Lease maar: Opel Insignia Sports Tourer of Volkswagen Passat Variant

Auteur: , 60 Reacties

Het automobiele equivalent van stamppot andijvie, kun je dat ook leasen?

Opel Insignia - Volkswagen Passat

Volgens de laatste berichtgeving houdt het dan nu eindelijk op: nichevulling. Het oneindig zoeken naar een specifiek stukje van de markt. Denk aan auto’s als de Audi Q2, Mercedes CLA, Mini Countryman, BMW 2 Serie, Infiniti QX30 en ga zo maar door. In principe allemaal C-segment auto’s, maar dan net even anders.

Vorige keer vergeleken we de allerdikste Insignia met sterkste dieselmotor in Grand Sport uitvoering. Maar wat als je nu wars bent van alle marketing-prietpraat en gewoon een grote, degelijke auto met benzinemotor zoekt. Gewoon een kale instapper zonder opties. Want je kan wel in een krappe Premium C-segment auto gaan rijden, voor hetzelfde geld kun je rijden in één van deze twee auto’s. In onderstaande tabel kun je zien hoe de verhoudingen liggen tussen de twee Duitsers liggen:

Auto:
Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo Online Edition
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI Trendline
Catalogusprijs:€ 34.945€ 35.290
Fiscale prijs:€ 33.950€ 34.275
Leasetarief:€ 540€ 550
Vermogen:140 pk bij 5.600 tpm125 pk bij 5.000 tpm
Koppel:250 Nm bij 2.000 tpm200 Nm bij 1.400 tpm
Topsnelheid:210 km/u206 km/u
0-100 km/u:10,2 sec.9,9 sec.
Verbruik:5,8 l/100km 5,3 l/100km
CO2 uitstoot:132 gram/km123 gram/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 20.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De leaseprijzen zijn exclusief BTW. Aanschafprijs incl. BTW en BPM.

Wat ons opvalt
Het lijken acceptabele prijzen te zijn. Voor zo’n 34 mille heb je redelijk veel auto voor je geld. Echt kaal kun je zowel de Passat als de Insignia niet noemen. Lederen stuurwiel, audio, elektrische ramen rondom, middenarmsteun vóór en cruise control zijn ook allemaal present. Qua veiligheid kom je niets te kort: ABS, ESP en airbags zitten bijna overal verstopt.

Dan het laatste: de Opel is goedkoper. Zowel in aanschaf als in de lease. Dan is de Volkswagen zeker completer? Nee. De Insignia is wezenlijk rijker uitgerust. Denk aan een lichtsensor, regensensor, parkeersensoren, DAB radio met USB-aansluiting, verkeersbordenherkenning, lane assist en een automatisch dimmende binnenspiegel.

Dus kun je leven met deze instappers? In principe wel. Ondanks dat beide auto’s voorzien zijn van airconditioning, is deze niet gescheiden en bovendien handmatig. Een ander dingetje is het gemis van een navigatiesysteem. Dat is tegenwoordig iets wat iedereen gebruikt. En om nu een TomTom op de voorruit van je nieuwe leaseauto te plakken staat ook zo knullig.

Exterieur
Zo’n indruk als de vorige Insignia heeft achtergelaten, maakt de huidige niet. De Insignia Sports Tourer is gewoon een keurige stationwagon. Maar als je het ontwerp even op je inlaat werken zie je toch leuke details als de doorlopende chromen strips, de vouw in de zijdeuren en de grille met het nieuwe familiegezicht van Opel. Heel ordentelijk: je kan er overal mee voorrijden. Nog een voordeel is dat het een gloednieuwe auto is. Je kan er nog even tegenaan.

Opel Insignia Sports Tourer

Dat een ingetogen design enorm goed scoort bewijst de Passat. De auto is wel erg eenvoudig gestileerd. Dat is gedaan met voorbedachten rade, want de Passats zijn niet aan te slepen. In Europa is het verreweg de meest populaire auto in zijn klasse. Aan de andere kant is het geen ontwerp waar je heel erg blij van wordt. De neus is ietwat zwaar aangezet terwijl de achterkant erg veel lijkt op het oude model. Een soort Valdispert op wielen. Net als de Insignia is de Passat representatief tot het brave aan toe.

Volkswagen Passat Variant

Interieur
Dit is het onderdeel waarin je het verschil ziet tussen premium auto’s en ehh, niet premium. Het dashboard is opgetrokken uit minder mooie materialen en de afwerking is gewoon goed. Geen reden tot klagen. Qua ontwerp toont het prima. De hoge middenconsole en de iets naar de bestuurder gedraaide middenconsole geven het broodnodige cachet.

