Mercedes: F1 line-up voor 2019 in kannen en kruiken

Auteur: , 20 Reacties

Niki grijpt de koe bij de horens.

Niki

Lange tijd leek de F1-rijderscarrousel om Daniel Ricciardo te draaien dit jaar, maar we hadden het mis. Lewis Hamilton stal de donder van de Australiër door maar te blijven wachten met het zetten van zijn handtekening onder een nieuw contract bij de driepuntige ster. Tsja, als iemand je vraagt of je 120 miljoen wil hebben en drie jaar lang in zijn supersnelle auto wil racen, moet je daar natuurlijk wel even heel goed over nadenken.

De besluiteloosheid van Lil’ Lewis leidde tot besluiteloosheid bij Ricciardo en verlamde de markt. Maar nu Daniel voor zijn ‘enige optie‘ lijkt te gaan, acht Hammie de tijd kennelijk ook rijp om uitsluitsel te geven. Althans, helemaal officieel is het allemaal nog niet, maar Niki Lauda heeft aan de Oostenrijkse zender ORF te kennen gegeven dat het huidige duo bestaande uit Hamilton en Bottas volgend jaar ook weer ‘gewoon’ voor Mercedes zal uitkomen in de F1. En als Niki zijn woord geeft, dan houdt hij zich daaraan.

Realistisch gezien is dit vooral goed nieuws voor Bottas, want dat Hamilton mocht blijven als hij dat wilde wisten we natuurlijk wel. Valtteri daarentegen stond na vorig jaar een beetje onder druk. Hij deed nét voldoende om zijn stoeltje te houden, maar de toch al redelijk pigmentarme Fin verbleekte met name in het midden van het seizoen behoorlijk in vergelijking met LH44. De jonge beschermelingen van Merc (in de vorm van Ocon en Wehrlein) mochten daarom even hopen op een zitje, maar dat ging dus niet door. Bottas kreeg een nieuwe deal voor één jaar.

Dit jaar heeft BOT er gelukkig voor hem een tandje bij kunnen zetten. Zonder zijn uitvalbeurt vanaf de leiding in de race in Azerbeidzjan, de aanrijding met Vettel in Frankrijk en zijn uitvalbeurt met pech in Oostenrijk zou hij zelfs serieus meedoen om de knikkers dit jaar. Goed, de als-dans helpen Bottas niks op de baan, maar wel als het aankomt om het afdwingen van een nieuw contract.

De verlenging van ‘Bassie en Adriaan’ betekent automatisch ook dat er voor anderen wederom geen plaats is in een Silberpfeil volgend jaar. Althans niet in races. Dat is dus een hard gelag voor Ocon, Wehrlein en nieuwe man George Russell. Dat Ocon niet door kan schuiven betekent immers dat zijn zitje bij Force India (of hoe het team dan ook mag heten volgend jaar) zeer waarschijnlijk ook bezet blijft. Voordat je het weet gaat dit een aantal jaar zo door en is ‘je moment gepasseerd’ als nieuweling, vraag dat maar aan Nick Heidfeld.

Voor ons fans is het eveneens jammer dat Mercedes de boel niet een beetje opschudt. Nieuw bloed in de beste auto’s is altijd interessant, evenals nieuwe matchups van teamgenoten. Of heb jij er vertrouwen in dat Bottas het Hamilton écht moelijk kan maken over een heel seizoen?



20 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Mercedes is gewoon conservatief, met het bouwen van personenauto’s en kiezen van zijn rijdersduo, Duitsers doen geen gekke dingen het zijn geen Italianen
@lekkerlinksrijden: de Italianen zijn anders toch erg conservatief mbt tot de coureurs. Geen jonge (onervaren) coureurs daar zeker niet tov Red Bull.
@lekkerlinksrijden: Ferrari is anders ook vrij conservatief qua rijders…
@rollingstoned: opvallende parallel inderdaad…
@lotuselises2: het wordt idd tijd voor wat opschudding bij Ferrari
@lekkerlinksrijden: Never change a winning team. Dus ik snap Mercedes heel goed. Hamilton is de superster, en Bottas is de ideale tweede rijder: snel genoeg, niet te snel om Hamilton, en ook geen type om de sfeer te verzieken
@edge: het is ook ideaal en had wss hetzelfde gedaan, maar het is wel weer een gevalletje van; ik wil daar een Wehrlein of een ander jong talent zien, in zo’n snelle auto. Maar bon, de beslissing is logisch
@edge: Finnen zijn inderdaad de ideale tweede rijders: Saai, consequent en geen poespas
@melkkoe: net als Mika Hakinnen, en de rest van alle Finse rallyrijders
Bottas doet het redelijk en Ocon springt er niet boven uit. Logische keuze dus
Laten we het wel hebben. Tenzij HAM of VET vertrekt zit RIC het beste bij AMRB.
Daar is hij gelijkwaardig, terwijl hij bij de andere teams zich alleen al om de € minderwaardig zal voelen. RIC net te vroeg te oud, kan VER ook gebeuren (alhoewel).

