MV Agusta is zo goed als failliet

Auteur: , 86 Reacties

Toen VAG Ducati inlijfde, was Mercedes-AMG er als de kippen bij om een belang in MV Agusta te nemen. Helaas lijken de Duitsers aan boord van een zinkend schip gestapt.

Niet dat mij de 30 miljoen van Mercedes aan het hart gaat. Nee, de mogelijke teloorgang van het roemruchte MV Agusta, daar zit hem de pijn. Het bedrijf begon in 1945 met het bouwen van motorfietsen, nadat het moest stoppen met het produceren van vliegtuigen. In 1971 komt oprichter en naamgever graaf Domenico Agusta te overlijden en vanaf dat moment gaat het bergafwaarts. In 1980 rolt de laatste motor uit de fabriek.

In 1991 koopt het eveneens Italiaanse Cagiva de rechten op de naam MV Agusta. Hoewel Cagiva zelf minder bekend is, kocht het concern diverse bekendere merken: Ducati in 1985, Moto Morini in 1987, Husqvarna in 1987 en uiteindelijk dus ook MV Agusta. In 1996 wordt Ducati verkocht, terwijl vanaf 1999 Cagiva verder gaat onder de naam MV Agusta Motor. Vanaf 1998 bouwt het merk de F4, een supersporter die het de Ducati’s van deze wereld behoorlijk lastig kan maken.

MV Agusta F4

Het merk heeft sindsdien nogal wat eigenaren gehad. De Maleisische autofabrikant Proton koopt MV Agusta in 2004 en diverse eigenaren verder wordt het merk in 2008 verkocht aan Harley Davidson. Husqvarna is dan een jaar eerder al aan BMW verkocht, vermoedelijk om het broodnodige geld op tafel te krijgen om MV Agusta in leven te houden.

Vanaf 2010 staat MV Agusta weer op eigen benen, terwijl Mercedes-AMG eind 2014 een minderheidsbelang van 25 procent heeft genomen in de motorfabrikant. Hoewel het merk de laatste tijd steeds meer motoren verkoopt, blijkt dat niet genoeg om de financiële problemen voor te blijven. Ze hebben daarom een Chapter 11-aanvraag gedaan, een soort surseance van betaling.

Onlangs nog werden plannen aangekondigd om Italiaanse tweewielers te gaan verkopen bij 127 Europese Mercedes-AMG-dealers. Dit nieuws zal men in Duitsland dan ook niet met gejuich ontvangen. Hopelijk trekken ze in Duitsland de knip, om gezichtsverlies te voorkomen, maar vooral om dit mooie merk niet nog eens van de markt te laten verdwijnen.



86 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Motorblog opmerkingen in 3..2..1..
@Lennart95vdk: nog steeds aan het aftellen?
@scooper: Yep, word langzamerhand wel beetje moe van het tellen, kan jij het overnemen?
@scooper: en daar komt hij dan de…….. 0
Prachtige machines om te zien en te rijden.. alleen ontzettend duur en daardoor voor mij onbereikbaar..
Kan ik nou ook aan koopjesjagen doen? Net als de rest van NL met v&d.
@vtechlover: helaas anders had ik de laatste Spyker gekocht.
@xiran: dat is nu juist hét verschil. Spyker is springlevend en bij MV Agusta denken ze dat het klaar is.
Als niet motor rijder vind ik dit het mooiste merk. Heel speciaal echt Italiaans.

Het is elke x een feestje als er een voorbij rijdt. Net zoals een Lamborghini of iets anders speciaals.
@xiran:

Beull .. Dat was/is pas stoer ..
@lincoln: Buell bedoel je denk ik.
Ja absoluut mooi, helaas al eventjes van de markt nadat Harley Davidson de stekker eruit trok. Eric Buell heeft het nog even geprobeerd met EBR, maar helaas liep dat ook uiteindelijk op niets uit.
Buell’s zijn prachtmotoren met een technische diepgang waar je naar/blij van wordt.

