Dagelijkse Nederlandse ritjes ondernemen met een Tesla Model 3 is geen uitdaging. Op vakantie gaan met een elektrische auto, wat is de praktijkervaring?
Autoblog-lezer Hilda deelt haar epische elektrische roadtrip.
Net twee weken een Tesla Model 3 en dan gelijk met deze auto op vakantie gaan naar Toscane. Vanuit mijn woonplaats in een dorpje net onder Groningen op en neer een dikke 3.000 kilometer, exclusief wat we ter plaatse nog rijden. Moet kunnen toch? Weet ik gelijk hoe de auto rijdt en kan ik meteen onze klanten informeren met praktijkervaringen. Hoe het was om met de Tesla Model 3 naar het buitenland te gaan: hoe gaat dat, is dat goed te doen & waar moet je op letten?
Voorbereidingen om met de Tesla Model 3 naar het buitenland te gaan
Nu ben ik geen onervaren elektrische rijder, aangezien ik werk bij leasemaatschappij Mobility Service Nederland heb ik nu ruim een jaar of 3 ervaring met het rijden in elektrische auto’s. Werkelijk alle elektrische auto’s heb ik al voor langere periode gereden: de BMW I3, de Nissan Leaf, de Opel Ampera-e, de Hyundai Kona Electric, de Tesla Model S en X, noem ze allemaal maar op.
Ook ben ik eerder met elektrische auto’s naar het buitenland geweest, denk aan een midweek Winterberg (Sauerland) en wintersport in Italië. Al weet ik niet of ik die laatste wel moet delen, ik ben toen namelijk met de Tesla Model S gestrand tussen München en Garmisch Partenkirchen (en nee, dat kwam niet omdat de accu leeg was) waardoor ik mijn reis heb moeten vervolgen met een vervangende auto….een dikke Duitse Mercedes. Diesel uiteraard. Ik moest dus praten als Brugman om De Man ervan te overtuigen dat het echt een heel goed idee was om met ons gezin (twee kinderen van 8 en 6) met de Tesla Model 3 naar Toscane te gaan rijden.
Welke laadpas mee naar het buitenland?
Ter voorbereiding had ik flink gegoogeld naar verschillende apps en laadpassen. Naast mijn reguliere laadpas van Multitankcard (doet het prima in Nederland, maar moet qua dekking in de komende periode nog flink worden uitgebreid in het buitenland), had ik de volgende laadpassen mee:
(Kleine spoiler, ik heb er uiteindelijk geen één gebruikt….) Ik zou overigens wel altijd adviseren om voor de zekerheid de laadpas van Plugsurfing (eenmalig 10 euro) of die van NewMotion (gratis) als extra mee te nemen: grote Europese dekking en geen maandelijkse kosten (alleen een kleine opslag bij gebruik). Tip: vraag deze kaarten wel ruim van te voren aan, het duurt vaak wel een paar werkdagen voordat je ze in huis hebt, en dan moeten ze nog worden geactiveerd. Dus wacht niet tot de dag voor vertrek met aanvragen….
Apps voor elektrische rijders in het buitenland
Ook had ik inmiddels de volgende apps op mijn telefoon gedownload:
Een goed begin is het halve werk, toch? Wederom een kleine spoiler, ik heb alleen de app van Tesla zelf (om onderweg bij de Supercharger te kunnen zien in hoeverre de auto was volgeladen) en de app Chargemap (geeft verreweg de meeste laadpunten weer & dankzij the power of the crowd ook een goed beeld van of het je daadwerkelijk gaat lukken om op locatie te laden) gebruikt, verder geen één!
Dag 1: van Groningen naar Wurzburg . Onze geplande route voor dag 1: door de Tesla zelf berekend
Op onze eerste vakantiedag vertrokken we vanuit Noord-Nederland rond de middag in de richting van Wurzburg, waar we een hotel hadden gevonden mét Tesla destination charger. Zo’n leuk en gastvrij hotel, dat ik eigenlijk het adres niet wil verklappen. Een enkele reis van +/- 630km voor de boeg.
Wanneer de Model 3 helemaal is volgeladen, dan geeft de auto in het display een actieradius van 497 kilometer aan. In de praktijk, met veel snelwegkilometers, is de reële actieradius van de elektrische auto circa 400 kilometer.
Al met al een 1-stop strategie dus, waarbij de auto berekende (ook zo handig, dat de Tesla Model 3 dit allemaal voor je uitrekent op de grote Google Maps kaart in het display, in plaats van dat je met verschillende apps aan het puzzelen bent!) dat we moesten stoppen bij de Tesla Supercharger in Wilnsdorf. Daar zouden we dan met nog 5% accu over moeten aankomen. Best spannend, want dat laat weinig marge over, maar in de loop van de rit zagen we dat we met steeds meer accu% zouden aankomen bij de Supercharger, dus kregen we veel vertrouwen in onze reis met deze elektrische auto.
Het opladen gaat steeds sneller dan gepland…
Al met al arriveerden we 3 uur en 45 minuten later, waarin we de cruise control continu (Baustellen uitgezonderd…) op de 130 hadden, bij de Tesla Supercharger in Wilnsdorf, waar we de enige waren. Hier pompte de auto op het hoogtepunt met circa 650 km/u stroom in de auto: volop tijd dus voor het uitlaten van de kinderen, een plaspauze én een ijsje bij die nabijgelegen grote gele M. Na ongeveer 45 minuten konden wij ons tripje vervolgen op weg naar onze overnachting.