Opel Insignia Sports Tourer

De Volkswagen Passat heeft een interieur dat het midden is tussen de premium kandidaten en de reguliere middenklassers. Het is allemaal keurig verzorgd en komt gevoelsmatig mooier afgewerkt over dan de Insignia. De materialen zijn weliswaar uitstekend, maar het design ervan is wederom erg behoudend. Qua ruimte zijn beide auto’s uitstekend. Zowel voorin, op de achterbank of in de kofferbak heb je flink wat ruimte.

Volkswagen Passat Variant

Rijden
Net als de nieuwe Insignia Grand Sport (en de nieuwe Astra) is de nieuwe een heel stuk lichter. Afhankelijk van de uitvoering kan het zo’n 200 kg schelen. De motor van de Insignia is duidelijk krachtiger dan die van de Passat. Toch lijkt het qua prestaties op papier niet heel erg veel uit te maken. Hoe de Sports Tourer rijdt vertelt @Wouter in deze rijtest.

Opel Insignia Sports Tourer

De Volkswagen Passat kennen we als een comfortabele kilometervreter. Sportiviteit is hem volkomen vreemd. De 1.4 TSI helpt de auto aan acceptabele prestaties, maar niet meer dan dat. Maar dat wisten we van tevoren: dit zijn immers de instapvarianten. De rijtest van @CasperH in de Passat B8 kun je bekijken in deze video.

Volkswagen Passat Variant

Conclusie
We waren benieuwd of het een goede optie is: een kale D-segment middenklasser. Welja, dat is mogelijk. Houd er wel rekening dat er wellicht items zijn (climate control, navigatiesysteem) die tegenwoordig toch wel een beetje gemeengoed zijn in deze klasse. Maar stel je niet te veel eisen qua prestaties en versta je onder luxe dat een auto lekker ruim en comfortabel is, dan kun je bij zowel Volkswagen als Opel uitstekend terecht. Bij Opel krijg je alleen net dat beetje meer, voor net dat beetje minder.



60 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Dat de Opel met meer vermogen ook meer verbruikt is logisch, maar waarom is deze langzamer naar de 100? Qua gewicht is er tegenwoordig niet veel verschil meer. Gebruikt Opel ongunstige overbrengingsverhoudingen?
@mashell: Misschien zijn ze gewoon eerlijker…
@mashell: kan ook te maken hebben dat je bij de Opel een extra keer moet schakelen dan in de vw. Anders ligt het waarschijnlijk aan (eind)overbrenging idd. Turbogat is denk ik te verwaarlozen bij een volle sprint.
@mashell: het hogere koppel en vermogen komt pas los bij hogere toeren, dus dan heeft de vw net dat beetje voorsprong.
@mashell: maakt die 0,3sec iemand iets uit?
@sntial: die maakt niet uit (alhoewel een sprinttijd van onder de 10s wel helpt bij de verkopen). Maar dat de Opel met 50kg, 50Nm en 15 PK meer toch langzamer is vind ik vreemd.
@mashell: het vermogen is aan de krukas. Misschien levert de Opel door aandrijfverliezen wel iets minder aan de wielen dan de VW.
@mashell: andere overbrengingsverhoudingen, misschien een andere afrolmaat van de banden en zo zijn er nog wel wat zaken denkbaar. Maar zeg 0,3 sec? Lekker belangrijk 🙄
Wel tof dat de basismodellen eigenlijk al best prima zijn.
Je kunt natuurlijk ook echt uitstekend zonder navigatie – Google Maps doet ’t vaak net zo goed. Android Auto of Apple Carplay zou wel tof zijn, maar niet noodzakelijk.
Gek dat die Insignia nog steeds zo’n 50kg zwaarder is dan de Passat. Hoe zwaar was die vorige wel niet?
@vpowert: je gaat toch niet klooien met mobieltjes, stekkertjes en zuignappen? Dat is leuk voor een af en toe studentenauto maar niet voor een wagen die je zakelijk gebruikt. Als je zuinig wilt aandoen koop je gewoon een Tomtom PND uit de aanbieding, werk je de kabel weg en laat het ding gewoon hangen.
@mashell: Ik snap je ding maar ik gebruik toch liever mijn telefoon om te navigeren dan een ingebouwde navi. Makkelijker, betrouwbaar en sneller.
@mashell: toch wel. De ingebouwde navigatie gebruik ik nooit. De reallife verkeersinformatie van Google Maps is voor mij onmisbaar geworden.
@coffeecup: mijn auto heeft ook realtime verkeersinformatie. Maar ook zonder dat lijkt het me een enorme stap terug, dat geklooi met het kleine scherm, de onhandige bediening tijden het rijden. De ingebouwde systemen hebben grotere schermen en een veel beter bedienconcept (iDrive, MMI etc controllers) en vooral geen nog 1001 andere apps die in de weg zitten. Ze dimmen de audio als er een aanwijzing is.
Maar voor mij is een telefoon ook vooral een telefoon, het is ook mijn agenda maar voor de rest niet erg belangrijk. Als je (zoals velen) werkelijk alles met die telefoon doet, ligt je focus misschien anders.
@mashell: precies, zo denk ik er ook over. Ik gebruik Google maps als ik een speciale bestemming heb die niet zo 123 in de navigatie is terug te vinden.
@mashell: magneethouder incl draadloos opladen. De enige navigatie die mijn voorkeur heeft over mijn telefoon is die zelf op Google Maps draait en live verbinding heeft.
@mashell: de insigna heeft Apple carplay en Android auto standaard. Dus je kan altijd eigen navigatie op het scherm van de auto kijken
@nemus: ik beschouw Apple Carplay en Android Auto als geflopt. Het was een mooi idee voor de basis radio’s maar er zijn zo weinig Apps voor beschikbaar en de integratie met de rest van de head unit is zo knullig. Dat wordt niet meer wat.
@mashell: precies, dat zou een stuk verbeterd moeten worden met ondersteuning voor alle apps die automatisch schalen, Flitsmeister staat dan hoog op mijn lijstje.
@mashell: Ik zou graag een auto bestellen met wat luxe zaken erin, maar zónder navigatie. Een combinatie die niet bestaat. Ik krijg altijd navigatie door mijn strot geduwd. Er is geen autonavigatie (in mijn prijsvenster :-|) die kan tippen aan mobiele navigatie. Agendasynchronisatie, gekoppelde contacten of gesproken opdrachten.. vaak niet mogelijk. Daarnaast is kaarten updaten in veel gevallen ook nog een issue. Het is dat mijn 308 dat stomme scherm misbruikt voor alle functies, anders was dat een mooi vlak oppervlak om een zuignap op te plakken.

