Lotus maakt van de Elise een heet draakje

Auteur: , 27 Reacties

Lotus introduceert maar weer eens een nieuwe versie.

Cup versie

Ze noemen ‘m de Elise Cup 250 en het is de snelste Elise ooit. 3,9 seconden naar de honderd, 249 km/u als topsnelheid. Geen verkeerde cijfers. De Elise Sport doet daar 4,2 seconden over. Met een pk/gewichtsverhouding van 261pk/ton (hij weegt 921kg) is ‘ie zo’n beetje in alle opzichten 2x zo langzaam als een Veyron. En dat voor één tiende van de prijs. Overigens is er al de Exige Sport 350, die met 350pk nog een knal rapper is.

Verder ziet het er allemaal wat scherper uit, en dan heb ik het voornamelijk over de diffuser van formaat bakplaat. Maar er is (verrassing) in feite niet zoveel veranderd. Die carbon opsmuk is te verkrijgen met een Aero pakket, wat maar liefst 10 hele kilo’s van je totaalgewicht afsnoept. Dat is ongeveer het zelfde als besluiten niet te ontbijten, en dan de auto instappen. Lotus wil potentiële kopers over de lijn trekken door de Cup 250 in oplage te beperken; er worden er slechts 200 gebouwd. Keigaaf joh.

Kontje



27 reacties

Die zure ondertoon in dit artikeltje is toch nergens voor nodig?

En 10kg gewichtsbesparing is op een Lotus van 921kg best knap, moeilijker dan bij een Veyron van 2 ton…

Over de Lotus: ik vinnum leuk.
@escort77: 10 kg gewichtsbesparing op een Elise komt grofweg overeen met 20 kg gewichtbesparing op een Veyron. Niet zoveel toch?
@rynnus: niet echt een goede vergelijking. 10 kg op een Spartaanse auto als de Elise is best behoorlijk. Bij een Veyron hoef je alleen maar de stoelen door die van de Elise te vervangen en je hebt al meer gewichtreductie te pakken.
@rynnus: denk niet dat het zo makkelijk is..
@nelson90: ik denk het wel, leer is erg zwaar…
Een erg lekker bommetje, zal ook echt fantastisch rijden maar die achterspoiler is wel erg groot he. Ook zal ie erg duur worden vrees ik…
Fantastisch, zo’n overgemotoriseerd broodrooster. Heerlijke filosofie die ze er bij Lotus op na houden. Je hebt geen miljoen horsepowers nodig om waanzinnig hard te gaan en dikke lol te hebben.
Heerlijk merk is het toch. Vind deze alleen iets te over de top gestyled. Doe mij dezelfe power maar in de ‘normale’ Elise verpakking. Inpakken hoeft niet.
Hij is leuk! Altijd fijn dat Lotus.
Mooier wordt ie er niet op, maar wel des te leuker. Wat moet dit toch geweldig speelgoed zijn.

De gedachte achter de fotolocatie ontgaat me dan wel weer. Ik snap niet waarom je met die auto in een oude binnenstad wil rondrijden.
Waarom zit er idd een zure ondertoon in dit artikel? Komt het misschien omdat het de zoveelste versie van de lotus elise is? Overigens vraag ik me weleens af of Lotus nog een beetje verkoopt eigenlijk en waar blijven die 7 (?) nieuwe modellen?
Hoe zit het met die gave concepts van lotus van een tijdje terug, wordt daar nog iets mee gedaan?
Iets te veel aftermarket prullaria gevoel roept dit bij me op. Motorisch en qua concept blijft het een superfijne kart.
921kg.

eigenlijk niet eens zo licht.
Aardig zwaar ontbijtje heb je dan
Gaaf ding… En een kilo besparen op zo,n auto is hetzelfde als 100 kilo op een Veyron…
Diffuser is me ook iets te veel van het goede maar de rest is zoals altijd top, doe hem mij maar in het geel!
Dit weekend gereden in een Opel Speedster van 800-810kg mét supercharger op semislicks met een fijn onderstel. Dat gaat pas van zijn plek. Vrees dat deze Elise daar moeite mee zou hebben en veel andere auto’s ook.
@stephane8200: ga ff in de hoek staan en nadenken over je gedrag!
@petrolicious: ik heb nagedacht en blijf bij mijn besluit: ik begrijp u niet.
@stephane8200: En wie heeft Opel nu ook alweer ingeschakeld voor de ontwikkeling van de Speedster? Juist ja… ;-)
@BaRa: en dat typte je vol trots in en drukte op de ‘versturen’ knop?

Nou, goed gedaan, hoor!
@stephane8200: @BaRa heeft het fout. Het zat namelijk iets genuanceerder. Lotus moest de Elise S1 gaan aanpassen aan de nieuwe crashtests, welke de S1 nooit zou halen.

Maar uiteraard was er niet veel geld voor handen, dus heeft GM Lotus financieel geholpen, zodat Lotus de Elise S2 kon ontwikkelen. In deal was inderdaad beklonken dat er ook een Opel/Vauxhall versie zou komen, en die werd daar ook gebouwd. De Elise S2 was der door de moneten van GM. De Speedster ging eerder uit productie dan gepland, maar GM bleef wel betalen voor de ‘gereserveerde productieplaatsen’. Lotus heeft dubbel kunnen profiteren door daar de Europa S en SE op die plekken te bouwen.

Maar de Speedster is wel de versie die je wilt hebben. De 2.2 is veel krachtiger dan de K-series, zeker met compressor!
@willeme: dank je voor je zorgvuldige aanvulling. De boodschap die ik destijds wilde overbrengen was dat de Speedster met supercharger die ook nog eens een keer op dieet is geweest echt dermate indrukwekkend was dat ik er heel, heel erg blij van werd. Die jankende supercharger in zo’n lichtgewicht badkuip is echt droom-speelgoed. Ik sluit niet uit dat die ook werkelijkheid wordt in de loop van de komende tijd ;)
Ik heb helaas deze associatie: http://www.dsphotographic.com/g2/12649-3/Baboons+-004.jpg jammer want vind Lotus leuk…
Jammer dat dit soort wagens in NL onnodig duur zijn door de hoge uitstoot waardoor de BPM stijgt.
Toch wel erg lekker heur! En oranje staat erg goed op een Elise

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).