In 2012 trok BMW een blik auto’s open om de Olympische Spelen van wielen te voorzien, voor de Winterspelen die deze week in Sotsji beginnen mag de Volkswagen Group het vervoer regelen. Van de 3.000 Volkswagens, Audi’s en Skoda’s vol ons oog op deze uiterst mannelijke (no homo, want Rusland) Amarok.
Ter promotie heeft Volkswagen vorig jaar drie Amarok Polar Expeditions gebouwd. Pickups met serieus aangepaste assen, waardoor de uitgebouwde wielkasten gevuld konden worden met banden die waarschijnlijk niet op het standaard optieformulier van de Amarok staan. Gezien het doel van de Amaroks – een trans-Rusland trip van Moskou naar Petropavlovsk/Kamchatka over een afstand van 16.000 km – geen overbodige luxe.
De trip werd vorig jaar in 60 dagen afgelegd, en door Guinness World Record bekroont met een vermelding voor de langste binnenlandse trip die niet over wegen ging.
De autovloot voor de Olympische Spelen 2014 (alleszeggende foto) bestaat verder uit voertuigen die allemaal wel iets asfaltvriendelijker zijn.
Haakie zegt
Zou wat zijn voor defensie. Dan kunnen we ze weer serieus te nemen op slagveld.
anuspraeternaturalis zegt
@Haakie: De Volkswagen Amarok is de nieuwe keuze van Defensie [neem je ze nu weer serieus?]: http://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-amarok-is-de-nieuwe-keuze-van-defensie-63588
super zegt
@anuspraeternaturalis:
’t is wat als je als nederlands leger in een auto moet rijden die gebouwd is door een bedrijf dat door ome adolf is opgezet…
Haakie zegt
@anuspraeternaturalis: Ik had het over deze 4wd wagens. Niet die groen gespoten rwd bedrijfswagens die ze hebben aangeschaft. In de G-klasse en Defender heb ik ze altijd wel serieus genomen. Dat zijn wagens waar je in de drek wat aan hebt.
lacker zegt
Voor een Volkswagen is dat best een lekker karretje!
Kunnen ze zo toevoegen bij Artic Trucks http://www.arctictrucks.com/ Letterlijk COOL
FB_100003908191927 zegt
@lacker: die zullen ze bij Arctic Trucks niet snel opnemen in het portfolio.
Daar willen ze betrouwbare auto’s waarvan alles het blijft doen bij -40.
Als je een Amarok een poosje stationair laat draaien op een steile helling zuigt de oliepomp lucht naar binnen in plaats van olie. Alle merken die serieuze terreinauto’s bouwen ontwikkelen speciale motoren voor in terreinauto’s met relatief grote inhoud en weinig vermogen zodat een motor niet snel warm loopt en er wordt gezorgd dat de smering altijd in orde is.
Volkswagen denkt echter simpelweg een personenauto motor in een terreinauto te kunnen lepelen en dat breekt ze in verschillende landen inmiddels al aardig op.
numpty zegt
@Alex Blonk: Goh… bewijst maar weer dat je niet eens de moeite genomen heb om het stukje van ‘Artic Trucks’ te lezen. Die bouwen namelijk alles om en passen de hele auto aan naar de omstandigheden welke deze tegen gaat komen. Ze zijn dus ook niet ‘merk-gebonden’. Ze doen Ford, Toyota, Chevy, Mercedes en ga zo maar door. Ook het ‘oliepomp-probleem’ welke jij aanhaalt is makkelijk te ondervangen (dry-sump systeempje?) Natuurlijk ligt bij iedereen de Toya Hi-Lux vanm Top Gear in het geheugen.
Maar ook die werd op -alle- vlakken aangepast om met de pool condities te kunnen dealen. Zonder de aanpassingen zou ook de (oh-zo-betrouwbare) Toyota het leven laten in de Artic Circle. In de woestijn kan’ie wel gewoon meedoen qua techniek, maar daar zijn weer andere aanpassingen een vereiste ! Je kan immers niet ‘zomaar’ een raket-lanceer-installatie in de achterbak bouwen.
FB_100003908191927 zegt
@numpty: Ik weet misschien wel beter wat arctic trucks wel en niet aanpast aan auto’s dan jij uit een stukje tekst haalt.
Ik ben namelijk al diverse keren met auto’s van hun onderweg geweest en ik heb ook al een keer een rondleiding bij ze gehad.
en daar weet ik van dat arctic trucks gespecialiseerd is in toyota, nissan en hyundai.
Ze kunnen alles ombouwen maar willen niet alles ombouwen.
ze zouden bij wijze van spreken zelfs een Kia Sportage om kunnen toveren tot gletscher auto
maar ze blijven liever bij merken die voor het doel beter geschikt zijn.
numpty zegt
@Alex Blonk: Dus je bent er geweest? En een rondleiding ? Zelf onderweg geweest ? Toe maar ! Dat moet interessant geweest zijn ! Maar zoals in dit Youtube filmpje te zien is, hoe de ‘Top Gear Hi-Lux’ gebouwd werd :
https://www.youtube.com/watch?v=IMyVU4yDXJM
Hier word geen -groot- onderdeel van de originele, nieuwe Hi-Lux ongemoeid gelaten.
Assen, ophanging, carrosserie, motor, versnellingsbak, zelf het chassis word aangepast.
Zo is -Ierdere- auto min40-proof en terrein-waardig te maken. Zelfs een VW zoals deze Amarok.
potver7 zegt
Benieuwd hoe lang het IOC het nog volhoudt om geen reclame binnen de stadions toe te staan. Die Spelen zijn één grote commerciele business, maar tijdens de wedstrijden moet de illusie hoog gehouden worden dat het toch echt allemaal om het spelletje gaat.
jweelden zegt
Rij dr eens mee over poetin heen! Want ja logisch dat je geen homos moet als je poet in heet…
Corrado16v zegt
Zouden ze deze optie op het lijstje hebben staan bij de dealer ?
super zegt
@Corrado16v:
ja, alleen bij de 1.2tdi bluemotion versie
stanny zegt
Lekker, zeker die foto met de 3 achter elkaar. Vrees dat deze uitvoering niet op de optielijst zal staan.
redbeams zegt
Blijf ’t een namaak pickup vinden
mclarenf1lm zegt
Bandje vervangen zal wel lastig worden in de sneeuw, 500km van de bewoonde wereld.
kingdecay zegt
Kijk, zo wordt die Amarok plots een heel pak interessanter. Dat ziet er echt wel enorm badass uit. Knappe fotos ook, maar ja, PR-gewijs weet VW als geen ander waar ze mee bezig zijn.
tmenges zegt
Dat ding is ruig! niet voor mietjes…
2cool4school zegt
Met een dikke V8 erin?
norge zegt
Voor mensen met een probleem..
notsobig zegt
@norge: Voor mensen met een probleem nog meer problemen te leveren…
Frankypanky zegt
Zit er wel een dashcam bij? Want Rusland…