Met deze Manta 3.0 24V ben je de koning van Maaskantje

Auteur: , 45 Reacties

Met een widebody, dikke 3.0 24V-zes-in-lijn, targa-dak en een kek-kleurtje is deze Nederlandse occasion allesbehalve standaard. Bestaat er zoiets als goed fout?

Kun je je die nagenoeg nieuwe Opel Manta B nog herinneren? Minder dan 100 kilometer op de klok en precies zoals hij zo’n dertig jaar geleden van de band rolde. Hoe anders is dat bij dit exemplaar. Allereerst het uiterlijk: in de bodykit herkent de kenner waarschijnlijk wel de lijnen van de Manta i300/i400, de rallyuitvoering van Opels coupe. Wie zijn Manta’s kent, weet ook dat een targa nooit officieel geleverd is, dus ook dat is achteraf gedaan. Hoe het met de stijfheid is durven we niet te zeggen, we hopen dat er wat extra balken aan het chassis gezet zijn.

Net als in een échte i300, ligt in het vooronder van deze Manta een zes-in-lijn. De C30SEJ 3.0 24-klepper uit de Omega/Senator om precies te zijn. Niet alleen is de ombouw keurig gedaan, de motorruimte ziet er met het verchroomde blok piekfijn uit. Dat geldt eigenlijk voor de hele auto, hier is duidelijk met zorg en liefde aan gewerkt. Zelfs de bodem is vrij van vuil en roest.

Alleen dat interieur… de kleurencombo is positief gezegd nogal gewaagd. Het schijnt dat deze Manta ooit groen is geweest, dus wellicht is dit nog een erfenis uit die periode. De geairbrushte plaat tussen de achterlichten is eveneens tegen/over het randje van goede smaak, maar is uiteraard zo vervangen.

Al met al is dit een Opel zoals Opel ze niet meer maakt (RWD!) en Opel-fans ze bijna niet meer aanpassen. Een waar monument voor de autocultuur uit de jaren ’80 en ’90 en dus eigenlijk cultureel erfgoed. Prijzig erfgoed ook, de verkopende partij wil er precies 15 mille voor hebben.



45 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Low budget occassions op raam en dan deze auto ervoor. Prachtig!
Ik vond hem mooi….. Tot ik het interieur zag.
@redneckdarian: je bent niet de enigste
@redneckdarian: Juist het interieur is wat zo heerlijk fout is aan deze auto.
@dikdraak: fout in de zin van niet goed/mooi ja!
Nette ombouw, zeker voor de liefhebber, maar de spoorverbreders achter en fikse verlaging aan de voorzijde zal een toch al niet geweldige wegligging (want: Opel techniek des jaren ’70) nog verder naar de filistijnen hebben geholpen. En met de 150-200 pk (schatting) op de achterwielen maakt dit volgens mij een auto die je niet relaxt met de elleboog uit het raam op de weg houdt..

Alleen voor de show dus. Achter de McDrive.
@RRRobert:

Ik heb veel ervaring met 70’s Opel techniek en zo belabberd rijden die dingen helemaal niet.
Zeker niet als ze verlaagd zijn. Ik heb al vaak genoeg E36’s en dergelijke in de achterspiegel zien verdwijnen bij een sportieve bocht.
Of daar bij deze Manta nog veel van overgebleven is valt inderdaad nog wel aan te twijfelen.

Oh en by the way, de C30SEJ levert 204pk.
@carmasterr: Mag ik dan vragen, die DUAL RAM intake, is dat stock Senator of komt dat bij Pontiac uit de schappen? Ik herken de vorm maar kan het niet plaatsen. Ziet er erg cool uit namelijk.
@E34M5Touring:

De Dual-Ram is een stock Opel onderdeel.
Al zullen ze vast wel een beetje leentjebuur hebben gespeeld bij moeder GM.
Weet je… als ik deze Manta in mijn tienerjaren zou zien, dan zou ik met mijn bek wagenwijd open staan te kwijlen… Maar ja, nu ben ik toch weer een paar jaartjes (zeg maar rustig 20…) ouder en nu vind ik een opgedirkte Manta nog steeds lekker!! :-)

