Nauwelijks milieuwinst door verhoging autobelastingen

Auteur: , 32 Reacties

Vanaf 2015 schroeft het kabinet de autobelastingen nog eens omhoog, en dit jaar wordt een geplande verlaging van de MRB teruggedraaid. Allemaal voor het milieu natuurlijk. Maar wat blijkt: op het milieu hebben deze lastenverzwaringen nauwelijks effect. You don't say!

Metsubsidie Outlander PHEV x2

Als er ergens op de wereld een land is waar de automobilist een slaaf van de milieulobby en tegelijkertijd een dankbare melkkoe van de overheid is, dan is het Nederland wel. En net zoals een kind dat een nieuwe leraar krijgt, wordt gekeken tot hoever men bij de automobilist kan gaan.

In het begrotingsakkoord zijn diverse ‘vergroeningsmaatregelen’ opgenomen, die op jaarbasis moeten leiden tot extra belastinginkomsten van € 450 miljoen. Hiertoe behoren een verhoging van de aanschafbelasting, maar omdat deze alleen zuinige automodellen treft wordt de aanschaf van minder zuinige modellen aantrekkelijker en het wagenpark dus gemiddeld iets minder zuinig. En dat terwijl we net zo goed bezig waren….

Ergo, er komt wel meer geld in het laatje (omdat ‘een beter milieu begint bij het verder uitknijpen van de automobilist’) maar het beoogde effect wordt volledig gemist. Niet onze woorden, maar die van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), die de effecten van de hogere lasten op verzoek van Melanie Schultz’ ministerie van IenM onderzocht (volledige nota (pdf) HIER).

Nog een aardig verhaal: ik sprak afgelopen weekend een Texaan over ons autoklimaat, en liet daarbij vallen dat je hier 150.000 USD voor een Camaro betaalt. De man viel bijkans van zijn stoel.

Foto: Outlander PHEV-tikkels, autojunk.nl



32 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
En dan rondrijden met SLR op je mueslimobiel.
@tupperware: mijn moeder haar Outlander heeft ook een SLR kenteken (is ook een witte, trouwens) :-)
De bpm/aanschafbelasting was toch door de europese rechter verboden verklaard? Waarom dan toch verhogen?
@jaimeeus:
Daarom hebben ze de BPM een paar jaar geleden vervangen door de Co2-tax, dat die in de volksmond nog steeds BPM genoemd wordt betekend nog niet dat dat hetzelfde is.
De VVD is aan de macht, en je denkt dat het milieu in Nederland beter wordt. Dat is toch wel naief.
@themsdosnerd: VVD aan de macht? Laat me niet lachen, die worden al 2 jaar door de linkse lobby in de knijp gehouden. Er is niets, maar dan ook niets gebeurd wat ze hebben beloofd.

Hoe ze uberhaupt kunnen samenwerken met de PvdA die een compleet tegenovergesteld programma hebben, is voor mij nog steeds een mysterie…
@themsdosnerd: Lastenverzwaring voor je muesli-mobiel? Deze auto’s zijn exorbitant gesubsidieerd! Het ergste is dat niet elke Nederlander evenveel gebruik kan maken van milieu regelingen. Wat milieu subsidie, subsidie voor de rijken bedoeld u zeker en valse concurrentie voor de gevestigde industrie. Het is de VVD die haar achterban sponsort met bijtellingsvrij rijden idioot.
@klaasb: want VVD-ers rijden allemaal in een Prius, Civic Hybrid, Up! of Aygo?

Kan ik me haast niet voorstellen…
@klaasb: Je praat linkse nonsens. In Nederland is de linkse kerk zo sterk dat succes hebben en een beetje geld verdienen een strafbaar feit is. Daarvoor moet je boeten in de vorm van hele hoge persoonlijke belastingdruk…je betaalt effectief de uitkeringen van verschillende andere Nederlanders, maar je wordt door zuur links Nederland desondanks met de nek aangekeken en voor aso uitgemaakt.

Als je nou tegen alle afspraken in toch nog een beetje geld overhoudt en je bent autoliefhebber denk je wellicht ‘nou, ik koop eens een M3’. Dan betaal je wederom 30K MEER belasting dan in de naburige landen…oftewel de uitkering van nog 2 mensen voor een jaar. Super sociaal dus, maar zuur links nederland zegt dat je in een asobak rijdt en decoreert de flank met een kras en plant overal flitspalen in de grond om je nog een dikke boete te geven als je even wat te hard rijdt.

Vwb de ‘subsidie’ van stekkerauto’s; voor het grootste deel is dit geen subsidie maar een opschorting van de torenhoge normale belastingen die anders afgedragen moeten worden. Net als de zogenaamde ‘villa-subsidie’ van kameraad Roemer alleen mogelijk was (!) doordat in de eerste plaats 52 procent afgedragen moest worden…Een halve sigaar uit eigen doos dus (je geeft een hele aan de roverheid, ze roken de helft op, geven je een klein stukje terug en maken je uit voor aso dat je dat stukje terug vordert).