OT: MV Agusta is een prachtig merk met de afgelopen jaren al wat ellende achter de rug (ook op technisch vlak). Ik hoop ook van harte dat AMG wat duiten in het Italiaans kalfslederen zakje wil doen.
@kars:

Eric Buell ..
Dat zou een goeie topman voor MV zijn ..
Jammer dat die ketel niet te koop is ..
@kars: ebr draait inmiddels weer. Sinds vorige week. De eerste ebr is weer van de vand gerolde en de Nederlandse prijzen zijn ook bekend. En ik rij zelf een XB . Gaat nooit meer weg. Geweldige machine maar ik zou er graag een ebr bij willen hebben.
Is altijd zo’n merk geweest van iedereen wilt ze, iedereen vind ze prachtig maar niemand koopt ze.
@boomhauwer: dingen zijn gebouwd om altijd op de max te rijden.
Als je dat niet doet gaat ie stuk.
@awesome: dat lijkt me het tegenovergestelde van wat een normale verbrandingsmotor normaal doet
@boomhauwer: omdat ze voor de meeste mensen buiten het bereik vallen
@boomhauwer: kijk wat ze kosten..
@davelepeef: kijk wat de concurrentie kost en die doen het wel goed…
@boomhauwer: ik zit er allang niet meer in maar “vroeger” was een f4 het duurste op de markt?
Prijs probleem?
@markjor:
Voor de F3 valt het eigenlijk wel mee in vergelijking tot de andere supersports. De F4 is ten opzichte van de Japanners (Kawasaki, Honda, Suzuki, Yamaha) te duur voor een 1000 cc superbike. Ook de BMW S1000RR is goedkoper, sneller en beter.

In principe is de F4 ook een ‘gewone’viervilinder lijn, en daarmee niet speciaal genoeg, Dan zijn de Yamaha met Crossplane blok of een Aprillia RSV4 specialer, laat staan de Ducati’s.

Mooi zijn ze echter wel.
@freez65: Een en ander zal wel te maken hebben gehad met race historie. MV Agusta vroeg niet alleen Ferrari prijzen, maar bewees zich net als hen op het circuit en heeft nog altijd de meeste overwinningen op naam staan in de koningsklasse 500cc/MotoGP (18 stuks, waarvan 14 op rij).

Het tijdloze design, de gebruikte materialen en het handwerk maken het voor mij een droom van een apparaat. De prestaties zijn overigens ook niet misselijk. Je moet wel hele grote ballen hebben, wil je ook maar in de buurt komen van de grens. De BMW S1000rr mag dan sneller zijn; voor mij is het net alsof ik een prachtig, maar superscheel meisje aankijk. Ik weet nooit met welk oog van haar ik contact moet maken.
Effe de site gecheckt, en WOW: prachtige machines!
Een fabrikant die zo ver heen is kan mercedes makkelijk kopen toch, zou graag een mooie mv Agusta naast een AMG in de showroom zien staan.
Akkoord. Zolang Bimota en Ducati blijven bestaan vind ik het goed.
@perry_snijders: I catch your drift.. Maar laat Mercedes maar over de brug komen. Zijn ze te mooi/ speciaal voor.
@kle500: dit is ook mooi, inderdaad. Ik heb er alleen zelf geen onrustige nachten door.
@perry_snijders: volgens mij zijn er sinds 2003/4 al geen bimota motoren meer geproduceerd … Maar misschien weet jij meer.

Nb prachtig merk mv, maar te duur.. Rijd zelf Honda cbr-1000, geen problemen, weinig onderhoud en vrijwel net zo snel.. Keuzes
@tvr1974: Ik weet niet hoeveel ze dit jaar al geproduceerd hebben, maar verder is er deze eeuw nog wel wat gebeurd. Check http://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-deze-bimota-tesi-2d-de-vetste-motor-ooit-is-84281
Schitterende machines, maar wel erg duur.
Aahh nee hea, sinds ik als klein kind will smith op zo’n ding zag rijden in iRobot altijd al fan geweest, prachtige machines
@janmetdelangeachternaam: Hahaha “als klein kind”.
Irobot is uit 2004, stel je was toen 2 dan ben je nog bij Far “klein kind” af.
@Donstil: ja misschien wel wat overdreven ja ben nu 20 hahah
@Donstil: nou met 8 ben je ook nog een klein kind hoor.
Jammer, zijn mooie motoren
Dr. Z kennende zal MV agusta niet voor niets gekocht hebben. Wist overigens niet dat Husqvarna van BMW is.
@henkhupelschoten: Dat was het, een tijdje geleden heeft Ktm het overgekocht wat ook momenteel Husaberg in handen heeft, beide merken produceren eigenlijk alleen nog maar ktm klonen nu.
@mclarenf1lm: rip nuda 900 :-(
@mclarenf1lm: Ben niet in de motoren wereld thuis, hoewel het me best lekker lijkt om te touren met een oude/elektrische motor!
@mclarenf1lm: husaberg bestaat niet meer. Pierer (eigenaar van ktm) heeft husqvarna gekocht in 2013.
@henkhupelschoten: Inmiddels is het weer verkocht aan KTM.
Jammer, dit merk wist pas hoe een 4 cilinder moest klinken.
@michaelb: nee, akrapovic weet hoe een 4 cilinder moet klinken. En waarschijnlijk een aantal andere uitlaatboeren ook wel.
@lekbak: niet met je eens, akrapovich is erg goed, de italiaanse merken hebben mooi geluid uitgevonden!
@rufctr01: exact wat ik zeg dus. Akrapovic is diegene die het geluid mooi maakt, of een collega uitlaatboer want ze zijn niet de enige die goed zijn. Maar het is niet de motorbouwer.
@lekbak: euh nou nee. Ze laten een 4 cilinder beter klinken. Ze veranderen niets aan de karakter van de motor he? Waarschijnlijk vindt jij een ‘diep’ geluid door een Remus op een golfje helemaal racy.
@michaelb: karakter van een motor zit niet in geluid, dat zit in de loop. Geluid heb je bij de inlaat en bij de uitlaat. Beide is voor het grootste gedeelte te bepalen door wat je er op schroeft. Dat heeft helemaal niks met mijn voorkeur te maken, die overigens niet bij een “diep geluid door een remus op een golfje” ligt.