Met een klein beetje file arriveerden wij zo rond 19.30/20.00 uur bij ons overnachtingsadres. Van range anxiety was geen sprake, we hadden nog circa 15% accu-inhoud over. We waren blij dat we de Destination Charger vooraf hadden gereserveerd, er waren namelijk 3 laadpunten, maar er waren 4 Tesla’s bij het hotel! Dus een tip: bel altijd vooraf met het hotel of de lader voor je kan worden gereserveerd, zeker met steeds meer elektrische auto’s op de weg… Een andere tip: op booking.com (en wellicht ook op andere hotelwebsites) is er nu een filtermogelijkheid ‘lader elektrische auto’.
Dag 2: van Wurzburg naar Peschiera del Garda
Na een nacht laden, konden wij de volgende ochtend rond 8.30 uur na ons ontbijt weer met een volle accu vertrekken! Onze bestemming voor de komende dagen ingevoerd: Peschiera del Garda. Wederom een rit van circa 625 kilometer voor de boeg, waarbij we slechts 1x hoeven te laden middenin Lermoos (Oostenrijk), waar we met circa 16% accu zouden aankomen. In de praktijk werd dat 17%, wat dat betreft valt de Tesla Model 3 ons steeds mee!
In Lermoos ontdekten we tevens dat nog niet alle Superchargers al gereed zijn gemaakt voor de Tesla Model 3 (CCS-stekker nog niet overal aanwezig), dus moesten we heel even wachten voordat we konden starten met laden. Hier braken we overigens wel ons laadrecord: met maar liefst 780 km/pu werd er geladen, razendsnel dus.
Na een koffie bij het tegenover gelegen hotel vervolgden wij onze reis over de Fernpas en de Brennerpas richting de Dolomieten en het Gardameer. Ook hier weer zonder problemen de reis kunnen vervolgen en met nog circa 100km actieradius over arriveerden we rond 16 uur op onze bestemming voor de komende dagen! Kortom, weinig spannends te melden.
Ter plaatse in Peschiera del Garda
Bij onze accommodatie in Peschiera del Garda was het niet mogelijk om te laden. Even gekeken op Chargemap: genoeg laders in de buurt te vinden: met name bij hotels en campings, maar ook bij de plaatselijke Lidl, en helemaal gratis! Uiteindelijk hebben we daar boodschappen gedaan en tevens even bijgeladen.
Gratis laden bij de Italiaanse Lidl!
Op een regenachtige dag besloten we naar een shoppingmall te gaan, daar zouden volgens Chargemap ook laadpunten moeten zijn. Helaas lukte het daar niet om op te laden. Via Chargemap hadden we al gelezen dat de laadpunten niet werkten met een reguliere pas, maar dat je een account moest aanmaken. Mocht je dus deze zomer richting het Gardameer of de Dolomieten/Südtirol gaan met een elektrische auto, verdiep je dan even in ‘Green Land Mobility’ en ‘Gardauno’.
Dit is het enige wat soms wel vervelend kan zijn, dat er in verschillende Europese landen verschillende aanbieders van laadpunten zijn, en dan de betaling/toegang helaas nog niet universeel is. Eerst een account aanmaken op een Italiaanse website die niet responsive is, is niet zo geschikt voor mensen die het laadpunt niet dagelijks maar incidenteel gebruiken…
In ons geval: gelukkig zit er een Tesla Supercharger in Affi, tegenover een shoppingmall, dus uiteindelijk hebben wij daar (op 15 minuutjes rijden vanaf onze accommodatie) de auto volgeladen.
Dag 7: Van Gardameer naar Toscane. Met de Tesla Model 3 op de Passo della Futa
Via een toeristische route reden wij vanuit het Gardameer na enkele dagen door naar Toscane. Een route die we normaliter makkelijk zonder te stoppen kunnen doen (=/- 350km), maar aangezien we niet zeker weten of we kunnen laden op locatie én omdat we een mooie pas willen rijden (de Passo della Futa, die tevens in het Mille Miglia routeboek voorkomt) én omdat we nog onderweg willen lunchen, kiezen we ervoor om te stoppen bij de Supercharger in Florence. Tip: wat een geweldige lunchzaak zit er tegenover in een bedrijvenverzamelgebouw! Het omrijden sowieso waard.
Met nog een vrijwel volle accu komen we hierdoor aan op onze tweede bestemming in Toscane. Bij onze accommodatie zit zelfs een (gratis) oplaadpunt, maar we zien meerdere Tesla’s, dus hoeven pas halverwege de week gebruik te maken van het laadpunt. Wel fijn om te zien dat de andere EV-rijders ook op elkaar letten, en het laadpunt niet te lang bezet houden.
Aangezien we een actieradius nog over hebben van ruim 400km, en we geen grote afstanden ter plaatse rijden dankzij de heuvelachtige omgeving, hebben we nooit laadstress. We bezoeken meerdere Chianti-stadjes (met veel destination chargers) en Arezzo. Ook daar is een supercharger, maar ook deze hebben wij niet nodig. Op Chargemap krijgen we een goed overzicht van de oplaadpunten, maar aangezien we dagelijks meestal maar maximaal 40 – 50km rijden op een dag en een laadpunt bij de accommodatie hebben, is het niet nodig om hier gebruik van te maken.
Wat nog wel even spannend is: we krijgen een melding dat de Tesla een update nodig heeft. Gaan we dat doen op vakantie of niet? Toch maar yolo, dus doorgevoerd en niets aan de hand. Sowieso leuke nieuwe features erbij (de enige auto die in de loop van tijd beter wordt!), niet alleen spellen die gespeeld kunnen worden, maar ook de mogelijkheid om de batterij alvast voor te verwarmen voorafgaand aan een Supercharger-bezoek, waardoor het laden nóg weer sneller zal gaan (en daar hadden we al weinig over te klagen..).
Ook handig: de extra bagageruimte in de voorklep. Nu is de Model 3 qua bagageruimte al best ruim, maar ik kan vertellen dat er een hoop Italiaanse wijn, likeur, olijfolie, etc voorin mee kan worden genomen naar Nederland.
