Dichterbij, hij komt steeds dichterbij.
De introductie van Honda’s eerste volledig elektrische auto gaat, geheel naar verwachting, met een slakkengang. Toch laat de aankondiging van het officiële productiemodel niet lang meer op zich wachten. Immers, de auto moet dit najaar in productie gaan en vooralsnog hebben we bijster weinig concrete informatie over de EV gekregen.
Vandaag zet Honda in ieder geval een stap in de goede richting, door de naam van de auto bekend te maken. Het concept ging aanvankelijk door het leven als de Urban EV, daarna kwam het merk op de proppen met de Honda e Prototype. Veel zal het merk niet veranderen aan die laatste naam, want het productiemodel draagt de naam Honda e.
Honda laat daarnaast weten dat inmiddels al meer dan 22.000 mensen sterke interesse hebben getoond om de ‘e’ te kopen, wanneer deze eenmaal wordt uitgebracht. Geen verrassing, aangezien de achterwielaangedreven EV een enerverend en uitdagend autootje moet worden voor de binnenstad. Naar verluidt heeft hij een actieradius van ongeveer 200 kilometer en kan hij in 30 minuten 80 procent van zijn accu opladen. Daarnaast heeft hij een puik interieur.
29 reacties
Ziet er nog goed uit, maar niet meer zo leuk als het concept.
Zoals ‘ie nu is, vind ik het net jammer.
Genre:”Achterwielaandrijving is dé manier om je als merk te onderscheiden in het C-segment. Dwars tegen de stroming in – want alle concurrenten neigen de andere kant op. Ja, we kijken naar jou, BMW. Alfa Romeo wil het winnen van de Audi A3 en de A-klasse als het gaat om rijplezier.”
“… want de Clio (Clio Sport V6 -met achterwielaandrijving dus) was een listig karretje.”
Of eerder:
“Frustrerend en leuk:
Renault Sport maakte het onderstel (van de Twingo III) stugger (40%), lager (20 mm) en de stabilisatorstang voor werd dikker. De Twingo GT rolt bovendien op 17” lichtmetalo’s, dus zuiver theoretisch zit het allemaal prima. Of dat in de praktijk ook zo is, hangt heel erg af van je verwachtingspatroon. Om dat direct te temperen: het ESP kan niet uit, dus een deel van de lol die je verwacht te hebben met een licht, van een giftig motortje voorziene achterwielaandrijver gaat niet op. Inderdaad alsof je voorafgaand die eerste date al direct te horen krijgt dat het vanavond bij een zoen op de wang zal blijven. In het geval van de Twingo GT blijft het ook bij volgende dates daarbij, want het ESP kan (zonder wat breekwerk) niet zomaar uit…
In sommige opzichten is dat goed, want de combinatie korte wielbasis, motor achterin en wat hogere carrosserie is een recept voor een bijzonder dynamisch weggedrag. Lees: nogal instabiel. Zelfs als het alleen hobbelig is, helpt het ESP je een handje door de motorkracht wat beteugelen. De enige manier waarop je iets wat op een drift lijkt kan forceren is middels doortastend gaspedaalgebruik in de eerste versnelling.”
Als het rijgedrag van dit karretje net zo evolueert van -in theorie spannend en sportief- net zoals het uiterlijk van het concept …naar dit productiemodel…dan zal de teleurstelling nog meer toenemen.
Net zoals de Renault Twingo III de verachtingen ook niet waar maakt in tegenstelling tot het veelbelovende concept dat eraan vooraf ging…