Lezersvraag: kun jij E10 tanken met je auto of motor?

Auteur: , 124 Reacties

Vernieuwing aan de pomp. Niet iedereen is er blij mee.

Lezersvraag: kun jij E10 tanken met je auto of motor?

Sinds 1 oktober 2019 zul je bij de meeste pompstations E10 aantreffen. De meeste auto’s zijn geschikt voor deze benzine met max. 10% bio-ethanol, maar dat geldt niet voor iedereen. Mensen met een sportievere auto die al Euro98 tankten zullen er weinig van merken. Wie een oudere auto, motor of scooter heeft is echter wel de sigaar.

Met een scooter moet je sowieso premium gaan tanken. De blokjes worden niet vrolijk van E10. Wie een motorfiets heeft moet zelf goed opletten of de tweewieler wel of niet met E10 om kan gaan. Via e10check.nl kun je uitzoeken hoe het zit met jouw twee of vierwieler. Daarnaast kan informatie raadplegen bij een merk ook helpen. Zo heeft Kawasaki een uitgebreide lijst gepubliceerd welke motorfietsen van dit merk wel of niet tegen E10 kunnen.

Alle voor de Europese markt gebouwde Kawasaki motorfietsen, scooters, en Jet Ski’s vanaf 2011 zijn geschikt voor het gebruik van benzine met maximaal 10% bio-component (E10). Ook alle Kawasaki ATV’s & Mule’s zijn geschikt om op E10 brandstof te rijden.

De invoering van E10 is reden tot discussie. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je auto minder kilometers op een tank maakt dan voorheen. De benzineprijs is er echter niet goedkoper op geworden. Zo zal autorijden nog duurder worden. Diverse auto’s vòòr bouwjaar 2000 zijn eveneens niet geschikt om E10 te tanken. Dat betekent upgraden als je nog een oud gebakje als daily hebt.

De lezersvraag gaat dit keer dan ook over E10. Kun jij E10 tanken met je auto of motor? Laat het weten in de comments!



124 reacties

Als het goed is kan ik met de Cooper gewoon E10 tanken. Maar ik vind het vooral jammer dat de prijzen niet omlaag zijn gegaan.


Maar ja, dat was natuurlijk ook wel te verwachten
@jasbelle: Vond ik ook al frappant. Medio September schoot de prijs van een vat olie sterk omhoog vanwege die aanslag en ging de prijs aan de pomp direct mee. Nu is de olieprijs weer terug gezakt tot onder het voorgaande niveau zelfs, maar de prijs aan de pomp is lekker blijven hangen
@bottles: dat is standaard in nl, meer cash voor de criminelen in denhaag… en als uitleg zullen ze zeggen: we hebben nog moeten inkopen tegen het dure tarief, zoals ze dat altijd doen… omlaag gaat het gewoon nooit echt in dit land, de belastingdienst is er veel te blij mee, om het daarna op te potten….
@spykerboy: de belastingdienst ontvangt accijnzen op de verkoop van brandstoffen. Zij hebben verder weinig invloed over de prijzen aan de pomp mits zij geen tarieven wijzigen.
@rs18011: de pomphouder verdient er anders bar weinig aan in vergelijking tot de belastingdienst…
@peug206: dat is volgens mij niet het discussiepunt. Het gaat erom dat zowel de belastingdienst als de ‘criminelen uit den haag’ geen directe invloed hebben op de prijs aan de pomp
@rs18011: oh ja ? De accijnsen zijn vast maar voor het gemak Betaal je ook nog BTW over de gehele som en ook die is vast maar groeit wel mee.
Immers, 21% van 100 eurocent is 21 cent, terwijl 21% van 200 eurocent is 42 cent.
Kortom, je betaald wel degelijk meer belasting naar mate de prijs stijgt.
Welkom in Nederland.
@turbobrick: bedankt voor de rekensom, heb nooit begrepen hoe de btw werkt. Maar dat je over de verkoopwaarde btw betaald klopt. Accijns en btw hebben namelijk ook beide een ander doel. Het doel van accijns is ontmoediging vanaf de overheid naar de burger. Daarom is het ook disproportioneel belast omdat er een straffende karakter in zit. De btw is voor de omzet belasting en belast de consumptie van goederen en diensten, dat tarief is inderdaad 6% of 21%. Dit is gewoon heel normaal, net als ieder ander land. Tot slot bewijst dit nog steeds niet dat de regering invloed kan uitoefenen op de brandstof prijzen, je betaald namelijk in verhouding niet meer.
@turbobrick: bedankt voor de rekensom, heb nooit begrepen hoe de btw werkt. Maar dat je over de verkoopwaarde btw betaald klopt. Accijns en btw hebben namelijk ook beide een ander doel. Het doel van accijns is ontmoediging vanaf de overheid naar de burger. Daarom is het ook disproportioneel belast omdat er een straffende karakter in zit. De btw is voor de omzet belasting en belast de consumptie van goederen en diensten, dat tarief is inderdaad 6% of 21%. Dit is gewoon heel normaal. Tot slot bewijst dit nog steeds niet dat de regering invloed kan uitoefenen op de brandstof prijzen, je betaald namelijk in verhouding niet meer.
@rs18011: Bewijst niets maar als je al wat langer in NL woont dan weet je dat de staat weinig haast heeft met het onderzoeken van zaken die miljarden opleveren.