Dat je een 1 cilinder diesel niet als een hoogtoerige v12 kan laten klinken lijkt me trouwens logisch. Maar de toon van je reactie geeft mij het gevoel dat je wel zodanig gaat reageren dus ik vermeld dat toch ff. Ik ga uiteraard uit van appels en appels, of peren en peren. Niet appels en peren.
@michaelb: neehee, Akrapovic is de bo-hom. Je moet het ook “Akra” noemen, da’s hip.
@davelepeef: je komt nu erg spottend over, maar een goede uitlaat (of dat nou “akra” is of een andere) voegt wel degelijk een hoop toe aan het motorrijden. Wel ff de demper er in laten zitten anders is het asociaal.
@lekbak: zeker, ik bedoel gewoon dat Akrapovic zo opgehemeld wordt. Er zijn meer hondjes die Fikkie heten ;)
Zonde! Ooit een 675 F4 serie Oro gereden, zo’n zelfde waar Angelina Jolie op aan komt rijden in Gone in 60 seconds. Dat was een heerlijke machine, ongelooflijk duur dat wel maar wat een beleving.
@ghost: edit: het was een 750, geen 675.
@ghost: was je op dat moment de “ghostrider” ;)
@ghost: Was dat geen 800? Moet erg gaaf zijn om op te rijden. Feit dat Ferrari heeft kunnen helpen met het ontwikkelen van de 3 cilinder is toch wel erg leuk hoor. Jammer dat dit merk op punt van klappen staat helaas. Denk dat het publiek wat geïnteresseerd en vooral in de markt is voor een nieuwe supersport of 1000 toch sneller een Jap kiest. Al is het enkel om asap te kunnen rijden als je genoeg centjes hebt. Moraal vh verhaal is dat ze het verschil in prijs niet kunnen goedmaken met rijeigenschappen of kwaliteit tov de concurrentie. Ik zou persoonlijk voor de deur gaan liggen, als ze de Brutale’s 1090 met fikse korting kwijt moeten.
@fmgarcia: ik weet nagenoeg zeker dat het een 750 was, geen 800 maar vergissen kan ik mij. Het is denk ik 10 jaar geleden, had nog geen rijbewijs A en weet nog wel dat er een oplage van 300 stuks was voor die serie Oro. Wielen waren i.t.t. De standaard uitvoering van magnesium alsmede dat bepaalde delen in goud waren geanodiseerd. Dit was overigens in Genève, niet in Nederland. Prijs destijds lag meen in op 55K Zwitserse Franken.
@ghost: Ik denk dat ik ook in de war ben hoor. Die 800 zal de f3 wel zijn. Leuk verhaal en jaloersmakend! Vind zelf dat deze machines af en toe best de aandacht verdienen, ondanks dat het autoblog is.
Husqvarna was van BMW en is weer verkocht aan KTM die nu gewoon gerebadgede KTM’s verkopen als Husqvarna..