Ik zie het net als mijn tv. Ik heb de (ongeveer) laatste plasma opgepikt. Maar ik weet vrij zeker dat dit ook de laatste tv is die ik gekocht heb. Als die vervangen moet worden, dan door een gewoon scherm. Geen tv tuner erin of wat voor debiele functies. Gewoon een scherm, met veel connectiviteitmogelijkheden.
@vpowert: in de meeste leasecontracten is af-fabriek navigatie verplicht. Net als grijs- of zwart-metallic etc. Vanwege de restwaarde.
@dennisdd: dikke doei, echt niet. Hooguit wordt het vanuit de werkgever verplicht gesteld maar de leasetoko is hier geen partij in.
@blo3to3t: het overgrote deel van de leaserijders is in loondienst en heeft dus een leaseovereenkomst met de werkgever waar die eisen in staan.
@dennisdd: Wat een onzin.
@dennisdd: grote onzin… Wel mooi verzonnen 🖒
Elke keer als ik naar de Opel kijk zie ik een Mazda 6, vooral de spitse neus.
@diablogt: Jup, heb ik ook!
Geef mij maar de VW
@dutchoutlaw:
Mij ook VW=Audi en lamborchi, de best
Een 5008, mag dat ook?
Wat is die Passat toch saai, en daar hou ik van. Doe mij die Passat ook maar.
@terazino: dito de Opel. Maar dat is fijn. Ik was net toe aan de siesta.
Opel Insignia
Doe mij maar de Mazda6 met GT-M line voordeel.
Die VW valt sowieso af en de Opel kan niet op tegen de Mazda qua rijden uitrustingsniveau en noem maar op! Misschien op ruimte wint de Opel van de Mazda maar dat maakt het nog geen betere auto.
@azuli: dat is idd wel een aardig alternatief: EUR 1000 duurder maar leuker wua rijden, beter aangekleed en meer pk’s. Helaas is het design wel net zo saai :-(
Het is dat tijd is voor de Siësta, maar ik val spontaan in slaap van die saaie schrale grijze leasehokken… Een Mazda 6 in lekker rood houd je tenminste wakker tijdens de dagelijkse sleur.
Ik vind beide in de juiste uitvoering best fraai. Zou de Opel nemen omdat het een nieuwer model is en hij op de snelweg net wat vlotter is denk ik. Die extra 50Nm is best lekker. Toch zou ik een beetje eigen bijdrage doen en hem wel bestellen met fabrieks navi. Vind ik gewoon mooier staan.
Ik zou kiezen voor de Passat om de volgende redenen:
grotere koffer 650 liter ipv 560 liter.
10 cm korter, en iets smaller, dus makkelijker te parkeren
Iets zuiniger en toch sneller, vooral door het koppel dat op lage toeren al beschikbaar is wat toch plezant is.
En de achterkant van de Insignia met de speciale chroomstrip vind ik niet zo geslaagd, dan vind ik de strakke Passat mooier.
Die 10 euro meer per maand zal het ook wel niet maken. Het interieur van de Opel vind ik wel een pluspunt, ook al is het van de VW niet slecht.
@schaap: ja, die 10cm doet t m Dan…
@schaap:
Hey vriend, VW= Audi
Audi beste merk in wereld.
Ik heb liever een Talisman. Maar uit deze twee zonder twijfel de Insignia.
Ik vind ze allebei suf as hell en de Mazda 6 ook! Maakt niet uit in welke auto je rijd, er is niemand die naar je zal kijken, laat staan dat er een hond tegenaan durft te pissen…lol.
Ik vind bij VW de navigatie-unit er altijd zo knullig uitzien. Ten eerste veels te laag. Je moet constant naar beneden kijken. En dat vierkante blok ziet er nog steeds uit als een aftermarket autoradio. Bij Mercedes of BMW uit 1998 zag het ook al zo uit. Ik heb dan ook het idee dat VAG dat expres doet om niet in het vaarwater van Audi te komen. Zou voor mij een reden zijn om de Opel te nemen.
@wijsneus: Eens, dat valt mij ook op bij de mindere merken uit de VAG stal. Alleen Audi heeft de navi op de juiste plek. Gelukkig heeft VW tegenwoordig ook het bij de TT geïntroduceerde systeem achter het stuur, wat in dit geval wél een meerwaarde is.