Miljoenen woekerpolissen, nog nooit concreet wat aan gedaan (zou betekenen dat de staat de miljarden assurantie belasting ook terug moet betalen).
Brandstof kartel vorming en prijs afspraken, we hebben er dagelijks mee te maken en we weten allemaal dat de prijs (die goedkoop is ingekocht) direct stijgt en bij een verlaging men opeens jarenlange voorraden lijkt te hebben die duur zijn ingekocht en dus niet meer snel zakt.

De privatisering overal spreekt ook boekdelen. Geen directe sorus meer maar diensten voor de mensen worden duurder en dus ook automatisch extra btw inkomsten. En zo kan je wel even doorgaan.
We weten wel beter maar je doet er niks aan.

Net zo zeker als het feit dat je over 5 jaar flink Wegenbelasting (of hoe het dan ook heet) betaald voor je EV, want je denkt toch echt niet dat men zonder al die inkomsten gaat zitten als het merendeel van NL electrisch rijd.
@bottles: kom je daar nu pas achter?
@jasbelle: Ik weet niet wat voor Cooper je hebt (R53, R56, R…)? Ik heb zelf een R55 (Clubman) Cooper S en mij werd toch dringend door de garage aangeraden om voortaan 98 te tanken.
@jorrit: 98 is bijna overal E5 dat mag dan wel??
@jorrit: Ik heb een R53 Cooper S, maar wat ik online las, zou het geen probleem moeten zijn
@jasbelle: hier ook een R53, tank gewoon E10
Gewoon 98 tanken dat is volgens mij nog steeds 5% bio-ethanol
@mo112: Tot 5%

Shell V-Power en BP Ultimate zijn allebei nog ethanolvrij
Met mijn Suzuki Swift uit 2005 durf ik het wel aan, misschien dat ik dat vanmiddag zelfs ga doen, want dat wordt de 1e keer dat ik weer ga tanken sinds de wisseldatum.

