Mercedes-Benz W213 markeert terugkeer van de zes-in-lijn

Auteur: , 29 Reacties

Na een afwezigheid van 19 jaar lijkt de nieuwe E-Klasse die in 2016 moet komen weer een zes-in-lijn onder de kap te krijgen.

Mercedes-Benz W213

Mercedes-Benz gebruikte sinds jaar en dag zes-in-lijnmotoren dus toen de toch al controversiële W210 in 1998 opeens een V6 onder de kap kreeg, begonnen de echte liefhebbers te morren en knorren.

Voor de nieuwe E-Klasse, die als baureihe W213 te boek zal staan, zal Mercedes-Benz werken met zogenaamde modulaire motoren. Zo kunnen de vier- en zescilindermodellen veel onderdelen delen, wat weer kosten bespaart. De productieversie van de W213 moet in 2016 gereed zijn, maar er wordt nu al volop mee getest. Een spyvideo -inclusief de onontkoombare kattenfoto’s- vind je op zes-in-lijnjunk.



29 reacties

Yeah!
Net nu bmw overstapt. . .
@robinvand: BMW stapt niet over naar de V6. Ze gaan ook niet die MPV maken met voorwielaandrijving. Oh…wacht.

Maar nee ik denk dat de wilde geruchten over de V6 weer in de ijskast kunnen nu de M3/4 is gepresenteerd met ‘gewoon’ een I6.
@jaapiyo: laatste goede vaarwel aan de lijn 6?
6 in lijn en achterwielaandrijving. Zo hoort een luxe Europese sedan te zijn. BMW doet het al goed en nu komen Jaguar (ook modulair met de Ingenium motoren) en Mercedes ook weer terug op het meest verfijnde en toch sportieve concept dat voor een sedan denkbaar is. Hoe praktisch een V6 ook is vanuit een constructief oogpunt, niets verslaat het raffinement en de ‘Laufkultur’ van een 6-in-lijn.
@mgmgb: “6 in lijn en achterwielaandrijving. Zo hoort een luxe Europese sedan te zijn.”

Je weet zelluf. Nou ja meer cilinders mag eventueel ook wel…maar voor de rest volledig eensch.
@mgmgb: eens!
@mgmgb: en dan hopen dat Jaguar Audi nu eens inhaalt zodat we die meuk geen premium meer hoeven te noemen omdat je het dashboard een mm verder in kan drukken dan bij een gewone vw…
@ettie: Elk merk heeft wel een aantrekkelijke model staan vind ik ook Audi. Jaguar had altijd een duffe, oude lullen sigaar rokende imago. Een aantal jaar geleden is Jaguar drastisch een andere weg ingeslagen betreft design en heeft een verjongingskuur ondergaan en daarna is het imago veranderd het is hip, modern en sprak ook een jonger doelgroep aan. Persoonlijk vind ik Audi’s niet lelijk maar het mag spannender, het concern speelt teveel op safe, juist om hun vaste doelgroep niet kwijt te willen raken die blijkbaar niet willen opvallen en niet van verandering houden. Jaguar was in eerste instantie ook bang dat het klanten zou verliezen, het was immers een grote gok. Tuurlijk zal een klein deel zijn afgehaakt en wezen kijken bij Bentley o.i.d., maar heeft daarentegen heel veel klanten erbij gekregen. Audi heeft precies hetzelfde recept nodig, dan ben ik er heilig van overtuigd dat veel mensen hun mening zullen herzien.
@inception: het Jaguar verhaal klopt volledig, Audi ben ik grotendeels met je eens. Alleen ik kan geen model van Audi bedenken die geen mooiere concurrent heeft. Audi heeft iets nodig wat de aandrijving aan de juiste kant van de auto heeft zitten.
Kan iemand me uitleggen waar die codenamen bij Merc en BMW vandaan komen? Ben op zoek naar de logica daarvan..
@camber24: iemand van PR doet een blinddoek om, gooit een dartpijl tien keer op het bord en de totale score is de nieuwe codenaam!
@camber24: Porsche doet het ook (99x en daarvoor), Opel heeft de simpele Types A/B/C enzovoort en zo zijn er meer. Hoe een fabrikant zijn nieuwe model gaat noemen is bij Opel daarom wel te voorspellen en bij Mercedes ook, maar bij BMW is het zoals hierboven gezegd meer lukraak een getal.
@camber24: bij bmw staat de e voor entwicklung meen ik eens gelezen te hebben. Alle missende getallen hebben het productiestadium niet gehaald denk ik. En f volgt gewoon de e op in het alfabet.
Ik acht Autoblog velen malen hoger in dan Autoweek maar in hun scoopsforumgebeuren is dit best oud nieuws.Nu is dit geen scoopssite per defenitie maar op dat vlak zijn ze AB toch elke keer sneller af.

