verder is die porsche wel heel erg lelijk van binnen. Deze 7 serie is weer een erg mooie. De porsche is gewoon geen luxe directeurs auto. Het straalt niks uit. Gewoon de bwm nemen. Tenzij je een Mercedes of jaguar ook te kiezen valt. Maar als ik dan zove geld had kocht ik mij wel 2de Hands bentley.
Jezus wat hebben die auto’s veel overeenkomsten en wat zijn het allebei mooie wagens… Belangrijk verschil voor een daily: bij de Panamera kan de Duitse Herder nog gewoon achterin, dat is toch een stuk minder praktisch bij de 7. Precies om die reden ben ik zelf voor een 5 touring gegaan, aangezien de Panamera toen nog niet zo mooi was als de nieuwe.
Oef lastige keuze. Ik ben groot fan van deze 7-serie, maar het concept van de Panamera spreekt mij ook enorm aan. Ik denk dat mijn keuze ook afhankelijk is van de leeftijd. Nu ben ik 27 en heb ik meer met het rijgedrag van de Panamera, maar ik kan me voorstellen dat ik de directeur van het verhaaltje ben dat ik het comfort van de 7-serie meer kan waarderen.

Om dan toch een keus te moeten maken: even doorsparen voor een Alpina B7.
De Bimmer. Vind het knap hoe BMW zo’n grote auto zo’n slank design heeft weten te geven. De Pana vind ik teveel op de vorige lijken en dat is niet positief… De werking van het spoilertje is natuurlijk wel weer visuele automotive porno v/d bovenste plank.
De Porsche, zonder 4wd graag!
De BMW alleen na een betasting door Alpina.

Dus sowieso de Panamera voor mij
Porsche natuurlijk!
Geen BMW 7 die minder mooi is dan de vorige met een opgewaardeerd 3 serie interieur.
@schaap: jij doet je naam eer aan
Hé, de BMW heeft nog steeds dat lelijke stuur, wtf?!
De Panamera graag, en dan als lange!
De BMW natuurlijk! Ik zag er eergisteren nog een rijden. Duitse platen (uiteraard) maar strak uitgevoerd zonder de chromen frutsels. Zo vond ik ‘m toch wel weer mooi.

In tegenstelling tot velen (sorry Casper) ben ik geen fan van de Panamera. Ja, hij is mooier dan voorheen, maar dat wil niet zeggen dat ‘ie nu mooi is. De achterkant vind ik redelijk geslaagd maar het zijaanzicht niet (ook teveel raamstijlen achter) en de neus nikszeggend. Sowieso is dat laatste een probleem bij Porsche’s die geen 911 zijn. Ze weten kennelijk niet zo goed wat ze moeten doen met het front zonder de kenmerkende grille van de ‘concurrenten’.

Het dashboard van de Pana vind ik overigens wel geweldig. Maar mocht er dit jaar een dikke bonus inzitten bij AB (wat? Nee? oh…oké) dan wacht ik even totdat ze dat dash in de 911 of Boxster/Cayman schroeven.
@jaapiyo: Dit dus. De Panamera is nu niet mooi, maar minder lelijk..
Dus ik zou ook voor de BMW gaan. En zeker ook nog even bij de Jaguar dealer binnenlopen. Vind die XJ zeker nog steeds een mooie en aparte exclusieve verschijning..
Sowieso de porsche prachtig interieur en veel mooier dan de vorige versie. Bmw vind ik gewoon echt een …..merk. en dat interieur vind ik ook helemaal niks.
Ik hoop dat niemand 90 uur per week hoeft te werken…
@klotskuukske: het scheelt niet veel
Geen van beide. Als ik 2500 – 3000 eur (opties) mag besteden aan een lease, dan wil ik verdorie wel de topversie hebben en geen 50i of 4s.
Met een 50i of een 4s rijdt je gewoon voor lul in Zurich.
@gregorius: Zal een gezellige stad zijn dan ;)
Waarom zo Duits, je hebt ook nog altijd de Maserati Quattroporte!
De BMW wat een fantastische bolide!
Voor mij de Porsche! Waarom? Simpel, want Porsche.
@misterdrogba: Dan verraad je jezelf al, omdat de BMW mooier (subjectief), beter en fijner is zeg je dus is feiten dat je alleen vanwege de naam: Porsche gaat voor de Panamera. Dat is wel opmerkelijk verder moet je helemaal zelf weten welk je zou kiezen.
@arias12: dat zijn heeeeel wat aannames gebaseerd op 1 comment van mij.

Maargoed, ik zal proberen duidelijk maken waarom de Panamera mijn keuze geniet.

de 7er vind ik persoonlijk te conservatief/terughoudend qua exterieur design. Het is allemaal te braaf en met de nieuwe 5er op de markt te dicht bij zijn kleinere broertje.