In mijn Smart Roadster blijf ik stug Euro 98 of beter pompen, zo min mogelijk ethanol als het aan mij ligt.
Daarnaast rijdt die veels te lekker op goede peut.
@screamer: Elke Suzuki vanaf 1992 is geschikt voor E10.
@techniekmeneer: iets bekend of een Toyota starlet uit 1996 dit wel aan kan?
@mb10: Alle Toyota’s vanaf 1998 op wat Avensis motoren na geloof ik. Nu heb ik een Starlet uit 1998 maar moet nog even uitzoeken of dat ook het productiejaar van de auto is.
@cabriohater: ik tank mijn auris 1.6 vvti altijd af met firezone competion 102, even als mijn piaggio zip sp snor scooter, beiden rijden ze er beter en zuiniger op
Ik heb een MG TF uit 2004, zou moeten kunnen. Maar op de website e10check is niks te vinden over MG of Rover.. Dus geen idee?
Maar mijn motoren komen alle 3 uit midden jaren 70, dus absoluut niet daarmee. Maar daar gaat sowieso al E98 in.
Ik tank mijn Appie RSV Mille alleen af met 98, daar gaat geen E10 in. Wordt overigens ook afgeraden door Aprilia zelf.
@kars: Kunststof tank van een Aprilia kan ook niet goed tegen ethanol en kan daardoor licht opzwellen, met gebarsten lak als gevolg. Ook in m’n Falco alleen maar Ultimate of V-power, maar dat deed ik sowieso al. Ook in de Volvo gaat nu E5, met LPG verstook ik een tankje benzine per half jaar, dus dan maar liever brandstof die niet de neiging heeft om vocht aan te trekken…
De mijne moet het kunnen hebben. Echter rij ik wel 50 a 60km minder op een tank…..
@dutchdriftking: dat schiet lekker op op jaarbasis
@lekkerlinksrijden: Klopt, dat gaat dus weer Ultimate tanken worden…
Mijn 2014 Ford Focus lust dit E10 spul niet. Ik houd het bij B5. Daar doet hij het goed op.
@realhustler: B52 bedoel je? Cheers.
@realhustler: Tuurlijk kan daar E10 in. Wie heeft je dat verteld?
@berlinetta: Is niet slim om E10 in een diesel focus te tanken
@realhustler: rij al jaren op E10 in mij focus. Geen probleem hoor.
@saffie89: Hij heeft een diesel, dat was de grap …
@theblazerunner: nu snap ik het niet meer, b7 is toch diesel die aan de pomp in NL te krijgen is?
@saffie89: Oh B5. IEven overheen gelezen.
Dat gaat wel lukken denk ik. Maar volgens de boekjes kunnen alle motoren er sowieso niet tegen. De auto’s weet ik het niet allemaal van. De oldtimers lusten het sowieso niet, de modernere koekblikken zijn vermoedelijk ook al te oud.

Ik ga me er desondanks niks van aan trekken en tank gewoon euro95 (behalve de oldtimers). Als de boel gaat lekken ga ik het wel vervangen met spul wat er wel tegen kan.
@lekbak: welke boekjes? Volgens die check-site kunnen alle Triumphs jonger dan 30 jaar ertegen. Maakt mij niet uit, tankte toch al 98 in de tweewieler.
@stalensnuitje: de boekjes van de fabrikant. Yamaha motorfietsen van ‘96 en ‘97 en Mercedessen waarvan de jongste van ‘92 kunnen er niet tegen. Van de BMW r26 zou ik het niet weten, maar die krijgt toch alleen 98.
Mn Daf 66 slikt het niet. Gelukkig is Shell V-Power 98 nog ethanolvrij (ondanks de e5 badge, dit geeft alleen aan dat er max 5% in kán zitten, maar dat hoeft dus niet). BP 98 is volgens mij ook nog ethanolvrij.
De RS2 wil alleen op 98 en hoger. De 330Ci loopt er redelijk op, ook niet meer dan dat. En de SL320 weet ik niet, nog niet geprobeerd, de Vivio loopt er prima op.
Mijn Clio RS moet 98 hebben! Ik Tank altijd in Duitsland Aral 102. Ik woon 2 km van de grens. Ik tank alleen voor nood in Nederland. Het bier en de boodschappen zijn er ook goedkoper!😀
@jupke: Hier hetzelfde. Ik rij een Arosa 16v waarvoor 98 geadviseerd wordt. 95 zou moeten kunnen, maar E10 slikt ie zeker niet. Ook ik woon 2km van de Duitse grens en tankte altijd al 98. Van de week voor het eerst Shell V-Power 100 geprobeerd, eens kijken hoe dat gaat. In het vervolg misschien Aral 102, maar het Aral en Argos station bij mij in de buurt bieden alleen 98. Voor Racing moet ik zo’n 15km verder rijden en vind de meerprijs dermate hoog, dat ik het dat eigenlijk niet waard vind.
Zelfs onze vorige auto (2006 Scenic) reed daar probleemloos mee…