Dit heeft overigens alles te maken met de redacties van AW en AV.Waren die vroegen bezig met tekeningen of in de bosjes verborgen fotografen,nu na moeten gecopypaste foto’s het werk doen.
Annyway,W213 staat gewoon op Genève 2015, Coupe en cabriolet september 2015.
@sydney: Ah ja die goede oude tijd die ik nog net een klein beetje heb meegemaakt toen scoops nog echte scoops waren en door mensen werden vastgelegd die speciaal op vakantie gingen naar de Grossglockner om ingepakte auto’s vast te leggen.

Toen ik me ook nog niet realiseerde dat het blad waar ik elke week naar uitkeek eigenlijk alleen bij de gratie bestond van de producenten die de producten maakten die erin beoordeeld werden. Mooi was dat.
@jaapiyo: Sarcasme ik ook mijn deel,lees er doorheen is mijn devies.Dat neemt mijn mening niet weg dat men op het scoopsforumgebeuren van AW het soms tot vaak het op het rechte eind heeft.
@jaapiyo: Ik vraag me af? Heb jij wel verstand van Automotive en het verkopen in die branche in het bijzonder ?Ik ben benieuwd.
@sydney: Ik vraag mij af: als hij rubber verkoopt aan de bandenboeren… Telt dat dan ook?
@phaeton: Jij hebt duidelijk geen verstand van de materie.Dat geeft op zich niet,maar kom dan wel met argumenten.
@sydney: Neen. Geen praktijkkennis in ieder geval, heb er uiteraard wel het nodige over gelezen. TTAC heeft mijn ogen wel geopend op verschillende fronten wat dat betreft, daar schrijven/schreven veel mensen die wel de nodige ervaringen hebben in die sector (van verkopers tot IT guys en marketing jongens). Dus uit tweede hand weet ik er wel wat van inmiddels. Helaas is die site nu wat minder dan voorheen.

Heb wel wat gesolliciteerd in de automotive sector in het verleden op verschillende momenten maar vooralsnog is het er nooit van gekomen. Als een paar domino steentjes een bepaalde kant op vallen dan zou het zomaar kunnen dat daar nog verandering in komt maar dat zal de tijd leren.
Mercedes, BMW, Lexus en Audi allemaal merken die niks voor elkaar onderdoen en het is goed dat er moordende concurrentie is, hierdoor wordt de lat (die al hoog is) elke keer een stukje hoger gezet.
Slimme marketing ook wel! BMW zegt ‘doei’ tegen de zes-in-lijn, Mercedes ‘welkom’!
@introductiemap: En wanneer heeft BMW dat precies gezegd?
Heerlijk M104 FTW!!!!!
waar bmw ouwe lullen wagens gaat maken, v vormen weer gaat gebruiken en binnekort met een mpv komt. komt Mercedes met een lijn 6 motor, een smaakvolere x6, dikke 8 cilinders, wagens die extra verhoogd zijn en meer wielen en natuurlijk Maybach. zo hoort het te zijn
@henkhupelschoten: Ja, en Mercedes maakt al jaaaaaren ouwe lullenwagens, is al jaren geleden overgestapt op de V6, maar dat maakt je allemaal niet uit omdat je twee sterren in je ogen hebt fanboy.
Mercedes heeft tot 2005 lijn 6 motoren gemonteerd. De 280 en 320 cdi motoren waren tot die tijd lijnmotoren.
Vind het altijd leuk als er nieuwe primeurs zijn, dan krijg je weer leuke vergelijkingstesten tussen de E-Klasse, Lexus GS, 5-serie en de A6. Laat hem maar komen, want de E gaat alweer een tijdje mee.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).