on topic, MV moet echt blijven bestaan want hun huidige drie-cilinder lijn is helemaal niet zo duur en vormt goede concurrentie voor de rest..
Eigenlijk is iedereen positief tot lyrisch over de huidige MV’s dus het zou echt eeuwig zonde zijn als het nu verdwijnt..
Yeah… Whatever…
Ik kan me er werkelijk niet druk om maken, met motoren heb ik echt helemaal niets.
Het enige wat ik denk bij zo’n bericht is iets in de geest van: als niemand je producten koopt maak je de verkeerde producten, of je verkoopt je producten niet slim genoeg. Helaas pindakaas, beide factoren kan je zelf beïnvloeden, doe je dat niet of niet goed genoeg ga je op de fles.
Next…

Met automerken ben ik iets welwillender overigens ;-)
@stationcar: denk nou eens wiesmann, of TVR. Beide merken waar een hoop liefhebbers voor zijn, allemaal met te kleine portemonnee of te kleine ballen en daardoor niet rendabel.
@stationcar: klets natuurlijk. De motorwereld is net zoals de Autowereld. De bekende merkjes gaan voor bij jet grote publiek . Buell is ook ten onder gegaan aan te weinig verkochte aantallen vlg Harley. Maar als ik ergens rij of mijn Buell ergens neerzet is het standaard mensen die komen kijken of vragen wat het is . Ze weten het simpelweg niet . Mijn vriendin dacht ook dat ik gek was toen ik zei dat mijn bike speciaal was. Tot ik haar meenam naar Scheveningen en we daar bij een strandtent gingen zitten met uitzicht op mijn Buell . De een na de ander stopte, bleef staan of kwam zelfs teruglopen om nog eens te kijken. Foto’s werden aan de lopende band gemaakt . Geloof me: een z1000 kijkt niemand naar om. Kleine merken hebben het zwaar en dat komt vooral door de schaapjes die met zijn allen dezelfde kant op willen.
Zou doodzonde zijn als dit prachtige merk van de markt verdwijnt. De F4 is zo mooi, dat moet gewoon voortleven.
We zitten hier toch op autoblog?
MV Augusta is een merk ..
En nooit echt een goed merk geweest ..
Op wat jaren 80 meuk na ..
@hupke en zijn vader hebben er een zwikkie ..
Hij weet er vast wel meer over te vertellen ..
@lincoln: wel grappig dat MV Agusta nu juist in de jaren 80 eigenlijk geen motoren gebouwd heeft…
@Dizono:

Hold your horses .. Mijn fout ..

Maakte meteen de @hupke link ..
En die zit in de moto Guzzi gefriemel ..
@lincoln:

Heb idd meer met guzzi’s te doen niet dat er nooit een verstekeling zich in de garage verstopt :p
Zou echt jammer zijn als MV Agusta failliet gaat. Schitterende machines om te zien. Design is top. Geluid is geweldig. Maar je moet wel kunnen sleutelen. Want ze zijn niet enorm betrouwbaar. Net als met Ducati. Qua design en geluid/ beleving echt geweldig. Alleen electronisch en motorisch minder betrouwbaar dan de BMW’s, Kawa’s, Yamaha’s en Suzuki’s. Daarnaast zijn de Italianen ook nog eens veel duurder in aanschaf.
@soes750: Waarom zei je geen Honda. :'(
@reistje: en Honda. Sorry mijn fout. ;)
@soes750 @reistje: Yamaha en een paar andere Japanse motoren is het toch? ;)
@Dizono: ik zou Suzuki en een paar andere Japanse merken zeggen, maar ik ben bevooroordeeld. Dat zou niet helemaal eerlijk zijn. Heb een Yamaha gehad, maar rij nu naar tevredenheid Suzuki. Over het algemeen geldt volgens mij dat Honda (niet verrassend) motorisch en elektronisch het beste is.
@soes750: ik denk dat je daar wel een beetje gelijk in hebt. Dat ik aan het lessen was, was ik er van overtuigd dat mijn eerste motor een Honda CBR of VFR zou worden, maar uiteindelijk op het laatst toch voor een Yamaha gegaan. Al met al een wat rauwere, ongepolijstere machine, maar wel precies wat ik wilde en dus erg blij mee.
@Dizono: mijn Thundercat reed ook heerlijk, maar wilde toch iets meer naar race. Uiteindelijk daarom overgestapt op een GSX-R 750. Heerlijk dynamisch. Nagenoeg net zo snel als een 1000, maar minder zwaar en iets beter controleerbaar. Binnenkort even een onderhoudsbeurt en dan kunnen we weer.
@soes750: ahh, een Thundercat. De opvolger van de mijne (FZR 600R) maar toch best een andere motor. Toevallig heeft een vriend van mij ongeveer tegelijk zijn motorrijbewijs gehaald en zo’n ding gekocht. Pas even een stuk op gestuurd en het is toch een heel andere machine dan mijn FZR. Hij voelde wat kleine, zitpositie lijkt heel anders. En dat terwijl het technisch voor een groot deel gelijk is aan de mijne.
Ik hoop toch dat de Duitsers ze niet laten vallen….
Voor het feit dat veel mensen klagen over een stukje motorgeschiedenis op autoblog, wordt er toch wel veel gereageerd.