Zowel motor (2016 suzuki) als auto (2018 skoda) zuipen dit vlotjes.
Is hier al 2 jaar en zowel met de Fiesta ST als met de XR650R heb ik er eigenlijk geen last van, heb ook niet de indruk dat ik meer verbruik…
In apenland België hebben we al langer E10 en ik kan u zeggen dat het voor niets deugd.

Door de ethanol die erin verwerkt zit (tot 10%) levert je motor ook minder rendement wat wil zeggen dat die meer brandstof ingespoten moet krijgen = meer verbruik en vanzelfsprekend ook meer tanken en betalen…

En laat je niets wijsmaken over dat het geen kwaad kan voor moderne motoren. Een moderne motor gaat er enkel minder snel last en schade van oplopen. Maar dat zeggen ze niet natuurlijk.

Dus: tank maar 98 of een andere brandstof met maximum 5% ethanol, dit is voor alles en iedereen beter.
@harryb: Het rendement van de motor heeft daar geen nix mee te maken.

Er zitten nu eenmaal minder joules per liter in ethanol dan in benzine.
Ethanol < benzine < diesel
Dat is het voornaamste verschil in verbruik per kilometer. Maar op het rendement van je motor doet dat niets alleen op je portefeuille

Bovendien heeft zuivere ethanol (108) een hoger RON getal dan benzine.
daarom dat er in sommige disciplines op ethanol geraced wordt… (tracktor pull oa)

Het echte probleem is dat ethanol sommige delen van onaangepaste voertuigen kan aantasten.

