De cabrio grijpt terug op zijn verleden.
Het doek gaat vallen voor de Mercedes SLC. Het avontuur begon in 1996 met de SLK. De kleine cabrio was een succesnummer. De auto werd later afgewisseld door de SLC, maar dit model wist nooit het succes van zijn voorganger te evenaren.
In 2017 werd duidelijk dat Mercedes ging snijden in de line-up en in het toekomstige gamma van het Duitse merk. Er is daar geen plek meer voor de SLC. Mercedes zwaait de SLC dus uit en introduceert de SLC Final Edition. Een auto die nog één keer terugblikt op zijn verleden. De kleur komt je wellicht bekend voor. De tint heet Sun Yellow en is een ode aan introductiekleur yellowstone van de SLK in ’96.
De SLC Final Edition is te krijgen als 180, 200, 300 en als AMG 43. Is de felle gele kleur niet je ding, dan is de cabrio ook in minder spannende tinten te bestellen. Behalve als je voor de AMG 43 kiest. De AMG 43 Final Edition komt altijd in Sun Yellow.
Deze generatie SLC (R172) is sinds 2011 in productie, toen nog onder de naam SLK. In 2016 kreeg de auto een facelift en de naam SLC aangemeten. De nieuwe benaming maakte van de cabrio niet het succes waar Mercedes op hoopte. Met de SLC Final Edition nemen we na meer dan 20 jaar afscheid van het ooit zo populaire model.
bottles zegt
Niks tegen Mercedes hoor, maar ik ga ‘m niet missen
b00m3rang zegt
@bottles: ik ook niet, de SL zou ik meer missen, maar doen ze t ook voor denk ik. Liever deze dan de SL.
viezefreddyw zegt
Dat het ding nog in productie was joh. Kom er zelden eentje tegen en terecht ook.
str8six zegt
Samen met de TT de ultieme coiffure voiture.
mashell zegt
Betaalbare sportcoupes, driedeurs modellen, kleine roadsters het is een verschrikkelijke trend dat alle leuke auto’s aan het uitsterven zijn.
str8six zegt
@mashell: dat komt doordat de mensen die het geld hebben om dergelijke auto’s te kunnen kopen op een leeftijd zijn dat ze uitsterven.
tttijn zegt
@mashell: in de lande waar nog wat levensvreugde bestaat worden dit soort auto’s nog wel een beetje verkocht ;)
tortuga zegt
@mashell: komt door al het moederlijk en vrouwelijk instinct… “kijk naar de toekomst, denk aan u kindjes die gaan komen, hier kun je geen koffers in kwijt!…” en zie ze nu… allemaal alleen achter het stuur met 1 blikje redbull naast hun en alle andere zetels onaangetast. Op zoek naar een parkeerplek waar dat hun station of mpv meest waarschijnlijk SUV moet in passen… PS mij Renault Mégane II sedan is net ruim genoeg voor ons 4. En jawel uitgekozen door men vrouwtje.
ralfast zegt
Duidelijk gekannibaliseerd door een model uit eigen huis. De GT. Dan maar even doorsparen!
SanderB zegt
@ralfast: de vanaf prijs van de GT is 113.000 hoger, dus ik denk dat het met kanibaliseren wel meevalt
eklasse zegt
@ralfast: alleen de top versies van de SLC zitten in het vaarwater van de basis AMG-GT. Ruimte genoeg dus voor een nieuwe ‘cayman, boxster van AMG’. Let maar op!
tortuga zegt
@eklasse: baby gt!
jorden zegt
Te duur geworden voor een “weekend-auto”? Of niet meer van deze tijd om voor de lol nog een auto voor er bij te hebben!? Toch ergens jammer. Lekker vol autonoom in je gedeelde uber van a naar b. Yeah!
SanderB zegt
@jorden: met een vanaf prijs van 45.000 zal het tweede meer waar zijn denk ik. Of mensen shoppen in dat prijssegment eerder 2de hands
Gulli zegt
Ik vond de originele SLK de mooiste, en wat mij betreft is iedere opvolger alleen maar lelijker geworden
smex zegt
Het lijkt ook gewoon op de kabouter versie van een SL. Ik zou zelf ook veel eerder voor een TT of als 2e keus een Z4 gaan als ik in dit segment zou kiezen.
karhengst zegt
Het model werd al niet geholpen door het oude interieur wat nooit echt een update zag.
En qua uiterlijk moet je wel erg conservatief zijn om geen Z4 te prefereren. Die ziet qua lijnvoering zeker met gesloten kap toch een stuk vlotter uit.
bartjeeh zegt
@karhengst: Ik vind dit interieur mooier.
