Legt Porsche de 4.0 uit de 911 GT3 in de 718 Spyder?

Auteur: , 22 Reacties

Werkt men in Stuttgart aan de lekkerste Porsche ooit?.

Boxster Spyder

De Porsche Boxster is een feestje maar met de komst van de laatste generatie is er bij Porsche een switch gemaakt naar viercilinders. Prettige viercilinders, maar het zijn viercilinders. En dus kreeg Porsche wat kritiek te verduren, want met name stationair klinken die dingen als getunede Subaru Impreza’s. Of als ze koud zijn gewoon als een diesel of landbouwvoertuig. Gelukkig heeft het door slimme technische ingrepen weinig negatieve invloed gehad op het rijgedrag. Bovendien klinkt de 718 Boxster (rijtest) wel degelijk leuk als je er mee aan het rijden bent.

In de vorige generaties Boxster lagen zescilinders, maar ook daar werden speciale dingen gedaan als het om de motorisering van de ultieme Boxster ging. In de laatste versie van de Spyder (rijtest) hengelde men een 3.8 uit de 911 Carrera achter de voorstoelen, het instapblok van de 911 maar in de kleinere, wendbare Boxster Spyder goed voor hele fijne prestaties. Tot op de dag van vandaag blijf ik roepen dat die auto leuker is dan de Cayman GT4 (rijtest), mede door de sensatie van het open dak en de iets subtielere voortrein die je iets meer nuance geeft tijdens het rijden.

Maar wat te doen bij de Porsche 718 Spyder? Er zijn geen dikkere motoren beschikbaar bij Porsche met vier cilinders. En upgraden naar een zescilinder uit een 991.2 Carrera betekent dat er ook turbo’s en bijbehorende spullen moeten mee verhuizen naar de kleinere Boxster. Is dat überhaupt in te passen, al die spullen onder de kleine motorkap van de Spyder? Het antwoord op dit vraagstuk zou nog wel eens lekkerder kunnen zijn dan we hadden kunnen hopen: volgens Autocar gaat Porsche de 4.0 uit de Porsche 911 GT3 (rijtest) in de Spyder schoenlepelen. Die hoogtoerige, atmosferische zescilinder boxermotor lusten we wel, zeker met die fijne handbak (doe dat ook Porsche!).

Uiteraard hoeven we geen 500 pk te verwachten in dit blok, want dan zou alles met een 911-badge volledig op een hoopje gereden worden door de junior van de stal. Aangezien de 718 Boxster en Cayman GTS nu 365 pk’s uit hun viercilinders weten te trekken, staan ze redelijk on par met de vorige generatie Spyder. Die had namelijk 375 pk, wat 10 pk minder was dan de Cayman GT4. We gokken dus op een slordige 425 pk voor de Boxster Spyder. En waarschijnlijk iets vergelijkbaars voor de nieuwe 718 Cayman GT4.



22 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Zo fijn! En dan krijgen bedrijven als Ruff en 9FF er puur softwarematig al 500 uit. Ultieme Porsche.
@dutchdriftking: 9FF bestaat toch al lang niet meer?
@poes: Het bestaat nog wel, maar ze hebben een doorstart gemaakt onder een andere naam. Eerst was het 9ff Fahrzeugtechnik GmbH, nu is het 9ff Engineering GmbH.
@dutchdriftking: en met hoofdlettets. Dus 9ff is nu 9FF
@willeme: precies, die was ik nog even vergeten. Laatst was er nog een 9ff Boxter in de ‘mijn auto’ rubriek. Deze staat inmiddels te koop overigens.
Ik ben voor! Hopelijk gaat Porsche ook eens in zien dat de Cayman stiekem toch de betere auto is dan de 911.
@berlinetta: Helaas, helaas, helaas… De 911 is volgens Porsche en velen anderen de daddy, de legend. Dus er zal nooit een auto boven de 911 komen buiten de extreme versies als de 918 en Carrera GT.
@viezefreddyw: er gaan anders al jaren geruchten over een Panamera coupe.
@mashell: Geruchten hè. We moeten het nog maar zien natuurlijk. Maar een 928-opvolger zie ik wel zitten hoor.
@mashell: Zo’n 928-opvolger (of Panamera Coupé) kan natuurlijk ook vrij makkelijk. Dat is een auto die ongetwijfeld snel zal zijn, maar veel meer op luxe en comfort gericht is dan een 911 en daardoor niet teveel conflicteert met de 911. Vergelijk het met Mercedes, waar de AMG GT-lijn ook als de top van het sportieve gamma wordt gezien, ondanks dat een S-klasse in AMG uitvoering in de meeste vallen zelfs duurder is.
Ik denk dat Fred ook meer doelt op een echte sportwagen. Een Porsche die in basistrim al de strijd aan moet gaan met de Huracans en 488-jes van deze wereld. Die zie ik ook niet snel verschijnen.
@Edge: Mooi gesproken, want dat is wel wat het is.. Een Panamera coupe met 700 pk, een iets kortere wielbasis en een dieeet van 500 kg en je hebt die auto dus.
@viezefreddyw: Misschien komt die nooit, maar Porsche is ook ooit een SUV en diesels gaan maken en daar zijn ze nu zeer tevreden mee.
@viezefreddyw: Helaas heb je gelijk. De Cayman heb ik vanaf het begin geweldig gevonden. De 911 kan me maar mondjesmaat bekoren. Ligt eraan welke uitvoering het is.
@berlinetta: zou inderdaad iedere dag een Cayman gt4 boven een 911 verkiezen.
@foramen: Ik vind de Cayman sowieso mooier om te zien, en als daar een lekkere motor in wordt gelegd zou dat mijn keuze zijn. De looks en dan ook de kracht en geluid, heerlijk toch
@berlinetta: 911 is gewoon een ander type auto, ik vind ze althans niet direct vergelijkbaar. 911 is veel meer GT, de Cayman relatief meer lichtgewicht sportwagen. Toch?
@davelepeef: Ja en nee. De 911 is er in zoveel smaakjes dat hij zowel GT als supersporter kan zijn. Eigenlijk is dat ook wel knap van Porsche.
@berlinetta: dat is zeker de kracht van de 911, maar ik denk dat als je kijkt naar de eerste modellen 911 en de basislijn van nu dat dát meer GT’s zijn. Ik zie dan de Cayman iets meer als een wagen geënt op een potje sturen ipv rap en in stijl richting je vakantiehuisje.
@davelepeef: Ja de set up van de Cayman is idd sportiever. Ik vind hem ook vooral veel mooier. De lijn van de 911 heb ik nooit zo mooi gevonden.
Zou heel gaaf zijn, maar zo’n hoogtoerig RS blok is natuurlijk wel behoorlijk aan de prijs in vergelijking met een “gewone” serie motor. Hoewel het verschil met al die turbo’s tegenwoordig kleiner is…
Het zou in ieder geval een van de beste Porsche aller tijden worden dan.
Ik zou toch verwachten dat Porsche iets op de markt brengt ter concurrentie van de 720S/488. De GT2RS heeft wel 700pk maar is een circuit wagen en geen luxe straatwagen.
Misschien komt er ooit wel een straatversie van de RSR met middenmotor, kunnen ze daar meteen een dikke meerprijs voor vragen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).