Dag 13: de Terugreis (deel 1): van Toscane naar Wurzburg
Nog even een kijkje nemen bij het winkelcentrum bij de Tesla Supercharger in Affi.
De terugreis van Toscane naar huis (= circa 1.500km) hakken we op in twee etappes. Gezien het superleuke hotel-met-destination-charger op de heenreis, en gezien dat deze net over de helft ligt, besluiten we om hier alvast de kamer en het laadpunt te reserveren. Gelukt, dus een route van circa 875km voor de boeg. Volgens de Tesla moeten we hiervoor 2x laden: een keer in Affi (gezien de leuke restaurantjes & winkels nabij word ik hier nogal blij van) en een keer op de Brennerpas. Goed te doen dus, om op een afstand van 875km twee keer te stoppen!
Daar staan we dan: met de Tesla model 3 op de Brennerpas!
Alles verloopt volgens planning en rond 10.15 uur arriveren we in Affi, alweer we even stoppen (+/- 30 minuten) voor een verlaat ontbijt. Rond 13.30 uur arriveren we vervolgens op de (koude!) Brennerpas, waar we gaan lunchen en de auto helemaal volladen (+/- 45 minuten), zodat we zonder verder te stoppen onze reis kunnen vervolgen. Overigens vonden wij het handiger om te stoppen op de Brennerpas (= meteen aan de snelweg) dan in Lermoos (= eerst het dorp inrijden).
Dag 14: de terugreis (deel 2): van Wurzburg naar huis
Fijn dat de auto is volgeladen terwijl wij sliepen! We vertrekken dus met een volle accu. Voor het laatste stuk hadden we nog een hele dikke 600km voor de boeg, normaliter dus een 1-stop strategie met 130km op de cruise control.
Echter kiezen we ervoor om vanwege de vele files onze route ietwat om te gooien, en omdat we nog een keertje (extra) willen stoppen om te lunchen, maken we deze dag in totaal 2 stops: eentje in Malsfeld (we stoppen circa 20 minuten voor een koffie- en plaspauze) en eentje in Emsbüren (omdat we hier verlaat lunchen maken we een langere stop van circa 45 minuten). Al met al arriveren we zo rond 15.30 uur thuis. Kortom: weinig spannends te melden over de terugreis…
Samenvatting: Tesla model 3 vakantie
Al met al kan ik wel concluderen dat de Tesla Model 3 een ontzettend fijne auto is op mee op vakantie te gaan. Ik kan het iedereen dan ook aanbevelen! Zeker nu alle Tesla Superchargers hard worden omgebouwd of al zijn omgebouwd naar CCS-laders, zijn er meer dan voldoende laadpunten onderweg. Samengevat:
Kortom: ik kan het iedereen aanraden om met de Tesla Model 3 op vakantie te gaan, stress is absoluut niet nodig. Natuurlijk ben ik heel benieuwd naar jullie reisverhalen: dus deel hieronder gerust hoe het jou is vergaan en of je wat aan dit artikel hebt gehad, dat vind ik leuk om te lezen.
Met dank aan Hilda voor deze gastbijdrage
187 reacties
Op vakantie is het nog gewoon: rij elektrisch neem de trein.
Het verhaal bewijst dat het kan in rustige periodes, het geeft alleen duidelijk weer dat er nogal wat tekortkomingen zijn op dit moment.
We gaan zien of ze dit soort “problemen” ook kunnen oplossen in een paar jaar tijd, toch waterstof?
Maar als tanksnelheid is blijkbaar belangerijker dan directe response op het acceleratiependaal, wegligging en het comfort van nooit schakelen. Zelfs de beste automaat kan niet imiteren hoe soepel elektrisch rijdt.
Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen zoveel waarde hechten aan beperkingen en het dan emotie noemen. Het zal wel aan mij liggen..
Vroeger werden automaten en diesel ook afgezworen, maar inmiddels ook door de “petrolhead” geaccepteerd. Een elektrische auto heeft de potentie voor stil en betaalbaar in de files en een speelgoed in het weekend. Dat doet geen enkele brandstofauto na.
Het enige nadeel is dat onderweg “tanken” wat langer duurt, maar daar krijg je 45+ weken aan thuis laden voor terug. Per jaar kost tanken meer tijden dan laden, en in mijn ervaring moet ik altijd tanken als het nét niet uit komt.
Wanneer gaat eens iemand de elektrische bubbel doorprikken?
– Je kan perfect ’s ochtends vertrekken en ’s avonds aankomen. Het enige laadmoment was halverwege, en gezien de laadsnelheid mag dat geen probleem zijn (45 minuten = volgeladen, toevallig de tijd voor een lunch). Dat ze toevallig een hotel tussenin kiest, is een persoonlijke keuze. Ik doe dat zelf ook als ik met de MX-5 op stap ben, als een malloot doorrijden is slecht voor mijn vakantiegevoel.
– De reiziger in kwestie heeft voor de zekerheid al die apps geïnstalleerd en kaarten aangevraagd… om tot de conclusie te komen dat het niet nodig was. Mij lijkt het handig om te weten wat de opties zijn, qua laden.
Als je hieruit graag besluit dat je met het vliegtuig moet gaan, dan kan ik alleen in deze categorie onderbrengen: https://www.encyclo.nl/begrip/drogreden
Mijns inziens is de rit dus een stuk duurder, 2 extra hotel overnachtingen voor 4 man lijken mij een stuk duurder dan de voordelen tov. benzine / diesel..
Overigens heb ik daar geen apps voor nodig, de tesla verteld me precies hoe ver de volgende stop is en hoe hard ik kan rijden om daar met een beetje restlading aan te komen.
Leuk uitgebreid artikel dit maar zou het helemaal niks vinden al dat geplan, en 130 in Duitsland al helemaal niks.