De feiten? Nederland staat in de top van de meest genivelleerde landen ter wereld, daar is namelijk een index voor (de gini index) die de linkse lobby voor het gemak negeert. Het is nou eenmaal makkelijker om holle retoriek te blijven roeptoeteren…zelfs als de tandarts nog 5 euro per maand extra overhoudt dan de schoonmaakster zal Roemer cum suis (Samsom, v Oijik) blijven oreren over ‘schandalige inkomensverschillen’ en de rest vind het wel prima…communisme, het opium van het volk.
@jaapiyo: …. Vwb de ‘subsidie’ van stekkerauto’s; voor het grootste deel is dit geen subsidie maar een opschorting van de torenhoge normale belastingen die anders afgedragen moeten worden……

Oh goh, kan je rekenen??? Volgens mij gaan ze straks normaal belasting betalen en niet extra om de wegenbelasting en bpm terug te betalen die men nooit heeft betaald.
Je hoeft bij mij niet met gini aan te komen. Heb je ooit gestudeerd dan weet je hoe zo’n thermometer de realiteit maar beperkt en in abstracte waarden weergeeft. Als u kapitalist bent kunt u beter vertrekken, want de rapen zijn binnen 5 jaar gaar. Groningen staat op, Limburg is het zat en de minima ook.
@klaasb: je mist het punt. Als twee fabrieken zeggen dat je een auto bij aan de poort kan ophalen voor 25K, zeg VW voor een volgeladen Polo Slowmotion en GM voor een basis Camaro en de roverheid zegt vervolgens op de Polo betaalt de Nederlander iets van 4K belasting en op de Camaro 80K, dan is dit GEEN subsidie op de Polo, maar belachelijke belasting van epische proporties op de Camaro. Subsidie zou zijn als de roverheid zou zeggen wij leggen xK bij op de Polo waardoor de Nederlander ‘m op kan halen voor minder dan de 25K die de fabriek wil hebben. Zelfde idee als extra belasting laten betalen versus bezuinigen wat lefties vaak met elkaar verwarren.

Vwb de GINI index…ok dus zoals te verwachten ontken je dus deze betrouwbare feitelijke informatie van de world bank en stel je daar geen feiten tegenover. Als je zoals je zegt gestudeerd hebt weet je wat dat betekent.

Als je anecdotes belangrijker vind ook goed: belastingschijf in Nederland 52%, Cuba 50%. Zorg nodig als je net boven die 55K per jaar verdient –> niet krijgen zoals anderen, meebetalen. Studerende kinderen? –> niet 200 netto per maand extra beurs, als ouder zelf opbrengen (2400 netto per jaar moet je 5000 extra verdienen). Zorg/huur toeslag? Nope. Volledige AOW krijgen als je jaren gewerkt hebt voor een aanvullend pensioen? Vergeet het. Etc etc etc…De belasting is al enorm hoog en als je dan iets nodig hebt wat een ander krijgt mag je de centjes die je overhoudt eerst op tafel leggen en als je dan doodgaat en er toch nog een paar grijpstuivers overblijven mogen je kinderen die direct voor een groot deel aan de roverheid overmaken.

Maar laat de feiten niet in de weg staan van je overtuiging joh…blijf gewoon in die cabrio van die rijkaard spuwen die nederland overeind houdt.
@klaasb: milieusubsidie is subsidie voor de rijken? Echte rijke mensen kopen privé een auto en hebben helemaal geen bijtelling!!!
@klaasb: kletspraat. Alle aftrekregelingen op de aanschaf zijn geen subsidies maar zoals de naam al zegt: AFTREKregelingen die je pas kunt toepassen als je ook genoeg omzet in je zaak realiseert. Subsidie is wat jij en al je sneue linkse afgunstige handophoudertjes voor iedere scheet krijgen die jullie laten, zonder tegenprestatie dus. Ga lekker in Noord-Korea wonen, prutser
Ik vind de 0% bijtelling regeling voor de plugin hybrids van vorig jaar een schande! Na de actieradius van zo’n 25 km in praktijk slurpen die dingen gewoon 1 op 8 tot 1 op 10, zeker die Mitsubsidie Outlander PHEV.

