Lezersvraag: welke autoneus missen jullie het meest?

Auteur: , 131 Reacties

De neus lijkt te verdwijnen van de moderne automobiel en dus heeft één van onze lezers een prangende vraag voor jullie!

Waar het helemaal mis ging: de 307 CC

Een mail in onze inbox: @italdesign maakt zich ernstig zorgen om de ontneuzing van ons wagenpark. Wat hij daarmee bedoelt legt hij zelf uit. Bovendien heeft hij er een prangende vraag bij aan het einde van zijn gastbijdrage!

Starend naar de gloednieuwe Auris van mijn buurman viel mij ineens op waarom ik de meeste recente auto’s zo lelijk vind; de uitgesproken neus is aan het verdwijnen. Dan heb ik het niet over agressieve frontjes, gapende muilen of nuffige nieren, maar de neus ‘en profil’, de motorkap die zich met een stevige knik afzet tegen de lijn van de A-stijl. Een trend die al een aantal jaar ingezet is door een notoire no-neuzer: de Peugeot 307 (in cc-vorm misschien nog wel het lelijkst), en daarna gretig is doorgezet door deze Fransozen – al lijkt de laatste 308 weer wat meer op een Golf van zijn neus terug te hebben gekregen.

En ik snap, voetgangersveiligheid en andere crashtest-vorm-volgt-functie-design-dingen, en ook mpv-achtige monospace concepten (Espace phase I, Twingo, de eerste Pontiac Trans Sport) vind ik het nog wel een bepaalde charme hebben, maar bij onze geliefde middenklassertjes vind ik deze priussisering toenemende druppelvorm in de neus echt helemaal niks.

We hebben ons op deze plek al druk gemaakt over overhangen voor en achter, dus daarom durf ik jullie deze vraag ook wel te stellen: wat is volgens jullie de lelijkste no-neuzer? En daarbij aansluitend: welke pronte gok missen jullie? Om wat betreft dat laatste maar een duit in het zakje te doen: de Renault 4, dat was bijvoorbeeld een afgetekende neus om trots op te zijn!