De autobanh is juist een grote attractie waar ik van geniet
Al die fossielen die hier roepen dat ze het ingewikkeld vinden, heel treurig.
Het is vooral jammer dat een grote groep mensen hier beren blijft zien, en blijft hangen in vooringenomen aannames.
Als je het serieus bedoelt, dan moet je je eens verdiepen in 150 ltr diesel naar het huidige Italiaanse diesel tarief vs. noppes aan KWh, nog afgezien van de vermoeidheid .. Ik zou het wel weten, zeker met 4% bijtelling en een prima rijdende auto. Voor de hobby kms zet ik er graag iets leuks op de oprit bij, maar geen diesel in ieder geval ..
Daarbij: EV 1500km in 1 dag is een stretch misschien, maar moet het in een dag? Voor mij niet meer.
Ik heb het jaren gedaan, meerdere keren per jaar (recordtijden deur tot deur die echt niet gezond waren, alleen gereden etc.), maar doe het nu lekker met een stopje ergens in Noord Italië of Zuid Oostenrijk. Wel zo relaxt aankomen, onderweg lekker op een veldje hockeyballetje slaan met de kids, bellen blazen, ijsje eten etc. Op die momenten zou de EV met 780 km/u prima weer 80% vol zijn. Ik zie het probleem niet.
Maar relaxed rijden is het zeker wel, omdat de auto vrijwel geen geluid maakt. Dat is op lange reisdagen echt wel comfortabel. Eventueel nog de auto-pilot features die het wat makkelijker maken.
En ik denk ontstresst aankomen omdat je tenminste genoeg pauzes hebt gehad :P
Je kan ook een soepele V12 rijden, dan heb je er ook weinig last van :)
Ik lees een leuk verhaal van iemand die duidelijk aangeeft goed voorbereid op vakantie te gaan. Gelukkig waren al die apps en passen niet nodig, en is de vakantie eigenlijk gewoon heel normaal geweest.
Voor de fossiele brigade blijkbaar weer een reden om te zoeken naar argumenten om het vooral niet te doen. Klinkt alsof men verandering nogal spannend vindt.
Nee, ik ben niet om. Nog lang niet.
Zonder kids zou je nog net iets harder door kunnen knallen.
Maar er was al eens iemand die vergelijking maakte tussen Audi RS4 (of 6) en Tesla Model S, met beide ging hij in naar zelfde bestemming iets van 1200km verderop. Hij deed er anderhalf uur langer over, en kwam uitgeruster aan. Dat is voor heel veel mensen acceptabel.
Vorige week nog een leuke gehad. Van Frankfurt naar Bazel en van Bazel terug naar huis. Ik woon in Friesland. Dan heb je het over iets meer dan 1100 kilometer. Ik moest in Friesland pas weer tanken en heb er 12 uur over gedaan. Wanneer een elektrische auto in de buurt komt van deze waarden, dan wil ik er over nadenken.
1: Tanken
2: Toilet
3: Eten
Bij voorkeur combineer ik deze 3 activiteiten waardoor ik 1x per 600km 10 min moet stoppen. Ik moet er niet aan denken om dan nog eens 30 min uit m’n neus moet gaan zitten eten bij een tankstation waar 0,0 te beleven valt.
Het elektrisch rijden vraagt gewoon om een hele andere vakantieaanpak met overnachtingen en tussenstops op plekken waar wat te doen valt (afwijken van route).
Ik zou het graag een keer willen ervaren, maar denk dat dit er de komende 20 jaar niet van gaat komen.
Dat is 1 x per 6 uur, als het heel erg mee zit?
Onzinverhaal.
Het gaat nog wel even duren voordat al die technologische vooruitgang voor 10k als occasie te koop is.
De grotere tankstations doen er trouwens steeds meer aan om beleving te creëren in hun shops m.b.t. horeca en cadeau’s enzo.. want met brandstof alleen wordt niet veel verdiend meer ;-)
Tot slot: om de verveling tegen te gaan na die 10 minuten: er is toch genoeg te beleven via het smartphone scherm?
~~~~~~~~~~~~~~~
Verder een leuk verhaal met enkele nuttige punten erin. Beetje lang misschien. Het lijkt toch wel een beetje op een advertorial..
Sommigen vinden rijden leuk, ik kan ook zelf moeilijk op cruise control rijden, gaat bij mij kriebelen.
Autovakanties doe ik sowieso niet meer. In 5 minuten een ticket geboekt en in 5 minuten een hotel/appt/huis. Alleen al dat uitzoeken van je route om te “kunnen” opladen, koekoek.
Gemakt dient de mens en dit hele verhaal zie ik als 1 groot stuk ongemak;
– 130 rijden
– Hopen dat je batterij het volhoudt
– Juiste pasje hebben
– Verplicht lang stoppen
– Je reis “inplannen”
Dan is mijn vakantiegevoel al weg, maar je hebt dan wel een stoer verhaal toch?
Wat meer laadpunten, iets sneller laden, en gewoon je bankpas kunnen gebruiken zoals je bij een pomp tankt en dan ziet het er al heel anders uit.
Ik had zelf een tijd geleden die vraag hier gesteld hoe het in het buitenland is geregeld. Gezien dit verhaal lijkt het mij ook daar prima geregeld.
Er is nog steeds een beeld dat het een verschrikking is om met een elektrische auto op vakantie te gaan en zij toont aan dat de techniek en infrastructuur nu al zo ver zijn dat het allemaal wel reuze meevalt. Het is misschien iets meer plannen maar dat vind ik persoonlijk wel leuk om te doen. Punt is dat je niet bang hoeft te zijn dat als je in het buitenland bent zonder stroom komt te staan.
