Een kleinere SUV onder de aanstaande Levante is geen goed idee, denkt de CEO van het bedrijf. Maar is dat wel zo?
Eind dit jaar neemt Maserati de Levante in productie, een SUV die de strijd aangaat met auto’s als de Porsche Cayenne. Je zou denken dat in de groeiplannen van het Italiaanse merk dus ook een concurrent voor de Macan zou passen, maar Maserati laat weten dat niet van plan te zijn.
De reden hiervoor is dat men bang is te concurreren met “eigen” producten uit de stallen van Jeep en uiteindelijk Alfa Romeo (wij hebben onze twijfels), zo blijkt uit een interview met CEO Harald Wester. De CEO houdt een heel klein deurtje open: “In this business, you should never say ‘no’ in a dogmatic way, but my personal opinion is that Maserati wouldn’t want to go below the Levante in size.”
Het lijkt ons een beetje onzin om weg te blijven bij producten die je al in je eigen concern aanbiedt. De Porsche Macan bewijst dat eigenlijk ook al ten opzichte van bijvoorbeeld de Audi Q5. Die twee auto’s kunnen prima naast elkaar bestaan, ondanks dat ze zich in hetzelfde marktsegment begeven en techniek met elkaar delen.
Maserati wil dit jaar 50.000 auto’s verkopen en in 2018 75.000 auto’s aan de man brengen. Daarvoor zal het modellenportfolio nog een stukje moeten groeien, schatten wij zo in. Wat denken jullie, heeft Maserati een model onder de aanstaande Levante nodig?
Foto: de gepensioneerde Maserati Kubang, die ons ooit een idee moest geven van hoe de Levante eruit komt te zien.
Dutchdriftking zegt
Ik vind het een gemiste kans. De Macan vind ik persoonlijk veel beter gelukt als de Cayenne.
postzegel zegt
Qashqai van Peugeot? meh. Oh nee wacht.. een drietand.. nog steeds meh.
clarkson zegt
Ik wil niet vervelend zijn maar die Levante is niet bepaald een beauty queen. Ik denk dat een kleinere (macan concurrent) meer iets maserati is. Kunnen ze net iets meer de looks van een ghibli gebruiken.
JJDW zegt
De Porsche Macan is echt een hit in Shenzhen, stikt er van daar. Mooie auto om te zien vind ik. Er rijden daar ook erg veel Masserati’s rond, dus die SUV zal ook wel een hit worden.
autogedrocht zegt
Eerst maar eens de kwaliteit omhoog, anders gaan ze die aantallen nooit halen.
hamerhaai zegt
Mooi, rare gedoe. Doe maar weer leuke sportwagens bouwen Maserati.
mashell zegt
Ik zag gisteren de verkoop statistieken voor Duitsland voor Februari 2015. Van de top 10 waren er 8 van VAG. Concurrentie uit eigen huis is de beste concurrentie die je kunt hebben als je daarmee een groter deel van de markt kunt veroveren.
gtwillem zegt
Als Maserati met die SUV’s genoeg cash binnen kan halen om mooie GT’s te kunnen bouwen, vind ik het allemaal prima. Ik denk dat een Maserati en Alfa SUV prima naast elkaar kunnen: de Maserati wat duurder en de grotere motoren en je bent klaar.
henkhupelschoten zegt
Maserati moet gewoon simpelweg de italiaanse porsche worden. Anders houden ze het gewoon simpelweg niet vol. Ooit een prestige projectje zoals de 917 op basis van de laffe arie en gewoon lekker brute gran turismo’s
r35regera zegt
@henkhupelschoten: Zou inderdaad wel tof zijn als Maserati een opvolger bouwt voor de MC12 op basis van de LaF.
sydney zegt
De Q5 en de Macan kunnen natuurlijk ook prima naast elkaar bestaan omdat het verschil in vanaf prijs een hele kleine 30K bedraagt.Voordat beide de showroom uitrollen zal dat verschil alleen maar groter zijn.Een Macan concurrent zou dus ongeveer 80K mogen gaan kosten.Ik vraag mij af of Maserati met hun aantallen zo een auto voor dat geld kunnen bouwen.Vraag je veel meer kom je teveel in de buurt van de Levante.
marussia zegt
Ik vind het maar niks….
berlinetta zegt
Eerst maar eens zien of die Levante te pruimen is. Zo ja, dan kom maar met een kleiner model. Die Kubang was iig niks aan. Leek net een Mazda.
mrrallycross zegt
Betekend dit dat alfa SUV’s gaat bouwen?
mercedesbenz63 zegt
Al heb ik liever de Maserati, maar Maserati moet laag blijven vind ik zelf
series2 zegt
Zowel de Levante als dit ding moeten ophoepelen! Waarom moet maserati zo erg groeien? Laat ze lekker 5000 auto’s per jaar bouwen met alleen de wuatroporte en de granturismo/cabrio en af en toe een supercar! O man een grancabrio…dat geluid…dat uiterlijk.… mijn droom grancabrio is een gewone (niet s of mc) in het geel met het geluid van de mc(is vast te regelen). Dromen…
Esprit_de_Flandre zegt
Aha! Een ontkennend statement van een auto-CEO.
Lees: Die Macan-concurrent komt er zeker en vast, maar we willen niet dat bepaalde mensen zeggen “nee, ik laat die grote voor wat ie is, ik wacht wel even op het kleintje…”