131 reacties

VW golf 2 en de BMW E30. Man man man dat waren tijden, prachtige wagens! Ik weet niet zo goed waarom maar van kinds af aan verliefd op deze beide modellen.
via Android app
@ontploffer: terwijl ze juist super simpel qua design zijn. Zou ze eerder ‘netjes’ noemen dan prachtig.
@ontploffer: dan zul je van een Scirocco wel helemaal blij worden..? Die zou ik willen nomineren voor t lijstje!
@ontploffer: allebei dubbele ronde koplampen wat je nu ook bijna nooit meer ziet! Sowieso de neusjes van E30/E32/E34 waren geweldig.
@ontploffer: heb een e30 en het is inderdaad de neus waar je verliefd op wordt!
De lelijkste no neuzer is toch wel Michael Jackson…
@rhellema: Nee, volgens mij is die neus van een andere substantie gemaakt…
@Rick-dos: die neus leeft voort
@rick-dos: de echte no-neuzer is voldemort…
Honda prelude.
Bassie en adriaan model.
@hplh: nog gehad: heerlijk ding (mijn eerste wagen)!
@live4life: Ik ook! heerlijk ding idd. Met ‘overdreven’ stuurbekrachtiging, klaplampen en een open dakje!
Ik mis de Ford Capri mkI… Das pas een neusje! En de ergste van het moment stond al in het artikel: Peugeot!
@live4life: escort rs mk1
@live4life: ik dacht ook aan een Capri, maar ik zie liever de Mk3. Iets minder karaktervol misschien, maar wél een neus waar oude BMW’s verlegen van worden ;)
BMW 850
Natuurlijk van de Fiat Dino Coupé, Jensen Interceptor en uiteraard de Ford Capri.
Ford Mustang mach 1 uit ’72 alsof zijn ‘ mond ‘ open staat. Heerlijk
@marijn90: jij doet niet meer mee: artikel niet begrepen.
http://www.classicargarage.com/assets/images/0/mb-280-sl-11-e784acb0.jpg
http://isthat.info/uploads/mercedes-benz/mercedes-benz-280-se-35-cabriolet/mercedes-benz-280-se-35-cabriolet-09.jpg
http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2011/07/Mercedes-Benz-600-Pullman-Limousine.jpg
Ik mis Paul Bracq z’n ontwerpen, zelden leken zoveel auto’s zoveel op elkaar maar waren ze gewoon te onderscheiden van elkaar. Gordon Wagener kan nog heel veel leren van die ouwe fransoos!
Peugeot 205, Mercedes w126 sec, Volvo 850. Allemaal heerlijke auto’s. Toen auto’s nog vierkant waren. Die generatie auto’s zie je helaas steeds minder. Ze zijn in hun eenvoud prachtig
Brera/159/spider
Het galante neusje van een Mitsubishi.
De Amerikaanse versie van de Volvo 265 GLE. Dat is wel een ongeëvenaarde topper.
@roeldriesvink: oeh ja indeed. Of wat dacht je van die coupé, was dat 780?
De haaienneus van de oude 6-serie!!!
Fiat multipla
@graaf123: hoofd, schouders, vetrol 1, vetrol 2
Jaguar S-type. Niet echt heel erg mooi, maar wel uitgesproken.
@nemus: Bij Jaguar vooral de neuzen met de dubbele ronde koplampen en de springende kat er op.
@nemus: doe dan de E-type! Een prachtige neus op een prachtige auto
Het gaat mij eigenlijk niet eens om de neus maar meer om de koplamp. Elke neus wordt er namelijk mooier op als of ronde koplampen of klapkoplampen heeft.
BMW 6 serie. Het jaren tachtig model, weet ff niet welke serie naam daarbij hoort. Wat een uitstraling heeft dat model. Zeker icm de aflopende kont.


En die van de Alfa 75. Ook best stoer en agressief, en dan de omhoog lopende taille lijn, altijd een mooi geheel gevonden.
Icononische neuzen. De BMW 6 sharknose. Of, puur jeugdsentiment, de Fiat 131 Mirafiori, met de dubbele koplampen, zoals m’n vader had in knaloranje. Of de Delta HF Integrale. De Shamal. De 5 turbo II. De ‘nieuwe’ Alfa GT. De oude Giulia. De Miura. De Miura. Och ja, de beeldschone Miura.

* mijmert wat voor zich uit *
@dondeboer: en wat denk je dan van de Miura, die mogen we toch ook niet vergeten in jouw lijstje? :))
@dondeboer: Mag ik daarbij de Alfa Romeo Montreal toevoegen?
@viezefreddyw: eigenlijk vind ik dat de 8C ook wel in dit lijstje past…op het randje, dat dan weer wel.
@viezefreddyw: zeker, goede! Disco volante dan ook doen? Oude Jaguar XJ.
@dondeboer: volvo P1800. Of 240. Alfa Duetto, al is die van achter nog mooier dan van voren. C Kadett GTE. Manta A. Te veel keuze…
@dondeboer: Citroën DS, SM en BX Sport (oh buurman, wat doet u nu?)
@dondeboer: Prachtige auto’s noem je. Ik gooi er nog even een favorietje in. De W140. Klinkt gek misschien maar ik vind het schitterend.

Alfa Romeo 75 past er ook wel bij. Porsche 456. Ferrari 250 GT Lusso. Ford GT. 300SL. Etc etc etc. Het zijn er te veel gewoon.
@viezefreddyw: Dank je, en zo te zien heb je dezelfde tik als ik: merk, tijdperk, doet er niet toe. als het maar speciaal of markant Is. Ik ben nog steeds helemaal verliefd op m’n Charade GTTI en ik zou niet eens kunnen uitleggen waarom precies. Hoog op de pootjes, gek wielkasje achter, enorm hoepelstuur en een interieur gemaakt van oude vuilniszakken. Zalig.