En die tankbeurten….Tsja, vaak genoeg zelf getankt en dan daarna ff parkeren om de benen te strekken of als ik met vrienden of familie ben nog ff wat te kletsen dan wel ff wat te gaan eten. Die drie kwartier vliegt zo voorbij. Je bent op vakantie waarom zou je je haasten?
Begrijp mij goed, ik zal ook niet morgen een elektrische auto kopen, maar ik vind het interessant om de ontwikkeling hiervan te zien. We staan echt voor een kentering hoe wij ons verplaatsen. Wij zijn misschien nog één van de laatste generaties die weten wat een benzine- of dieselauto is. We gaan van analoog naar digitaal. En die omwenteling gaat in een zeer hoog tempo. Mooi om te zien.
Ze zorgen er voor dat er meer benzine overblijft voor mijn oldtimer V8.
Degene die met een stopwatch op vakantie gaat en tijdens verjaardagen graag melden hoe snel ze wel niet naar hun vakantiebestemming zijn gereden, die moet vooral lekker diesel of benzine blijven rijden.
Voor wie gewoon normaal op vakantie gaat en periodiek een pauze houdt van een half uurtje, is een EV een prima alternatief. Ook als je zonder overnachting in een dag op de plaats van bestemming wilt aankomen.
Ik ga zelf al jaren met een diesel op vakantie, maar houdt ook om de ca 3 uur even een half uur pauze en plan meestal ook een overnachting in. Dat reist gewoon zo veel relaxter.
Dit jaar gaan we voor het eerst met een Tesla op vakantie. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat, maar als ik dit artikel zo lees, dan zal de reis voor mij niet veel anders worden dan andere jaren.
Maar zoals gezegd, stress-kippen moeten lekker in een benzine of diesel blijven rijden en proberen hun vorige reis-record te verbreken :-)
Na het lezen van dit artikel ben ik zelfs even gaan kijken op Autoscout voor een Model 3. De innovatie straalt ervan af. Tesla heeft het gewoon zeer goed voor elkaar. Ze hebben de combinatie laden (in eigen beheer) en de hardware volledig onder een dak. Dit is gewoon een gouden zet. Er zijn maar enkele voorbeelden van bedrijven die ook zo’n goede combinatie hebben. Ik denk dat Tesla dit voordeel snel meer moet uitbuiten. Meer chagers plaatsen, ook in woonwijken. Dan gaat het vliegwiel nog harde draaien. Geen enkele autobouwer heeft dit. Audi probeert het maar faalt in zijn aanpak en propositie. Andere autobouwers staan mijlen ver achter.
Ik wil geen 2.5 liter boxer meer, ik wil een Tesla
https://www.youtube.com/watch?v=vDrN6RKORW0
PS : het was 780 ipv 720.
Als ik met mijn BMW 5-Serie, je zogenaamde Duitse Dikke Diesel, naar het Gardameer rijdt, hoef ik één keer te tanken. Ik hoef geen appjes te downloaden, maar tik slechts mijn bestemming in op mijn navi. Waar mogelijk tik ik moeiteloos de 250 aan en haal toch een verbruik van 1 op 13. Aan ruimte geen gebrek, eveneens ervaar ik een enorme stilte. Mijn bankpas wordt bij ieder tankstation geaccepteerd en ieder tankstation verkoopt ook diesel. Plat gezegd dus echt een stuk fijnere vakantieauto.
Laat alle EV trollen nu maar over me heenkomen.
– Heenrit: vertrokken op vrijdagavond. Thuis naar Lyon (450 kilometer) zonder laden. We hadden sowieso onderweg geslapen, want ik houd niet van ’s nachts rijden. Hotel had Destination Charger. Zaterdagochtend om 9 uur vertrek voor de rest van de trip. 350 kilometer tot de Supercharger van Aire de Poulet-en-Bresse voor lunch. Auto was sneller opgeladen (25 minuten) dan dat wij hebben kunnen eten. Dan in één ruk tot aan onze bestemming op 1.400 meter hoogte (nog eens 400 kilometer).
– Terugreis: De dag voor ons vertrek aan een lokale laadpaal geladen tot 92 procent. Kost: 15 euro. ’s Ochtens om 6 uur vertrokken. Gereden tot een uur of 10 en gestopt aan de Supercharger van Macon voor ontbijt: 400 kilometer. Dan tot 13u30 gereden naar de Supercharger van Lyon en geluncht. Batterij was vol nog voor we goed en wel eten hebben besteld. Van daar in één ruk 470 kilometer naar huis.
Eén keer stoppen voor ontbijt en één keer voor lunch op een rit van 1.200 kilometer, dat doe ik met een auto met verbrandingsmotor ook. Boodschap aan al wie hier zegt “mijn diesel rijdt 1.200 kilometer in één trek”: met jou wil ik niet op reis. Ik hou niet van mensen die rijdend in een fles plassen om toch maar niet te moeten stoppen. Maar ik ben misschien raar.
Maar heel vroeg m’n bed uit om eind van de dag kapot op Mn bestemming aan te komen is niet echt mijn idee van vakantie…..
Elke drie a vier uur even pauzeren met een bakje verse koffie, gebakje of lekker broodje. Klinkt voor mij beter.
En dan nog: het kan dus ook zonder bakjes koffie en lunch, binnen een dag. Je bent dan 1 uurt a 1,5 uur extra kwijt
De wereld gaat en moet veranderen, als je niet mee wilt veranderen, hou gewoon je snavel. Desnoods sluit je aan bij de Amish, die veranderen ook niet mee.
Maar ja, dat praat niet lekker in het cafe of op de verjaardag. Mijn Golf TDI is gewoon beter dan die nieuwe meuk…..of niet?