In een modern voertuig is dat geen enkel probleem en zou dat qua vermogen ook niks mogen uitmaken. Tenzij je injectoren op benzine ook al op het randje gedimensioneerd waren. (Lijkt me sterk).
@tjorque: Tja in dingen als drag racing en tractor pulling is die extra brandstof sowieso welkom om de motor te koelen.
@harryb: na 2 tankjes E10 en nu E5 geloof ik u gelijk
Ik merk er persoonlijk niks van. Topsnelheid gaat even hard. Dus ik ben er tevreden mee.
Mini uit 82 loopt er prima op. Zorg dat je rubbers het kunnen hebben
Ik tank sws geen 95 octaan… bij mij gaat er alleen 98 octaan of hoger in, voor mij nog geen issues dus (totdat ze het ook in de 98 octaan gaan mengen…)
@spykerboy: in 98 zit er max 5% bio-ethanol in
Ik doe al een auto of 6-7 de ideale combinatie van ‘chiptunen + euro98’, waarmee de auto soepeler rijdt en het brandstofverbruik flink vermindert. Beide investeringen verdienen zichzelf dan ook prima terug. Blijft boeiend hoe weinig mensen dat geloven en er naar handelen. Liever conservatief zeiken op dat wat op je afkomt dan zelf actief handelen.
@geenidee1975: dit lijkt mij een prima idee. Ik mag hopen dat chiptuners hier dan ook op inspelen. Er is veel te halen in de marges!
Probleem is dat uitwijken naar ‘98’ ook nog maar beperkt nut heeft nou dat allemaal E5 is. Ik tank zelf overigens altijd wel 98. De 44er gaat daar sowieso lekkerder op en voor de E46 is het wss ook marginaal beter.
@jaapiyo: 98 is maximaal E5. BP ultimate en VPower is bijv nog ethanol vrij.
@techniekmeneer: ik heb dus regelmatiger dan gewenst die V Power slang in mijn handen en daar staat nu E5 op. Ze zullen het er toch niet opzetten als het er niet inzit?
@jaapiyo: Omdat ze het officieel zo moeten noemen voortaan. Op de site van Shell zelf geven ze ook 0% aan.
Daimler mag, Supra niet en R1200RS geloof ik ook niet. Maar ik tankte al RON 98, dus ik merk het niet. De Mazda uit 2000 van mijn verloofde moet nu ook aan de E5.
@crashingduke: Is de 1200RS een oliekoeler? Dan is 98 sowieso beter. De DOHC doet het wel even goed op 95 als op 98 en ook voor de LC maakt het geen verschil.
Nee er moet namelijk diesel in.
@dirkiii: fair enough
Ik heb zonder dat ik er erg in had e10 in mn ford ka uit 2004 gegooid ik denk dat het wel goed gaat
54 jaar oude Alfa: nee, 34 jaar oude Alfa: nee, 4 jaar oude getunede Abarth: liever niet
Ik tank 98 of 100 pur sang. Die E10 95 kan er in maar ik hoef het niet..
Ik durf het niet aan met een 1.8 Twin Spark. Volgens de E10 checker kan het namelijk niet. Zijn toch al best oude blokken, ondanks een auto uit 2003.
Lexus, Porsche (2000) en Ducati allemaal geschikt. Alleen in die laatste gooi ik liever 98.
Dat je auto deze rommel ‘slikt’ betekent niet dat het goed voor je motor enz is. Uit het grensgebied Duitsland/Nederland krijgen we veel auto in de werkplaats die alleen maar E10 getankt hebben in Duitsland. Het is schrale rotzooi waar je met een boog omheen moet lopen. Los daarvan gaat je auto, ongeacht merk/type/bouwjaar meer brandstof verbruiken. En dat is natuurlijk, in het licht van de stikstofhysterie, een absolute blunder.
@terazino: schrale rotzooi? Wat is schraal in brandstof? Hoe kan een brandstof schraal zijn? Erzit geen smeermiddel in. Dat verdient welbenige uitleg.
@maotje: kijken of een scheikundig aangelegd iemand mij terugfluit, maar zowel benzine, ethanol én olie bestaan primair uit….. Koolwaterstofverbindingen! 8O Nu jij kiezen welke het meest schraal is! ;)
Met mijn e39 530i ontliep ik e10 altijd al in het buitenland. Ik heb het nu voor het eerst in NL getankt, en ik heb het gevoel dat ie iets minder lekker loopt. Ik ga naar 98 denk ik
@bobbyd: sowieso hebben de I6 bimmers uit die tijd een vrij hoge compressieverhouding, dus 98 maakt wel sense.
@BobbyD: mijn E61 530i presteert áánzienlijk minder op de E10, zie ook mijn comment hier ergens onderaan
Kan je uberhaupt ergens buiten de snelweg om wel 98 tanken? In mijn buurt en de wegen die ik veelal neem is er niet eens 98 te krijgen. Alleen brandstof als 95 excellium.
@speedgeek: ik woonde in een dorpje in Broabant waar er zowel een vrij goedkope shellpomp was met V Power als een BP met Ultimate…

In 050 is het ook goed te vinden als je even zoekt buiten de snelweg. Dus ja, het bestaat zeker.
@jaapiyo: ik rij veel tussen Hoorn en Alkmaar maar tot nu toe kom ik alleen bij de Total 95 e5 excellium uit wat evengoed bio additieven bevat volgens de Total site.
Heb nu de eerste volle tank e10 in mijn 330Ci zitten. Merk er nog niet heel veel van maar zit pas op de helft van de tank.
Kak, ik heb een ‘65 Ford Mustang. Dat wordt nog duurder rijden 🥺 #V8-289…….
http://Www.E10check.nl

Kijk maar wat je ermee doet
Mijn Colt uit 2010 zou het moeten kunnen handlen, heb nog niet gekeken naar het verbruik.

