MINI John Cooper Works Clubman gaat MAXImaal

Auteur: , 44 Reacties

MINI rondt haar gamma naar boven af met deze rappe stationwagon.

De nieuwe MINI John Cooper Works Clubman is een bijzonder sportief en veelzijdig talent. Authentiek raceautogevoel is gekoppeld aan ruimte, praktisch gebruiksgemak en sublieme rijkwaliteiten, ook op langere afstanden.

Zoals je waarschijnlijk al vermoedde, komen de twee bovenstaande zinnen uit het persbericht van MINI zelf. Authentiek raceautogevoel dus, ze leggen de lat in ieder geval niet heel laag. Dat gevoel moet je vooral krijgen door de opgefokte tweeliter in het vooronder, die er een gezonde 231 pk uit perst.

Maak niet de fout door te denken dat de Clubman (rijtest) daardoor een hele rappe voorwielaandrijver wordt, want MINI heeft in al haar wijsheid besloten de JCW standaard te voorzien van vierwielaandrijving. Wat we wel leuk vinden is dat MINI standaard een handgeschakelde zesbak levert, al kunnen de mensen zonder een linkerbeen ook een gratis achttraps automaat krijgen.

Dan nog het rekensommetje. MINI (katching!) + Clubman (katching!) + John Cooper Works (KATCHING!) = 45.990 euro. Lieve hemel…



44 reacties

Waar is de tijd dat mini een mini was ?

Shit ik wo… ben oud
@dedokter: leeggewicht meer dan 400 kilo. Dat is dus meer dan de Volvo 240 die mijn vader vroeger reed wat altijd als ‘ een lel van een auto’ werd gezien.
@pomoek: Die 240 rijd ik nu! Ik ben echt hip hehe
@pomoek: 400 : 1400kg.
@dedokter: mini is sinds het in handen van BMW veranderd van naam. Heet nu MINI. Dat geeft aan waarom MINI niet meer mini is.
@dedokter:
Speciaal voor jou;
https://www.youtube.com/watch?v=0ZGjCkbWwmo

Kiek ‘em goan!
Oh Mini, Maxi, ik snap hem hihi
‘Mini’…

Mini is Mini niet meer. Ik bedoel… Een stationwagon. Authentiek raceautogevoel… De enige moderne Mini die die naam zou mogen dragen is die van @martijngizmo.

Het is toch niet best meer.
@viezefreddyw: Dat is ook precies de bedoeling van MINI. Het eerste model New MINI kwam het dichtst bij de originele MINI in de buurt en langzaam laten ze de MINI evalueren met de tijd mee. And you know what? Het verkoopt als warme broodjes! Daarbij komt dat de Clubman, of stationwagon, niet opnieuw bedacht is he… Ik ben het met je eens, MINI is MINI niet meer. Maar marketing technisch doet BMW het fantastisch en dat vind ik knap want menig merken slagen daar niet of nauwelijks in.
@straatzakelijk: Ja, ze verkopen zeker als warme broodjes. En ik ben het volledig met je eens dat het een knappe prestatie is van BMW. Alleen Mini is inderdaad Mini niet meer. Zoals de titel van het artikel al aangeeft, het is eerder Maxi. Ik persoonlijk vind dat best jammer.
@viezefreddyw:
Volgens mij heeft BMW er nooit een geheim van gemaakt dat ze een hip/”premium” merk van MINI wilden maken. Doelgroep makelaars en bakfietshuismoeders. Da’s heel iets anders dan het idee achter de klassieke Mini. Twingo, Suzuki Swift, Volkswagen Up; dat zijn de moderne interpretaties van de klassieke Mini.

