Sommige dingen moet je niet doen.
LS swap everything! Het is een bekend gezegde op het internet, want de LS-motoren van GM worden naast reguliere productieauto’s, ook vaak voor projecten gebruikt. Dit is zo’n project, waarvan Porsche-fans zullen spreken over absolute heiligschennis.
Waar we naar kijken is een bij elkaar geraapte Porsche. Op het eerste oog lijkt dit bijvoorbeeld een 997, maar het is een 996 uit 2001. De spiegelei-koplampen werden vervangen voor ronde varianten, er kwamen Rennen Forged wielen en de Porsche kreeg een bodykit van Prior Design aangemeten. De grootste verandering heeft onder de kap plaatsgevonden. De boxer zescilinder moest plaatsmaken voor een LS3 V8. Het blok is 6.2 liter groot en levert 436 pk en 575 Nm koppel. Oorspronkelijk werd deze motor geïntroduceerd op de Corvette in 2008.
Onderstaande video legt vast hoe de Porsche 911 komt opdagen bij een Cars & Coffee in Californië. De 911 rolt voorbij met op de achtergrond de soundtrack van een gorgelende V8. Het flink aanpassen van auto’s is in de U S of A de normaalste zaak van de wereld. Hier in Nederland fronsen we onze wenkbrauwen bij het horen van een V8 in een 911..
petermb zegt
Hij kan ook lekker parkeren zeg
bluster zegt
@petermb: volgens mij stond ie de eerste keer goed, totdat het mannetje er zich mee bemoeit.. (waarschijnlijk laat ie hem extra rijden vanwege het mooie geroffel :)
willeme zegt
Op zich een slim idee. De LS3 is een briljant blok. Licht, zeer compact, uiterst betrouwbaar, geweldige soundtrack, veel koppel, veel vermogen, goede gasrespons, eventueel erg zuinig en voordelig bovendien. Eigenlijk zou ELKE auto een LS V8 onder de kap moeten hebben. Het is misschien wel de beste motor ooit gebouwd.
theblazerunner zegt
@willeme: in ieder geval is het de meest geswapte motor ooit, en idd met reden.
skinnybmw zegt
@willeme: ELKE auto???
willeme zegt
@skinnybmw: Yes ;-). Ik kan even geen auto bedenken die niet beter wordt van een LS V8.
berlinetta zegt
@willeme: Auto’s met een V10 of V12 mogen van mij toch lekker hun blok houden hoor ;)
skinnybmw zegt
@willeme: Hangt er vanaf wat je onder de definitie ‘beter’ verstaat…misschien het beste en sterkste blok ooit maar ik kan me voorstellen dat er auto’s zijn die hun snelheid kwijt raken door dit blok in te bouwen en daardoor niet beter worden. Ik noem een Porsche 918, P1 of LaFerrari. Maar ik zou m’n Supra 2JZ blok er ook niet voor inruilen…
xiran zegt
@willeme: …mijn peugeot 205.
lightisride zegt
@willeme: Ik kan wel wat bedenken hoor. Eigenlijk alles met een 6 of 12 cylinder.
Maar wat dacht je van een RX-7?
Die gaat er echt niet op vooruit met een V8.
SimonMc zegt
@lightisride: *cilinder
kennone zegt
@lightisride: qua betrouwbaarheid zeker wel
willeme zegt
@kennone: verbruik ook ;-)
dondeboer zegt
@willeme: De LS is vrij compact, maar ik denk dat een Aygo toch wat krap wordt met een LS in de neus. Aan de andere kant – een twee-zits Aygo met een LS voor de achteras lijkt me dan wel weer helemaal fantastisch.
johnhert zegt
@dondeboer: Een een kleinere Toyota Iq past een grotere v8 dus ook dat moet kunnen…
jaso013 zegt
@willeme: ik had mijn hatsoehatsoe charade graag met dit blok gehad idd!
tjorque zegt
@willeme: ik wil wel eens een hete Dacia bouwen, gewoon omdat…
Lijkt me wel wat met zo’n LS blok en dan Ferrari’s pesten ??
prototip99 zegt
@willeme: “v8” “erg zuinig” lol wat.
RobUSA zegt
@willeme: Zeer eens met uw stelling.
autodrome zegt
Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Heb er geen probleem mee, zolang het veilig is … En blijft …
hansiepie zegt
Stukken betrouwbaarder dan het brakke originele blok.
Onehp zegt
@hansiepie: wordt ginds doorgaans erin gezet nadat de originele platte zes de geest gaf.
deVia zegt
Poor Porvette
fejjie zegt
Aan de ene kant is het een beetje zonde, aan de andere kant klinkt het toch wel erg lekker en vind ik het jammer dat dat soort creativiteit niet mogelijk is in Belgie.
tjorque zegt
@fejjie: idd doodzonde!
koekwaus zegt
Hoovies Garage anyone?
throwingstars zegt
@koekwaus: Je was me net te snel af ;)
throwingstars zegt
Niet zo ongebruikelijk. Check de videoreeks van zelfverklaarde idioot Tyler Hoover maar eens over zijn 996 met LS-swap: https://www.youtube.com/watch?v=pL8qG-51XH8
blata zegt
@throwingstars: Apollo 911 ?