Die nieuwe interieurs zijn veels te bling bling en plastic.
karhengst zegt
@bartjeeh: In vergelijk tot de nieuwe A-klasse ben ik het wel met je eens. Maar z’n directe concurrent destijds had een strakker ontwerp. Laat staan de recente Audi TT.
willeme zegt
Onbegrijpelijk. In de late jaren ’90 niet aan te slepen. Je betaalde voor een occasion méér dan voor nieuwe auto’s vanwege de levertijd. Nu zijn ze niet weg te schoppen uit de showrooms. Jammer.
Klein, compact, licht, het rijdt als een normale auto, een handig dak, prima motoren. Het is echt een leuke cabrio voor erbij.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Klopt, alleen met de prijzen is het niet meer ‘even er bij’ helaas. En als je die pegels toch hebt liggen dan koopt men liever een 718 voor er bij. Ook wat voor te zeggen, alleen de badge natuurlijk al. Neemt niet weg dat de SLC vele malen bruikbaarder is.
Jochempie zegt
@willeme: Ben ik niet helemaal met je eens. Niet zo compact als een MX5, niet zo licht als een MX5, je wilt voor erbij lijkt me iets dat niet rijdt als een normale auto want die heb je al, een gesloten auto heeft een handiger dak, een auto met een stoffen kap een lager zwaartepunt en kun je nog open doen als je iets in de kofferbak hebt liggen, en die prima motoren kun je ook in een C-klasse krijgen.
willeme zegt
@jochempie: Nope. Dat is precies juist niet ;-). Natuurlijk is de MX-5 de betere sportwagen. Daar is geen twijfel over mogelijk. De auto is op alle punten beter.
Echter, de doelgroep van de SLK wil de uitstraling van een sportieve auto, maar niet daadwerkelijk een sportieve auto. Die willen gewoon een een voeding te besturen, comfortabele en licht gezapige auto. De SLK biedt daarbij een prestigieuze badge en een veel hoogwaardiger interieur. Het is enorm prettige handel, die SLK’s ;-).
ghost zegt
De eerste vond ik nog het leukst. Weet nog vroeger in mijn oude woonplaatje, dat Ronald de Boer destijds een van de eerste was met zo’n SLK’tje Kompressor. Daarna vond ik het een steeds slapper aftreksel worden, en zag je deze ook totaal niet meer in het straatbeeld. Eigenlijk heeft de SLK/SLC nodig wat Mercedes heeft gedaan met de A-klasse, een imagoboost.
berlinetta zegt
Zou het niet kunnen dat deze auto vooral last heeft van concurrentie uit eigen huis, namelijk de C en E cabrio? Die zouden waarschijnlijk ook mijn voorkeur hebben. Een Mercedes cabrio koop je in mijn ogen toch niet voor de sportiviteit, maar om lekker te cruisen. Dan zou ik eerder gaan voor wat extra ruimte.
Jochempie zegt
@berlinetta: Ik ook. Plus, de SLC is gewoon erg lelijk, helemaal vergelijken met de C- of E-klasse cabrio.
mashell zegt
@jochempie: lelijk vind ik de SLC niet maar de C klasse cabrio is veel couranter. Niet gek dat de klanten daar de voorkeur aan geven.
Dutchdriftking zegt
Een leuke wagen, echter geen hond die het koopt. en om eerlijk te zijn, ik ga deze zelf ook niet missen. Ik ben nu eenmaal niet zo’n cabrio rijder.
saxoke zegt
Al sinds het eerste model SLK “fan” van dit model. K wist alleen niet dat ie nog in productie was. De laatste versies zie je spijtig genoeg ook niet heel vaak rijden. Met de eerste SLK230Kompressor heb k destijds als kereltje van n jaar of 18 eens enkele dagen rondgereden. Fijn ding was het.
Jochempie zegt
Eindelijk. Ik begrijp dit segment auto’s totaal niet. SLC, Z4, TT roadster… Het is geen <1000 kg MX5 en het is geen 500+ pk AMG GTC, het is het allebei net niet…
berlinetta zegt
@jochempie: In principe heb je wel gelijk. Als je dit type auto koopt voor de fun dan zijn er betere opties: een MX-5 stuurt een stuk lekkerder en is ook nog eens goedkoper. En mocht je meer te besteden hebben, dan kun je shoppen bij Porsche of Alfa. Wil je dit type auto om lekker rond te cruisen, dan biedt Mercedes zelf betere opties zoals ik hierboven al aangaf. Dit is een beetje vlees noch vis. Enkel de topversies kan ik dan wel waarderen. Die combineren power nog met luxe.