Je hebt gelijk, het is absurd, stel je voor dat er liefhebber clubs voor antieken voertuigen zouden komen, of dat vinyl terug een goed verlopend medium voor muziek zou worden, dat jongeren van in de 20 fan zouden worden van bands waar opa naar luisterde zo als Led Zeppelin of The Stones, of dat baarden en kapsels uit de tijd van James A Garfield terug populair zouden worden…
– Dat wil je niet, er zitten niet eens knoppen op, alles moet via een scherm, da’s onhandig;
– Wat moet ik met dat internet op de mobiel, ik wil kunnen bellen en sms-en, meer heb ik niet nodig;
– Als je die telefoon laat vallen wordt het een dure grap, een Nokia telefoon gaat bijna nooit stuk.
– Die telefoon moet je elke dag opladen, met mijn Nokia doe ik meer dan een week;
Anno 2019, wie heeft er nog een Nokia of Blackberry met knopjes?
Het is even wennen, maar we gaan uiteindelijk allemaal aan de EV en ben benieuwd hoe we over 20 jaar tegen de benzine en diesel auto’s aankijken.
nog nooit de nood gehad een Apple product te kopen en ik stuur dit momenteel van op mijn Nokia 7.1, jouw punt is?
Voorlopig schaar ik jouw antwoord maar even onder de eerste categorie, puur om er maar tegenin te gaan omdat dat kan.
ik heb er zelfs twee, een Nokia 8 smartphone en een stokoud model waarvan ik de code niet ken, maar het werd vroeger in de bosbouw gebruikt. Ben namelijk heel goed geweest in het kapot laten vallen van mobiele telefoons
Top dus, met een EV is het best lastig dus, een Tesla niet. En zeer binnenkort dus laden met 200-250kW pieksnelheid. En over 3 jaar is die reëele range van 400km naar 600km. Met een nog dichter laadnetwerk is het gewoon compromisloos binnen een paar jaartjes. Behalve voor Autoblog lezers…
– Superchargers voor onderweg
– De integratie van de superchargers met de onboard navi van de Tesla
– Het uitzoeken van een ‘eindbestemming’ met laadpaal
Dat bewijst wat mij betreft dat de Superchargers van Tesla een groot voordeel zijn en dit gemak niet bestaat voor elke elektrische auto. En dat je bij het uitzoeken van je bestemming wel even goed moet opletten dat er een laadpaal bij je bestemming is. Klinkt voor mij als klein ongemak voor een fijne, goedkope en relatief ‘schone’ reis.
Met een niet-Tesla elektrische auto vrees ik dat het wel een stuk lastiger zou zijn. Je bent dan toch een stuk meer afhankelijk van al die verschillende laadpalen met al verschillende aanbieders, al die pasjes en apps en niet/beperkte integratie met de onboard navigatie. Allemaal precautiouns die Hilda heeft genomen maar niet heeft hoeven gebruiken vanwege die fijne integratie met de Tesla Superchargers.
Geeft wel een goede les voor andere fabrikanten: zorg dat je klanten makkelijk kunnen laden en niet meer tientallen pasjes en apps in de weer hoeven.
Om vervolgens zwetend in zo’n elektrisch hok te zitten stressen, man wat een kut ervaring lijkt me dat.
Maar bedankt voor het delen! whaha
Geeft niet, ieder z’n ding. Blijf lekker anderen afzeiken als je daar zelf gelukkig van wordt.
Jeutje wat ben jij een brok negativiteit zeg, in jouw ogen is er blijkbaar helemaal niets goed en moet je elk onderwerp afbranden.
Waarom eigenlijk?
Ben zelf met de Model 3 naar Kroatië geweest zonder overnachting tussendoor. Iets vaker bij de supercharger gestaan, maar mijn ervaring is ook dat het laden dusdanig snel gaat dat het geen moment vervelend wordt.
Tegen de tijd dat je een hapje hebt gegeten, toiletje hebt bezocht en een bakkie hebt gehaald, is de auto alweer ready to go.
Ook het gevoel van een meer ontspannen reis en minder gejaagdheid is heel herkenbaar.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van mensen die lange trips hebben gemaakt met een niet-Tesla EV. De Kono of de e-niro bijvoorbeeld.
Waren met z’n drieën en konden rouleren, dus iedereen kon een derde van de rit lekker tukken op de achterbank.
Rondreis door Noord-Spanje.
We rijden samen met kind achterin.
Voor ons begint de vakantie op het moment dat we wegrijden.
Dus we doen het rustig aan, nemen twee dagen de tijd om daar aan te komen en stoppen regelmatig onderweg.
Terug denken we erover een paar dagen Frankrijk te doen, vriendin vindt de streek rond Limoges erg mooi. Dus haast hebben we niet.
Ik vind het reizen per auto heerlijk, langzaam het landschap zien veranderen en onderweg even koffietje doen en de benen strekken.
Die 1300km in een dag wegblazen heb ik wel gehad.
Dus ik zou ook prima met een Tesla op vakantie kunnen en het ding spreekt me ook aan.
Mijn voorliefde ligt toch al bij comfortabele, stille auto’s met automaat en de aandrijving maakt mij niet veel uit, als die maar soepel en stil is. Nu een zespitter diesel, maar met elektrisch kan ik ook prima leven.
Als ik de beleving wil hebben, stap ik wel op een van de motoren.
Zojuist kom ik thuis van het Gardameer, voor een vakantie die veel als doel had: het rijden van een auto. De heenweg had wat tussenstops, maar we wilden een Eurotripje doen. De terugweg hebben we gezien de omstandigheden in één ruk gereden, al had dat niet gehoeven.
Bardolino (Gardameer)-midden van NL was volgens 1 app (Google) 1100 km. De andere app’s die ik gebruik tijdens het rijden zijn Spotify en Flitsmeister. Over die laatste heb ik je niet gehoord, maar met 130 op de cruisecontrol kan er weinig fout gaan, lijkt me. Dat je in je samenvatting schrijft dat ‘het niet jagen, en gewoon 130 rijdt terwijl je onderweg wat drinken bestelt’ (gedropt uit een helicopter? Sorry, in Tesla’s ben ik niet zo thuis), dit ‘een onderdeel maakt van de vakantie’ snap ik niet zo.