Oeh, Lotus Omega.

En nu ga ik slapen.
@dondeboer: Dat is dus ook mijn probleem. Ik vind werkelijk ALLES wel mooi of ik kan ALLES wel waarderen. Er zijn werkelijk te veel auto’s die ik mooi vind en ook nog eens ooit zou willen bezitten. Maar dat is schier onmogelijk omdat het leven daarvoor te kort is en omdat ik er geen geld en ruimte voor heb.

Ik wil echt een W140. Maar ik wil ook een Alfa 75 America. Een oude Maserati Ghibli ook wel. Of een BMW 635i. Een Z4 M. Een SLS AMG. Een Citroën SM. Een DS is ook schitterend. Een Corvette C1.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ach, zoals ik al zei. Het leven is te kort.
@viezefreddyw: Herkenbaar ;) Maar je doet ’t niet slecht, ik ken veel liefhebbers, maar weinig die ook daadwerkelijk een exoot aanschaffen.

Ik ben me al jaren aan het verlekkeren aan een Maseratie QP, liefst een mooie vierkante evolution uit eind jaren 90. Vond ik als klein mannetje al een geweldige auto. Redelijk betaalbaar in aanschaf, maar ik durf ’t niet aan. Dus ik neem m’n hoed voor je af dat jij de stap wel hebt gezet.
@dondeboer: Dank je wel. Dromen zijn er om waar te maken.

Ik snap helemaal wat je bedoelt met de Quattroporte. Ikzelf vind hem namelijk ook prachtig. Maar het zijn inderdaad niet de meest betrouwbare auto’s die je kunt kopen. Maar bedenk je wel dat het leven te kort is. Het leven is al helemaal te kort om saaie auto’s te rijden. En als jij écht zo’n Quattroporte wilt hebben, dan moet je het gewoon doen. Het enige wat je moet doen is het juist exemplaar vinden die je aanstaat en die je mooi vind. Daarna moet je haar met liefde behandelen. Als je dat doet, dan weet ik zeker dat je er geen spijt van zult krijgen.
@viezefreddyw: de ouwe quattroporte is ook een snoepje, zeker met die aparte wielkasten
@dunhozzie: Absoluut. Dat maakt de auto net even wat leuker vind ik. Wel grappig eigenlijk, er zijn maar weinig mensen het met ons eens vrees ik. Ik heb vaak gehoord dat ze het maar een lelijk hok vinden.
@viezefreddyw:
Ik zit ook in jullie kamp!
Die strakke QP, met die typische wielkast achter (Gandini?): geweldig. Mooiste ooit.
@dondeboer: wat dacht je van Paul Bracq zn kunsten. Mercedes W100 W108/109 of de W113? Dat waren neuzen. Iconische maar schitterende neuzen! Zelfde man heeft later ook nog de M1 en E23 ontworpen. Gordon Wegener kan nog wel wat leren van Paul Bracq.
Audi a8 d2
Oude Range Rovers, hoewel nieuwe ook schitterend zijn. Of het meeste rond 1997-2001.
Jensen Interceptor! Wat een machtige neus heefr dat ding ook!
@ferraricorse: vette kar inderdaad!
@ferraricorse: de naam maakt de auto bij de Interceptor. Prachtige neus, prachtige naam kortom een prachtige auto
De Multipla voor de facelift.
De Audi’s van rond de eeuwwisseling. Vóór de SFG.
Het poezelige neusje van de 911. Ferme hoek met de A stijl, zeker voor een sportwagen. En die van de Volvo 240 een neus waar je niet omheen kunt (kon)
Meerdere koplampen en vierkante neuzen: delta integrale, 131, 124 coupe, e30, capri etc
Citroën SM.
Het neusje van de zalm.
@radeox: Neusje van de Majesteit eigenlijk, SaMajeste
Mercedes-Mclaren SLR! de pinokkio onder de neuzen. ik moet zeggen dat die wagen er nu nog helemaal up to date uitziet. Heel erg mooi.
Mercedes-Mclaren SLR! de pinokkio onder de neuzen. ik moet zeggen dat die wagen er nu nog helemaal up to date uitziet. Heel erg mooi.
De prachtige Multipla, laag voor laag aan puur kijk genot!
1e neus SAAB 900 Turbo ! Recht zonder enige stroomlijn. Overigens wel als onderdeel van het totale ontwerp ( Victor heeft zich niet hiermee bemoeit ).
Knappe neusjes worden nog wel gemaakt.
Jaguar F Type.
@bmwmpower: Vergeet ik z’n ouwe broer te vermelden.
Natuurlijk de E Type.

