Nederland bouwt ’s werelds eerste circulaire viaduct

Auteur: , 9 Reacties

We mogen een mooie milieuvriendelijke primeur op 's lands naam zetten.

Circulair viaduct

Voor wie nu denkt: circulair viaduct? Het gaat niet om een soort opgehoogde rotonde, maar om het bouwproces. Aannemer Van Hattum en Blankevoort, prefab-bouwer Consolis Spanbeton en Rijkswaterstaat sloegen hun handen ineen om een nieuwe manier van viaducten bouwen uit te proberen. Er wordt daarbij vooral gekeken naar de houdbaarheidsdatum. Normaal versterkt beton moet het zo’n 30 tot 50 jaar volhouden. Een flinke tijdsspanne, maar het kan langer. Tevens moeten er veel grondstoffen gebruikt worden voor beton, die na gebruik allemaal weer afgebroken worden. Dat is slecht voor het milieu en ook nog eens duur.

De nieuwe circulaire manier van viaducten bouwen heeft veel voordelen. Zo is het beton sterker (het houdt zich 200 jaar goed) en bovendien wordt het viaduct zo gebouwd dat het makkelijk te demonteren is. Mocht er dus een nieuw viaduct geplaatst worden, dan kan het oude viaduct hergebruikt worden op een andere plek. Dat scheelt in de sloop van de viaducten. Met duurzaam asfalt erop kan het niet milieuvriendelijker!

Afgelopen week heeft staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (Stientje van Veldhoven) het eerste betonnen circulaire viaduct van Nederland geopend. De komende maanden wordt dit eerste prototype van het circulaire viaduct getest op een werkterrein tussen Kampen en Dronten. Werkverkeer maakt daar gebruik van het viaduct. Met uitgebreide monitoring wordt in de gaten gehouden hoe het viaduct zich gedraagt, de testgegevens worden meegenomen bij de doorontwikkeling.

Er is de laatste tijd ook een hoop te doen rondom betonnen bruggen, onder andere vanwege de brugramp in Genua is het belangrijker dan ooit om duurzaam beton te hebben. Als je niet op tijd ingrijpt, gebeuren er nare dingen. De Merwedebrug kroop door het oog van de naald.



9 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Klinkt best wel interessant! Als RWS nu ook de conditie van de bruggen beter bijhouden dan kan het misschien 200 jaar mee.
Wanneer kan ik de eerste duurzame burn-out uitvoeren op het milieu bewuste viaduct met duurzaam asfalt in kampen?
@ontploffer: Burn-outs zijn met jou nickname nogal gevaarlijk, vriend…
@joostie: *jouw… Tering, wat slecht
Klinkt op papier heel goed. Nu de praktijk nog.
Interessante techniek. Al vraag ik me bij dit soort berichten altijd af hoe ze bepaald hebben dat de levensduur 200 jaar is. Uiteraard zijn er allerlei manieren om een verouderingsproces te simuleren en te versnellen, maar 200 jaar is best een poosje, dus hoe betrouwbaar is zo’n simulatie en zijn er geen variabelen over het hoofd gezien?
@potver7: als je je daarin wilt verdiepen, kan ik je een studie “betoningenieur” aanraden. Kan onder andere hier. http://www.concrete.ugent.be/
Ik vind helemaal mooi!
Het is een prototype hè. Fantastisch concept dat nu uitgerold moet gaan worden. Ook in Zweden is men vrij ver met dit concept meen ik.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).