Dus je moét en zal een dikke atmosferische V8 hebben in je nieuwe AMG? Dan is deze GT3-racer je enige overgebleven optie.
Gisteren lekte hij, vandaag hebben we het plaatje compleet: dit is de kleerkastbrede AMG GT3, de opvolger van de SLS GT3. De klantracer voor de gefortuneerden is getooid in de kleur ‘designo selenietgrijs magno’ met een geel streepje. Zelfs mensen met het gezichtsvermogen van Momfer de mol herkennen aan de verbrede carrosserie, ruime luchtinlaten, diffuser en grote achtervleugel dat ze hier niet met een straatauto te maken hebben.
De coureur neemt plaats in een carbon zitkom met om hem heen een integrale stalen rolkooi. Geen overbodige luxe, want ook Mercedessen maken nog wel eens schuivers.
Het hart van de GT3 bestaat nog steeds uit de enorme 6,2 liter V8. Geen verrassing, maar wel lekker. Hieromheen vindt een cabronfeestje plaats: motorkap, portieren, voorspatborden, voor- en achterspoiler, flanken en zijskirts, diffuser, kofferdeksel en achtervleugel zijn allemaal van het goedje gemaakt.
De zestraps sequentiële raceversnellingsbak hangt net als in de productieversie aan de achteras. Ook de onderstel-layout met dubbele wishbones is identiek aan die van de productieversie.
agera zegt
Dit is toch juist zwaarder dan een compacte 4.0 liter v8?
Ik snap niet helemaal waarom
lambo4all zegt
@agera: over het algemeen zijn turbomotoren zwaarder dan admosferische. Het heeft denk ik met de regels te maken, ik kan me herinneren dat de gtr ook altijd met een v8 aan de start stond.
Alfaxa zegt
@lambo4all: Alleen de GT1 versie van de GT-R had een V8. De GT3 een twinturbo V6, oftewel dezelfde (maar dan aangepast) als in de straatversie.
Zo ver ik mij kan herinneren gebruikte tot nu toe alleen de BMW in het GT3-reglement een motor die niet in hun straatversie is te vinden, er zit een V8 in de Z4 GT3. Maar de toekomstige M6 GT3 krijgt wel de motor uit de normale M6, aangepast uiteraard.
scottishcarspotter2000 zegt
@agera: heeft te maken met de FIA-regels
gtwillem zegt
@scottishcarspotter2000: waarom heeft de Bentley GT3 dan wel turbo’s? Het is een keuze die moet passen in het FIA reglement, volgens mij. Maar ze konden ook de 4.0 gebruiken. Ik denk dat kosten ook een rol spelen. De 6.2 is al ‘raceklaar’ en bekend, de 4.0 moet nog voor racedoeleinden ontwikkeld worden.
reggie-boy_rood zegt
Oe die grill! Super gaaf.
viezefreddyw zegt
Erg bruut zeg!
Die grill is echt tof.
mazdarx zegt
Wat een ontzettend gaaf ding is dit zeg! Maarja, alle GT3 racers zijn gaaf als je het mij vraagt… En in dat gezelschap legt dit ding het toch echt af tegen b.v. de Mclaren.
henkhupelschoten zegt
Het houdt niet op niet van zelf, en gelukkig ook! Dat het nog kan in 2015 haha
knipperlichtje zegt
Mercedes heeft ooit zo’n virtuele auto voor in Gran Turismo ontworpen, daar doet deze mij een beetje aan denken
991gt3rs zegt
Daar een straatversie van alstublieft
mrrallycross zegt
Dit betekend dat er onder die kap dus ruimte is voor dat geniale blok. Koop een AMG gt en doe een engine swap. Super idee!
jvr55s zegt
Wat een beauty
jaapiyo zegt
“…Hieromheen vindt een cabronfeestje plaats”