Dat is pas een neus.
@BmwMPower: Ik zag vandaag op de A7 bij Heerenveen een E-type Coupe MK1 op een trailer staan achter een 5-serie. Ongeëvenaard mooie auto, blijf het ongelofelijk vinden.
’70 Dodge Charger.
http://wallpapercave.com/wp/FbO9vSE.jpg
Eén groot zwart rechthoekig gat. Nooit was een neus zo bad-ass.
@turbotoll: ik vind de 69er minimaal net zo mooi… duister, sinister, bruut en kracht.
@turbotoll: Je hebt het niet helemaal begrepen
Plymouth Prowler heeft een neus om te missen…
Chrysler viper GTS & E type series 1
E28 the sharknose
Rover 3500 SD 1
Mercedes S klasse W 116
Alles van BMW tot pakweg 1988
Renault 16
De 159 met zijn zes lichtunits
Volvo F89
Berliet Stradair
Saab 99 turrrrrbo
Rover 3500 P5B
1966 Buick Riviera
En uiteraard de E type Jaguar
@desjonnies: Die Buick is helemaal af als Boattail!
@desjonnies: Mijn complimenten voor de W116, was ook mijn keuze.
@desjonnies:
Mag ik toevoegen?
– Citroën SM
– Alpine a310 4 cylinder
– mini (Classic)

En lelijke neuzen:
– Alfa Romeo Mito
– Pontiac Transport, Toyota Previa etc. Maar die beginnen al bijna iconisch te worden..
– Jaguar xj met vierkante lampen
Ik mis helemaal geen mooie neus op de auto…

Ook al heb ik hem al bijna drie jaar, het blijft een fraai gezicht iedere keer als ik weer naar de S-type kijk met zijn bolle lange motorkap met pontificale grille. Ook van binnen blijft het een fraai gezicht en geeft het een veilig gevoel dat je de neus kan zien, die pas heel ver voor je ophoudt bij de chromen roofkat op de grille.
De Shelby Cobra. Eén van de meest stoere auto’s ooit. En die had koplampen van een Mini.
De lelijkste, de Morgan met de scheel kijkende koplampen.
@cossiekiller: Maar de AC Ace was eerder op de markt dan de Mini? Zijn ze later geswitched?? Vind het een leuk weetje maar dan moet ‘ie wel kloppen anders gaat de lol eraf ;)
De oude fiat multipla. Grapje hoor mar wat is dat een lelijk ding zeg, asjemenou.
Alle BMW modellen met 4 koplampen
Sharknose BMW jaren 80. Heerlijk!
2014 ford mustang. Veel gaver dan de huidige!
Poor mans Bentley…Chrysler 300C.
Ik mis de studebakers neuzen, vooral de champion dan. Van de oude daihatsu’s kan de neus me gestolen worden…
De Charger, Delta en the sharknose. Lelijkste: Merc B
Iemand de Mitsubishi Galant al genoemd? Met de haaienneus!
Alfa 159!
De Volvo 480, de BMW 6 E24, de Jaguar XJ40, de Citroën XM. Stuk voor stuk prachtige auto’s in mijn ogen.
@volvo480gtt: Ha, ik was al bang dat niemand de XM ging noemen!
Met zijn lage, brede, hoekige lijnen heel imposant. Vooral voor de facelift.
Ik had ooit een bordeaux-rode, en mij is meer dan eens gevraagd of het een Ferrari was. Nou lijkt de toch wel volvette E-segmenter daar totaal niet op, maar het zegt iets over hoe hij overkomt.
I will miss the nose of the Bugatti veyron!!!