Wij, mijn vriendin en ik, zien dat wat anders. Het is juist leuk om vooral te rijden, inclusief herrie, gepruttel, drama, knallen met alle ramen los. We rijden nu een Audi RS6 (de 4.0 V8, hiervoor de 5.0 V10) want wij vinden veel geld betalen voor verbruik, onderhoud en wat niet al niet zo belangrijk. Als in: het hoort erbij, het is deels hobby, en ons inziens geeft het veel terug. Ik blijf lachen in zo’n auto, dat geldt ook voor inzittenden, en dat heb je vast ook met de acceleratie van de Tesla. Omdat je door wat Alpen moet, voorzien van tunnels kan ik je toch echt een verbrandingsmotor aanbevelen van een wat sportiever model. Ik hoor trouwens veel over de acceleratie van Tesla, maar nooit over de deceleratie. Dat je de auto fijn vindt sturen vind ik mooi, en ik ben dankbaar dat je dat deelt. Hij schijnt, aldus een bekend autoblad, ook goed over een circuit te rammen te zijn. Maar heb je het sturen ook eens geprobeerd met een snelheid wat spannender dan die heilige 130 kmh om de laadpaal te halen?
Ik zal niet gaan roeptoeteren dat een Audi het allerbest sturende apparaat is, maar een verschil in jaartal van hetzelfde model heb ik wel degelijk gemerkt. En flink jagen over de Autobahn vind ík nou echt een onderdeel van de vakantie. Nee, hij heeft geen autopilot, maar als je het jagen zat bent (met een RS heb je weleens zoiets als ‘tankstress’) ga je braaf 150 rijden op de cruisecontrol. Of 130. Met het dubbelglas en alles in standje Peugeot/huiskamer/zachte kleine huisdieren hoor je zowat enkel de wind een beetje. Tijd zat om even een drankje te doen, iets politieks te bespreken of van de omgeving te genieten.
Ik hoor je denken……..jamaaaaaar!
Juist. Gemiddeld verbruik 1:7, weinig gecruisecontrolled, die 1100 km in 10h gereden, in alle luxe met alle snelheid die we leuk en veilig achtten. Totaal 1 uur stilgestaan om te tanken, eten, pissen, roken, ruit poetsen (260 geeft een andere flats van vliegen dan 130…) en in alle luxe die linkerbaan eens wezen inspecteren van Affi tot aan het-midden-van-Nederland.
Niet goedkoop. Wel leuk. Ieder zo zijn voorkeuren.
Nogmaals dank voor je uitgebreide verslag! Was er altijd al benieuwd naar, zo’n EV ervaring. Ik overweeg m niet, overigens. En nee, niet omdat er nog veel meer wijn, olijfolie en kinderellende in een RS6 past.
Hartelijke groet!
Jeroen
Persoonlijk heb ik niets met ‘schakelen’ of ‘motorgeluid’, vind ik mensen die in een tunnel extra gas geven ‘droeftoeters’ (ik snap oprecht niet wat er nou zo leuk is aan herrie maken). Ik ervaar echt 0,0 charme uit een brandstofauto. Ik zou trip die jij beschrijft voor geen goud in een brandstof auto willen doen, wel in mijn Tesla.
Tja, auto’s kunnen lekkere herrie maken. Ik vind een F16 ook veel gaver klinken dan een drone. Hoewel Formule E best spannend is vind ik het geluid echt een beetje mal. Doe dan maar iets met ouderwetsch benzine in de fik steken. Ohja, stoomtreinen vind ik ook cool. En wat zou er extreem gaaf zijn aan een elektrisch super-hypercar evenement? Het gratis opladen op de parkeerplaats misschien? ;-)
Neemt niet weg dat het kennelijk te doen is met zo’n Tesla. Daar reageerde ik op. En ik zei ‘te doen’ en niet ‘prima en/of leuk om t doen’. Want dat ik nou lees van de schrijfster dat het plezier eraf spat tijdens het rijden: nee.
We worden het toch niet eens. En dat is prima. Ieder zo zijn interesses en voorkeuren. Zullen we afspreken dat ik geen laadplek bezet houd en jij aan de kant gaat op de linkerbaan? :-D
Fijne dag!
Ik lees in dit verhaal (en hoor om me heen ook vaak) dat lange afstanden geen enkel probleem meer zijn. Vooral met een Tesla, want superchargers en perfect geintegreerd in je navigatie.
Ik geloof er in elk geval wel in, dus mijn Model 3 wordt a.s. zaterdag afgeleverd. Nu al zin in de eerste vakantie ermee!
Vorig jaar zijn wij (met 4 man) op vakantie gegaan, een trip van 1300km, in 1 dag. Ongeveer 13 uur over gedaan inclusief laadstops. Het overnachten onderweg is dus helemaal niet nodig als je dat niet wil. Ik heb ook geen extra pasjes gekocht, geen apps geinstalleerd of andere poespas gedaan. Ik in mijn hele “EV leven” slechts 1 pas gebruikt, de NewMotion laadpas. Vroeger had ik ook maar 1 tankpas.
Kortom, met een elektrische auto op vakantie is net zo eenvoudig als met een diesel.
Duurt het iets langer als je non-stop door wil jakkeren? Ja!
Is het een stuk rustgevender en kom je frisser aan in een elektrische auto? Absoluut!
Is het fors goedkoper dan diesel verbranden? Ja!
Is het een stuk beter voor het milieu? Ja!