Boomer zegt
@throwingstars: dit dus
dees zegt
@throwingstars: aye de schrijver had zich misschien iets meer erin moeten verdiepen. Word in de VS toch al een tijdje gedaan, meestal bij Porsches waar iets met de motor aan de hand is.
fmgarcia zegt
Waarom is mijn smaak in wielen zo anders. Ik snap dit gewoon weer eens niet. Verder erg leuke swap!
imarinos zegt
Geluid is gaaf, motor is sterk en past in heel veel auto’s… maar in een 911 hoort dit niet vind ik.
Leuke meeting daar, is bij Hing Wa Lee juweliers van Ferrari verzamelaar David Lee. Daar komen serieus veel mooie auto’s naartoe en op YouTube staan meer filmpjes.
9114life zegt
Nee
Nee
Nee
Nee
mopar70 zegt
@9114life: Nein, nein, nein!
realhustler zegt
Geen idee of dit dezelfde gast is, maar op youtube videos gezien van een man die kocht een mooie maar geen bijzondere 911, maar er bleek veel mee mis. Na veel geld uitgeven om dingen te repareren kwam er een tik in de motor. Reparatie was erg duur, en de auto was het niet waard. Dus een LS swap, voor de uitdaging, plus goedkoper, plus meer vermogen. En qua gewicht maakte het ook niet uit. Op die manier begrijp ik het wel.
2wheeler zegt
@realhustler: hoovies garage! Blok zit ondertussen wel weer in elkaar…
Boomer zegt
Hoovies garage heeft dat toch 5 jaar geleden al gedaan?
Robert zegt
@airc: Richard Rawlings en Alex Kaufman van Gas Monkey Garage ook, een jaar of twee, drie terug. Was een Porsche 911 (996), waarvan de originele motor was vastgelopen. Hebben ze ook gelijk de buitenkant op een soortgelijke wijze aangepast, dus bodykit erop + spiegelei-koplampen vervangen door ovale lampen.
loserboi932 zegt
LS swap een SL
kennone zegt
LS THE WORLD!!
z4coupe30si zegt
Dat wanstaltige witte hok duikt snel de parkeergarage in..
Volvo_440_turbo zegt
Mmm, dat blok klinkt toch niet hoor, zelfs al zou dit blok zo goed zijn als mensen beweren, in een Porsche wil ik een harde pik krijgen door het geluid van een Boxermotor!
BaRa zegt
@volvo_440_turbo: Koop dan geen nieuwe Porsche, zou ik zeggen. Het geluid valt vies tegen. Of is over-engineered.
berlinetta zegt
@bara: Toch vind ik die nieuwe turbomotor niet heel slecht klinken. Er komen best een goed geluid uit met plofjes en al. En dit zal zeker door de engineers zijn gedaan, maar maakt dat het minder leuk? Zolang het niet via speakers gaat en dus nep is, heb ik er geen problemen mee.
tjorque zegt
Het geluid van de flat six is eentje dat ik zou verkiezen boven V8 …
Maar met left-overs bouwen moet kunnen.
lambowambo zegt
Niet wat ik zelf met mijn 911 zou doen, maar ik kan het wel waarderen dat iemand zo’n project aanpakt. Ik vind het gezever van puristen niet echt relevant, het is zijn eigen voertuig en moet daarmee vooral doen wat hij zelf wil. Aan de andere kant zorgt onder andere de motor en de plaats ervan in de auto voor een bepaalde rijervaring dus wilde meneer wellicht gewoon een Corvette met de kwaliteit van afwerking zoals Porsche dat heeft?
mopar zegt
@lambowambo: Onwaarschijnlijk, de 996 staat nou niet bekend om zn ultra luxueuze interieur of sublieme afwerking. Zal wel een geval zijn dat de originele motor vastgelopen was (veel voorkomend probleem met vroege 996’en) en revisie meer zou kosten dan een swap.
sjaterantekomen zegt
Wat een gemier met dat parkeren, het is pebble beach niet…..
mout zegt
Zo’n LS swap is zó standaard, dat ik me afvraag of er zo zoetjes aan niet meer Porkers in USA rondrijden met LS dan met flat-8
mopar70 zegt
@mout: flat 8?
mout zegt
@mopar70: Ja, ik tik het weg en denk – wacht ff, boxer 6 klinkt beter ;-)
boltiev6 zegt
Die idioot kan niet eens parkeren, dit is idd pure heiligschennis. Dit mag geen aandacht krijgen.