NOT!!!!!!!


De Lamborghini murcialago of de galardo. Heerlijke blok neuzen.


Maar de onbetwiste nr 1 is wel de alfa 156
@kimhung: Het punt van dit artikel ia dat de neus tegenwoordig naadloos overgaat in vooruit en dak en dat daardoor geen echte neuzen meer zijn . En dat is bij de Lambo’s die je noemt juist heel sterk het geval.

Maar vet zijn ze wel. Voor mij graag een Gallardo Superleggera in ’t groen.
Met stip de alfa brera/159
Ferrari F40
Ferrari F50
En alle andere old school Ferrari’s met klapkoplampen!
Alfa 159
Fiat 500
Lada Niva
MGB
Mini

Hier vanuit mn luie stoel mis ik ze allemaal. Morgenochtend kijk ik wel weer even voor het huis en in de garage.
Eldorado ’76. Gewoon lekker vierkant, zéér voetgangervriendelijk. Een heerlijk aerodynamisch!
Facel Vega HK500…
E39 5 serie
E53 X5
Z4
760 Li met veel chrome
XC90 nieuwe generatie
2CV
500
Mini
HY
SM
DS
XM
911 (993)
911 (991.2)
RangeRover (eind jaren 90)
QuatroPorte
Ford escort mk1 in Duitsland ook wel bekend als “Hundeknochen” (hondenbot). Wat mij betreft de beste neus ooit.
@fordfreak: jij bent niet objectief met zo’n nickname…
Ai, weer een puntje om klassiekers steeds interessanter te gaan vinden. Met het verdwijnen van conventionele aandrijving is een neus niet eens meer nodig. Gelukkig hebben we de plaatjes nog.
De agressieve boxy BNR34 Skyline GT-R Nismo Z-Tune neus.
http://www.the-lowdown.com/wp-content/uploads/2015/03/z-tune-ft.jpg
Als deze opdoemt in je binnenspiegel, weet je níet snel genoeg plaats te maken voor Gojíra.
612 Scaglietti, leuke fraaie neus.
Mazda rx7, toyota sprake of meer recenter en lexus lfa
De knik in de A stijl. Waarbij die knik ook direct de hoogte aangeeft van de onderzijde zijruiten. Ja. En dan geen rariteiten met die lijn uithalen maar gewoon strak naar achteren. Dus niet zoals de Citroën DS3 (horror b stijl) of hoe heette die lelijke ” hyundai designed by pininfarina ” Matrix. Nee gewoon. Rechte lijn vanaf hoogte motorkap naar achteren. Daar een Hoffmeister knik in ’t raam of een andere sierlijke afsluiting en klaar.

Zo ongeveer alle auto’s tot in de jaren 90. Toen ging het mis.

Ook koplampen die vanaf t midden van de grille doorlopen tot aan de hoek van de A stijl: juk! ( Peugeot 206 ).

Wat dat betreft zijn de dikke Duitsers misschien saai, maar wel esthetisch een stuk prettiger voor ’t oog dan bovengenoemde hyundai of DS3.