De Ducati Monster uit ‘00 is niet helemaal duidelijk, dus daar ga ik euro 98 ingooien.
leuk die checkers.. maar ik wil weten wat er gebeurt en waarom?
Tast de E10 de rubberslangen aan?, begint de motor sneller te detoneren? schraler lopen?..
ook al kan ik de 4c en 159 die moderne prut voeren, dan nog wil weten of ik beter een paar cent extra kan betalen voor echte benzine.
@hans75: ja het tast rubbers aan en trekt ook vocht aan (dus evt roest).
Mijn C-Klasse lust wel E10, maar ik blijf gewoon E5 tanken. Better safe than sorry.

Ik tank ook vrijwel altijd in Duitsland (werk vlakbij de grens) daar scheelt het ook maar 2 cent per liter; dat weggestreept tegen het iets hogere verbruik maakt het ook al niet aantrekkelijk om over te stappen.
Wat niet meegenomen wordt in het hele verhaal, is dat voor de productie van bio-ethanol hele oerwouden in brand worden gestoken, waardoor onze aardbol nog eerder naar de kl#t3 gaat.
In mijn fiesta kom ik zon 70km minder ver op een tank vergeleken met 102. In de mx5 mag het niet dus daar gaat e5 in (euro 95)
Moet die E10 rommel niet hebben! Had wel begrepen dat er flesjes E10 killer te koop zijn. Maar ik tank wel 98 voortaan.
@venividivici: die gebruik ik, eerst van Bardahl, nu van Eurol
@risl: Werkt het? Ben wel benieuwd…
@venividivici: moeilijk te controleren, maar heb in beide motoren vooralsnog geen problemen. ADAC heeft een test gedaan met een Astra die niet tegen E10 kon, jarenlang wel op E10 gereden. Eindresultaat: niets te merken aan die Astra.
In de oldtimer gaat altijd 98. In mijn motor ook overigens. De daily is een diesel
Misschien dat het niet zo goed is om die e10 te laten stilstaan in je tank in de winter maar op vlak van prestaties merk ik niets bij de Gsxr, alle blokken bij Suzuki vanaf 2002 zijn er dan ook voor gemaakt. Begrijp ook niet zo goed waarom sommigen hier 98ron in hun motor doen ipv 95ron als die daar voor ontworpen is. M’n Moto Guzzi liep barslecht op 98ron. Die oude Ducati’s gingen dan weer niet vooruit op 95ron, maar daar waren ze ook niet voor gemaakt.
In alle auto’s gaat diesel, geen last van die e10 daar.
Auto is diesel, voor de motoren tank ik 98 of 95 E10 en dan mik ik er Eurol E10 Fuel Improver bij.
> Kun jij E10 tanken met je auto of motor?
Nee, in de CCS aansluiting van mijn elektrische Ioniq kan ik geen E10 kwijt.
(om maar eens in het thema van deze week te blijven)
Waarom zo negatief? Met ethanol krijgt je hoger octaangetal, betere koeling en de motor loopt beter. Heb je een benzine die 98 lust, uiteraard met 98 of hoger tanken.

Het afgelopen jaar E85 bijgetankt tot E30, motor liep veel beter met betere respons. Nu met wat software en een ander hogedrukpomp tank ik puur E85. Meer vermogen, meer onstekingsvervroeging, lagere temperaturen en dus betere respont. Heerlijk :)
@onehp: *respons. Spons.
@Onehp: het grootste probleem is dat praktisch alle motoren niet zijn afgesteld om op deze nieuwere mixen te rijden. Door het hogere octaangetal is er meer kracht uit de motor te halen, aan de andere kant zit er in dezelfde hoeveelheid benzine meer energie. Ik denk dat je met een goed afgestelde motor niet hoeft te klagen.
@davelepeef: praktisch alle? De meeste modernere auto’s hebben een lambda regeling en die past zich automatische aan met wat meer brandstofinspuiting. Hier in Zweden zijn er cowboys die E50 tanken zonder enige aanpassingen… Dat is wel riskant vind ik, maar ze zweren dat ze geen problemem hebben…
Het zure is natuurlijk dat je die 1,7% extra verbruik van E10 vs E5 niet terugkrijgt bij de pomp… Of misschien wel maar men merkt het niet. Het is een principezaak…