lekbak zegt
@Jochempie: Er is nog een stap daar tussenin. Het compacte niet al te zware bommetje. Een mx5 heeft erg weinig vermogen en draait alleen om het sturen. Een 500pk monster is ook gelijk loodzwaar.
caprio zegt
@Jochempie: Als je een cabrio zoekt als enige auto waar ook nog wat bagage in past, stil over de autobahn kan razen en waarmee je geen mes in je dak kan krijgen (we parkeren allemaal wel eens in achteraf straatje), is dit zo’n gek compromis nog niet. Een coupe met redelijke kofferbak en die open kan wanneer het lekker weer is. In Zuid Frankrijk en zuidelijker rij je zomers met 40gr vooral dicht met climat control aan.
niex zegt
@caprio: heb veel tijd doorgebracht in de eerste slk200 dat was in die tijd echt geen slome bak. En heel wat anders als een mx5. Die klom rap ri 200 met dak open op de snelweg zonder een centje pijn. Totaal andere wagens.
jeroenwz zegt
Komt dan vast een SUV Coupé voor in de plaats of een ander gedrocht die je voor je actieve lifestyle nodig hebt…
caprio zegt
Jammer, ik vond deze laatste versie voor het eerst wel leuk, zo leuk dat ik hem wel wilde hebben. Helaas ging dat niet door omdat de voetenbak 10cm te kort is, ik zit erg met omhoog priemende knieën, los van de zitting met mijn 1m88. Ontzettende blunder, vond ook de Mercedes dealer in Haarlem. Duitsers zijn echt korter kennelijk
kminne zegt
Die ‘ode’ aan Yellowstone is helaas behoorlijk mislukt. Yellowstone is veel mooier geel dan dit en past ook veel beter bij dit model. Gemiste kans.
Pordon zegt
M’n vader krijgt nog stuiptrekkingen van deze kleur… Bij de introductie in ’96 kreeg die een aantal SLK’s doorgedrukt door de importeur in deze kleur. Aan de straatstenen niet kwijt te raken destijds.
mopar zegt
@pordon: Zat vroeger als klein jochie altijd met mn neus tegen de ramen gedrukt toen Pordon nog op de autoboulevard zat ;) Goede herinneringen.
Alex_79 zegt
Een categorie auto die ik altijd graag voor mijn zomervakantie gehuurd heb. Ik heb ze eigenlijk allemaal langs zien komen: de SLK twee keer (in 2011 en 2013), de Z4 in 2012 en de TT Roadster in 2017. De SLK 200 waarmee ik door Oostenrijk ben gereden was een van heel weinigen die een handbak had, en aangezien ik veel meer over de passen reed dan door tunnels en over de autobahn was het een heel prettig karretje. Het wás een dag ook echt 40 graden dus toen liet ik het dak dicht, de rest van de dagen bleef het open. Koffers kun je dan niet meer meenemen, alleen twee sporttassen. Hoewel het een comfortabele en prettige reisgenoot was, vond ik zowel de Z4 als de TT beter: iets pittiger qua motorisering, iets directer in het sturen. Toen ik vorig jaar een SLC als huurauto kreeg aangeboden of een C klasse cabrio tegen “aufpreis” koos ik toch voor de C klasse en daar heb ik geen moment spijt van gehad.
emping zegt
Onder de steen waar ik leef nooit mee gekregen dat de SLK nu SLC heet.
bakingmynextbenz zegt
Zelf rij ik nu ruim 3 jaar een R171, de vorige modelrij met die ‘McLaren stijl neus’. Die ik met veel
Plezier rij. In mijn ogen een leuke cabrio die net even anders oogt dan andere Mercedes uit die periode. De R172 slaat wat dat betreft voor mij de plank een beetje mis. De topper uit de SLK lijn blijft natuurlijk altijd de 5.5 liter V8 AMG. Ongelofelijk dat ze die ooit in zo’n klein autootje gelepeld hebben!
Esprit_de_Flandre zegt
“De tint heet Sun Yellow en is een ode aan introductiekleur yellowstone van de SLK in ’96.”
Waarom dan niet gewoonweg het originele Yellowstone-geel weer gebruiken… ?
E550 zegt
In Europa zie ik ze echt nooit rijden. In Azië, voornamelijk Bangkok, zag ik ze nog rond rijden.
E320cdi zegt
Jammer genoeg heb ik geen geld liggen voor een SLC 43 in het geel. Ik heb het altijd wel een fraaie wagen gevonden en het interieur spreekt me ook nog steeds aan. Natuurlijk zijn de nieuwste interieurs fantastisch, maar dit heeft ook wel degelijk wat naar mijn mening. Zonde dat een ooit zo populaire auto het podium verlaat.