Max Verstappen neemt Pierre Gasly in bescherming

Auteur: , 35 Reacties

De Nederlander is niet bereid om Pierre af te zagen.

Max-Vee

Voor de zoveelste keer dit jaar werd Pierre Gasly vandaag gedeclasseerd door Max Verstappen (verslag). Terwijl Max alles uit zijn RB15 wrong en ‘m als vierde over de finish trok, kwam Gasly niet verder dan de elfde plaats. Op geen enkel moment wist Gasly in de buurt te komen van de tijden van Verstappen en hij kwam dan ook met een rondje achterstand binnen.

Het is nooit leuk om het te moeten zeggen, maar de vraag dringt zich onherroepelijk op hoe lang Red Bull Racing de op het oog ondermaatse prestaties van de Fransman nog accepteert. Het voordeel dat Pierre wellicht heeft, is dat áls Helmut Marko hem de laan uitstuurt, hij daarmee ook impliciet toegeeft dat hij zelf gefaald heeft. De markante Oostenrijker is namelijk verantwoordelijk voor nieuwe aanwas qua coureurs.

Dat loopt momenteel niet echt van een leien dakje. Gasly was na het onverwachte vertrek van Ricciardo vorig jaar namelijk simpelweg de enige coureur uit Red Bulls stal die überhaupt aanspraak kon maken op het vrijgekomen zitje. Sainz was weliswaar op papier nog verbonden aan Red Bull, maar die had duidelijk niet zoveel trek in een ‘terugkeer’ naar de familie Rode Stier.

In de tussentijd is er niet veel veranderd. De beoogde next best thing Dan Ticktum verzuipt tot op heden in de Japanse Superformula (dertiende na drie races). Nieuwe rekruut Patrizio O’Ward rijdt in de IndyCar Series eveneens geen deuk in een pakje boter sinds bekend is geworden dat Red Bull hem (een beetje) ondersteunt.

Er is kortom niemand die de indruk maakt een betere job te kunnen doen dan Gasly in de Red Bull. Als het team geen coureur ‘van buiten’ aan wil trekken, is de enige realistische optie dat Daniil Kvyat terugkeert bij het eerste team en Gasly nog even door mag rijpen bij Toro Rosso. Laten we er even bij stilstaan hoe bizar het is dat dit nu geldt als een ‘realistische optie’.

Als het aan Max Verstappen zelf ligt, hoeft het zover echter helemaal niet tot vervanging te komen. Op zich logisch ook, want waarom zou Max het ‘risico’ willen nemen dat er een betere coureur naast hem geplaatst wordt in het team. Maar dat gezegd hebbende heeft onze landgenoot ook wel wat argumenten die steek houden om Gasly niet meteen af te branden. Je zou zijn uitspraken zelfs kunnen uitleggen als een kleine hint dat de twee RB15’s niet helemaal gelijk zijn, hoewel we dan wellicht teveel lezen in de woorden van Max. Bij Sky Sports zegt MV33:

Ik kan niks zeggen over de prestaties van Gasly. Ik rijd in mijn auto, hij rijdt in zijn auto. Iedere auto is anders. Dat merk je direct. Ik weet niet of hij problemen heeft en zo ja, welke problemen dat dan zijn. Als team komen we gewoon van alles wat tekort op dit moment.

Of Max gewoon een layup naast hem wil in het team of daadwerkelijk meevoelt met Pierre is een beetje gissen. Max’ pa Jos heeft natuurlijk ook in een situatie gezeten waarin hij totaal niet mee kon komen met teamgenoot Schumacher, dus wellicht zit dat in MV33’s hoofd. In ieder geval zullen we scherp in de gaten houden wanneer Helmut Marko zijn geduld verliest, of misschien zelf maar eens keer het veld ruimt…

UPDATE: Gasly is inmiddels gepromoveerd naar P10 doordat de FIA Ricciardo bestraft heeft. Maar dat verandert verder weinig tot niks aan de strekking van dit verhaal.