Voor oudere auto’s is E10 natuurlijk minder goed nieuws als branstofleidingen aangevreten worden… Als…
@Onehp: ja klopt, maar die lambdaregeling is gebaseerd op de ideale mengverhouding van benzine en lucht. Dat wordt toch uit verband gehaald als er een andere stof gaat meedoen?
@davelepeef: nja, lambdasensor die voelt enkel hoeveel restzuurstof er in de uitlaatgassen zit. Teveel zuurstof betekent meer brandstof nodig, welke brandstof dat is weet de sensor niet….
@Onehp: ik was nog niet klaar :) Ik las een stukje van de ANWB, die hadden bij een test rond 7000km nog geen issues, 20 000km later speelden er schijnbaar wel dingen op. Ik heb zelf een Focus Flexifuel, die mag tot e85 maar wat dan het nut is, geen idee, en je kunt het nergens tanken. Dacht dat dat in Scandinavië wel kan??
@davelepeef: iets van 200 000 autos die op E85 kunnen rijden, en ‘meer dan’ 1500 stations waar je E85 kan tanken in Zweden.
Finland gelijkaaardig, Noorwegen en Denemarken bijna niks afaik. Nederland heeft blijkbaar een 15 stations…
Voordelen E85: wat goedkoper soms hier, minder steun aan oliebaronnen en minder CO2 uiteraard. En je kan er veel meer vermogen uit halen met de juiste spullen en quasi geen gevaar voor kloppen… Ik hou vooral van de betere respons, op een Focus FFV is dat wss niet zo duidelijk…
Zuivere ethanol heeft een octaangetal van +-108.
Dus als je een octaangetal ridder bent die 98 tankt om hoog in de toeren en om dikke vette poWer te hebben… zou je beter E100 rijden…
Lekker dat op die check site belangrijke merken ontbreken… Sym is momenteel een zeer populair scooter merk en staat niet eens in de lijst.
@joost1234: da’s Chinese zooi, maakt niet uit wat je daarin knikkert :P
Beetje afhankelijk hoe we de vraag interpreteren, E10 tanken redden we allemaal wel of het ook goed is voor de motor is weer wat anders… Die van mij doet het in ieder geval het beste op satan sap, is beter voor zijn ziel.
Geen idee hoe dat met mijn Fiat Ducato zit, maar ik rij toch hoofdzakelijk op groengas.
Mijn cabriootjes willen helaas niet mee:
Daihatsu copen rood geel van 2007 en rood van 2008
Nissan figaro van 1991 ook een NoGo
VW T1 nog niet geprobeerd, maar lijkt me beter van niet.
Chevy Astro 1997 gaf direkt een motorstoring (sensoren)
Toyota prius plugin lijkt dr niet meer of minder kilometers mee te maken.
Mitsubishi grandis 2007 zou geen problemen mogen hebben volgens de website
Gelukkig is er aan de duitse grens nog genoeg keuze…
Mijn Mercedes CLS55 AMG houdt niet van E10, die zuipt (!) alleen 98.
De Tesla die ik besteld heb moet van dat alles helemaal niks weten.
Nee helaas geen e10 voor de auto en motor
De auto’s hier kunnen gewoon E10 hebben, maar de motorfietsen is een ander verhaal. De KTM lust sowieso enkel euro98 (vpower ofzo) en de BMW gooi ik ook altijd 98 in hoewel die e10 wel zou moeten kunnen slikken. Maar gezien de shelf-life van e10 benzine nog een stuk korter is dan van e5 (en dat is al een stuk korter dan benzine zonder ethanol toevoeging), hou ik het gewoon bij vpowerrrr zonder ethanol.
Ik vind het te schofterig voor woorden dat ze de oude E95 gwn schrappen..
Hou die dan gewoon beschikbaar… onder een (iets) duurdere prijs. Of laat de prijs hetzelfde en maak de E10 goedkoper dan kunnen de millieuridders en mensen die lekker zuinig willen doen aan de E10.