Kan je dat grote scherm bij je knieën rechts gewoon voor je radio houden.
@karhengst: bij de Leon zit ie toch veel hoger?
@wijsneus: vind ik niet, ik vind zo’n scherm zo hoog juist ontzettend afleiden.
Ik ben geneigd direct de Opel te kiezen omdat mij dat model beter bevalt. Mocht ik echter voor de keuze komen te staan zou ik ze allebei rijden voor de stoelen en de audio. Sportief rijden is voor beiden niet weggelegd dus dan maar kijken welke mij in de meeste luxe van A naar B weet te brengen.

Twee dingen die je aan de hand van reviews vrijwel nooit kan beoordelen.
Doe de Opel maar, die lijkt mij de beste optie van de twee. Geen van tweeën een mooi plaatje, maar de Opel oogt vrolijker, frivoler.

Navigatie is een overbodig luxe, dus prima dat het er niet inzit. Daarintegen vind ik een Head-up-display weer een verrijking en een wezelijke aanvulling voor de veiligheid. Misschien dat navigatie veel beter daarmee te integreren is (stem uit en alleen beeld) en ik het dan misschien wel zou gebruiken. (Ja, ik weet dat het kan en dat het al is, maar navigatie ansich is niet mijn ding.) Vooruit bekijken en je voorbereiden is een veel betere optie. Daarmee houd ik mijn aandacht beter bij de weg en waar ik heen wil en ik kan er niets aandoen, dat ik daarvoor nu eenmaal meer talent heb, ook zelf verder ontwikkeld door training.
@Orichy: goed hoor, alleen je vergeet dat deze auto’s zakelijk worden ingezet, als je 6 adressen per dag afrijden in diverse industrieterreinen en of woonwijken dan is navigatie echt een verademing.
Ugh wat een keuze… Nou vooruit dan, omdat ik Opels echt uit de grond van m’n hart haat, de Passat. Met z’n 1.5 pffff. Een 106 GTI is een 1.6….
@PeugeotGTI: 1.5 is de Opel …
@PeugeotGTI: zit je nu wel bij de verkeerde stal..als Opelhater… zou me maar snel aanpassen en Opels gaan liken, want het is niet ondenkbaar dat jouw Peugje straks Opel techniek heeft of daar dingen mee deelt; laat staan dat jouw Peugje in een Opel fabriek gebouwd wordt 😝
@406_v6: I know right, ben er ook helemaal niet blij mee. Ik hoop dat ze vooral franse onderdelen uit gaan smeren over de Opel modellen. De PSA motoren zijn prima op het moment, maar die Opel meuk is echt bagger weet ik uit eigen ervaring. Misschien kunnen ze samen oplossingen bedenken voor alle elektronische gremlins van tegenwoordig.
Ik als mokro ga tuurlijk voor VW, ons goedkoop Audi.
Opel=kaaskop (burgerleik)
@achmedvw: Ik hoop toch echt dat je nu gewoon wat aan het trollen bent voor wat betreft je spelling.
De Opel. Zonder twijfel. Passat passé
De meeste auto’s in basistrim zijn best wel saai. Zeker als ze ook nog eens leasegrijs zijn.
Exterieur van de Insignia, interieur van de Passat
@onnes: in Duitsland kun je de Passat ook in die rode kleur krijgen, in Nederland stom genoeg niet…
Ik weet nog dat de leasemaatschappij van mijn werkgever belde of ik een passat cc wilde, ik zei ja….4 jaar lang drama
Opel. Een van de mooisten in dit segment

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).