Image-Credit: Max, zijn mattie en zijn dinnetje via Instagram



35 reacties

Gasly komt echt aan alle kanten te kort, daarnaast beginnen nu Renault en McLaren steeds dichterbij te komen. Er zullen nu serieuze stappen gezet moeten gaan worden om mee te kunnen blijven komen met Ferrari en Mercedes.
@citroen4life: Het is niet alleen Gasly, maar ook de Red Bull Honda zelf komt aan alle kanten tekort…
Als Helmut Marko het veld ruimt, dan is de dag aangebroken dat Red Bull de stekker trekt uit alles wat Red Bull F1 is.
Dat betekend dan ook het einde van de 2 teams onder de vleugels van Red Bull.
Verder gaan als Aston Martin en Honda teams zal beduidend minder impact hebben als nu.
En Albon? Wel onervaren, maar dat was/is gasly ook
@kuifje: de kans lijkt mij niet groot dat hij het beter gaat doen dan Gasly
@tvklarenbosch: zou ik eerder voor Kyvat kiezen
Het is alleen dankzij de kwaliteiten van Verstappen dat RB zich nog een topteam mag wanen. De realiteit is dat ze samen met de rest meedoen voor 3 t/m 10.
@pignon: Het is denk ik ook niet voor niks dat Verstappen een wat matte, lamgeslagen houding lijkt te hebben. De kaarten zijn in feite wel geschud voor dit seizoen en meer dan een incidenteel podium door met name fouten van Ferrari zal er niet snel in zitten. De auto is domweg niet goed genoeg en de PU niet krachtig genoeg.
@vaakbenjetebang: Als het zo door gaat gaan we binnenkort de alles-of-niets Max wel weer terugzien, nog 10 races lang 4e worden schiet ie toch niets mee op … dan maar liever dood-of-de-gladiolen ….
@dawwg: Mijn indruk is dat hij dat dus niet meer gaat doen. Noem het ‘volwassen worden’. Hij weet wat de plek van de auto is, hij weet wat hij daar zelf aan toe kan voegen, en hij legt zich neer bij wat er dan maximaal haalbaar is. Misschien vergis ik me, maar op die manier wil hij volgens mij laten zien aan de andere (snellere) teams dat hij in staat is om consistent te scoren, om zo zijn kansen op een winnende auto te vergroten. Of Red Bull die dan voor hem gaat bouwen, of dat Mercedes of Ferrari hem dan uitnodigen, zal hem om het even zijn. Het is aan hem om te tonen dat het aan hem niet zal liggen, en dat doet hij.
@polpol33: je bent het mee eens en hebt dat maar meteen in in de Volkskrant opgeschreven?
Heel lastig dit. Gasly deed het prima bij toro rosso. Kan me niet voorstellen dat hij ineens niet meer kan racen of een auto kan afstellen. Dus ik denk dat er iets fundamenteel mis is met die auto. Kvyat en albon doen het allebei ook erg goed bij toro rosso nu, maar misschien is de driveability van de toro rosso een stuk beter? Ik zou zeggen laat kvyat en albon allebei een keer in de red bull een vrije training rijden om te kijken hoe zei de auto ervaren en of ze makkelijk betere tijden halen. Denk dat ze bij red bull slim genoeg zijn om dergelijke zaken uit de data af te lezen.
Als er geswitched word word het Albon en niet Kvyat
@thierryvth: Albon leek Kvyat aan het begin van het seizoen te kunnen hebben, maar inmiddels heeft de Rus de tafels toch weer omgedraaid, vooral in de races. Het ligt er dus aan wat ze willen. Als Red Bull nog wil proberen Ferrari te verslaan in het WK (het zou in theorie nog kunnen met wat doorontwikkeling) hebben ze iemand nodig die nu zoveel mogelijk punten scoort. Op basis van recente resultaten is Kvyat daarvoor de beste man. Als ze hun huidige ‘strategie’ willen doorzetten om random coureurs in het diepe te gooien om vervolgens te kijken of er eentje heel toevallig blijft drijven, dan moeten ze Albon in die auto zetten.
Punt 2, waarom zou max bang zijn voor een sterke coureur naast zich als hij met Hamilton de strijd zou aangaan?
Ik snap Max zijn gedachten wel. Gasly is z’n Fifa speel en chill maatje in Monaco, maar daar geeft Helmut Marko geen bal om! Mijn mening en wat ook goed matcht met Max… Gasly Out, Hulkenberg In.
Ik ben benieuwd wat we volgend jaar gaan zien bij de topteams. Seb zit bij Ferrari op de koers naar de uitgang en is nog steeds dikke maatjes met RBR. Lewis heeft er nooit een geheim van gemaakt nog een keer voor Ferrari te willen rijden, en Max wil gewoon de snelste auto (en dat is sinds 2014 een Mercedes).

