Wat zou de RDW zeggen als je met deze auto op bezoek komt voor een goedkeuring voor op de straat?
Raceauto’s op kenteken zetten blijft een vet fenomeen. Of het nu een Aston Martin Vulcan, een McLaren P1 GTR of in dit geval een Porsche 917 is. In dit laatste geval is het misschien nog wel een stuk stoerder. Zo heeft de Porsche nog steeds een klassieke racelivery en is de auto meer waard dan een Vulcan en een P1 GTR bij elkaar.
Normaal gesproken verdwijnen dit soort auto’s in een kelder en hoor je er pas op een veiling weer wat over. We hebben eindelijk een uitzondering gevonden. Claudio Roddaro, een in Monaco wonende rijkaard, kocht in 2016 deze Porsche 917-037. Hij wilde de auto niet alleen bezitten, maar hij wilde er ook mee rijden. Niet op een circuit, maar op de openbare weg. Er moest dus een kenteken op. Krijg dat maar voor elkaar bij een Le Mans prototype raceauto. Roddaro wist het echter te fixen.
In het verleden stonden er namelijk twee eerdere 917’s op kenteken. Een 917-021 en een 917-030. Laatstgenoemde betrof de auto van Count Rossi. Roddaro wist het chassis van de 917-030 in handen te krijgen en moest vervolgens bewijzen aan de autoriteiten dat zijn 917 identiek was aan de 917-030. Hij kreeg het voor elkaar om voldoende bewijs te leveren en inmiddels prijkt er een fraai plaatje uit Monaco op zijn Porsche.
En zo geschiedde. Nu worden de straten van Monaco opgeschrikt door een Le Mans prototype van 600 pk uit een 4.9-liter twaalfcilinder op 600 kg. Compleet gestoord. Wat een prachtig verhaal.
Met dank aan Dennis voor de tip!
tenaci zegt
Wat een held! Je moet het maar durven.
1lunatic zegt
@tenaci: Durven? Meer een kwestie van pegels hebben en neerleggen vind ik.
elemento zegt
Geweldig . Lekker mee cruisen ipv kelder of schuur achterlaten
isn1981 zegt
Geweldig!!!! Meer kan ik nu niet uitbrengen.
postzegel zegt
Koel. Monaco is Europa? Dus bij de Rdw doen ze nu niet moeilijk: chassisnummer checken en klaar. Gele platen! (ze lopen soms wat apk punten na, voor de vorm, maar ik neem aan dat het met de remmen wel snor zal zitten?)
karhengst zegt
@postzegel: En dan de CO2 gerelateerde BPM nog…
rhellema zegt
@karhengst: is een oldtimer niet vrijgesteld van BPM?
406_v6 zegt
@karhengst: hangt er van af wanneer de 1e toelating was vlg mij; als dat bijv 2016 was dan kun je nog een beste bak bpm aftikken. Gaat er dus om wanneer de auto voor het eerst op de openbare weg werd toegelaten dacht ik. En aangezien er nooit een CO2 uitstoot is vastgesteld, gaan ze uit van het maximum tarief?
gertjan2012 zegt
Verhaal doet mij denken aan dit filmpje: https://youtu.be/51VJgvZ7Hxg, over een Japanner die een Group C Porsche 962 op de openbare weg gebruikt.
jorden zegt
Dit soort auto’s wordt, in tegenstelling tot moderne hypercars, wél vaak gebruikt op allerlei evenementen en trackdays. maar ik weet niet hoe lang meneer Roddaro is, maar gezien de hoofdruimte zal hij het na een uurtje ook wel weer zat zijn in z’n 917.
weijs zegt
Het klopt dus dat je gek moet zijn om geniaal te zijn. Wat een held.
ikschrijfookoverautos zegt
Kolere, het geluid dat door de valleien klinkt moet wel om van te smullen zijn.
desjonnies zegt
Het is het laatste chassis dat voor de 917 serie gebouwd is maar het is geen eggie.
De man heft alle onderdelen bijeengeschraapt en zo een 917 weten te bouwen met originele onderdelen, deze is door Weissach gekeurd en heft het predikaat echte 917 meegekregen.
Deze wagenheeft dus nog nooit geraced.
De eerste 917’s kostten slechts 112000 Guldens.
Zo uit de doos bij wijze van.
http://www.porsche917.com.ar/xhistoria1969_1.htm
rhellema zegt
@desjonnies: wel respect voor die kerel dat hij hem met bij elkaar gezochte originele onderdelen samen heeft weten te stellen. Dat zal een aardige zoektocht geweest zijn want onderdelen zullen niet op iedere hoek van de straat te verkrijgen zijn.
JanJansen zegt
@desjonnies: het chassis is bij geen enkele meer origineel. Dat frame was origineel gemaakt van magnesium wat bij deze leeftijd te bros is geworden.
StijnB zegt
@janjansen:
In tegendeel, meesten hebben net geen magnesium chassis. Met zo’n magnesium chassis, zoals dat van Gijs uit Le Mans ’71, wordt inderdaad niet meer gereden.
davelepeef zegt
@desjonnies: komt bekend voor dit verhaal. Ik denk dat deze dan vorig jaar bij de AvD Oldtimer GP heeft gereden, dus wat circuitwerk heeft ‘ie wel gehad. Heb ‘m alleen zien rijden, hele terrein afgestruind maar ‘m nergens kunnen vinden helaas. Stonden toen hele mooie foto’s van op autojunk als ik me niet vergis.
stradale888 zegt
Als ik het me goed herinner reed Count Rossi rond met een kenteken uit Alabama. Dat was destijds de truc om de auto op kenteken te krijgen. Ook een mooi verhaal overigens.
Nog een leuk voorbeeld: Jim Glickenhaus. Die heeft een Ford GT40 mk IV, Lola T70 en een Ferrari 330 P3/4 op kenteken en rijdt er mee op de openbare weg.
desjonnies zegt
@stradale888:
Die GT40 is niet zo heel bijzonder, er zijn er genoeg geleverd met een Britse registratie.
Dutchdriftking zegt
Zoveel gaver dan al die show pony’s daar in Monaco!
trolle zegt
Daar sta je dan met de zoveelste 911 kopie en passeert er plots een echte porsche
pindakoning zegt
@trolle: je doet je naam goed eer aan met die opmerking ;)
rob5nismo zegt
Hulde voor deze meneer
e28forever zegt
Dat moet serieus kicken zijn, hiermee rondscheuren.
Pure adrenaline…
n54coupe zegt
In NL zou je gelijk langs de kant staan met deze banden. Niet geschikt voor de openbare weg, en te weinig profieldiepte…
appelvis zegt
De foto’s zijn gemaakt door Thomas Wheatley (instagram: thomwheatleyeu) en hij verkoopt ze op print. Wellicht noemenswaardig!
Yzord zegt
Gave bak ?
r9c11 zegt
Ik vraag me af hoe de koeling het houdt als je in de file terecht komt..
ablogjunk zegt
Weet je wat ik nou jammer vind. Dat het artikel op zich een leuke basis is om gelijk een stukje geschiedenis mee te pakken…..je weet wel…..een beetje diepgang…..een beetje meer liefde!
Er is maar een @willeme maar desondanks toch een gemiste kans!