Hoe kan één merk een 406 coupé maken,. En óók een 206+ ?!!! Pilletje te veel die onherstelbare schade aan de oogbal deed veroorzaken?
@postzegel:
Peugeot ’s huisstylist was Pininfarina sinds de 403 uit de vijftiger jaren.
Ze hebben echter ook hun eigen studio het bureau d’ etudes in La Garenne, waar men naast Pininfarina eigen ontwerpen maakt en dat is dus de 206
@postzegel: Grappig hoe smaken verschillen, ik vind de 206 wel een knappe wagen. wat mij betreft gingen ze bij Peugeot de mist in met de 207. En met de facelift van de 406 coupé. zo zonde.

je reactie over verspringende zijruiten hebt ben ik het helemaal met je eens. Yek. Ik vind met name de Ampera, citroen C2 en de BMW i3 echt mislukt daardoor.
@dondeboer: Het is de 206+ die hij bedoeld. Die heeft idd van die koplampen waar geen eind aan komt. De gewone (oude) is helemaal niets mis mee.
@cossiekiller: Excuus: bij de eerste vermelding 206+ is de + weggevallen… verderop staat ie er wel. 207 zelfde gedrocht.

Kijk eens goed, hoe groot die koplampen zijn, joh,. die krijg je met goed fatsoen niet in de kofferbak, zo groot. Dus als je ooit een nieuwe lamp nodig hebt, moet je bijkans een aanhangertje huren.
@dondeboer: ik spring ff bij, de zuiplap die de facelift van de coupe heeft verzonnen had waarschijnlijk nog een compleet slecht jaar ook. De eerste was zo sierlijk, waar is het misgegaan???
BMW e32
Van SLS naar AMG GT.
Mercedes W124, Mercedes W201, Mercedes W140, Mercedes R129 ook de neuzen van de BMW E32 en BMW E34 waren erg mooi.
Ben ik dan de enige die de fantastische neus van de Landrover Defender nu al mist..?
Mercedes 300 Adenauer uit Needful Things.
Ohja, de Chevrolet C10 uit 1972 en de Cadillac Eldorado uit 1968 waren ook geweldig. De neuzen van de Peugeot 505, 504, 304, en 204 waren ook heel mooi! Zo kan ik nog wel even doorgaan met mooie neuzen noemen….
De enige constante bloedneus: KITT uit Knight Rider.
@leaper035t: Blijft prachtig! De rest van de auto is ondertussen serieus gedateerd, maar die neus blijft voor mij één van de mooiste ooit. Of dat lampje nu aan moet zijn of niet, daar spreek ik me niet over uit.
Ik mis -voor normale doorsnee portemonnee- de neuzen van alle Citroëns tot 1990 zeg maar, en ja, de Renaults ook (Dauphine, R16)en voor het wegdromen de Buick Riviera series begin 60-er jaren, Ford Galaxy 1957, Thunderbird 1959-60 (en vooral dan ook nog, wat ónder die neuzen zit, van de laatse 3 haha)
De ronde koplampen van vroegerrrr.
Nissan Silvia 200sx (S14, KOUKI)
De lelijkste no-neuzer:
Fiat Multipla!
Fiat 500 L
Toyota Aygo 2014-heden (hebben niet de X-factor voor mij)
Smart Forfour en Fourtwo (uit de kluiten gewassen 45km bakkies)
Suzuki Alto 2009-heden (C’mon grow up!)
Honda Cr-z (serious?)
De moderne Maserati Ghibli

De mooiste neus:
Jaguar e-type
Maar die Amerikaanse jaren 50′ auto’s die nog in Cuba rond rijden vind ik ook erg fraai!
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar niemand noemt Lancia. Die neuzen gaan we echt missen vrees ik (bedoel niet de tragische omgelabelde Chryslers)
Origineel Aston Martin neus
Dit topic doet me ook denken aan die achterzijden van auto’s waarbij de achterlichten volledig door leken te lopen, zoals de ouwe Audi 80, Sierra’s zag je ermee, Calibra’s, Omega’s dacht ik… Dat was tof…
Jaren ’90 Bentley Turbo R
Princess 2200 HLS met die mooie trapezium koplampen
Jaguar MKII
Jaguar MK VII
Jaren ’50 Bentley Continental
Volvo Amazon
Rx-8, goeie neus en met een grijns
Ford Mustang iemand?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).