McLaren F1 GT Long Tail: het is en blijft een schoonheid

Auteur: , 43 Reacties

De McLaren F1 GT Long Tail wordt dit jaar officieel volwassen, maar wie gelooft dat deze beauty al achttien jaar oud is?

Je zou de Long Tail-uitvoering van de F1 kunnen zien als een noodzakelijk kwaad, om het even heel oneerbiedig te zeggen. McLaren wilde in 1997 namelijk blijven deelnemen aan het FIA GT-kampioenschap. Om te voldoen aan de reglementen waren de Britten verplicht om een straatvariant van de McLaren F1 GTR Long Tail te ontwikkelen. McLaren bouwde er uiteindelijk slechts drie (als McLaren F1 GT Long Tail), dus je kunt gerust stellen dat we een behoorlijk exclusieve auto tegen het lijf liepen in Genève.

De voor de racerij bestemde McLaren F1 GTR Long Tail verschilde behoorlijk van de McLaren F1 die we kennen. De Britten namen het namelijk op tegen auto’s als de Porsche 911 GT1, die specifiek voor de autosport ontwikkeld was. Dat terwijl de F1 toch echt een straatauto geboren werd. De monocoque bleef onaangeraakt, maar de body van de Long Tail werd flink onder handen genomen. Denk aan een langere neus en tail, een enorme achtervleugel en flink verbrede wielkasten. Is-ie mooier dan de originele F1? Dat wagen we te betwijfelen, maar stijlvol is de F1 GT Long Tail zeker.



43 reacties

doet me iets te veel aan een saleen s7 denken.. Heb liever de normale f1
@pepijn2611:
Zucht, het is nog altijd andersom..

Wel deel ik je mening dat de korte mooier is..
@pepijn2611: pas op wat je zegt!
Met je Salien..
@pepijn2611: en ik niet eens weten dat dit ding bestond, is dat erg voor een pure petrolhead?
@pepijn2611: De Saleen S7 was vroeger mijn droomauto. Prachtig ding, heb er nog nooit 1 in het echt mogen aanschouwen helaas…
Geef mij toch maar liever die 675LT
@dhrwilders: mee eens
@rob5nismo: Jullie zijn nog jong, jullie snappen dat nog niet.

Het is jullie vergeven :)
@dhrwilders: dan deze Long Tail ok..
maar dan een gewone F1? Zelfs met High Downforce kit?:
https://farm6.staticflickr.com/5574/15075907260_53256a2b3f.jpg hoe prachtig de 650S en 675LT ook zijn.. Voor mij gaat er eigenlijk NIETS boven zo’n F1. Prachtig.
@jrmpower24: niets als in alleen de F40? ;) Of is dat m’n eigen bescheiden mening?
@jrmpower24: wel een schoonheid hoor, maar die 675LT blijft baas boven baas
@dhrwilders: man je bent niet goed!
@dhrwilders: ken je klassiekers. Zonder deze auto was er nooit een 675 lt geweest
De f1 is zelfs na 20 jaar nog niet gedateerd. Dus dat zegt genoeg
@dirkiii: Qua supercar performance wel natuurlijk.
Qua uiterlijk niet meer of minder gedateerd dan andere supercars uit die tijd.
Dus zoveel zegt het niet.
@alcantara: 22 sec naar 300kmu en top van 391.
Daar kunnen de meeste moderne supercars niet tegen op hoor. Ik weet niet waar jij aan zat te denken verder..
@jrmpower24: Aan 16,5s naar de 300 voor een Mclaren P1 bv.
@dirkiii: De lichten zijn wel behoorlijk gedateerd :p
Eentje uit de tijd dat Mclaren nog mooie auto`s maakte!
@dutchdriftking: mc Laren heeft wel geteld… 3 modellen uitgebracht voor de openbare weg!! En wat varianten daarop.
@jorden: ho ho, vergeet de fantastische M6 GT niet! http://f.fwallpapers.com/images/mclaren-m6-gt-1970.jpg
Één is van McLaren zelf, een rode en zwarte zijn in privé eigendom van 2 very lucky bastards…
Ze hadden de huidige long tail ook wel iets langer mogen maken. nou is het hier wel erg lelijk geïnterpreteerd, maar over het algemeen vind ik long taill racewagens echt prachtig! CLK-GTR, CT1, MC12, enz.
Doet me raar genoeg denken aan de W169 (vorige generatie a-klasse) zolang er geen vervanging voor wordt gemaakt en hij is een beetje goed aangekleed + goed kleurtje dat deze f1 ook heeft zal hij er nooit oud uit komen te zien. De b-klasse uit die tijd ziet er ouder uit dan de W169
@jordyS: wat doet deze F1 in Geneve??
@406_v6: mooi zijn ;-) Nee, hij staat daar ter ere van de introductie van de 675LT (Long Tail)
@JordyS: Ah, ok dat had ik ff gemist!
@JordyS: Omdat ze zoveel met elkaar gemeen hebben zeker? De nieuwe LT is gaaf, maar de naam slaat nergens op.
Ik ben zelf heel erg fan van de F1. Hoe tijdloos kan een auto zijn!! Ook de mooist klinkende V12 ooit en centrale zitpositie.. Prachtig. Van deze Long Tail ben ik minder fan maar maar zeker gaaf!
F1 is geniaall…Dit is gewoon een racer…Grappig meer niet.
Autoblog is echt de site van het jeugdsentiment. Recent zagen we hier de Freggels en vandaag de snorkels.
Wouw! Wat een lekker ding! Zo lekker tijdloos ook. Nogsteeds een plaatje
Gek! Nooit van deze versie geweten… Valt me wel tegen als F1 fan. Thx autblog weer wat geleerd!
Een echte schoonheid vind ik hem niet. Wel erg indrukwekkend. Schoonheden komen in mijn ogen uit Italië.
@sleepyj: nou, uit Engeland komt anders best lekker ordinair spul om eens een weekend mee te feesten hoor…
@davelepeef: Geef ik je helemaal gelijk in, ik dacht even niet aan jaguar qua uiterlijk. Maar schoonheid en prestaties gaan niet altijd samen.
@sleepyj:
Precies. Dat bewijst Pagani en Lamborghini de laatste jaren maar weer eens. En ook uit Maranello komen maar spaarzaam mooie auto’s.
Zweer dat deze ooit op de RAI of iets dergelijks heeft gestaan, maar heb deze ooit in Nederland zien staan. Had geen idee dat er maar drie zijn maar je herkent m zo aan de kleur… Korte kont is beter, LM trim wel erg lekker…
Had wel n foto pal van de zijkant op afstand willen zien ipv al die detail foto’s.

Het wordt langzaam wel een beetje triest dat McLaren voor elk nieuw model er een livery of een referentie naar een succes van 20 jaar geleden met de haren bij sleept. De auto’s zijn goed genoeg, laat ze voor zich zelf spreken in 2015…
Wat wen geweldige auto, hoeveel zijn er hiervan eigenlijk gemaakt?
@mrrallycross: Lees het artikel eens…
Dit geeft vooral aan hoe mooi en functioneel de oude McLarens waren. De MP4-12C boodt hoop voor de toekomst, toen gingen ze in Woking alles hele rare lijnen geven, waardoor je met dingen als de 650S en P1 zit. Indrukwekkend ja, maar ook best wel lelijk. Wat is er mis met functioneel mooi? Niets toch? McLaren was nooit een extrovert merk. Maar ja. Verkoopaantallen en mijn mening, 2.628 tegen 11. Ofzo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).