Met VER komt hebt het de komende 15+ jaar wel goed. Dus maar 2 uitdagingen voor hem nu; jongste pole en jongste WK winnaar. Later komen diezelfde vragen maar dan met ‘meeste’ als bijvoegelijk naamwoord (of, doe wild ‘oudste’; die ga ik niet meer meemaken)
Het is, kortom, tijd voor een nieuw reglement. 2021 kan mij niet snel genoeg komen. Het kampioenschap is al veel te lang het speeltje van de 3 topteams. Als je niet bij een van deze teams rijdt doe je niet mee om de knikkers. Dat is gewoon niet goed. Vandoorne werd 2 jaar geleden gezien als een toptalent. Hij rijdt nu als een tobber rond en moet zelfs voor zijn stoeltje vrezen. Leclerc mag hopen dat Ferrari voor volgend jaar geheel tegen haar natuur in kiest voor het jonge talent. Met een beetje pech is hij de Vandoorne van de toekomst.
@pomoek: Vandoorne rijdt inderdaad in een waardeloze auto rond, maar in mijn ogen heeft hij ook met die auto nog niks laten zien. Bij Gasly of Leclerc zie je wel dat het echt talenten zijn, ondanks hun mindere auto. Bij Vandoorne mis ik dat nog steeds.
@berlinetta: ben ik ook wel met je eens maar ik kan me ook goed voorstellen dat Vandoorne niet meer super gemotiveerd is. In 2014 was de RB van Vettel ook niet helemaal top en reed Vettel vervolgens als een natte krant rond. Toen gedurende het seizoen de auto beter was hij niet meer in staat zijn slechte prestaties om te buigen.

Ik kan me goed voorstellen dat, als de situatie zo blijft, een race talent zich gaat afvragen of de F1 nog wel the place to be is. Natuurlijk is het tof om met topspul te mogen werken maar het is ook leuk om mee te doen om de knikkers. Alonso gaat, vrijwel zeker, stoppen in de F1 en waarschijnlijk verder in de Indy cars. Ik kan me goed voorstellen dat Stoffel een dergelijke stap ook wel ziet zitten.
Bottas rijdt vrij onopvallend, maar wel erg indrukwekkend, vind ik. Hij zit erg dicht bij Hamilton in de buurt. Dankzij wat pech (uitvallen Bakoe en Spielberg) lijkt het verschil groot, maar dat valt eigenlijk dus best mee.
Ik vind die hele Hamilton veel te overhyped, zolang hij tussen de auto’s rijdt presteert hij niks.
Zet hem eens in een Redbull.
Wil ik wel eens weten of het nog zo’n goede coureur is.
@tfsi: kijk gewoon eens naar de statistieken wat Hamilton bereikt heeft. Komen andere coureurs van de laatste 10 jaar helemaal niet in de buurt.
@erik2907: ook niet moeilijk als je 3 jaar op rij eigenlijk onbedreigd elke pole en win naar je kan zetten… dan is het niet moeilijk om de records te gaan breken…
Snap Mercedes wel. Prima keus.
Ocon springt er inderdaad niet uit en Werhlein was ik alweer vergeten. Voor mij zijn 3 top teams ook prima. Waarom moet in de autosport altijd het hele veld competatief zijn? Zie je in vrij weinig competities. Ook in kleine teams heb je de kans om je te laten zien met Leclerc en in mindere mate Gasly als voorbeeld.
Ik vraag me af of de huidige rijders nog wel het meest geschikt zijn voor Mercedes, aangezien ze niet meer dominant zijn. Hamilton mist de scherpte/motivatie om vanuit een minder gegarandeerde eerste startrij voor de winst te gaan. Bottas mist net dat beetje extra om het te brengen. Dus voor Mercedes zou het beter zijn om een jong supertalent in te zetten. Maar voor een jong supertalent is het in mijn ogen weer niet verstandig om een lang contract aan te gaan met Mercedes. De geschiedenis heeft bewezen dat een f1 team niet veel langer dominant kan zijn dan dat Mercedes is geweest.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).