Persoonlijk ben ik verliefd geworden op dit merk door het spel Test Drive Unlimited 1..
Deze surseance is dus gewoon een methode om schoon schip te maken. In goed Nederlands: om het Italiaanse management er uit te kunnen zetten.
Zonde! Moet blijven bestaan! Mijn favorite MV is de F4 Senna, wat een machine
@suheyl: Helemaal eensch!! deze was maar €117.000,- nieuw kan ik me herinneren. Kreeg je wel een horloge bij, dat dan weer wel..
Te spartaans, te duur in aanschaf en onderhoud. Slecht dealer netwerk in the VS. Een achterlijke wiellager systeem op de enkelzijdige swingarm wat niet lang meegaat. Overbodig exotisch materiaal gebruik (duur). Gewone 4 in lijn. etc. Een niche merk voor een niche markt. Volgens hun eigen beleid. ”wij zijn speciaal”.
Zou jammer zijn als Agusta het opnieuw het loodje zou leggen..
Zonde, dit vind ik 1 van de mooiste motoren die er zijn, het is dat bij mij de financiën ontbreken maar anders had ik er 1 gehad. Nu maar wachten op beter weer om mijn Aprilia weer is van stal te halen. Te lang geleden dat ik erop gereden heb.
Ik leg onmiddellijk de link met al die mooie merken die ter ziele zijn gegaan en nog steeds gaan.
– Iedereen vind het het mooiste wat er is.
– Niemand koopt het want die Japanner lijkt er sterk op en kost ruim de helft !
– En die Japanner is beter !
– Niemand vertrouwt MV omdat ze te vaak van eigenaar zijn gewisseld
– Bij MV schijnt niemand bij machte te zijn om het MERK weer op de kaart te zetten

Probleem is een bedrijf dat te veel en te vaak wordt overgenomen.
De ene eigenaar gilt dit, de andere bralt weer dat, de volgende wil zus en die andere wil weer zo.
Compleet stuurloos schip met een ‘apatische bemanning’ die echt niet meer weet wat ze moeten doen, laat staan of ze het goed doen !
Dus heb je een goede man nodig die echt LEIDING kan geven en niet uitsluitend en alleen een cijfer neuQer is.
En die man moet al die koppies één kant uitkrijgen, geld lospeuteren bij aandeelhouders en vertrouwen winnen, bij iedereen.
En een goed plan maken, waar bijkans iedereen, tot en met de koffie mevrouw bij betrokken is ( juist de koffie mevrouw en de receptioniste )

Ik geef het je te doen !

Maar als het je lukt …………………………
@desjonnies:

Die F4 is gewoon echt goed, maar gewoon té, te snel, te duur (70k voor een moto die veel meer kan dan eentje van 14k maar niet sneller is), te complex,… Wie koopt dat?

De enigen die ik ken met zo’n ding hadden hem wrs ook gekocht aan 150k of aan 250k, van die weemoedige verzamelaars, gebruiken hem 5 keer op het circuit en dan word die vervangen door de nieuwste bmw of blijft gewoon staan blinken.

Ook wel eentje gezien die het wrak ervan gekocht had en daarmee een sport zijspan had gebouwd, een bruut ding, trok de klinkers uit de baan… volgens mij de enige zinnige manier om zo’n moord-wapen te gebruiken zonder er zelf aan ten onder te gaan.
Italianen kunnen mooie dingen bedenken maar kwalitatief goed bouwen is ander vak.

Mv is een prachtig merk en moet je als kunststuk in je huiskamer zetten.

Rijden moet je er niet op, of t gaat stuk en als je er op rijdt rijdt t voor geen meter. Heb er wel een paar getest. 312rr, brutales, enz. Ze gaan af als een kanonskogel maar door de bocht ho maar…. Ongekend moeilijke motor om mee te rijden.

Mercedes kan alleen t tij keren als ze de hele productie en ontwerp naar Duitsland halen, geen Italiaanse vingers in het proces, dan is er nog een kleine kans van bestaansrecht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).