En je kunt van BMW niet verwachten dat ze zo’n karretje kunnen maken. Ze zijn goed in dure luxe wagens. Om dan in één keer goedkope en slimme stadskarretjes te gaan bouwen is nogal een ingrijpende gebeurtenis…
Hoewel, ze hebben het wel geprobeerd: (Mini Spiritual Concept)
http://static.autoblog.nl/images/wp2015/Mini-spiritual-concepts.jpg
@rob: Nooit geweten, de Spiritual Concept. Een beetje een mix tussen een Ford Ka en Renault Twingo. Vind hem wel geinig. Maar ik snap je punt, mee eens ook wel nu ik er wat meer over nadenk.
Nette bak!
Alleen die velgen op foto 17? Die staan niet op deze auto.
Vind mijn JCW Club toch veel beter geproportioneerd ?
Twee liter + Turrrrrbo + AWD en slechts 231 pk. Dat kan, wat zeg ik, moet meer.
300 trappelende paardjes aub. VW kan het, kan BMW /JC works het ook.
@kingjoop: Nog een paar jaar geduld en je wordt beloond!
@GregBem: wat weet jij hierover wat ik niet weet? #nieuwsgierig
4-wiel aandrijving, station… dat is gewoon een zware bak.
No way dat dat nog zo leuk rijdt als een Mini hoort te rijden.
Net zoals BMW zegt stuurmansauto’s te maken… oh wacht.
Such premium, much 4WD, that power. Wow. Laat me niet lachen, droeftoeter mobiel.
@mazdarx: Doe mij maar een Mazda RX inderdaad ;)
@hight96: mij niet, vind bijv. de RX-8 maar een raar ding, weinig koppel, klinkt als een stofzuiger en ‘hij kan nergens tegen’… tenminste dat was mijn ervaring :-(
231 pk uit een 2 liter is niet meer zo spannend toch
@mrrallycross: nee, zelfs niet als het een atmosferische motor is.
Prijs in België….(Katching!)
@ericc: 36.650,00 BTW incl.
Volgens mij is de automaat betalend! Waar hebben jullie deze info gevonden?
Daarom heb ik een Clubman:
https://www.facebook.com/miniantwerpstore/photos/a.1140219432710676.1073741871.138971996168763/1223680061031279/?type=3&theater
Eigenlijk ben ik dat gezeur van iedereen over MINI is niet meer Mini beetje zat… Er is hier blijkbaar niemand met verstand denk ik dan…
Er is 1 reden waarom een MINI niet meer Mini is en dat is omdat ze anders niet meer zouden bestaan.
Het segment van de kleine Mini is nu eenmaal oververzadigd dus daar valt geen verdienmodel meer uit te halen. Het C segment waar de Clubman en de nieuwe Countryman straks onder valt, zit in booming business! That’s it! En of er ooit nog een kleine MINI komt, ja dat hoop ik ook, en dat zal over een paar jaar wellicht het geval zijn. Maar MINI is een commercieel merk dat winst moet maken, en dat valt nu eenmaal nu te halen in het C segment. Amen.
@gregbem: winst in het C segment? Dat valt nog wel mee er is daar immers heel veel concurrentie. En dat is voor MINI wel een probleem. Want hoewel de Clubman een leuke wagen is, is deze nogal duur. Voor 45k heb je ook een BMW 330i touring met nog wat meer vermogen.
@mashell: Maar die biedt geen authentiek racegevoel!
@mashell: En wie ben jij dan om te denken te weten dat daar geen winst uit te halen valt? Het is het segment dat het meest gaat evolueren. Heb je graag wat cijfers misschien? BMW weet heus waar ze mee bezig zijn hoor. Een flater als een Roadster, Coupe & Paceman gaat niet snel meer gebeuren… En duur? Nee hoor reken maar eens uit wat een Audi A3 sportback kost of een Mercedes CLA… Enkel VW zit onder de prijs van MINI als je uitrusting/motor juist vergelijkt! Je vergelijking met een 330i touring gaat niet op helaas. Denk dat je de prijslijsten nog eens moet besturderen…
@gregbem: het is bepaald geen geheim dat de marges in het C segment dun zijn. Dat weet je als je de cijfers van de fabrikanten bestudeert. Daarom willen VW, Opel, Peugeot etc allemaal zo graag premium zijn, daar zit iets meer marge.
Een 330i touring kost 47.826,- en die heeft natuurlijk geen 4 wiel aandrijving (maar heb je dat nodig?). En is net zo kaal als deze MINI is. Want MINI is bepaald niet gul met standaard uitrusting. De 330i sedan kost zelfs minder dan deze MINI.
BMW weet inderdaad heel goed wat het doet. BMW zelf is gewoon goedkoper en aantrekkelijker dan MINI. Bij MINI is het wat de gek er voor geeft en dat is blijkbaar heel wat.
@mashell: een Works is behoorlijk rijk uitgerust…
@mashell: ja met 15 inch velgen en halogeenloplampen en zonder navi en airco misschien…
Mini is inderdaad geen Mini meer en deze Clubman vind ik echt een gedrocht, maar verder vind ik dat Mini hele leuke auto’s maakt. Dat ze niet meer zo klein zijn, dat is jammer. Maar het zijn nog altijd guitige autootjes die fantastisch sturen en er leuk uitzien.
Weekje gereden met de Clubman Cooper (136pk) en die stuurde prima in de heuvels en voelde lekker pittig. Dit zal helemaal toppie zijn… je moet wel van z’n ‘brede smoel’ houden ;-)
@punicaoase:
Je moet ook wel een beetje houden van het druktemaker interieur. Één groot rommeltje wat mij betreft….
En oja, het zicht door de vooruit is niet heel florissant… Binnenruimte is ook vrij beperkt….