Het voordeel van ouder zijn: nu heb ik het geld ervoor om het kopen :-) en zou ik niet getrouwd zijn zou ik het doen ook… lekker belangeloos een rondje rijden in mijn 80s look kleding!
@rocky: ik zeg nu kopen, of een andere droomauto. Als je ooit gaat scheiden (hoop t niet voor je) wordt t veel lastiger;-)
Mooie auto (op het interieur na) en dan plak je er m3 spiegels op :(
Zodan, 15K, das niet echt lowbudget
Gaaf! Hebben deze wagen.
Wat is er mis mee? Brock velgen. Netjes uitgebouwd. Dikke V6. Achterwielaandrijving. Handbak. Munt interieur. Nice!
@gtwillem: lezen is indd moeilijk voor sommigen.
@gtwillem: kom op Willem, ik ben beter van je gewend dan deze zes-in-lijn een V6 te noemen.

Maar zonder gein, ik ben het volledig met je eens. Blubberdik van buiten, van binnen zó fout dat het gewoon weer gaaf is. En inderdaad zo puur als het maar kan worden met een dikke zescilinder voorin, handgeschakelde versnellingsbak erachter, de aandrijving op de achterwielen en geen elektronische bemoeienissen. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe gaaf dit ding moet zijn om te rijden.
@ej20g: zes-in-lijn, zes-in-lijn, zes-in-lijn…. Ik weet biet waar ik zat met mijn hoofd. Was al half aan het pitten waarschijnlijk ;-).
@gtwillem: de zes-in-lijn, is een van de beste blokken die Opel ooit gebouwd heeft.
@dizono
De i300 is een model van Irmscher, en die heeft met de echte rally Manta’s weinig van doen.

Also, spellcheck: Senator.
@carmasterr: klopt, i300 (én de i240) waren Irmscher producten, géén officiële Opel s.
Rocky, wat dat betreft zijn vrouwen wel een belemmering voor onze autodromen!
Dan toch liever zo’n Manta.. Desnoods met spoiler. http://cloudlakes.com/data_images/models/opel-manta/opel-manta-09.jpg
1000pk jonguh!
Goed fout, maar wel OK.
Zo te zien aan de afwerking onder de auto zou ik me niet te veel zorgen maken over chassis versterking,
maar meer over de dichtheid van het targa dak
Ik blijf me verbazen over het aantal mensen dat schuursponsjes gebruikt om schoon te maken (zie blok)
De verkoper vind de wagen “nice”, heeft het zelfs op z’n pand laten zetten.
Ik mis de antenne met staartje….
@pjotr: en het bontje om het stuur.
Zo lekker fout!
3 liter 6-in-lijn…RWD…

nuff said.
@jaapiyo: En hij staat bijna om de hoek..
de V6-24v kwam uit een Senator.. (geen Senatar).. Ken je classics…
@tvr1974:

Die V6-24V van jou is nooit in een Senator geleverd.
Dat is namelijk altijd een zes in lijn geweest.
Ken je klassiekers inderdaad.
@carmasterr: je hebt helemaal gelijk.. het was een lijn motor en geen V…

-edit: check! Is aangepast-
@tvr1974:

Dat klopt. Een spelfoutje van @dizono.
Dit is van ver voor mijn tijd.. Maar wat een gave auto :) En dat interieur maakt het voor mij helemaal af als ik eerlijk mag zijn :)
Toffies hoor.
Ergens best wel geinig. Beter dan een f40 kitcar / pontiac fiero
Off topic… Trieste ad van Seat. Als je interresant wilt doen dan noem je barcelona gewoon barna…barca verwijst enkel en alleen naar de voetbal club niet de stad. Domme marketing goof.
Ik vindt hem wel gaaf.Ziet er heel netjes uit.Je moet juist getrouwd zijn als je deze auto koopt.Als je vrouw het zilver poetst kan ze meteen het blok doen,haha.
Dat blok wil ik later in mijn C Kadettje leggen!
Jammer van de kleur van het interieur en het targa dak. Verder echt leuk autootje
Daar woon ik

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).