Wij hebben met onze dochter (bouwjaar 2011;) van 2014-2017 ook zeer regelmatig met onze Model S de trip naar het buitenland gemaakt; Engeland, Zuid-Duitsland, Zwitserland, Italië.
Was toen nog af en toe met geknepen billen afwachten of er überhaupt laadmogelijkheden waren op locatie of in de buurt. Zuid Frankrijk was toen nog heel matig voorzien, maar daardoor een echt leuke trip (als ‘pionier’). Zo kwamen we regelmatig op heeele gave plekjes waar een (vaak bovengemiddeld) huiseigenaar zijn privé oplader ter beschikking stelde voor ons.
Dat pionieren moet je wel willen, maar voor ons een leuk avontuur en ondanks het beetje ‘stroomstress’ meer dan de moeite waard! Juist dàt maakte deze trips tot onvergetelijk. Nu is het echt een piece of cake.
Voor de rest verbaast ik me echt over sommige reacties op het artikel… kan ook niet anders op een petrolhead-site. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook een benzineslurpende klassieke Mustang V8 dus know the drillllllll :D
Ik rij dat ding dan ook zeker niet (alleen) voor het milieu. Wel voor de beleving, de gadget op wielen, het pionieren en het genot. Maar daar komen de non-believers nog wel achter als alle schaapjes over de dam zijn ;)
Ik had als laatste rit voor mijn bijbaan als studentchauffeur de prachtige taak een Model 3 op te halen in Lyon (daar was een beurs met elektrische auto’s) en die terug te brengen naar Utrecht.
In tegenstelling tot de dame in dit verhaal, geen enkele app anders dan de supercharger locatie app gedownload. Geen enkele andere oplaadkaart bij me, enkel de Tesla.
Onderweg alleen geladen bij de superchargers die ik tegenkwam. Hoewel ik geen toegang had tot de Tesla-app om de laadstatus uit te lezen, heb ik tijdens een aantal laadacties gewoon in de auto gewacht, want ik had maar 1 taak, die auto terug rijden.
Het supercharger netwerk is wel degelijk de enige echte reden waarom het niet een probleem is om die auto die afstand zonder problemen af te laten leggen. Maar het laden ging bij mij zelden boven de 70 kW, waardoor je laadtijd toch aanzienlijk langer is dan hier voorgesteld. Tevens is met 130 op de CC in Frankrijk met alle hoogteverschillen die je rijdt, het actieradius niet hoger dan 300~320 km.
Al met al heb ik 3 uur en 40 minuten aan de lader gestaan op een rit van 935 kilometer, met een arriveerpercentage van 35%. Toegegeven, ik kreeg de auto mee met nog 90km actieradius, dus mijn eerste stop was na 15 min bij de supercharger in Lyon, om meteen een uur stil te staan (opgeladen tot 93% geloof ik, aangegeven actieradius van 425km). Maar ik heb ook een extra stop moeten inlassen omdat ik op zo’n 30 minuten na vertrek de melding kreeg 125 te moeten gaan rijden om de supercharger in Val-de-Meuse (335 km) te kunnen halen, toen 120, toen 115. Dus bij aire-de-poulet-de-bresse een extra stop van 20 minuten ingelast.
Ik heb niet bij het hotel kunnen laden, ik moest een goedkope overnachting hebben, en was niet bekent met de optie te zoeken voor een laadpunt op Booking.com, dat had zeker een groot verschil gemaakt. Nu moest ik na de overnachting eerst naar de supercharger bij Aarlen rijden om meteen 70 minuten stil te staan. Want ook daar ging het laden soms met maar 30kW (200 km/h).
Al met al, het superchargernetwerk maakt dit soort ritten uitstekend mogelijk, maar dankzij het soms toch trage laden, duurde de rit toch wel zo’n 2,5 uur langer dan had gekund. En de vraag is hoe dat in de nabije toekomst is als steeds meer mensen elektrisch gaan rijden, en je wachtrijen krijgt bij je oplaadpunten, dat het moment dat elektrisch rijden op accu geen vooruitgang is maar toch een stap achteruit in onze mobiliteit.
In mijn optiek is waterstof de betere optie, zeker voor groot verkeer zoals vrachtauto’s, maar voor auto’s is het ook zeker een oplossing. Wel de waterstof duurzaam produceren uiteraard!
Wat goed is om te weten; alle Superchargers (SuC’s) zijn ‘gepaard’, je deelt de energie met de ander. De truc is dus altijd 1 stal tussen de auto’s vrij te laten om de optimale snelheid te kunnen halen. Heb in al die jaren Model S rijden nooit gehad dat ik de gehele trip niet boven de 70 kW kwam. Domme pech?
Overigens worden de SuC’s de komende tijd wereldwijd aangepast naar 250 kW, speciaal voor de Model 3. Dus de wachttijden zullen korter worden omdat men sneller weer op de weg zit. In theorie kan je dan in 5 minuten 120 km laden. Daarnaast zijn de concurrenten ook goed bezig en zie je de laadmogelijkheden zienderogen groeien.
Met de gigafactory 1,2 en 3/batterijfabrieken die Elon Musk reeds heeft gebouwd om in eigen accuproductie te voorzien is ook het ‘probleem’ van accu-schaarste voor Tesla opgelost.
En je betoog voor waterstof, tja… daar zijn de meningen enorm over verdeeld. Vorige week is er wéér een waterstof tankstation geëxplodeerd (3e in zeer korte tijd, gelukkig geen zwaargewonden) waardoor de productie van waterstofauto’s in Noorwegen en andere landen is stilgelegd omdat ze simpelweg niet kunnen tanken. Daarnaast is het zeer kostbaar om waterstof te produceren (gaat heel veel energie verloren). Dus of dat de toekomst gaat worden in personenauto’s waag ik te betwijfelen… We gaan het zien!