Maar als je daar allemaal mee kan leven is het inderdaad een heel fijn karretje. Vooral die motor, die heeft mij aangenaam verrast!
@Rob: eens dat zijn idd wel een paar minpunten ja… vooraan bij een stoplicht was idd irritant qua zicht…
@punicaoase:
Jup, je zit inderdaad met je neus tegen het raam te turen naar het stoplicht…
Maar goed, dat had je in een klassieke MINI ook. Hoezo niet historisch verantwoord zo’n nieuwe MINI??!! ;-)
Het blijft een leuk en gezellig karretje. Keer eens wat anders als al die booskijkende auto’s. Ik zou die snelle versies gewoon laten voor wat het is en een Cooper nemen. Die heeft een erg prettige drie cilinder turbo motor. Past prima bij deze auto. Een donkerrode met een panoramadak, dat lijk me wel wat. Zoals deze:
http://link.marktplaats.nl/m1086204221?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=91245

Wel duur. Achja, dat is een BMW 1-serie ook wel…. En voor wie zich ergert aan de MINI badge, die kun je er toch gewoon afpulken en vervangen door een BMW badge?! Gezanik allemaal hiero….
Ik heb vorige week maandag bij een feestje van het 100 jarige bestaan van BMW in deze John Cooper Works Clubman gezeten en het is echt een geweldige bak. 45K, maar het is dan ook veel auto. Van binnen als van buiten echt briljant mooi. En dat gemekker over mini is geen mini meer. De naam mini is het merk, niet meer en niet minder. Er worden onder die merknaam hippe, onderscheidende auto’s gebouwd en dat doen ze bijzonder goed, want ze verkopen als een malle.
@erce: een Clubman hoort een Clubman door te hebben. Groot gemis.
@suheyl: Mijn vrouw heeft een clubman gehad, met zo’n suicide deurtje. En hoewel het een ontzettend leuke gimmick is, was dat deurtje wel buitengewoon onhandig. Als je in een parkeervak geparkeerd staat, is de opening vrijwel onbruikbaar wanneer er een auto naast je staat. Want het deurtje kan niet ver genoeg open en omdat de voordeur ook vrij lang is, kan die dus ook niet erg ver open. Ontzettend leuk, maar extreem onhandig.
@erce: geef dat ding een “nieuwe” naam, Mini Wagon, en het klopt weer. ?
@suheyl: Eigenlijk ook weer niet, want de originele clubman had niets met de huidige clubman te maken. De originele clubman was een standaard mini met een grotere vierkante neus. De originele mini clubman heette ook geen clubman, maar countryman. Dat was de verlengde mini met twee klapdeurtjes aan de achterkant (zoals de huidige clubman nog steeds heeft). De originele countryman/clubman heeft ook nooit zo’n suicidedeurtje gehad. De huidige clubman zou dus eigenlijk countryman moeten heten en de huidige countryman had wellicht een andere naam moeten hebben. Misschien Moke of misschien nog wel beter “Ant”: https://en.wikipedia.org/wiki/Austin_Ant

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).