Mensen die een oude auto rijden (omdat de nieuwe auto’s tegenwoordig niet meer te betalen zijn voor jan modaal) moeten nu dus ook nog meer gaan betalen aan de pomp omdat ze een oudere auto hebben die die k*t E10 niet lekker vindt.

De GS slobbert ook gewoon E10.
Ik heb ooit wel gehoord uit betrouwbare bron dat de kwaliteit van de toevoeging soms gewoon bagger is, omdat het niet viel aan te slepen en te bewerken. Nu zal het helemaal wel niet aan te slepen zijn!
Mijn Starlet komt uit 1998, nu zegt Toyota alle auto’s vanaf 1998 behalve blabla. Nu moet ik dus uitzoeken of mijn auto ook echt uit 1998 komt want dat is slechts de datum dat hij op kenteken is gezet.

Mijn motor uit 1984 heeft in ieder geval wat ethanol killer gehad voor de winter.
Mijn ’07 versys schijnt het te kunnen hebben, nog niet geprobeerd…
Lekker europees weer…..
Mijn 2018 GMC Sierra rijdt gewoon op 87 Octane……

Maarja, in die motoren kun je volgens mij ook gewoon gras, hout en stookolie gooien :)
We merken in ieder geval dat we een lesje scheikunde en motorentechniek nodig hebben hierzo. @RubenPriest: deel 2??
@davelepeef: https://www.autoblog.nl/nieuws/techniek-alles-wat-je-moet-weten-over-benzine-108334 hier alvast wat leesvoer!
@RubenPriest: | Applaus |
@rubenpriest: als je een beetje chemie kan ben ik alsnog niet overweldigd.
Over etanol staat er: ‘dit biogas’.
In benzine zit ipv van benzeen, veroorzaakt o.a. leukemie, eigenlijk vooral Xyleen en Tolueen als ik het goed begrepen heb. Methyl-tert-buylether verhindert kloppen en heeft net als ethanol een zuurstofmolecule maar bij etanol is dat zuurstofatoom 30% van het moleculaire gewicht, wat dus het ~30% meerverbruik verklaart, en stochiometrisch minder behoefte aan lucht met alle voordelen vandien, want een ICE motor is een luchtpomp (motorinhoud x laaddruk x toerental)…
Vorige week in duutsland getankt, 1.49,9 voor euro 98…lachen
Hoor al van diverse mensen dat het verbruik een stuk hoger ligt met E10.
Echt waardeloos dat ze de Euro 95 E5 gewoon van de pomp gehaald hebben en je verplicht wordt om Euro 98 te tanken, terwijl je in Duitsland nog gewoon 95 E5 kunt tanken.
Maar het verbruik is hoger dus vaker tanken en als je premium tankt ben je ook weer meer kwijt dus de schatkist vaart er weer wel bij.
Haha. Wat denk je zelf? 😂
Nou mijn 530i uit 2005 rijdt beduidend minder op het nieuwe goedje. Toevallig van de week 98 of e5 in iedergeval de dure erin gegooid en wat een verschil zeg!Het lijkt zomaar of je er 10/15 pk bij krijgt. Veel feller op het gas, soepeler door de toeren en ik denk ook een stuk zuiniger.. Wat een rotzooi is dat E10 toch. Vadertje staat en de benzineboeren wrijven al in hun handen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).