Zul je zien dat Lewis en Ferrari dan wel wereldkampioen worden natuurlijk….
@menaz: Lewis wil volgend jaar eerst nog bij Mercedes comfortabel de 7e titel binnen hengelen om Schumi te ‘evenaren’.
Max naar Ferrari Vettel terug naar redbull. Eindelijk een x de sterkste motor van het veld!
Toch nog een puntje om de pijn te verzachten, met dank aan Ricciardo!
An sich een prima blog. Goed onderbouwd en ben het er een groot deel mee eens. Behalve dat Helmut Marko Gasly er niet uit zou sturen omdat hij dan gefaald heeft. Als Marko ergens niets om geeft, is het dat wel. Hij is keihard. Werkt het niet, dan werkt het niet. Next!
Estevan Ocon wordt als een groot talent gezien, zelfs Hamilton heeft het eens op een persconferentie laten vallen dat hij écht veel potentieel heeft. Misschien hem een zitje aanbieden? Jammer dat het niet enkel om de kwaliteiten van de rijder gaat, maar geld vaker een grotere rol speelt…
@thestino: *Esteban
@thestino: dat zal dan weer niet gebeuren vanwege de banden met Mercedes denk ik dan..?
@thestino:
Ocon kan heel snel zijn over 1 ronde, in de race liet ie toch wel vaak fouten zien en was Perez hem meestal gewoon de baas.
Ook in de kwalificaties nou niet bepaald een overwicht.
@jaapiyo ik weet dat er een speciale plek in hel is voor taalnazi’s maar het is toch echt ‘om Pierre af te kraken’ of ‘om Pierre door te zagen’ 😁😉
@maartenoosterbaan: je hebt gelijk maar ik vind deze contaminatie wel oké.
Ene Verne doet het toch wel erg aardig in de Formula E. Dat is natuurlijk een veredeld tourwagen kampioenschap waar je niet kan botsen; maar goed, hij steekt er dit jaar wel boven uit.
Echter, met de paar puntjes die Gasly haalt, wordt RB met 2 vingers in de neus 3e in het kampioenschap en dat is waar ze horen te staan. Wieweet laat de data zien dat Gasly het wel kan, maar het er even nog niet uitkomt. itt een Kvyatt boort hij zijn auto niet elke race in een andere auto.
@gregorius: Jules Verne?
Is het niet zo dat verstappen zich sinds dit seizoen pas echt 100% heeft gegeven om die auto te mee ontwikkelen? Kan het misschien zijn dat de auto die ontwikkeld is gewoon alleen Verstappen ligt en Gasly er niet mee overweg kan ?
@raceface: je bedoelt dat Max de nieuwe Alonso is…
Je kunt goed zien hoe de nieuwe Iphones het beeld significant verbeteren. Max ziet er op deze foto namelijk wonderbaarlijk normaal uit…
@cpp1: als ik jou was zou ik zeker niet proberen om cabaretier of iets dergelijks te worden.
Kvyat beukte tenminste nog eens wat tegenstanders van de baan..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).