Ik rijd in een gechipte Golf 6 2.0TDI met 170 pk en haal makkelijk 1000 km op een tank, maar moet wel gewoon 20% bijtelling aftikken van zo’n 300 euro netto per maand.
@timmehh: We hebben voor pa zo’n PHEV gekocht en gaat prima hoor hij rijd allemaal kleine stukjes, kan thuis laden met zonnepanelen en gaat vrijwel nooit op vakantie.
Hij zit nu op een gemiddeld verbruik van bijna 45km per liter, dus niet zo zeuren!
@dutchneon: Eindelijk iemand die een phev rijd zoals hij bedoelt is. In theorie moet een verbruik van 1 op 60 te realiseren zijn .maar je moet niet verwachten dat je er met dezelfde rijstijl als een diesel of benzineauto deze waardes haalt .of het milieu door deze auto zoveel word gespaard als word beweerd betwijfel ik nog maar voor de echte ecofreaks geeft het in ieder geval een goed gevoel.voor particulieren is dit nog toekomst gezien de prijs
@timmehh: ik hoop dat je wel beseft dat 300 euro pet maand voor onbeperkt rijden in een nieuwe auto met een 170pk diesel echt niks is, het feit dat zo’n auto zelfs in de 20% bijtelling schaal valt is al iets waar je gewoon heel veel geluk bij hebt. Enig idee wat particulieren die een auto bezitten betalen voor een dergelijke auto?

Overigens ben ik het wel met je eens dat die veel te lage bijtelling voor zogenaamd zuinige auto’s nergens op slaat. Gewoon twee categorieën, 20% en 25% zou al moeten voldoen.
@timmehh: Als je eens wist wat voor problemen die outlanders hebben. Overigens valt mij op dat je ze alleen op kentekens van vorig jaar ziet rijden en heel zelden op 2014 kenteken.
@dahlback: Dat is niet helemaal waar ,ik heb dit jaar al de helft van het aantal van vorig jaar klaar gemaakt en denk dat dit jaar zelfs hetzelfde aantal word gehaald
@timmehh: ik rij met een 350 liter tank ook 1000 km met een aventador
Ze zouden dan beter de vervuilende auto’s meer belasten en voor de zuinige de huidige regeling behouden, maar daar moet ik mij niks van aantrekken in België.
@RazorHead:

Inderdaad, je hebt helemaal gelijk.

Gelukkig dat auto’s produceren totaal niet vervuilend is.

En dat auto’s produceren helemaal niets aan energie kost.

En dat het vernietigen van de wrakken, aan het einde van de keten ook helemaal en 100% GROEN gebeurt.
@desjonnies: vergeet ook niet dat accu’s van hybrides gemaakt worden van bladeren en omgesmolten belasting geld.
@reistje:
Die accu’s worden gerecycled, Lithium is een nogal zeldzaam en kostbaar goedje.
De Loodaccu’s van conventionele auto’s daarentegen..
Ik vraag mij af waarom dit geen Europees verhaal wordt? Ik snap dat het kut is en waarschijnlijk geen zin heeft maar als het een Europees verhaal wordt kan het en in mindere mate en heeft het meer zin. Als ik op vakantie ben in het buitenland zie ik soms wagens rijden echt niet normaal
@dutchneon Dan is het prima. Maar ik heb collegas die zo’n ding niet eens aan de laadpaal hangen, 1 op 10 ermee rijden en lachend 0,0 bijtelling betalen.
Ja bij jullie in nederland is het wel echt fucked up

€300 per maand voor een stom 2 liter dieseltje?

Bizar
En ons maar uitknijpen en uitknijpen, je wordt er toch niet goed van. In Belgie en Duitsland gaan de vast lasten omlaag en wij krijgen er alleen maar kosten bij. Duitsland zeg over de nuculeaire top: Wij doen het niet want het kost te veel geld. Tuurlijk steekt het land die nog steeds de na weeien ondervindt van de recessie zijn hand weer op hoor. Ja daar verdienen we heel veel geld mee zeggen ze dan, nou dan kunnen de kosten dus ook wel weer omlaag lijkt mij ;). Onze overheid hoort alleen te faciliteren maar lijkt onderhand wel een profit organisatie.
@importdevil: wij, als particulieren, kijken vooral naar de kostenkant als we moeten besparen. De overheid, echter, kijkt alleen naar de inkomstenkant.

En laten we eerlijk zijn, hoe meer salaris wij inleveren bij de overheid, des te schoner het milieu en des te veiliger het verkeer wordt.



?
@m550d: Hahahah ja you wish

Was het maar waar dat ze echt wat aan het mileu deden met dat geld.
Maar ben het helemaal met je eens. Als wij burgers besparen dan letten wij op onze uitgave en wanneer de regering bespaard gaat de burger meer betalen. Echt ongelofelijk hoe krom we ze hier werken
@importdevil: onzin, aan de kostenkant wordt veel harder gesneden. Stemmingmakerij om niks dit.
Al zouden onze auto’s schone lucht uitstoten.Wordt de lucht daar schoner van als er 100km verderop in Duitsland een Ruhrgebied staat? Stroom komt uit kerncentrales.Zijn die schoner als mijn benzineauto? In Spanje flikkeren ze autowrakken in het bos.We betalen ons scheel,maar dat heeft niks met het “milieu”te maken.(zelfs de auto van Rutte is niet “groen”).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).