Het interieur van de Panamera oogt zoveel moderner en rustgevender dan die van de 7er. Die van de 7er is volgens mij een samenraapsel van de verschillende modellen bij BMW. (altijd al een zwakpunt geweest die interieuren van BMW.) Bovendien moet je het eens vergelijken met de vorige generatie 7er, minieme veranderingen.

Over rijeigenschappen kan ik geen uitspraken doen want heb met beide nog spijtig genoeg geen ervaring.

Dit allemaal is mijn persoonlijke mening en voor mij is de Porsche de uitblinker. En eerlijk is eerlijk, je rijdt bovendien een Porsche. Net dat ietsje meer dan een BMW.

De nieuwe Porsche graag!
BMW heeft wel een 8-cilinder. Helaas is die echt te lelijk dus: Porsche!
Ik zou een proefrit in beiden maken, en een Quattroporte kopen.
Ze zijn alle twee mooi, maar ik blijf bij mijn E38:-)
Er is niets mooier en beter, maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening en smaak!
Bmw all day of night long .. of zoiets ?
Panamera in dit geval. Moeilijkere keuze zou zijn Panamera GTS vs. B7.
@leaper035t: Dan kun je beter een Turbo S er tegenover zetten.
@berlinetta: dan wordt de keuze nog moeilijker! De Turbo S zou volgens mij meer een concurrent voor een M
@leaper035t: *voor een M-product zijn (M6 GC). Alpina is toch meer op comfort gericht, daarom verwees ik naar de nog uit te komen GTS. In PK’s wellicht minder dan een B7 maar in praktijk net zoals de B7 een perfecte all rounder.
@leaper035t: Das waar. Qua rijgedrag zijn ze gelijk. De BMW heeft alleen flink meer pk.
S-klasse
Mwah, hoeveel luxe heb je daadwerkelijk nodig? Precies; eigenlijk niet zoveel. Doe mij deze én deze (en dan nog steeds wisselgeld overhouden), of – als het perse nieuwerwets moet zijn – deze dus maar…
@e1000bmw523i: @willeme ik heb last van een filterfunctie…
@e1000bmw523i: moet intussen verholpen zijn ;).
@e1000bmw523i: Een onverlengde 735i is natuurlijk niet fair voor het vergelijk. E32 750iL voor 25k wel plus de gelinkte E38 wel natuurlijk.
Misschien een keer autoblog multi test. Vergelijke modellen Lexus LS, mercedes S klasse, Audi A8 etc. En alles op een rij zetten. Dan kijken wie, wat, waar laat liggen of juist in uitblinkt.
Zeer, zeer lastig! Ik vind ze beide mooi, Porsche en BMW ( Mercedes ook) zijn toch de absolute top van de Duitse markt! Ik zou ze eerst moeten testen om te kunnen kiezen. Nu zeg ik, de BMW.
Als BMW dan zou ik hem direct laten staan voor de Panamera.

Argumentatie? Geen. Gewoon de Porsche.
Aangezien beide auto’s groot, snel en modern genoeg zijn zou ik vooral kijken welke auto op (hoge) cruisesnelheid daadwerkelijk het stilste is en daarbij mijn muziek het beste uit de speakers doet laten klinken. Ik neig echter wel naar de Panamera, temeer omdat de bijzondere vormgeving mij altijd al goed bevallen is.
All day, everyday BMW. In dit segment wil je comfort….als ik sportief wil neem je een m5 of m6
Dit soort auto’s worden niet geleased door DGA’s, die kopen ze prive. Waarom ? Simpel, 25% bijtelling over 150k = 37500,- In het hoogste belastingschijf van 52% betekent dit dat je jaarlijks EUR 19.500 betaalt aan belasting om dit te rijden.
Ik zou toch een S500 kiezen. Vind ik niet meer een ouwelullenauto dan een 7-serie eigenlijk. Als het per se tussen deze 2 moet, ga ik voor de Panamera. Post-facelift is echt veel mooier geworden, en net wat stoerder.
Overigens vind ik het scenario niet reeel. Er zijn weinig CEO’s die een leaseauto van het bedrijf a € 150k ook privé rijden. Die worden alleen zakelijk gereden. Of je moet doelen op directeurs of dga’s in het mkb, maar die kopen zo’n auto zakelijk, en leasen dus niet. Maar goed, maakt voor de casus niet uit.
BMW, ik vind die middenconsole van de Porsche wel mooi maar lijkt mij niet handig werken
Allebei niet.
Geen van beide, gewoon lekker een tweedehands Flying Spur kopen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).